Pedalpusher Posted July 19, 2015 Author Share Posted July 19, 2015 Jatketaan taas vähän eteenpäin. Kuskinpuolen takalokasuojan korinpuoleisia kiinnityspintoja piti uusia hieman kun puhalluksessa tuli täyteen rakkoa ja nuppineulareikiä. Takapuskurin kiinnityskorva korista pistehitseistä irti, pieni puhallus koriin ja korvan takapuoleen, hieman maalia ja takaisin kiinni. Ei ruostu niin helposti enää sieltäkään. Sitten alkoi apukuskin puoleisen takakulman kanssa painiminen. Virtasen vahvikepelti tulppahitseillä paikoilleen. Sitten takakyljen alaosan vaihto Gersonin korjauspeltiin. 4 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted July 19, 2015 Author Share Posted July 19, 2015 Metalliviivaimen kanssa katselin joka kohdan läpi, että saisi minimoitua spaakelin käytön sitten pohjientekovaiheessa. Tulppahitseillä taas kiinni ja sinkkiprimeria palojen väliin. Sitten hieman happaman näköisen kiinnityspinnan poisto. Pieni puhallus ja primeria ennen korjauspalan askartelua. Samassa puhalsin korjauspalan, takapuskurin kiinnityskorvan tältäkin puolelta. 7 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted August 30, 2015 Author Share Posted August 30, 2015 Laitetaan tätä taas ajan tasalle. Joitain päiviä päässyt pajalle viime päivityksen jälkeen. Puhallettu ja sinkkiprimerilla vedetty takakulma ja puskurinkiinnike paikalleen. Samassa rytinässä puhallettu loistavakuntoinen pissapojansäiliön kaukalo paikalleen. Sitten alkoi tuon viime päivityksessä laikatun takakyljen hierominen. Paljon sovittelua ja hiljalleen heppailua ja etenemistä. Tuo apukuskin puolen kynnys oli lopulta niin silvottu kun kaikki sai paikalleen, että alkoi tympäseen sen näkyviin jääneet muokatut muodot niin, että oli aloitettava sen teko uudelleen. Kynnys oli ropellilla, mutka A-pilarin kohdalla muutettu ja takakyljen alaosan saamiseksi oikealle paikalleen, kynnystä oli kavennettava yläreunastaan pitkältä matkalta pari kolme senttiä. Vaikka tuota uutta kynnystä piti aukoa, kun siinä oli pohja hitsattu sentin puolitoista liian taakse niin muuten sen muodot osuivat hyvin kohdalleen, että nyt tuntuu hyvältä, että aloitin alusta. Tuota seuraavaksi sitten paikalleen. 5 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted September 13, 2015 Author Share Posted September 13, 2015 Nyt uudestaan tehty apukuskin kynnyskotelo hitsattu paikalleen. Sitten kuskin puolen takakyljen hitsaus loppuun B-pilarin osalta ja se vaati tuon sisäpuolen irroituksen. Irroittaa se piti muutenkin, että saa senkin korjailtua myöhemmin. Sitten tinasin tuon kuskin puolen takakyljen sauman vihdoin. Ensin pohjuste lämmitetty ja pyyhitty. Sitten tina lämmitetty Tasoittelu on jäänyt kuvaamatta, hiottu kylki tässä. Ja lopuksi vähän maalia päälle, näkee tilanteen. Ihan ok.sti se onnistui. Tämän kuskin kyljen hitsaus oli eka ja se ei onnistunut niin hyvin kuin tuo apukuskin puolen, jonka tinaus on edessä vielä. 2 Quote Link to comment
sleepercooler Posted September 13, 2015 Share Posted September 13, 2015 Hitsin pimpulat, kun on hienoa jälkea, kun työjälkeäsi on seurannut, niin tosta täytyy tulla parempi kuin tehtaalta lähtiessä....... Quote Link to comment
Pedalpusher Posted September 13, 2015 Author Share Posted September 13, 2015 Kiitos kiitos, mutta vielä on piiitkä matka maaliin ja monta kohtaa missä ryssiä :) Quote Link to comment
68teevee Posted September 13, 2015 Share Posted September 13, 2015 Hyvänäköistä jälkeä, taitaa olla kohta tehty hitsihommat? Meinaatko vielä vaihtaa sen etu lokasiiven uuteen? Quote Link to comment
