KaKaRa Posted November 2, 2014 Posted November 2, 2014 (edited) Tässä pientä pohjustusta viimeisille hankinnoille: Kaveri lohkoi heidän sukutilaltaan tontin ja ryhtyi rakentamaan omakotitaloa. Ensimmäistä kertaa mennessäni siellä käymään, silmäni osuivat kahteen kuplan "raatoon" jotka oleilivat siinä ihan tien vieressä, melkein kaverin pihalla. Molemmat olivat pystylamppuja, joten annoin autojen olla siinä, enkä kysellyt asiasta enempää. Muutamia kertoja toki pysähdyin katsomaan autoja ja totesin ettei ole järkeä näistä enää autoa rakentaa. Toisaalta olin jo kauan etsinyt makaavalamppuista kuplaa projektiksi, joten pystäri nyt vaan ei sopinut suunnitelmiin. Tämän vuoden tammikuun kahdeksantena päivänä olin taas käymässä kaverin luona ja hänen isänsäkin oli siellä. Hän käski minun viedä volkkarit pois, mutta kerroin etsiväni vanhempaa mallia. Silloin minulle kerrottiin, että keskellä peltoa olevassa ladossa on 50-lukuinen kupla ja käskettiin ottamaan yhteyttä kaverin setään, kuka omisti kaikki kuplat! Tarkempia vuosimallia 50-lukuisesta ei osattu kertoa. Nilkka suorana ladolle katsomaan, mitä sieltä oikein löytyy... Sieltä löytyi takanurkasta pölyinen ovaali, vuosimallia 1956! Samantien otin yhteyttä omistajaan ja ryhdyin hieromaan kauppoja. Eihän asiat aina mene niin kuin elokuvissa, omistaja lupasi harkita myyntiä. Otin useaan otteeseen häneen yhteyttä ja aina vastaus oli samanlainen: harkitaan asiaa, kyllähän ne joskus voisi myydäkin. Lokakuun alussa pyysin kaverianikin jo puhumaan puolestani omistajalle ja sehän tuotti tulosta. Lokakuun lopussa kaveri soitti yhtenä iltana ja kertoi, että nyt ollaan valmiita myymään 50-lukuinen, tule sopimaan hinta. Ehtona oli kaikkien kuplien pois vieminen. Menin muutaman päivän päästä käymään ja tutkittiin autoja + varaosia, sovittiin hinta ja lupasin hakea autot pois. Lauantaina 1.11 hain ensimmäisenä 50-lukuisen ladosta ja vein sen tallille. Kupla oli ajettu kyseiseen latoon helmikuussa 1975, eli se makasi samalla paikalla hieman vajaat neljäkymmentä vuotta! Enempää en ole vielä ehtinyt autoon perehtyä, en edes pessyt autoa, vaan sitä koristaa edelleen 40 vuoden pölyt. Jospa ensi viikolla ottaisi auton työn alle, ja tutkisi minkälainen savotta edessä oikein on?!?! Mitä autolle sitten tehdään? Hyvä kysymys. Jotenkin kiinnostaisi vaan nostaa kori pohjalevyltä, kunnostaa pohja ja antaa korin olla rottamainen. Enpä oikein vielä tiedä, ehkäpä mielipide selkenee, kunhan pääsee paremmin tutustumaan autoon. Puutteita, mitä saa tarjota (lisäilen tähän listaan, kunhan niitä ilmenee): - Autoon vaihdettu uudemman malliset takavalot, myykää mulle joku oikeanlaiset takavalot. OSTETTU Kaikki palaute / mielipiteet otetaan innolla vastaan! Edited November 25, 2014 by KaKaRa 7 Quote
Kujis Posted November 3, 2014 Posted November 3, 2014 Löytö! Tähän sopisi juuri tuo alustan/tekniikan korjaus ja koppa tuolaisenaan koska siinä on aito patina eikä ite tehty. Quote
APO Posted November 3, 2014 Posted November 3, 2014 Vau, kateeksi käy tuommoinen löytö! Minulta myös pisteet patinan puolesta. Quote
tobbe` Posted November 3, 2014 Posted November 3, 2014 Hieno löytö, ja mahtavasti patinoitunut! 1 Quote
-tipi- Posted November 3, 2014 Posted November 3, 2014 Patina on kyllä hieno, jonka soisin säilytettävän, vaikka rottalookki onkin niin nähty jo. Voihan pintavarin vetää myöhemminkin, jos sille päälle sattuu tai helmojen parsiminen saa korin näyttämään liian tilkkutäkiltä. Aika siistiä että näitä löytöjä vielä pulpahtelee. Virtaa kintaisiin vaan ja Ovaali ajoon! Quote
