Henkar Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Jotain keskustelua löysin aiheesta, mutta oli sen verran vanhoja topiceja että kokeillaanpa uudella. Eli onko jollakulla lähiaikojen kokemusta kuplan rungon vaihtamisesta lähinnä siis muutoskatsastuksesta? Konttorilla kävin asiaa tiedustelemassa niin jos nyt katsari asiani oikein ymmärsi niin 24 prossaa ja muutoskatsastus jonka jälkeen stanssattaisiin vaan vaihtuneeseen runkoon edellisen rungon numerot. Toki ensin pitää olla jotain millä todistaa ettei vaihto runko ole varastettu. No mikä tässä nyt mietityttää? Ensimmäisenä kun kysyin tiskin takana olleelta naisvirkailijalta että olisko joku joutavana kertomaan asiasta niin latas suoraan että eihän ns. korin vaihto ole enää nykyään laillista niin jäin miettimään ymmärsikö katsuri nyt asian oikein. Tarkemmin tilanne siis että meidän kuplan pohjalevythän vaatisivat jonkin verran hitsausta ja nyt voisi olla tiedossa saman ikäinen vasta korjattu pohjalevy/runko mikä ei ymmärtääkseni ole kuitenkaan kilvitettynä. "Helpoin" ja laiton keinohan olisi vetäistä lentävällä molemmista numerot irti ja hitsata päikseen, tasoittaa saumat ja vetää paksumaali ja bitumi eristeet sopivasti päälle, mutta tästä jos sitten jää kiinni niin ei varmaan hyvä heilu :D Eli kokemuksia, mielipiteitä ja kuulopuheita olisi mukava kuulla. Quote Link to comment
-tipi- Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Samalla vaivalla kyllä vaihtaa pohjapellit. Tai sitten etsit paperit siihen ehjään pohjaan, etkä pelleile prosenttien kanssa. Quote Link to comment
Guest a-p Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Jos jäät kiinni numeron vaihdosta ja autolla on ollut paljon omistajia niin sitten pitää olla tietämätön moisesta vaihdosta. Quote Link to comment
Pepe Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Minun ymmärtääkseni nämä Suomen monimutkaiset prosenttisäädökset on tehty tasan sen takia, ettei jopparit muokkaa suhteellisen uusia autoja vastaamaan huomattavasti varustellumpaa mallia. Takana on siis autoverotus = raha. Esimerkiksi 90-luvulla on tehty sellaisia autopalapelejä ettei uskoisi todeksikaan. Jää jokaisen punnittavaksi tapahtuuko suuri rikos jos yhdistää 2 kappaletta 40 vuotta vanhaa kuplanromua, arvo yht. 500e.Tipin ehdotuksien kanssa samoilla linjoilla itse siis. Aivan turha keikka ruveta vääntämään korinvaihtoprosenttien kanssa. Quote Link to comment
Mäki Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Huimalla 80-luvulla, jolloin avoautot olivat harvinaisempia kuin TG:t nykyään, tehtiin mitä ihmeellisimpiä virityksiä. Paras projekti, jota olin todistamassa oli MK 1 avo-golf, jossa oli kanta-autosta ainoastaan taka-akselin keskipalkki. Eli poikain kanssa samalla linjalla, tänä päivänä ei kannata paljon mitään muutoskatsastella, ellei sitten rakentele jotain todella radikaalia. Quote Link to comment
Lasse Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 joskus vaan se runkotunneli on niin mätä, että siihen tehtävä melko suuria ruostevauriokorjauksia. Kätevimmitenhän semmoiset korjaukset käy, kun ottaa korjauspalat vastaavasta paremmasta pohjalevysta. Joskus saattaa olla niinkin, että melkein kaikki muu on ruostevaurioitunut paitsi runkonumero ja sen lähialueet. Quote Link to comment