Soukka Posted September 13, 2015 Share Posted September 13, 2015 Harva jaksaa käyttää nykyään enää tinaa, iso peukku siitä! 2 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted September 13, 2015 Author Share Posted September 13, 2015 Hyvänäköistä jälkeä, taitaa olla kohta tehty hitsihommat? Meinaatko vielä vaihtaa sen etu lokasiiven uuteen? Kiitti! On niitä jonkin verran vielä jäljellä, ainakin apukuskin taka sisälokasuojaan pitää keskittyä vielä jossain vaiheessa kun on mennyt niin pitsiksi monesta kohtaa. Sitten ne molemmat etu sisälokasuojat ajattelin vaihtaa vielä. Siinä suurimmat. Jotain pikkujuttuja siihen lisäksi. Mites se sun delivery -projekti, näyttääkö yhtään siltä että saisi alkaa etenemään siihen suuntaan? Quote Link to comment
68teevee Posted September 14, 2015 Share Posted September 14, 2015 Ei ole mun projekti edistynyt oikeen yhtään. Talomme julkisivu remppa ja lapset vieneet harrastus aikaa kuplan parissa,mutta kohta varmaan pääsen taas aloittaan. Lupahakemus on vielä lähettämättä,koska fhra:n "poikkeuslupatarkastaja"ei ole vielä päässyt käymään kiireiltään,hän siis auttaa hakemuksen täytössä. Kyseinen henkilö on trafin hyväksymä autoharrastaja puolen tarkastaja,joka siis auttaa poikkeuslupahakemuksen täytössä,tulee tehtyä hakemus sitten oikein. Itse en näe estettä luvan saamiseen,tosin siinä saattaa kestää kauan. Siihen mennessä rakennan autoa muilta osin,ja jätän tuota peräpäätä vielä tekemättä. On vielä hiukan muutakin tekemistä kuplassa :) . Quote Link to comment
Pedalpusher Posted September 14, 2015 Author Share Posted September 14, 2015 Itse en näe estettä luvan saamiseen,tosin siinä saattaa kestää kauan. Mikä on kauan näissä jutuissa? kuukausia ihan? Quote Link to comment
68teevee Posted September 14, 2015 Share Posted September 14, 2015 On mennyt kuulemma yli vuosikin,riippuu trafin lupakäsittely ruuhkasta. Odotan kyllä nopeampaa käsittelyä. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted September 27, 2015 Author Share Posted September 27, 2015 Tuli tuossa hitsattua apukuskin puolen takakylki myös loppuun tuosta B-pilarin kohdalta. Tinaus tähän kylkeen vielä pitäisi tehdä. Sitten molemmat B-pilareiden alapäät hitsasin kunnolla kynnyksiin ja fiksailin saumat näteiksi. Etutulipelti varaosapahnasta irti ja pisteistä erilleen. Puhallus ja alanurkkien korjailut ja ehkä jotain yksityiskohtien muokkausta sopimaan tähän -61 vuosimalliin kun on erilainen -65 varaosa pellin kanssa. 2 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted November 14, 2015 Author Share Posted November 14, 2015 Päivitetäänpä tännekin vähä viime kerrasta tehtyjä juttuja. Siihen puhallettuun ja pisteistä irroitettuun etutuliseinään piti tehdä alanurkkiin korjauspalat. Päädyin tekemään korjauspalat itse suorasta niin sai oikean peltivahvuuden paloihin joka helpottaa tekemistä. Tai jotain paloja sai hyväksikäytettyä vanhoista raato tuliseinistä. 5 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted November 14, 2015 Author Share Posted November 14, 2015 No sittenhän oli aika paistaa tuliseinä paikalleen. Tänään sitten aloitin, tai siis eilen, ja tänään jatkoin oikean etusisälokasuojan irroitusta ja kun sattui joku aika takaperin löytymään NOS pelti tähän paikkaan niin koitinpa sitä paikalleen. Aika hyvin sopi. Kiitos jarakulle tästä! 4 Quote Link to comment
Ketsa Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 Tätä on kyllä ilo seurata! Iso peukku! Quote Link to comment
sleepercooler Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 On se hyvä kun rakentaja on noi vaatimaton :D , mielestäni toi etusisälokasuoja sopii näin kuvan perusteella täydelliseti, kun kattoo etupellin saumaa on aika tasainen rako. Tätä on kyllä ilo seurata! Iso peukku! ja mä heitän tuplat!!!!!........ Quote Link to comment
