Jump to content

Etujousitus


-Alex-

Recommended Posts

Nyt kun tuon idea  etujousituksen suomiversiosta on hylätty, niin mitä jos suunnittelisi pultattavan mallin? Esim tälläinen idea?

 

 

-Akseliputket niin kuin vakio pallonivelakselissa, putket suurlujuusterästä tai vähän paksummalla seinämällä

 

-Akseliputkien päähän levy/laippa/korvakot 6-8mm suurlujuusterästä johon kiinnittyisi tukivarret ja coilover

 

-Pultattava kolmio tuki pituussuuntaisesti, kiinnittyy etuakseliputkiin ja pohjalevyn pultteihin tukien ylä ja alaputkia reunoista pituussuunnasa, ns etuakselituista kehitetty eteenpäin.

 

-Hammastanko polo 86 tai golf Mk1

Edited by -Alex-
Link to comment

Tuo mikä kävi mielessä, niin jotkut on tehny ite sellaisia vaihtelevalla menestyksellä.  Uskon että 3D cadilla saa suunniteltua ja testattua virtuaalisesti pari prototyyppiä helpommin. Suurlujuusteräksiä käyttämällä voi melkein sanoa että S650 6mm vastaa lujuudeltaan huomattavasti järeämpää S355 10mm plootua..

Link to comment

Tää olis ollut niiiiin paljon yksinkertaisempaa kun germannnLookkeri olis tehty germannnLook aihioista parhaimmasta eli 1303 mallista, on jo kohtalaista jousitusta ja tuoreimmissa hammastankoakin vakiona.

 

Tsemppiä kuitenkin ja tahtoo nähdä kun on iso strokeri valmiina, olipa mikä tahansa jousitus alla.

Link to comment

Vähän luonnosteltu, karkea Bolt-on malli, mutta tukivarsia ei oo jaksanu vielä piirtää kyseiseen malliin. Äkkiseltään vaikuttaa että tukivarsista tulee aika lyhyet sekä 14" coilover vain mahtuu, sekin tulee aika pystyyn..  Valmiita sopivia tukivarsia ei kyllä äkkiseltään tule mieleen, Saab 99, Volvo 142?  Jokatapauksessa jotain tukea tälläinen akseli tarvii ettei ole vain akseliputkien varassa.. Tähän vois sopia droppiolat ilman että alatukivarsi käy vanteeseen.

 

 

nOYeGd.jpg

Edited by -Alex-
Link to comment

Eikö tuo kannata ilman muuta piirtää vakio olka-akseleille? Ovat kuitenkin silmällä punnittuna droppeja kevyemmät.

 

Volvo ja Saabi voisi olla hyviuä tukivarsien luovuttajia, koska uusia saa halvalla. Itse käytin B Kadettin tukivarsia, kun rakentelin vastaavalla idealla etuakselin ensimmäisiin Urho virityksiini (sellaisia oli tontilla paljon siihen aikaan). Päätyi kuitenkin pataan, eikä radalle tuo rakennelma.

Link to comment

Vakioakseliputket vaan mahdollisimman lyhyiksi niin saa tukivarsiin kaiken mahdollisen pituuden. Vai oliko tuossa jo kavennusta kuinka paljon?

Periaatteessa leveydeksi riittäisi rungon etupään leveys, jos päädyt madaltaisi. Sitten tekis coiloverille oma ulokkeen, joka tois sen sisäloksun ulkopuolelle. Rakenne toki mutkistuu.

Link to comment

En tykkää yhtään, näyttää että melkein kaikki voimat suuntautuu väärin (toisin kuin esim. siinä Mendeolassa joka näyttää minun silmään hyvältä). IMHO voimat ei saisi tulla levyn pintaa vasten muuten kuin risteyskohdissa.

 

Voisikos tuo olla Mendeolan tyyliin poikittaislevyihin perustuva hässäkkä jossa olisi yhdessä levyssä akseliputket kiinnitystä varten? Tai jopa vain putkesta 120 asteen sektorit levyä vasten...

Link to comment

Joo, kyllä tähtään vakio-olka-akseleille mitat näin alkuun jos vain onnistuu. 