Ketsa Posted November 3, 2014 Posted November 3, 2014 Maalaria kaipaa kipeästi, mutta ehdottomasti hieno löytö! Virtaa kintaisiin! Quote
sleepercooler Posted November 3, 2014 Posted November 3, 2014 Anna ajan patina vaan näkyä, pölyt vaan pois ja se on siinä, ... Hieno on. Quote
vilkku Posted November 3, 2014 Posted November 3, 2014 Hienoa, mukava löytö! Uskomatonta että näitä vaan vielä majailee jossain piilossa! Tuli sitten minkälainen tahansa, niin mukava seurata.... Quote
KaKaRa Posted November 3, 2014 Author Posted November 3, 2014 (edited) Kiitos palautteesta! Mukava huomata, että muutkin ovat patinan kannalla. Jotenkin tuntuu siltä, että auton täysi läpikäyminen veisi aikaa niin monta vuotta, ettei varmasti riitä motivaatiota homman loppuun saattamiseen. Jos kuitenkin tekee homman erissä, eli aluksi vaan "nopeasti" ajokuntoon ja sitten ajellaan muutama vuosi ja sen jälkeen otetaan taas työn alle ja tehdään kokonaan kuntoon. Autollahan ei ole mikään kiire, olen etsinyt projektia minkä saisi tehdä rauhassa kuntoon, kerrankin, ilman minkäänlaista kiirettä. Kesäautona, millä ajetaan kesällä kaikki mahdolliset siirtymät, mulla on tämänlainen kulkine millä ajan mielellään, joten senkään takia ovaalilla ei ole kiire: Mitä tulee niihin kahteen pystäriin, mitä pidin aluksi täysin turhina, mielipide on muuttunut. Vihreä on täysin purettu osiin. Koppa on seisonut paikoillaan muutaman vuoden mutta sen kaikki osat on ollut säilytyksessä kuivassa tilassa! Kävin osia tänään hieman läpi, löytyi täysin ruosteettomat ovet ja luukut yms. Kaikki pisteosat on tallella. Pohjalevyä en vielä ottanut mukaani, koska se oli niin pahassa paikassa vajan perällä. Pohjalevykin näytti ruosteettomalta! Kori oli kuitenkin valmis, täysin mätä. Näistä osista rakentaisi hyvän korin kanssa hienon pystäri kuplan, mutta koska? Seuraava pitkä projekti on ovaali joten osia pitäisi säilyttää vuosia ja tulisiko sittenkään rakennettua pystäriä? Ahdistaa säilöä kauheaa määrää osia ihan vaan varmuudeksi... Edited November 25, 2014 by KaKaRa Quote
Arska Posted November 4, 2014 Posted November 4, 2014 (edited) Kesäautona, millä ajetaan kesällä kaikki mahdolliset siirtymät, mulla on tämänlainen kulkine millä ajan mielellään, joten senkään takia ovaalilla ei ole kiire: http://uppaa.fi/image/TkG Siisti Junis! Kyllä tuolla kelpaa päristellä. Jotain samaa sukua vois olla tulevaisuudessa tuossa Ovalissakin. Onnea löydöstä;-) Edited November 4, 2014 by Arska Quote
vilkku Posted November 4, 2014 Posted November 4, 2014 Kiitos palautteesta! Mukava huomata, että muutkin ovat patinan kannalla. Jotenkin tuntuu siltä, että auton täysi läpikäyminen veisi aikaa niin monta vuotta, ettei varmasti riitä motivaatiota homman loppuun saattamiseen. Jos kuitenkin tekee homman erissä, eli aluksi vaan "nopeasti" ajokuntoon ja sitten ajellaan muutama vuosi ja sen jälkeen otetaan taas työn alle ja tehdään kokonaan kuntoon. Autollahan ei ole mikään kiire, olen etsinyt projektia minkä saisi tehdä rauhassa kuntoon, kerrankin, ilman minkäänlaista kiirettä. Kesäautona, millä ajetaan kesällä kaikki mahdolliset siirtymät, mulla on tämänlainen kulkine millä ajan mielellään, joten senkään takia ovaalilla ei ole kiire: http://uppaa.fi/image/TkG Onkos tuo se joka kävi AVK:lla? Mulla näyti olevan PDF-tiedostona kyseinen avk:n sivu =) On vissiin tullut seurattua liian kauan näitä autoja.... Quote
