Jump to content

Type 4 sytkän säätöä


Recommended Posts

Sytkän säätö on hieman hakusassa type 4:sen kanssa. Vakio 2L kone, tuplakaasarit, vakio Bosch jakaja missä Pertronixin kärjettömän sisuskalut. Säätöasteikko on repro muovinen, mitenkähän tarkkoja nämä ovat ??? Pukissa kun kone oli kiinni, niin mielestäni 0 kyllä osui silloin ihan kohdalleen.

 

Jos säädän sytkän lampulla 7.5-8 asteeseen (oldvolkshome.com:sta ja kirjoista tavasin säätöarvoja), niin veto meinaa olla hukassa pintakaasulla. Jos taas säädän korvakuulolta sytkän "hyväksi", niin ennakkoa näyttäisi olevan asteikon mukaan noin 12 astetta. Tuon verran kun on ennakoa, niin auto reagoi kaasuun kohtuu hyvin ja lähtee heti vetämään. 

 

Sellaisen huomasin, että kun hitaasti painaa kaasua, niin ennakko laskee hetkellisesti hieman. Olisikohan pari astetta. Onko normaalia ? 12 asteen ennakolla tuo pieni kyykkääminen ei haittaa ja kone jatkaa vetoa mutta kirjoista löytyvällä (7.5-8) arvolla kyykkäys aiheuttaa sen, että ennakko laskee liikaa ja kone meinaa hyytyä ellei pumppaa kierroksia alkuun.

 

Kierroksilla maksimi ennakot näyttäisivät nousevan 20-24 asteen hujakoille, mikä taitaa olla ihan OK ?

 

Diagnostiikka pistoke vehkeestä löytyisi mutta siitä ei taida saada luettua ennakkoa ilman spesiaali mittareita ? Ei kenelläkään sattuisi Jyväskylän tienoilla olla tuollaista mittaria ?

 

Mutta onko tuo 12 asteen ennakko suurinpiirtein OK vai olisiko lisää vinkkejä tyhjäkäyntiennakon ruuvaamiseen kohdalleen ?

 

 

Link to comment

En ole alkuunkaan niin hyvä mekaanikko kuin sinä. Mutta mulla on ollut harraste-VW:ssä yli 12 vuotta tyyppi 4 moottori, enkä ole koskaan saanut tyhjäkäyntiä hyväksi... On ollut toisaalta kaksi eri konetta ja toisaalta yksi ruisku, yksi tuplakaasutin ja yksi kaksikurkkuinen. Ruiskussa oli paras tyhjäkäynti, vaikka se joskus alenikin uskomattoman pienille kierroksille. Kaasuttimissa saa koneen pitää enemmän tai vähemmän 'aktiivisesti' käynnissä tyhjäkäynnillä.

Voisiko joku tyyppi 4 osaaja neuvoa, miten kone säädetään?

Link to comment

Ei tuo mulla nyt mikään kauhean huonokaan ole mutta kun luonne on "aina on vara parantaa". Kyllä tuolla nyt markan kolikko pystyssä pysyy ilmanputsarin päällä :D Mutta karvan verran pienempää tyhjäkäyntiä kaipaisin ja  että tuo ennakko ei saisi kyykätä kun kaasua alkaa hissukseen painamaan.

 

Voi tietysti olla että nämä kaikki vaivat johtuvat kuitenkin kaasareista, alkuperäiset sohlot kun ovat, niin vähintään läppäakselilta löytyy imuvuotoja jossain läpän asennossa.

Link to comment

Kaasarit on putsattu ja kasattu kertaalleen uusilla tiivistesarjoilla. Läppäakselit ei mielestäni liian väljät olleet mutta ehkä ne jossain asennossa kuitenkin falskaavat. Mut huomenna näillä säädöillä konttorille, sitten jatketaan harjoituksia. 

Link to comment

Mää näist mittää tiiä mut nelkussa (ainakin 1,7 ja 1,8) sytkä orkkishilppeillä säädetään 3500 rpm ja strobolla pitäs sattuu punanen viiru väkäsen kohdalle päältä kun katotaan puhallinkopan holesta. Ei tyhjäkäyntiasteilla oo väliä kun maksimiennakko osuu kohdilleen. Solexien säätelyssä saattaapi vierähtää tovi jos toinenkin mut kyl nekin saa pelaamaan nykimäti ja jouhevasti.

