-Alex- Posted December 20, 2014 Share Posted December 20, 2014 (edited) Nyt kun tuon idea etujousituksen suomiversiosta on hylätty, niin mitä jos suunnittelisi pultattavan mallin? Esim tälläinen idea? -Akseliputket niin kuin vakio pallonivelakselissa, putket suurlujuusterästä tai vähän paksummalla seinämällä -Akseliputkien päähän levy/laippa/korvakot 6-8mm suurlujuusterästä johon kiinnittyisi tukivarret ja coilover -Pultattava kolmio tuki pituussuuntaisesti, kiinnittyy etuakseliputkiin ja pohjalevyn pultteihin tukien ylä ja alaputkia reunoista pituussuunnasa, ns etuakselituista kehitetty eteenpäin. -Hammastanko polo 86 tai golf Mk1 Edited December 20, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
Ketsa Posted December 20, 2014 Share Posted December 20, 2014 Ja tukivarsiksi jotain kaupasta halvalla saatavaa... 1 Quote Link to comment
Lasse Posted December 20, 2014 Share Posted December 20, 2014 Niin alkuperäistä kiinnitystä käyttäen katsastus voisi olla helpompi. Tutkipa busboxin setti junakeulaan, sillä pitäis olla tuvit sun muut. Ei siis suoraan kopioiden, mutta ikään kuin referenssiksi vaan. Quote Link to comment
-Alex- Posted December 20, 2014 Author Share Posted December 20, 2014 Tuo mikä kävi mielessä, niin jotkut on tehny ite sellaisia vaihtelevalla menestyksellä. Uskon että 3D cadilla saa suunniteltua ja testattua virtuaalisesti pari prototyyppiä helpommin. Suurlujuusteräksiä käyttämällä voi melkein sanoa että S650 6mm vastaa lujuudeltaan huomattavasti järeämpää S355 10mm plootua.. Quote Link to comment
Pepe Posted December 21, 2014 Share Posted December 21, 2014 Nyt kun tuon idea etujousituksen suomiversiosta on hylätty Oliko sillä Mendeolan ukolla mitään konkreettista esittää? Quote Link to comment
-Alex- Posted December 21, 2014 Author Share Posted December 21, 2014 Lähinnä kiristää että lakimiehet käy kimppuun ja ottaa yhteyttä suomen viranomaisiin sekä tuon akselin tullauksesta kertoo muuten. Quote Link to comment
Lasse Posted December 21, 2014 Share Posted December 21, 2014 Vinkki: on vaikeaa ottaa yhteyttä jos on tavoittamattomissa... Quote Link to comment
-Alex- Posted December 21, 2014 Author Share Posted December 21, 2014 (edited) Eipä tuo silti iso menetys ole, huonosti näyttänyt menevän kaupaksi suomessa, kun en muualla kehdannut esittää kuvia. Mitään rahallista menetystäkään muuten ei tullut kiinnijäämisestä. Edited December 21, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
ARTO Posted December 21, 2014 Share Posted December 21, 2014 Tää olis ollut niiiiin paljon yksinkertaisempaa kun germannnLookkeri olis tehty germannnLook aihioista parhaimmasta eli 1303 mallista, on jo kohtalaista jousitusta ja tuoreimmissa hammastankoakin vakiona. Tsemppiä kuitenkin ja tahtoo nähdä kun on iso strokeri valmiina, olipa mikä tahansa jousitus alla. Quote Link to comment
-Alex- Posted December 23, 2014 Author Share Posted December 23, 2014 (edited) Vähän luonnosteltu, karkea Bolt-on malli, mutta tukivarsia ei oo jaksanu vielä piirtää kyseiseen malliin. Äkkiseltään vaikuttaa että tukivarsista tulee aika lyhyet sekä 14" coilover vain mahtuu, sekin tulee aika pystyyn.. Valmiita sopivia tukivarsia ei kyllä äkkiseltään tule mieleen, Saab 99, Volvo 142? Jokatapauksessa jotain tukea tälläinen akseli tarvii ettei ole vain akseliputkien varassa.. Tähän vois sopia droppiolat ilman että alatukivarsi käy vanteeseen. Edited December 23, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
Ketsa Posted December 24, 2014 Share Posted December 24, 2014 Eikö tuo kannata ilman muuta piirtää vakio olka-akseleille? Ovat kuitenkin silmällä punnittuna droppeja kevyemmät. Volvo ja Saabi voisi olla hyviuä tukivarsien luovuttajia, koska uusia saa halvalla. Itse käytin B Kadettin tukivarsia, kun rakentelin vastaavalla idealla etuakselin ensimmäisiin Urho virityksiini (sellaisia oli tontilla paljon siihen aikaan). Päätyi kuitenkin pataan, eikä radalle tuo rakennelma. Quote Link to comment
AVe Posted December 24, 2014 Share Posted December 24, 2014 Vakioakseliputket vaan mahdollisimman lyhyiksi niin saa tukivarsiin kaiken mahdollisen pituuden. Vai oliko tuossa jo kavennusta kuinka paljon? Quote Link to comment
-tipi- Posted December 24, 2014 Share Posted December 24, 2014 Korin neljään M10 pulttiin kantsii varmaan ainakin vetää tuentaa? Quote Link to comment
Lasse Posted December 24, 2014 Share Posted December 24, 2014 Minkä offsetin vanteille tukivarret suunnitellaan? Possun uuden offsetin vanteet vois orkkis olka-akseleilla mahdollistaa tukivarsien pidentämisen? Quote Link to comment
