Jump to content

Imusarjakysymys


Guest pn79663

Recommended Posts

Guest pn79663
Posted

Tervehdys! Kysymyksiä imusarjan ja pakoputken yhteensovittamisesta.

 

Omassa työnalla olevassa koneessa on kaksireikäkantinen imusarja. Kuuluuko ensinnäkin TYP-1 1974 1300 (valmistettu 09-10/1973) olla kaksireikäkantinen imusarja? Toisekseen ihmetyttää kaasuttimen alla olevassa imusarjan keskiosan varressa oleva ylimääräinen "ei mihinkään johtava" klipsattu letkun pätkä. Kuva toivottavasti selvittää asiaa. Nyt moottori jo osina.

 

Tarkoitus oli laittaa tilaamani VW Sportputkisto tuohon jatkeeksi, mutta se taas on 1-reikäkantiselle tarkoitettu eikä siinä ole puhallinkopasta tuleville putkille paikkaa. Vanha pakoputki taas on kaksireikäinen ja paikka puhallinkopan putkillekin toki löytyy (kuva). Mikä avuksi? Laitoin jo kyselyä myös sinne mistä putkiston tilasin... Jotakin korvausputkiosiakin myydään että olisiko niistä ratkaisuksi vai meneekö putkisto vielä vaihtoon ja on "tyytyminen" uuteen vakioputkistoon?

post-2820-0-05702000-1425980435_thumb.jpg

post-2820-0-50977400-1425980445_thumb.jpg

Posted (edited)

Noi tuplalämitteiset on sen verran harvinaista herkkua, että kaikki viri-viri pakosarjat ovat oletuksellisesti tähän versioon ei sopivia.

 

Vaihtoehtona on hankkia käypänen imusarja sinkulla esilämmityksellä tai

hitsata pakosarjasta lämmityksen reijät tukkoon (osassa noi onkin valmiiksi tukossa, kun ne pitää porata auki)

 

Jos et löydä imaria nurkistasi, niin tuolla on osa nrot 50-60

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/11488-puhallettua-putsattua-j%C3%A4%C3%A4hypelti%C3%A4-imaria-jalkaa-etc/

Samaa kuraa on saatavana pelkästään puhtaksi puhallettunakin

Edited by P_Valtonen
Posted

Tulpattu imarin lähtö on todennäköisesti jarrutehostimen alipainetta varten. Käytettiinköhän tuollaista jossain automaatti/puoliautomaatti -askissakin?

Posted (edited)

Tulpatusta imusarjan lähdöstä kuuluu mennä letku alkuperäisen muovisen ilmanputsarin alipainehässäkkään.

 

Puhallinkopasta tulevat letkut pitää taiteilla pakoputken ohi suoraan lämmönvaihtimien päähän silloin kun käytetään viriputkistoa ja silti säilytetään lämmönvaihtimet.

 

Tarkennuksena vielä termeihin, että tuo kuvassa oleva on 2-reikäinen imusarjan lämmitys, 2- ja 1-reikäisillä imusarjoilla tarkoitetaan yleensä kannessa olevien imuaukkojen määrää, mutta toki asia tästäkin tuli selväksi.

Edited by metake
Guest pn79663
Posted

Sain myöskin myyjältä hieman selkeyttä asiaan eli 2-reikäisen imusarjaan sopii vain vakioputkisto kiinni. Täytyy siis vaihtaa joko putkistoa tai imusarjaa. Onko mielipiteitä olisiko 1 reikäiseen imusarjaan vaihtamisesta jotakin haittaa/hyötyä? Onko kenelläkään käsitystä onko tämä 2-reikäinen imusarja originelli vm 1974 autossa?

 

Sitten tuo letkuasia. Eli imusarjan lähdöstä kuuluu mennä letku muoviseen ilmanputsariin. Mitäs tällä haetaan ja voiko siihen laittaa esim. bensaletkua vastaavan letkun kiinni?

 

Hyviä vastauksia (kiitos!) - tyhmiä kysymyksiä...

Posted

Kaksiputkinen imusarjan lämmitys tuli 1300 moottoreihin keväällä-73(maalis,huhti,toukokuussa moottoriversiosta riippuen),1600 moottoreissa säilyi aluksi yksiputkinen,vuosimallin-74 alusta putki isommaksi,20-24 mm,muutamaa vuotta myöhemmin näihinkin kaksiputkin lämmitys(ei tyyppi 2),tarkkaa ajankohtaa en nyt löytänyt.

Posted

Hi.Samanlainen mysteerimoottori itsellä.Imusarjasta ilmanpuhdistimeen menevä letku tavallista on kangaspunoksista alipaineletkua. Suosittelen, että laitat kaikki alkuperäiset osat takaisin, ne ovat hyvin tarkkaan ainoastaan toisiinsa yhteensopivia.Tuossa moottorissa on jo jotain saastenormeja täytetty ja esim kaasutin ja jakaja ovat vain toisiinsa yhteensopivia, tehokkaampi esilämmitys johtuu myös saastevaatimuksista.Moottorissa on joutokäyntia laihennettu ja sytytystä mahdollisesti myöhästetty. Oikea sytytysennakkokin on tarkasti moottorin numerosta riippuva. Menestystä.

Posted

Helpoimmalla pääset kun ostat Valtoselta sopivan imusarjan sportputkeesi ja haet motonetista alumiinihaitariletkua josta saa tehtyä ne lämpöputket. Sit laitat tuon imarin ja äänärin myyntiin tälle palstalle muutamalla kympillä.

Posted

Voihan nuo vakioputken munuaiset tai mitkälie pikkulämmönvaihtimet ovatkaan modata sen viriputken kanssa sopiviksikin.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...