Link to comment

Täytyypäs kokeilla säätää nuo kierroksilla kohdalleen ja sitten vain ruuvata tyhjäkäynti sopivaksi. Näillä tämän hetkisillä säädöillä kulkee pikkukaasulla ihan OK mutta enemmän kun antaa kaasua, niin tuntuu että veto vain loppuu. Kuuttakymppiä kovempaa ei vielä huristeltu katsastus reissulla ;)

Link to comment

 päältä kun katotaan puhallinkopan holesta. 

 

Nyt jäi tämä vaivaamaan, mistäs kohtaa tuollainen reikä puhallinkopasta pitäisi löytyä ? Kaikissa mun kirjoissa käsketään säätämään sytkää hihnapyörän merkin ja sen puhallinkopassa olevan asteikon perusteella.

Link to comment

Bussin puhallinkopassa ei ole tuota reikää, vastaavasti 914, 411 ja 412 ei ole sitä asteikkoa... Ja vaikka olisikin en tiedä kannattaako tunkea päätä siihen väliin moottorin käydessä, ainakaan kravatti kaulassa :)

 

Mikä jakajan osanumero on?

Link to comment

Näin vähän arvelinkin. On muuten se "miekkailijanmaskikin" ihan hyvä keksintö, konetta kun pukissa talvella säädin ilman verkkoa puhaltimen edessä, niin ohikävellessäni se hotaisi takataskusta öljyrätin aika hätäiseen ;) Tuon jälkeen ruuvasin ritilän paikoilleen hyvinkin äkkiä.

 

Jakajassani taisi olla tällaiset koodit

 

JFUD4 

 
0 231 158 005 
 
0 213 
 
Näiden perusteella kaivelin oldvolks.com:sta sitten tietoja joiten mukaan ennakko pitäisi säätää alipaineletkun kanssa. Tämä aiheuttaa sitten muna-kana ongelmaa, alipaine nostaa ennakkoja, kun kierrokset nousevat ja laskevat kun jakajaa pyörittelee. Sitten kun taas säädän tyhjäkäyntiä pienemmälle, niin ennakot ovat aivan jotain muuta kuin ennen säätöä. Ei nyt mene oikein jakeluun miten tuon tyhjäkäynnin ja ennakon saisi helpoiten mätsäämään. Vai pitäisikö vain säätää kierroksilla maksimiennakot ja  katsoa mitä se sitten on tyhjäkäynnillä ? 
 
Iltaa ja toimivaa kiekkamittaria odotellessa....
Link to comment

Tuo kuudes numero taitaa olla kuitenkin 6 eikä 5? Jos näin niin 2 litraisen orkkis jakaja. Tyhjäkäynnillä ei alipaineletkussa pitäisi olla imua lainkaan, eli jos sulla ennakko muuttuu kun laitat letkun kiinni, niin kaasarissa on kaasuläppä liikaa auki eikä sulje reikää josta alipaine imetään. Vaikka ohje sanoo jotta letku kytkettynä säädetään, niin kokeile irrottaa letku ja säädä ennakoksi n. 9 astetta ja tarkista että kokonaisennakko ei ylitä 34 astetta (letku irti). 7,5 astetta perusennakoksi ei tahdo riittää, en tiedä johtuuko nykybensan etanolista vai mistä, mutta ainakin lähes jokaiseen vakio T1 koneeseen joutuu laittamaan asteen pari ennakkoa lisää että sen saa toimimaan edes siedettävästi.

Edited by metake
Link to comment

Tuo kuudes numero lienee hyvinkin tuo 6, sen verran mutkan takana piilossa kun jakaja on koneessa kiinni. Irrallaan kun jakaja oli, niin tarkastin että on orggis 2 litrasen jakaja mutta en silloin ottanut sitten numeroa mihinkään talteen. Tuon suuremman perusennakon tarpeen olen huomannut muissakin talouden vanhoissa moottoreissa, järjestään on saanut laittaa pikkuisen enemmän ennakkoa mitä service manuaalien mukaan kuuluisi olla. 

 

Läpät ovat auki tyhjäkäynnillä sen verran mitä service manuaali sanoi säätöarvoksi eli 0.004"

Edited by KimmoH
Link to comment

Nyt kun sain toimivan kiekkamittarin, niin ruuvasin tyhjäkäyntikierrokset 900-1000 hujakoille. Edelleen tuntui letkuun tulevan alipaine joten kokeilin ilman letkua säätöä. Tulppasin alipaineen, säädin sytkän noin 9 asteeseen tyhjäkäynnillä. Kierroksilla näytti ennakko nousevan ilman letkua noin 36 asteen merkin kohdalle, mahtaakohan tuo asteikko nyt pitää kauhean hyvin paikkaansa ? 