 

 

Eikö tuo kannata ilman muuta piirtää vakio olka-akseleille? Ovat kuitenkin silmällä punnittuna droppeja kevyemmät.

 

Volvo ja Saabi voisi olla hyviuä tukivarsien luovuttajia, koska uusia saa halvalla. Itse käytin B Kadettin tukivarsia, kun rakentelin vastaavalla idealla etuakselin ensimmäisiin Urho virityksiini (sellaisia oli tontilla paljon siihen aikaan). Päätyi kuitenkin pataan, eikä radalle tuo rakennelma.

 

 

Älkää vielä tuomitko :) Tosiaan mielessä pultattava poikittaistuki päätylevyjen väliin jossa esim golf MK1 hammastangolle paikka.  Napoleoninhatun allahan on 2 per puoli kiinnityspistettä, niihin ja akseliputkien välille ajattelin kolmiomaista y-tukea.

 

Mahdollisesti myös päätylevyjen sisäpuolelle jonkinlaista polviota jos mahtuu ja jos simulaatio näyttää niin että niistä on hyötyä.

 

Pitää jostakin vielä kaivella tietoa että kuinka leveä rungonpää, akseliputkien koot 66-, niiden etäisyys toisistaan jne.

 

 

 

 

En tykkää yhtään, näyttää että melkein kaikki voimat suuntautuu väärin (toisin kuin esim. siinä Mendeolassa joka näyttää minun silmään hyvältä). IMHO voimat ei saisi tulla levyn pintaa vasten muuten kuin risteyskohdissa.

 

Voisikos tuo olla Mendeolan tyyliin poikittaislevyihin perustuva hässäkkä jossa olisi yhdessä levyssä akseliputket kiinnitystä varten? Tai jopa vain putkesta 120 asteen sektorit levyä vasten...

Edited by -Alex-
Link to comment

Tosiaan mielessä pultattava poikittaistuki päätylevyjen väliin jossa esim golf MK1 hammastangolle paikka.  Napoleoninhatun allahan on 2 per puoli kiinnityspistettä, niihin ja akseliputkien välille ajattelin kolmiomaista y-tukea.

Nii olisikin heti paremman näköinen jos tuossa olisi suoraan yhdistetty nuo päätylaipat toisiinsa kolmannesta kohdasta. Tavallaan kolmas akseliputki taaemmaksi. Onko se sen takia pakko olla pultattava että akselin saa paikalleen? (en muista kun on 20 vuotta siitä kun olen kuplan alla käynyt).

 

Alatukivarren korvakkeita voisi ehkä sovitella myös päätylevyjen sisäpuolelle, reikä vaan levyyn tukivarrelle. Tulisi samalla pitemmät tukivarret ja lyhemmät korvakkeet.

Link to comment

Juu, ensimmäisessä viestissä jo suunnitelmissa tälläinen. Tosin vois olla parempi jos se ottaa molemmista putkista kiinni.

Kiinnityspisteinä voisi käyttää pohjalevyn nurkkien pultteja. Tyyliin tukitangot etuakselille, joita näkyy noissa german lookkereissa.

Se väliputki on välttämättä oltava irroitetteva, ei sitä akselia muuten saa ährättyä paikoilleen, ellei koria nosta 40cm ylöspäin pohjalevystä.

 

Muistaakseni nyt alatukivarren mitta on n. 250-260mm, ylätukivarsi n. 200mm

Link to comment
  • 1 year later...

Tänään innostuin viemään eteenpäin tuon etujousituksen siinä isomman projektin sivussa (tekijä kertoo sitten siitä kun on aika). Poikittaispalkkia en vielä lisännyt tuohon, mutta siihen nimeenomaan saisi esim hammastangon kiinni oikeaan paikkaan.

 

Yllättävän toimivan oloinen tuli pikku mallintamisella, etuakselin poskilevyt tulisi kokonaan särmäämällä 5-6mm suurlujuusteräksestä ja väliin istuttaisi vain korvakot tukivarsille.

 

dW71Jj.png

 

kyAnkL.jpg

Edited by -Alex-
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...