Guest pn79663 Posted March 10, 2015 Posted March 10, 2015 Tervehdys! Kysymyksiä imusarjan ja pakoputken yhteensovittamisesta. Omassa työnalla olevassa koneessa on kaksireikäkantinen imusarja. Kuuluuko ensinnäkin TYP-1 1974 1300 (valmistettu 09-10/1973) olla kaksireikäkantinen imusarja? Toisekseen ihmetyttää kaasuttimen alla olevassa imusarjan keskiosan varressa oleva ylimääräinen "ei mihinkään johtava" klipsattu letkun pätkä. Kuva toivottavasti selvittää asiaa. Nyt moottori jo osina. Tarkoitus oli laittaa tilaamani VW Sportputkisto tuohon jatkeeksi, mutta se taas on 1-reikäkantiselle tarkoitettu eikä siinä ole puhallinkopasta tuleville putkille paikkaa. Vanha pakoputki taas on kaksireikäinen ja paikka puhallinkopan putkillekin toki löytyy (kuva). Mikä avuksi? Laitoin jo kyselyä myös sinne mistä putkiston tilasin... Jotakin korvausputkiosiakin myydään että olisiko niistä ratkaisuksi vai meneekö putkisto vielä vaihtoon ja on "tyytyminen" uuteen vakioputkistoon? Quote
P_Valtonen Posted March 10, 2015 Posted March 10, 2015 (edited) Noi tuplalämitteiset on sen verran harvinaista herkkua, että kaikki viri-viri pakosarjat ovat oletuksellisesti tähän versioon ei sopivia. Vaihtoehtona on hankkia käypänen imusarja sinkulla esilämmityksellä tai hitsata pakosarjasta lämmityksen reijät tukkoon (osassa noi onkin valmiiksi tukossa, kun ne pitää porata auki) Jos et löydä imaria nurkistasi, niin tuolla on osa nrot 50-60 http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/11488-puhallettua-putsattua-j%C3%A4%C3%A4hypelti%C3%A4-imaria-jalkaa-etc/ Samaa kuraa on saatavana pelkästään puhtaksi puhallettunakin Edited March 11, 2015 by P_Valtonen Quote
DWL_Puavo Posted March 10, 2015 Posted March 10, 2015 Tulpattu imarin lähtö on todennäköisesti jarrutehostimen alipainetta varten. Käytettiinköhän tuollaista jossain automaatti/puoliautomaatti -askissakin? Quote
metake Posted March 10, 2015 Posted March 10, 2015 (edited) Tulpatusta imusarjan lähdöstä kuuluu mennä letku alkuperäisen muovisen ilmanputsarin alipainehässäkkään. Puhallinkopasta tulevat letkut pitää taiteilla pakoputken ohi suoraan lämmönvaihtimien päähän silloin kun käytetään viriputkistoa ja silti säilytetään lämmönvaihtimet. Tarkennuksena vielä termeihin, että tuo kuvassa oleva on 2-reikäinen imusarjan lämmitys, 2- ja 1-reikäisillä imusarjoilla tarkoitetaan yleensä kannessa olevien imuaukkojen määrää, mutta toki asia tästäkin tuli selväksi. Edited March 10, 2015 by metake Quote
Guest pn79663 Posted March 10, 2015 Posted March 10, 2015 Sain myöskin myyjältä hieman selkeyttä asiaan eli 2-reikäisen imusarjaan sopii vain vakioputkisto kiinni. Täytyy siis vaihtaa joko putkistoa tai imusarjaa. Onko mielipiteitä olisiko 1 reikäiseen imusarjaan vaihtamisesta jotakin haittaa/hyötyä? Onko kenelläkään käsitystä onko tämä 2-reikäinen imusarja originelli vm 1974 autossa? Sitten tuo letkuasia. Eli imusarjan lähdöstä kuuluu mennä letku muoviseen ilmanputsariin. Mitäs tällä haetaan ja voiko siihen laittaa esim. bensaletkua vastaavan letkun kiinni? Hyviä vastauksia (kiitos!) - tyhmiä kysymyksiä... Quote
Hebster52 Posted March 10, 2015 Posted March 10, 2015 Kyseiset "imusarjat" lienevät enemmän oikeaoppisesti nimitetty 2-reikäiset imusarjan esilämmityksen liitännät? Quote
P_Valtonen Posted March 11, 2015 Posted March 11, 2015 Imari on viimesissä kuplissa. Parista nettikaupasta kun kattoin, niin nyt paras veikkaus 8/75-4/79 Quote
vwagen Posted March 11, 2015 Posted March 11, 2015 Kaksiputkinen imusarjan lämmitys tuli 1300 moottoreihin keväällä-73(maalis,huhti,toukokuussa moottoriversiosta riippuen),1600 moottoreissa säilyi aluksi yksiputkinen,vuosimallin-74 alusta putki isommaksi,20-24 mm,muutamaa vuotta myöhemmin näihinkin kaksiputkin lämmitys(ei tyyppi 2),tarkkaa ajankohtaa en nyt löytänyt. Quote
hpa Posted March 11, 2015 Posted March 11, 2015 Hi.Samanlainen mysteerimoottori itsellä.Imusarjasta ilmanpuhdistimeen menevä letku tavallista on kangaspunoksista alipaineletkua. Suosittelen, että laitat kaikki alkuperäiset osat takaisin, ne ovat hyvin tarkkaan ainoastaan toisiinsa yhteensopivia.Tuossa moottorissa on jo jotain saastenormeja täytetty ja esim kaasutin ja jakaja ovat vain toisiinsa yhteensopivia, tehokkaampi esilämmitys johtuu myös saastevaatimuksista.Moottorissa on joutokäyntia laihennettu ja sytytystä mahdollisesti myöhästetty. Oikea sytytysennakkokin on tarkasti moottorin numerosta riippuva. Menestystä. Quote
tolvana Posted March 11, 2015 Posted March 11, 2015 Helpoimmalla pääset kun ostat Valtoselta sopivan imusarjan sportputkeesi ja haet motonetista alumiinihaitariletkua josta saa tehtyä ne lämpöputket. Sit laitat tuon imarin ja äänärin myyntiin tälle palstalle muutamalla kympillä. Quote
Tanhis Posted March 12, 2015 Posted March 12, 2015 Voihan nuo vakioputken munuaiset tai mitkälie pikkulämmönvaihtimet ovatkaan modata sen viriputken kanssa sopiviksikin. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.