Henkar Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 (edited) Kiitoksia jo tähän mennessä tulleista vastauksista. Tosiaan en tiedä vielä onko alustalle mitenkä papereita/kilpiä mutta olettaisin edes jotain löytyvän. Eikö rekisteröinti katsastus ole kuitenkin kanssa melko hintava ja vaikea prosessi vai lähinnä kuten määräaikaiskatsastus mutta vähän kalliimpi kun tulee uudet kilvet jne jne? Olisihan se uudelleen rekisteröinnissä plussana että siinä samalla voisi katsoa jotkut erikoisemmat kilvet jos mahdollista :D Henkilökohtaisesti en kyllä näe ideaa siinä että jokainen vaihdettu osa aletaan syynäämään ja ei ilmeisesti edellinen katsurikaan kun esimerkiksi etuakselin vaihto ei häntä kiinnostanut muuten kun että oli tyytyväinen hyvästä kunnosta. Onko prosenteista sitten jotain käytännön haittaa vai ihan vaan se että seisoovat sitten papereissa? niin ja tosiaan meillä ei runkotunneli ole nykyisessäkään mätä, mutta lattia pellit on sen verran rapeet että vaatisivat työtä. Nyt kuitenkin tässä mahdollisesti tulevassa alustassa ohessa tulevat kamppeet huomioiden hintaluokasta jolla ei saa vielä edes uusia lattia peltejä, ja sitten olisi vielä se vaihtamis työkin jotka tähän kyseiseen pohjaan kuulemma vasta tehty (kuinka asiallisesti, jää nähtäväksi). Edited June 11, 2014 by Henkar 1 Quote Link to comment
peruskallio Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 (edited) Ei se rekisteröintikatsastus mikään kovin ihmeellinen asia ole, vähän kalliimpi tosiaan ja saattavat kysellä mistä vaihdetut osat peräisin, jos niitä nyt on vaihdeltu. Lähinnä katsovat juurikin että valtio verollisesti saanut omansa, eli ettei osia ole vaihdettu "liikaa" tai pöllityistä autoista. Itseltä tivasivat mistä moottori peräisin, annoin myyjän tiedot. Osien ostokuitit siis hyvä olla mukana. Tietysti katsotaan myös että auto on laillisesti sinun, eli jotain paperia siitä mistä olet sen ostanut jne. Kilpiin ei siinä yhteydessä pääse ikävä kyllä vaikuttamaan, tai tietyti jos sille runkonumerolle on sattuu olemaan jotkut kivat. Muuten antavat hyllystä ensimmäiset ja jos ei ensimmäinen rekisteröintipäivä ole tiedossa määräytyy katsatus sitten kilven numeron mukaan. Senverran sain valita, kun ekat kilvet mitkä olisi olleet tyrkyllä, olivat leima 1kk päässä, että otettiin seuraavat mitkä osuvat sitten kesäutolle sopivasti syykuulle. Rahallahan saa sitten valita mieleisensä, olikohan se sen 500€ Edited June 11, 2014 by peruskallio Quote Link to comment
Ketsa Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 On tuo kilpiasia hiukan konttorikohtainenkin (lue palveluhalukkuudesta kertova). Tiedän muutaman tapauksen, jossa on jaksettu soitella konttoreille sopivan numeron perässä ja saatu valitut kilvet varattua rekisteröintikatsastukseen. Quote Link to comment
Henkar Posted June 15, 2014 Author Share Posted June 15, 2014 Eilen tuli nyt haettua se toinen alusta. Paperit on kilvet on, mutta... pohjapellit on vaihdettu suoraan vähän itse muotoiltuun peltiin. Ensin ajattelin että mikäpäs siinä että eiköhän tuo meillä mene kun ei mitään museosettiä ole tulossa, mutta sitten hoksasin että eihän tuohon taida saada penkkien kiskoja väkerrettyä kun tuo muotoilu on tehty vähän eritavalla. En tiedä onko sitten mietitty tehdessä että jakkarat olis jotain muuta kun kuplan vai mitä hittoa, mutta kyllä nyt saa taas miettiä kummanko alustan sitä oikein laittais ja millä tapaa. Quote Link to comment
tolvana Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 Henkkoht hylkäisin tuon suorapeltisen ja vaihtasin lattiapuolikkaat toiseen sekä tarkistaisin sen rungonpään mihin etuakseli tulee kiinni, se osa happanee useasti jostain päin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.