Neanterdaali Posted November 5, 2014 Posted November 5, 2014 Hienot on kummatkin ajoneuvot!! Mielestäni ovaali olisi komeimmillaan alkuperäisenä, se on pala historiaa! Ja käyttöentisöitynä, raskii ajaa. Quote
sleepercooler Posted November 8, 2014 Posted November 8, 2014 (edited) Old school Rules!!!!!!! Edited November 8, 2014 by sleepercooler Quote
KaKaRa Posted November 9, 2014 Author Posted November 9, 2014 (edited) Onkos tuo se joka kävi AVK:lla? Mulla näyti olevan PDF-tiedostona kyseinen avk:n sivu =) On vissiin tullut seurattua liian kauan näitä autoja.... Joo, onhan se sama auto! Ostin sen AVK:lta ja tarkoituksena oli laittaa se itse kuntoon. Aihio oli kuitenkin liian hyvä minun pilattavaksi, joten ostin korjauspellit ja peltiseppä taikoi sen kuntoon. Ovaali oli melkein viikon trailerilla, kunnes työkiireiltä ehdin tiputtamaan sen trailerin kyydistä. Etupyörät pyöri, mutta takapää oli jumissa. Kaveri veti linja-autolla mua ovaalin ratissa ympäri pihaa melkein puolituntia, kunnes luovutettiin. Ei auennut! Tunkkasin perän ylös ja työnsin tallin perukoille, nostin takapään ylös ja otin rummut pois. Jarrukengät on loppu, siihen löytyy paruzzilta halpa ratkaisu, mutta muut jarruosat ovat kiven alla. Aircooled / paruzzi tarjoaa vaikka minkälaisia asennussarjoja yms, mutta kaikki on 10/57 ->. Mitä eroa siis on jarruissa ovaali / uudempi? Samalla, kun tallilla touhusin, nostin penkit pois. Yllättäen takapenkin alle nurkkiin oli ajanhammas purrut, eli pelti oli vaan hävinnyt! Muuten pohja näytti mielestäni ihan OK:lta. Täytyy yrittää etsiä valmista korjauspeltiä näihin nurkkiin. Takavalot toimitetaan ensi viikolla tallille, iso kiitos siitä! Tässä muutama puhelimella otettu kuva: Edited November 25, 2014 by KaKaRa Quote
metake Posted November 9, 2014 Posted November 9, 2014 kaikki on 10/57 ->. Mitä eroa siis on jarruissa ovaali / uudempi?En muista missä vaiheessa jarrut vaihtui, ilmeisesti juuri ovaali/paksutolppa välissä sitten. vanhemmat jarrurummut on kuitenkin erilaiset, niissä jarrukilpi tulee rummun päälle kun taas uudemmissa jarrurummussa on ura johon jarrukilpi uppoaa, eivät ole keskenään vaihtokelpoiset, ja vanhemmassa jarrukilvessä on myös erilaiset jarrusylinterit. Mikäli vaihdat kaikki osat (jarrurummut, kilvet ja sylinterit) niin ne menee paikaoilleen ihan pulttaa-kiinni-menetelmällä mutta osia ei voi keskenään sekottaa. Quote
KaKaRa Posted November 24, 2014 Author Posted November 24, 2014 (edited) Eilen piti nostaa kori alustalta pois. Muuten kaikki hyvin, mutta nopeusmittarinvaijeri unohtui irrottaa! Kello oli jo 23:15 joten päätin lähteä kotiin ja jatkaa tänään illalla hommia. Nopeusmittarinvaijeri menee vasempaan etupyörään ja tulee rasvakupista läpi. Otin segerin vaijerin päästä pois, mutta silti tuntuu vaijeri tiukalta... Onko rasvakipin sisällä vielä jokin kiinnike vai pitäisikö irrota vetämällä, kun rasvakupin ulkopuolella oleva seger on irrotettu? Vai pitääkö purkaa enemmän? Edited November 25, 2014 by KaKaRa Quote
vwagen Posted November 24, 2014 Posted November 24, 2014 Vaijeri ei ole millään muulla kiinni,lähtee vetämällä. Quote
-tipi- Posted November 24, 2014 Posted November 24, 2014 (edited) Nää kuvathan vois laittaa tähän näkyville klikkaamalla image kuvaketta: Edited November 24, 2014 by -tipi- Quote