 

Letku kiinni ja nyt sain koneen rötköttelemään tyhjäkäynnillä noin 900-1000 kierroksella, ei kauhean tasaisesti käy mutta nyt vastaa kaasuun ihan eri lailla kuin aiemmin säädettynä. Kaasuun kun koskee, niin kone ottaa heti kierroksia iloisesti ja tuossa tallissa huudattaessa tuntuisi olevan hurjasti pirteämpi kuin mitä aiemmin. Lisäksi hörähtää huomattavasti herkemmin käyntiin kuin aikaisemmin. Ajoitusmerkit näyttää nyt kyllä aivan päin persettä mutta kone tuntuisi toimivan paremmin kuin merkkien mukaan säädettynä. 

 

Ajoitusmerkin hihnapyörästä paikallistin tämän ohjeistuksen mukaan. Mun puhaltimessa ei näkynyt nuita 0 ja I merkintöjä ollenkaan. Tai ainakaan en niitä muista konetta kasatessa nähneeni, pitääköhän tuo puhallin käyttää vielä irti ja tutkia kehä suurennuslasin kanssa...

 

Sulais nyt nuo lumet tieltä, niin pääsis testaamaan... 

Link to comment

Hyvin tuntui tienpäällä toimivan, parinkympin lenkin kävin heittämässä kaupungin ruuhkassa ja motarilla. Nyt kelasi helposti 80km/h nopeuden (tulipahan kalibroitua nopeusmittarikin) ja motaria oli ihan kiva jolkotella eteenpäin. 

 

Nyt voi keskittyä paremmin kaasareiden säätelyyn ;)

Link to comment

Ensimmäisissä Haynesin VW 411 & 412 manuaaleissa kehoitettiin hienosäätämään sytytys sen mukaan miltä koeajossa tuntui... jos voimaa puuttui, niin hieman ennakkoa lisää... jos nakutti, niin ennakkoa pienemmäksi. Myöhäisemmissä manuaaleissa (ehkä Volkswagenin kehotuksesta) neuvottiin säätämään tasan tarkkaan neuvotuille merkeille. Itse uskon enemmän ekaan tapaan.

Link to comment

Korvakuulolla hienosäätäminen on tasan tarkkaan sieltä ja syvältä! Nakutuksella tappaa koneen nopeastikin ja ilmajäähy kilkattaa sen verran jo muutenkin, että taitaa nakutukset jäädä helposti kuulematta...

 

Mutta toki kaikki taaplaa tyylillään.

Link to comment

Tehtaan säädöt on tarkoitettu ennen muuta koneille, joissa kaikki osat ovat alkuperäisiä ja tehtaan toleransseissa. Eipä taida harrastajilla olla montaa sellaista moottoria jäljellä... Jos tehtaan säädöt eivät tuota ajossa juoheasti käyttäytyvää moottoria, niin mä kyllä etsin parempaa käytöstä kääntämällä virranjakajaa aavistuksen verran puoleen tai toiseen. Tämähän sitä harrastamista on...

Link to comment

En vielä ole päässyt selvyyteen mikä tuota konetta riivaa mutta nuilla "ilman alipainetta"- ohjeilla säädettynä kone toimii pirun hyvin. Alipaineen kanssa perusennakon jos säätää ohjearvoihin, niin maksimi ennakot jää sen jälkeen tuonne 20-24 asteen paikkeille. Koneesta puuttuu veto eikä kuljekkaan kuin maksimissaan jotain 50km/h. Lisäksi kyykkää hitaasti kaasuttaessa, kun hetkellisesti taitaa alipaine pienenee jolloin ennakko pienenee.

 

Tyhjäkäynnilläkin tuonne tuntuu tulevan jatkuvasti pieni alipaine joten letkun kanssa säädettäessä ei vain saa kohdalleen. 

 

Äänien puolesta koneesta ei kuuu minkäänlaista nakutusta tai muutenkaan ylimääräisiä ääniä kummallakaan tavalla sytkää säätäessäni.

Link to comment

Bussissa nakutuksen kuulee selvimmin, kun laittaa jonkun toisen ajamaan pitkään ylämäkeen tai kiihdyttämään nopeasti, ja itse kuuntelee moottoria sen yläpuolella. Kuskin itsensä ei ole niin helppo kuulla mahdollista nakutusta.

