Jump to content

Kytkinpolkimen välys kasvaa


Recommended Posts

Mystinen ongelma, kytkinpolkimen välys kasvaa itsekseen, eli mutteria saa vaijerin päästä kiristellä turhan tiuhaan.

 

Tarkistettuja juttuja ja muita huomioita:

- vaijeri otettu ulos ja tutkittu, ei vikaa

- samalla tarkastettu poljinasetelma ja vaijeria kiskova vipu, ovat ok

- kytkinhaarukan vipu ok (siis se mihin vaijeri tulee kiinni)

- mutteri ei pyöri itsekseen auki vaan pysyy siinä kohdassa johon se on säädetty

 

- Kytkinhaarukka (vahvistettu malli) petti muutama vuosi sitten (käpälä pyörähti akselilla), mutta hitsattiin kuntoon "niin että varmasti pysyy"

- Asetelmana Kennedy stage 1

 

Tuolla tekniikalla on ajettu ko. autossa n. 20 tkm ilman ongelmia. Kone oli irti viime kesänä ja takaisin laitettaessa ei näkynyt mitään outoa kytkimessä. Ongelma ilmaantui tänä kesänä kun kiristin kytkintä ensimmäisen kerran (välys oli pitkään ollut jo hieman iso, ei kuitenkaan pahasti ollut häirinnyt).

 

 

Syksyllä riipaisen todennäköisesti koneen pois, mutta nyt on hyvä aloittaa arvailut ja spekulaatiot mikä moisen voi aiheuttaa? Vai pitääkö tämä viedä manaajalle? Oma järki ei enää riitä keksimään missä vika voisi olla...

Link to comment
Guest DaFox

Kai se vaijeri olisi tarkistamisen sijaan helpointa vaihtaa? Eipä sen hirveästi tarvitse venyä välyksen muuttumiseksi, Nykänen varmaan sanoisi fifty-sixty tsäänssit ratkoa tällä ongelma. :)

Link to comment

Mulla lähti ida-ovaalissa vaijerin putki edestä joustamaan, kun oli irronnut hitsauksesta toissa vuoden tierpin jälkeen. Ååkke ite oli kattomassa satamassa ekaa kiristelyä. Ja lopullisen analyysinkin oon kertonu kyllä. Voisko olla sama?

Edited by DOODAH
  • Like 2
Link to comment

Mulla mureni se vaijerin kuoren pätkä missä ompi mutka pariin otteeseen ja tolleen sekin oireili. Lähes kaikilla kauppiailla samoja paskoja mut jostain löysin semmosen minkä päihin tarttuu magneetti niin alko kestään. Ne paskatkin on metallia luultavasti jotain sinkkipainevalua tms.

Link to comment

Kappas, itellä pukkaa ihan samaa ongelmaa. Pari kertaa oon tälle kesälle ruuvia kiristänyt, kohta pitää kiristää taas.

Ite epäilen että vaijeri venyy ja kohta on poikki, uus vaijeri pakissa on oottanu asennusta jo vuoden.

Nykyinen on kestäny muistaakseni 2 vai 3 kesää ajoa...

Link to comment

Miulla sama, mie oon omalla kohdallani melko varma että miulla antaa periksi palliksen 002-vaihdelootassa pultattavan mutkakuorenpätkän kiinnike, lähinnä siksi että se ei enää kovin tiukalle suostunut laatikkoon kiristymään laatikon hapettumien takia. Aiemmin samankaltainen ongelma johtui samaisen mutkaputken keulapuolen runkoputken pettämisestä joka antoi ensin kiinnikkeistä periksi ja sitten murtui kokonaan kiinnikkeistään. Erinomaisen tyytyväinen olin kun keksin että sen saa hitsattua riittävällä virralla paikalleen kun työntää em. putken sisään normaalin alu-työntötangon.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...