x-pj Posted December 24, 2014 Share Posted December 24, 2014 Vakioakseliputket vaan mahdollisimman lyhyiksi niin saa tukivarsiin kaiken mahdollisen pituuden. Vai oliko tuossa jo kavennusta kuinka paljon? Periaatteessa leveydeksi riittäisi rungon etupään leveys, jos päädyt madaltaisi. Sitten tekis coiloverille oma ulokkeen, joka tois sen sisäloksun ulkopuolelle. Rakenne toki mutkistuu. Quote Link to comment
multanen Posted December 24, 2014 Share Posted December 24, 2014 En tykkää yhtään, näyttää että melkein kaikki voimat suuntautuu väärin (toisin kuin esim. siinä Mendeolassa joka näyttää minun silmään hyvältä). IMHO voimat ei saisi tulla levyn pintaa vasten muuten kuin risteyskohdissa. Voisikos tuo olla Mendeolan tyyliin poikittaislevyihin perustuva hässäkkä jossa olisi yhdessä levyssä akseliputket kiinnitystä varten? Tai jopa vain putkesta 120 asteen sektorit levyä vasten... Quote Link to comment
Ketsa Posted December 24, 2014 Share Posted December 24, 2014 Irroitettavat tukitangot tukivarren kiinnityspultista vastakkaisen puolen vastaavaan pulttiin? Säilyisi idea bolt-on ratkaisusta, mutta tulisi jäykkyyttä... Quote Link to comment
-Alex- Posted December 24, 2014 Author Share Posted December 24, 2014 (edited) Joo, kyllä tähtään vakio-olka-akseleille mitat näin alkuun jos vain onnistuu. Eikö tuo kannata ilman muuta piirtää vakio olka-akseleille? Ovat kuitenkin silmällä punnittuna droppeja kevyemmät. Volvo ja Saabi voisi olla hyviuä tukivarsien luovuttajia, koska uusia saa halvalla. Itse käytin B Kadettin tukivarsia, kun rakentelin vastaavalla idealla etuakselin ensimmäisiin Urho virityksiini (sellaisia oli tontilla paljon siihen aikaan). Päätyi kuitenkin pataan, eikä radalle tuo rakennelma. Älkää vielä tuomitko :) Tosiaan mielessä pultattava poikittaistuki päätylevyjen väliin jossa esim golf MK1 hammastangolle paikka. Napoleoninhatun allahan on 2 per puoli kiinnityspistettä, niihin ja akseliputkien välille ajattelin kolmiomaista y-tukea. Mahdollisesti myös päätylevyjen sisäpuolelle jonkinlaista polviota jos mahtuu ja jos simulaatio näyttää niin että niistä on hyötyä. Pitää jostakin vielä kaivella tietoa että kuinka leveä rungonpää, akseliputkien koot 66-, niiden etäisyys toisistaan jne. En tykkää yhtään, näyttää että melkein kaikki voimat suuntautuu väärin (toisin kuin esim. siinä Mendeolassa joka näyttää minun silmään hyvältä). IMHO voimat ei saisi tulla levyn pintaa vasten muuten kuin risteyskohdissa. Voisikos tuo olla Mendeolan tyyliin poikittaislevyihin perustuva hässäkkä jossa olisi yhdessä levyssä akseliputket kiinnitystä varten? Tai jopa vain putkesta 120 asteen sektorit levyä vasten... Edited December 24, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
multanen Posted December 25, 2014 Share Posted December 25, 2014 Tosiaan mielessä pultattava poikittaistuki päätylevyjen väliin jossa esim golf MK1 hammastangolle paikka. Napoleoninhatun allahan on 2 per puoli kiinnityspistettä, niihin ja akseliputkien välille ajattelin kolmiomaista y-tukea. Nii olisikin heti paremman näköinen jos tuossa olisi suoraan yhdistetty nuo päätylaipat toisiinsa kolmannesta kohdasta. Tavallaan kolmas akseliputki taaemmaksi. Onko se sen takia pakko olla pultattava että akselin saa paikalleen? (en muista kun on 20 vuotta siitä kun olen kuplan alla käynyt). Alatukivarren korvakkeita voisi ehkä sovitella myös päätylevyjen sisäpuolelle, reikä vaan levyyn tukivarrelle. Tulisi samalla pitemmät tukivarret ja lyhemmät korvakkeet. Quote Link to comment
Lasse Posted December 25, 2014 Share Posted December 25, 2014 Kiinnityspisteinä voisi käyttää pohjalevyn nurkkien pultteja. Tyyliin tukitangot etuakselille, joita näkyy noissa german lookkereissa. Quote Link to comment
-Alex- Posted December 25, 2014 Author Share Posted December 25, 2014 Juu, ensimmäisessä viestissä jo suunnitelmissa tälläinen. Tosin vois olla parempi jos se ottaa molemmista putkista kiinni. Kiinnityspisteinä voisi käyttää pohjalevyn nurkkien pultteja. Tyyliin tukitangot etuakselille, joita näkyy noissa german lookkereissa. Se väliputki on välttämättä oltava irroitetteva, ei sitä akselia muuten saa ährättyä paikoilleen, ellei koria nosta 40cm ylöspäin pohjalevystä. Muistaakseni nyt alatukivarren mitta on n. 250-260mm, ylätukivarsi n. 200mm Quote Link to comment
-Alex- Posted May 30, 2016 Author Share Posted May 30, 2016 (edited) Tänään innostuin viemään eteenpäin tuon etujousituksen siinä isomman projektin sivussa (tekijä kertoo sitten siitä kun on aika). Poikittaispalkkia en vielä lisännyt tuohon, mutta siihen nimeenomaan saisi esim hammastangon kiinni oikeaan paikkaan. Yllättävän toimivan oloinen tuli pikku mallintamisella, etuakselin poskilevyt tulisi kokonaan särmäämällä 5-6mm suurlujuusteräksestä ja väliin istuttaisi vain korvakot tukivarsille. Edited May 30, 2016 by -Alex- Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.