Jump to content

Madaltavat olat + 15" alut


Guest Kimmo Antikainen

Recommended Posts

Guest Kimmo Antikainen

Otetaas taas esille tämmönen aihe, kun alkaa tuo tontittaminen olla avainsanoja ensikesän kruisinkeihin, ja viimevuoden tontituskisan tulokset kismittää edelleen (en edes kehannu osallistua).

 

osina siis:

-4x100 levyt & rummut

-2.5" madaltavat olat

-15" aluvanteet (muutamaa mallia testattu)

 

Ongelmanahan on se, että vanne tahtoo ottaa kiinni alapalloon, ja näinollen estää pyörän asentamisen. 16" aluvanne ratkaisisi ongelman, muttaku... tuo 15" jotenkin miellyttää enemmän silmää kuplassa.

 

Onko muut törmänny samaan ongelmaan ?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Onks siinä muuten paljosta kiinni? Tuli vaan mieleen, että mitä jos suurentais vähän alapallon kartiota niin, että se menis syvemmälle olkaan. Kumi jäis vähän ahtaalle, mutta siinä vois joitain millejä ehkä voittaa.

Link to comment
Guest Kimmo Antikainen

Hyvä idea! Empä tullu ajatelleeksi edes. Ei se tosiaan paljosta ollu kiinni mutta liikkumatilaahan tuo vaatii kans hieman, sanotaan että 3-5 milliä tarttee lisää tilaa.

 

Voi siinä joutua kumi ahtaalle kyllä jos tuota paljonkin enemmän upottaa, toisaalta tukivarsi tulee olemaan kohtuu suorassa toisin kuin ilman olkia..

Link to comment

ihan sama ongelma oli mulla, siksi laitettiin 17" pyörät. :)

 

ihan oikeasti 15" pyörän kanssa toimii varmasti jos on normaaliajossa tukivarsi suorassa ja sitten ulosjoustolle laittaa rajottimen ettei pääse koskettamaan pallo vanteeseen.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Voi kyl väittää, että vaikka kumit meneekin aika länään, niin ei se niitten kestoikään pitäs kovin ratkasevasti ainakaan vaikuttaa. Se on sit taas suurempi kysymys, että millä sitä reikää suurentaa. Taitaa vaihtoehtoja olla tasan cnc-jyrsin tai oikeen kartioinen kalvain. Toki sorviinkin saa pyörimään kun kikkailee.

Link to comment
Guest Kimmo Antikainen

Kyllähän tuo rajoittaminenkin kävi juu mielessä, tällä sais pelattua varmaan sen pari milliä..

 

Kyösti: Kyllähän siitä alatukivarresta varmaan muutaman millin saa ihan rälläköityäkin kriittisistä kohdista, täytys ottaa uudestaan laiton alle ja tuumailla tuota.

 

Sitten viimesenä silauksena kun sais pari milliä syvemmälle tuon kartion niin sehän alkas varmaan jo olemaan sopiva.

Link to comment

mä rajoittaisin vain joustoa. ei kuplan keulan tartte joustaa niin sikana ulospäin mitä se droppiolkien+säätöakselin kanssa tekee, tai teki ainakin omassa autossa.......paskamaista tunkata rengasta ilmaankin.....

Link to comment
Mahtaakohan olla rajoitinvaijerit ei-ei katsastuksessa?

nois rakenteluun liittyvissä lakipykälissä oli muistikuvien mukaan kielto ettei mitään remmi tms jokkistyyppisiä joustonrajotushässäköitä. katsastuksessa joka tapauksessa tarkistetaan toi ettei mikään ota kii jos nokka nousee. pohjaanlyöntigummit varmaan kelpais. tai sit vaan lyhyemmät iskarit jotka ei jousta niin ulos. ja voi noita iskareita hitsatakki lyhkäsemmiks kunhan muistaa peittää huolella jälkensä ;)

 

nimimerkillä kerran liian lyhyet etujouset katsastuksessa..

Link to comment

mistähän mä oon ton saanu päähäni.. lukasin noita pykäliä ni ei siellä kyllä näy nyt tosta mainintaa, ehkä mä missaan jotain.. tämmöne oli kyl:

 

14 §

Heilahduksenvaimentimien vaihto

 

1. Auton heilahduksenvaimentimet saa muuttaa tyypiltään alkuperäisestä poikkeaviksi ja niiden määrää saa lisätä. Jos muuttaminen tai lisääminen edellyttää uusien kiinnikkeiden asentamista, eivät ne saa merkittävästi lisätä akselisto-, kori- tai runkorakenteisiin kohdistuvia rasituksia. Muutetut tai lisätyt heilahduksenvaimentimet eivät saa toimia jousituksen rajoittimina joustovaran loppuessa.

 

toi siis ainoo mitä näin joustovaraan liittyen. eipä tollasia vakaajia kyllä ole kuplaan enää aikoihin myytykkään.

Link to comment
Guest Mika Raussi

" Muutetut tai lisätyt heilahduksenvaimentimet eivät saa toimia jousituksen rajoittimina joustovaran loppuessa."

 

Eli ei siis saa toimia pohjaanlöyntikumeina. Mitään ei ennenaikasesta rajottamisesta oo kielletty.

Link to comment

Varmaan miltei jokaisessa autossahan iskarit nimenomaan toimii ulosjouston rajoittimina. Eli jos vaihdat lyhemmät jouset, pitää vaihtaa myös lyhemmät iskarit, sitähän se tarkoittaa.

 

Monet katsastuskonttorit testaavat asian siten, että nostavat auton niin että pyörä roikkuu vapaasti ja kierrejousien ollessa kyseessä yrittävät pyöräyttää jousta. Jos jousi kupissaan pyörähtää käsivoimin, niin ei kelpaa.

Link to comment

Juu tuotahan tuossa kerroinkin jo aiemmin että tuon testaavat, ja kerran olen joutunut autosta lyhentämään iskarit kun jousista oli vähän poikkastu. Muistelin vaan että tuolla olis ollu joku pykälä nimenomaan noista remmi tms vaijerirajottimista mutta ei sitä nyt tuolla näkynytkään..

Link to comment
Guest ritariässä

eivät aina testaa konttorilla madallusjousien kanssa meneekö jousi löysäksi vai ei. broidin ex bemu compactiin tilattiin alustasarja iskareineen ja asentaessani huomasin et huonolta näyttää. takajouset jäi tunkatessa vapaaseen tilaan, hyvä jos eivät päässeet puhaltamalla tipahtamaan kolostaan. kaks katsastusta tais mennä ilman kiinni jääntii kunnes bemu vaihto omistajaa. en muista enää mikä oli merkki noilla.

Link to comment
Guest Mika Raussi

No piru vie. Onneks on mahdollisilla tulevilla kk-droppiolkien ostajilla kameroita, niin sitten tietää minkä näköset on. Kun eikös niitten pitäny olla jollain tapaa cb-olasta poikkeavat?

 

Mahtuukohan niitten kanssa 15" vanne kuin hyvin?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...