Hieman aiheen vierestä... Kokemukseni mukaan näiden bussien matkakulutus noin 90 km/h on 10 litran paikkeilla. Tyyppi 1 ehkä hieman vähemmän kuin tyyppi 4. Yksi harrastaja sai pienemmillä suuttimilla menemään 8 litralla... Eka koneremppa, kun mäntään tuli reikä, toinen koneremppa kun kanteen tuli halkeama. Joten kannattaa vaan hyväksyä että nämä koneet käyttävät bensaa jäähdytykseen, ja että hieman runsas seos osaltaan torjuu nakutusta. Kaupunkiajossa saa menemään 15 litraakin.

Link to comment

Tuossa päivällä jakajaa taas ihmettelin ja nyt alkaa tuntua siltä, että sen sisuskalut taitavat takerrella tai muuten vain liikkua miten sattuu. Kokeilin kaasarin alipaineessa yhtä hyllyssä ollutta alipainekelloa ja ei tuolta mitään havaittavaa alipainetta enää tullut kun tyhjäkäynti oli 900 kierrosta minuutissa. Eli se puoli on sinänsä kunnossa.

 

Säätelin lampun kanssa taas sytkää ilman alipaineletkua ja jakaja näyttää välillä elävän ennakoiden suhteen omaa elämäänsä. Vaikka kierrokset laskevat tyhjäkäynnille, niin ennakot eivät laskekkaan lähtötilanteeseen vaan saattavat jäädä huitelemaan 20 asteen paikkeille. Pieni kierrättely ja jakajan edestakainen veivaus yleensä palautti sitten ennakot lähtötilanteeseen. Välillä taas tarpeeksi pitkään kun malttoi odottaa, niin ennakot asettuivat siihen missä ne olivatkin.

 

Taidampa käyttää jakajan palasina...

Link to comment

Eipä ihme, että jakaja tuntui toimivan hieman "kulmikkaasti". Onhan tuolla pohjassa paskaakin aika reilusti mutta pahin kanitus on tuossa meisselin osoittamassa kohdassa. Siinä on selvät kulumat ja tuo liikkuva pohja takertelee siinä kohdassa kumpaankin suuntaan todella pahasti. Mahtaisiko onnistua, jos purkaisi ja hioisi kulumat pois vai kannattaisiko suosiolla ostaa uusi jakaja ? Jakajan kupeessa oleva alipainekellokin tuntuu olevan tiensä päässä. 

 

post-1830-0-49473000-1428050068_thumb.jpg

Link to comment

Tuossa ruuvarin osoittamassa kohdassa on kuula joka jarruttaa liikettä, ja näin siis kuuluukin olla. Yleensä siihen kulunut ura ei haittaa mitään jos uran pohja on sileä, että kuula pääsee liikkumaan kunnolla. 99% varmuudella uskallan väittää että kun purat jakajan, puhdistat sen ja öljyät liikkuvat osat ohuella öljyllä niin se toimii taas moitteetta. Yleensä tahmainen liikkuminen johtuu siitä että noiden kahden levyn välissä on jäykkää rasvaa joka siellä takeltelee.

 

Jos päädyt vaihtamaan jakajana, niin panosta kerralla ja osta suosiolla tämä: http://www.aircooled.fi/tuote/873/virranjakaja-123-vw-vwrv-alipaine

 

Tai vielä mieluummin ohjelmoitava malli niin saat juuri oikeanlaisen ennakkokäyrän.

 

Suosittelen kyllä ensin puhdistamaan vanhan jakajan ja koettamaan sillä. Jos jakajan purkaminen ei ole entuudestaan tuttua niin kyllä siihenkin täältä ohjeet löytyy.

  • Like 1
Link to comment

Tuossa kuulan alla on ihan silminnähden koloja/jurmuja mihin se kuula sitten jämähtelee kiinni. Teoriassa voisi kyllä mennä aukaisulla ja jos tuon liukupinnan hioisi tasaiseksi. Täytyypä kaivaa jostain räjäytyskuvat esiin ja painua talliin takaisin...

Link to comment

Putsailin paskat pois ja nyt osat liikkuu muuten moitteettomasti mutta kuula jumahtaa aina tuohon kuvassa koukun osoittamaan koloseen. Kuuluuko tuossa olla tuollainen kolonen vai hionko tasaiseksi ?

 

post-1830-0-61992800-1428064544.jpg

 

Niin ja mikähän olisi sopivaa liukastetta tuonne väliin ? WD-40, paineilmalkoneidenöljyä, ompelukoneöljyä vaiko jotain muuta ?