KaKaRa Posted November 25, 2014 Author Posted November 25, 2014 Nyt on kori nostettu pois tieltä! Lattiasta 75% on ihan hyvännäköistä peltiä, mutta taitaa päästä helpoimmalla kun vaihtaa molemmat puolet kokonaan? Onko nämä järkeviä ostoksia? http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=883&group=7&subgroup=01& B-laatua pitäis olla, mutta mitä sekin sitten tarkoittaa tässä yhteydessä? PS. Ensimmäisiin postauksiin laitoin kuvat image napilla, mutta ei ne silti näy... Nyt käytin Attach file toimintoa. Quote
jolkkon Posted November 25, 2014 Posted November 25, 2014 Eikun ostat parasta pohjapeltiä mitä löydät. Quote
-tipi- Posted November 25, 2014 Posted November 25, 2014 (edited) Mut eiks noi yli kahdensadankin pohjalevyt ollu muotopuolia, ku jolkkon siun projektiin niitä yritettiin sovitella. Että onko vastinetta maksaa niistä 350€ enemmän? Vai tarkotatko näitä, noissa voi mitat ollakin kohillaan. Ainakin Typ3 pohjalevyt istu millilleen orkkispokkauksiin. Edited November 25, 2014 by -tipi- Quote
jolkkon Posted November 25, 2014 Posted November 25, 2014 Tipi: Tarkoitin juuri noita vihreitä. Oransseissakin oli ihan tarpeeksi takomista, saatikka Klokkerholmeissa tai muissa Kikkerbilleneissä. Quote
-tipi- Posted November 25, 2014 Posted November 25, 2014 Lattiasta 75% on ihan hyvännäköistä peltiä, mutta taitaa päästä helpoimmalla kun vaihtaa molemmat puolet kokonaan? PS. Ensimmäisiin postauksiin laitoin kuvat image napilla, mutta ei ne silti näy... Nyt käytin Attach file toimintoa. Jos tuo 75% sääntö pätee vielä hiekkapuhalluksenkin jälkeen, vaihtaisin vain mahdollisimman vähän peltiä. Jos taas koko pohja on puhalluksen reikänen kuin hapankorppu -> lattiat vaihtoon. PS: Kun klikkaat tuolla uppaa.fi:ssä vasemmasta alanurkasta Embed Codes-linkkiä, tulee alle näkyvii Image URL-kohta, josta saat sen kopioitua ja sitten linkitettyä image-kuvakkeen kautta postaukseesi. Quote
KaKaRa Posted December 12, 2014 Author Posted December 12, 2014 Nyt on ns mopo karannut lapasesta! Piti tehdä auto mahdollisimman helpolla / nopealla tavalla ajokuntoon ja ajella jo ensi kesänä. Tilanne on nyt kuitenkin tämä: Lattiasta meni ruuvari etupäästäkin läpi joten päädyin laikkaamaan kaikki irti ja huomenna viimeistään pitäisi viedä paketti hiekkapuhallukseen. Ajatuksena oli viedä alusta hiekkapuhallukseen ja koittaa itse elvyttää pikkuosia sitruunahapolla(?). Joulu tuli Turun suuntaan ajoissa tänä vuonna: 3 Quote
APO Posted December 12, 2014 Posted December 12, 2014 Hyvä hyvä! Kyllä tuo alusta kannattaa tehdä kerralla kunnolla. 1 Quote
sleepercooler Posted December 19, 2014 Posted December 19, 2014 Hyvän näkööneen runko, eikun miggiliimaa kehiin ,levyt paikoileen, etupää näyttää aika hyvältä, jarrut kasaan ja testaus ja tsuitsait sukkelaan kasaan ja leimalle, helppo homma:) ja koppalle ei tartte tehrä mitään Quote
KaKaRa Posted February 27, 2015 Author Posted February 27, 2015 Täälläkin on tapahtunut pitkästä aikaa jotain! Joulukuun puolessa välissä vein alustan yms osia hiekkapuhallettavaksi. Tammikuun puolessa välissä kuulin puhaltajan lähteneen Battayalle kolmen viikon lomalle, vetäsin herneen nenään ja hain osat takaisin pakettiautoon! Sitten haettiin motivaatiota pitkään, etkä autoon koskettu. Vihdon viimeviikolla vein kamat puhaltajalle ja kadoksissa ollut motivaatio löytyi. Motivaation löytymiseen saattoi kuitenkin vaikuttaa sellainenkin asia, että töihin tuli kaksi hitsaria ammattikoulusta ja he halusivat meille kymmeneksi viikoksi työharjoitteluun... Pojat on vetänyt tämän viikon mikki kuumana ja jotain on saatu aikaiseksikin, alla kuvia todisteeksi. Osaa kuvista piti hieman peitellä... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.