Arska Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 Kätevät ja taitavat kädet tekee täydellistä jälkeä:) Mukava seurata tätä. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted November 14, 2015 Author Share Posted November 14, 2015 Kiitos mukavista kommenteista! Kyllä toi "Aika hyvin sopi" -kommentti oli vähän vitsillä heitetty :) eihän ton paremmin voi sopii ku aito volkkarin pelti tohon paikkaan. Oli hyvä tuuri ton löytymisen kanssa. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted December 31, 2015 Author Share Posted December 31, 2015 No joo tullut tässä välissä paistettua apukuskin etukylki kiinni. Ensin puhallusta ja kemikaaleja pintaruosteisiin, piiloon jääviin osiin. Heppailtu Se tuli valmiiksi ja siirryin kuskin puolelle. vanha pois ja tähän hommasin uudempaan tarkoitetun sisäloksun aircooledista. OEM-tuote mutta kun uudempaan tehty niin eroja on. Kahden vaiheilla jaksanko muuttaa sen vanhemman näköiseksi vai odottelenko sen osion kanssa ja katselen kuskin puolellekin NOSsin etusisäloksun ja teen jotain muuta sillä välin. Oli se niin mukava laittaa apparin puolelle kun kaikki on juuri kuin pitääkin. Jos nyt jollain sattuu olemaan tietoa NOSsista kuskin etukyljestä tai omistaa, voi ottaa yhteyttä, ostaisin mielelläni. Pommittelkaa varovasti, hyvää uutta vuotta palstalaisille! 2 Quote Link to comment
68teevee Posted December 31, 2015 Share Posted December 31, 2015 Saat multa tuon kuskin puolen orkis siiven,jos kelpaa. Siitä on valmiiksi korjattu etuosa,ja tarvittavat loksun kiinnityskohdat orkis syvennyksillä löytyy paloina. Siis jos korjaat tuon vanhan. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted February 9, 2016 Author Share Posted February 9, 2016 Laitetaan vähän uudenvuoden jälkeisiä tapahtumia tännekin ylös Korinkiinnityskorvat takasisälokasuojissa kaiken muun lailla on mennyt pehuksi vuosien varrella ja otin sitä irti apparin puolelta, joka on pahempi. Värkkäsin pikku jigin kiinnityskorvalle, toivottavasti helpottaa myöhemmissä vaiheissa palapeliä. Kun tuolla nurkilla touhuttiin, katsottiin tuonkin alle samalla. Raadosta sain laikattua korjauspaloja onneksi tuonne kulmaan, ilman sitä vaikea homma. Sitten korvan alta tuplapellin ehostus. Jäi vielä päivityksiä, jatketaan tästä joku ilta niin pääsee ajan tasalle taas. 7 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted February 12, 2016 Author Share Posted February 12, 2016 Raadosta sain apparin takasisälokariin korjauspalan, joka sekin kyllä tarvii korjauspalan, jonka tilasin Virtaselta. Mutta parempi lähtökohta tämä oli kuin alkuperäinen, joka oli pehu ihan ylhäältä alas asti.. Jostain lokarin kiinnitysmutterin alta lähteneestä ruostereiästä on vuodet suoltanu sontaa koteloon niin ei siinä hyvin käy. Tossa kohtaa kun odottelin korjauspalaa Virtaselta, niin aloitin kuskin puolen etusisälokarin muutostyöt, joita olin lykännyt jo tarpeeksi. Ei löytynyt NOSsia etukylkeä niin piti tuosta aircooledista aikaa sitten ostetusta uudempaan tarkoitetusta paneelista muuttaa vanhempaan paremmin sopivaksi. Päämuodot istui kyllä aika hyvin lähtiessä. Tuota mallaillessa huomasin että ylälippa joka taittuu sisäänpäin, ja josta saa aika hyvin pihdeillä pidettyä sen ylhäällä paiston aikana, oli paljon lyhyempi kuin NOSsissa apparin puolessa. Aloitin sen levennyksellä. Sitten oli hauska huomata, että tankin tukipalkki paneelin sisälaidassa oli pistehitsattu ihan metsään. Etureuna oli sellasen 8cm liian ylhäällä. Joten se irti ja myöhemmässä vaiheessa sitten oikeaan kohtaan. 3 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted February 12, 2016 Author Share Posted February 12, 2016 Huomasin onneksi tässä vaiheessa enkä kylkilistoja kiinnitellessä, että näissä uudemmissa ei ainoastaan ole listareiät pienemmät kuin vanhemmissa malleissa vaan n.sentin verran ylempänäkin. Nytpä tietää. Nämä siis piti sulkea ja tehdä myöhemmin uudet oikeisiin kohtiin. Ja tietysti antenninreikä samalla reissulla umpeen myös. Suurin muutos vanhempaan suuntaan oli keulapala. Laitan puskurinkiinnikkeen kiinni vasta kun on kylki autossa kiinni ja pääsee mittaamaan mihin kohtaan sen paistaa kiinni. Tästä paneelista piti jarrunestesäiliö porata pistehitseistä irti sekä uudemman mallin ylhäälläpitojousen pidike. Sittenhän tästä puuttui ylhäälläpitoraudan teline jonka otin vanhasta etukyljestä ja paistoin tähän kiinni. Vielä noi pistehitsien porausjäljet pitää hepata umpeen. 4 Quote Link to comment