Edited by KimmoH
Link to comment

Menee yksinpuheluksi mutta jospa tästä joku muukin joskus saa iloa :)

 

Ei ne osat liikkuneet kunnolla tuon kolosen kanssa. Todennäköisesti se kuula vain on kuluttanut tuohon kohtaan siistin kolon. Hioin kolosen pois ja osat alkoivat liikkua ilman ongelmia. Tongin talouden ohkaisimmat öljyt esiin ja voitelin jakajan liikkuvat osat. 

 

Nyt sain koneen käymään nätisti 800 kierrosta minuutissa ja säädin alipaineet tulpattuna ennakon 8 asteeseen. Ehkä voisi siihen yhdeksään kuitenkin kääntää, ainakin siltä tuntui tallissa säätäessä. Pitää vielä käydä koeajolla ennen muutoksia mutta taas mentiin iso harppaus parempaan suuntaan. Takertelu katosi ja kone käy huomattavasti tasaisemmin tyhjäkäyntiä.

 

Edelleenkään en kyllä saa oldvolks.com:n dokumentaation mukaan alipaineletkut kytkettynä sytkää mitenkään järkevästi kohdalleen, joten nyt mennään näin miten homma tuntuu toimivan. Tuolla Aircooledin myymälläkin Boschin korvaajalla näytetään ohjeistettavan, että letkut tulpattuna ennakot ja sitten vasta letkut kiinni.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Eilen posti kiikutti Aircooledilta tuon halvan kärjellisen 034 alipaine jakajan. Vaihdoin sisälle Pertronixin rojut ja sytkä oli hetkessä säädetty just eikä meilkein kohdalleen. Nyt kun sai tuon vanhan jakajan rinnalle uuden vertailukohteen, niin sai vähän käsitystä siitä millainen VW:n jakajan kuuluisi olla kunnossa ollessaan ;)

 

Kaikenlainen aaltoilu, satunnainen rätkyttely, yms. pätkiminen katosivat ja sytkän säädössä ei ollut mitään vaikeuksia. Jälleen kerran säädin 800rpm nopeudella ennakon 8 asteeseen alipaineet tulpattuna. Koeajon perusteella voisi ehkä sinne ysiin kääntää mutta näinkin bussi rötkötteli ihan kivasti eteenpäin. Säädössä ei mennyt kuin pari minuuttia, verrattuna vanhan jakajan kanssa taisteluun mikä oli yleensä aina vähintään puolituntia jumppaa.

 

Mutta täytyy kyllä sanoa, että aika persiillään saa monta kohdetta olla ja silti kone toimii ihan käytettävästi. Tuo edellisellä kerralla vanhalla jakajallani kehumani "nätisti 800rpm" oli aivan kauheaa jos vertaa tällä uudella jakajalla saavutettuun lopputulokseen :D Tästähän voi vielä jokupäivä tulla ihan hyvä!

Link to comment

Omat kokemukset tuollaisesta 034 alipaineisesta on sellaiset että ainakin alussa kärkien tyyny tyntui kuluvan todellanopeasti rasvauksesta huolimatta. Lopputuloksena tietenkin muuttunut kärkiväli ja tätä myöden  myös ennakko. Laadukkaat kärjet tuntuivat helpottavan ongelmaa mutta ei kuitenkaa poistanut sitä.

 

Lopuksi meni sitten hermot vaikka jakaja kumminkin toimi ihan ok ja laitoin tilalle nos jakajan joka muutti auton luonteen huomattavasti paremmaksi joten en jäänyt haikailemaan 034 perään. Ja kyseessä oli siis t34 ghia orkkis 32 pdsit nurkkakaasareilla.

Link to comment

Tuo 034:n jakaja on hyvin lähellä tuota alkuperäistä jakajaa. Suurimpana erona se, että alkuperäinen antaa maksimi ennakon 3400 kierroksella ja tuo 034:n hieman myöhemmin eli 3800 kierroksella. Tätä kompensoi hieman se jos käytät aavistuksen suurempaa perusennakkoa, joten kannattaa vielä testata miten kone toimii jos perusennakko on 9 astetta.

Link to comment

Säädin tuota vielä pikkuisen, nyt tuo muoviasteikko näyttää noin kymmentä, tyhjäkäynnilla 850rpm, letku irti ja sillä toimii hyvin. Maksimi ennakot ei nouse yli 34 asteen. 

 

Annetaan olla tässä. Seuraavaksi keskitytään taas kaasareiden säätöön ;)

 

Mistähän muuten löytyis metallinen asteikko type neloseen ? Tuon nykyisenkin mielestäni aikoinaan ruksasin jostain nettikaupasta "metallisena" mutta muovinen mulle ilmestyi. 

Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...