Anpu Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Itse olen käyttäny pistehitsien aukaisuun paineilmavinkua pallopää terällä, parempi kontrolli. Työn jälki sitteen muuten A1 keep up. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted February 13, 2016 Author Share Posted February 13, 2016 Tänks. Juu oon välillä käyttäny kans sitäki tapaa. Ei jää edes noita kärjen jälkiä, se on hyvä. Mut jotenki kai tykästyny enemmän tuohon tapaan ku sitä tulee käytettyä enemmän, tiedä häntä. Quote Link to comment
Lasse Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Tässä tehdään jo metallikässyjä oikeella otteella. Näissä projekteissa monesti joku täällä ruudun takana miettii, että kannattaako jne.kun ei saa omiaan pois ja menee paljon aikaa 'a 10 euroo tuntia. Oikeesti tämähän on kuin rahaa pankkiin laittais. Palkkatöissä ei koskaan saa sellaista henkistä palkkaa kun omakätisesti nysvää jonkun biitin mielestään ok. 6 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted February 13, 2016 Author Share Posted February 13, 2016 Mukava huomata, että samoin ajattelijoita löytyy! Monenlaisiin kommentteihin on kyllä tottunut ja muutamat tutut ihmiset kyselee tasaisin kk väliajoin samat "joko on pian valmis" -kysymykset. Kun sitä on koko talvi jo taas hitsattu. Mutta eipä niihin enää paljon jaksa edes yrittää mitään järkevää vastata kun tietää että ajatusmaailmat ovat aika kaukana toisistaan. Tehtyjä tunteja en ole kertaakaan ajatellut laskevani, kuka siitä tiedosta hyötyisi. Paljon niitä varmaan on mutta jos haluaa hyvin tehdä eikä myyntiin tehdä, niin kannattaa keskittyä muuhun kuin eurojen laskemiseen. Jos itsellä on ajatus minkälaisen auton haluaa ja siihen menee äx-määrä rahaa ja aikaa, niin sitten se ottaa niin kauan aikaa, kuin se ottaa. Jos teet sen oikomalla jokatoisessa asiassa, niin se ei ole haluamasi auto. 2 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted February 28, 2016 Author Share Posted February 28, 2016 Vihdoin on saatu viime päivityksen jälkeen se muuteltu kuskin puolen sisälokasuoja stemmailtua ja hitsailtua paikalleen. Muuteltu ja prepattu hitsausta varten. Korin puolta prepattu hitsausta varten. Ja vihdoin tuet pois. Ja lopulta paneeli paikallaan, hoh hoi. Iso työ oli molemmat puolet vaihtaa mutta onneksi tuli tehtyä! 6 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 2, 2016 Author Share Posted April 2, 2016 Jatkoin apparin takasisäloksun parissa muilta harrastuksilta, toiseen volkkariin moottorin laakereiden ym. vaihtoa ja vähän muutosta moottorin kokoonpanoon muutenkin tullu tehtyä. Virtasen korjauspala saapui ja tulppasin aiemmin korjaamani vahvikepellin siihen kiinni. Sitten koitin vähän askartelua kun tuntuu arvokkaita olevan nämä korikiinnityskorvat sisäloksuihin. Jos ei olis onnistunu niin sitten olis pitäny tilata mutta sehän onnistu ihan ok. Tulppasin korvan vahvikepeltiin kiinni ja aloitin kompleksin sovittamisen sisäloksuun. Oli aika työläs homma, on niin paljon vahvuutta ja kaarevuuksia tuossa paikassa, että sai ihan tosissaan vääntää, että sai kaikki kohdat istumaan ja lisäksi pitää korvan kiinnitysreikä jigin pultissa kohdillaan. Nyt on enää tuo pari metriä saumaa hitsattava ja siivottava. 6 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted June 6, 2016 Author Share Posted June 6, 2016 Laitetaan pitkästä aikaa kevään kuvasatoa tänne. Rookerin rakennus vei aika pitkälti koko kevään niin täällä tapahtunut vähemmän mutta jotain. Apparin takasisäloksun 2m saumaa tuli paistettua loppuun. Siivous puuttuu. Sitten sisäpuolelta takakulman kimppuun. Vähän ensin paneelin tekoa ja sen hitsuutusta. Ja paikoilleen laittoa. Sitten tuo alue takasisäpaffin alapuolelta käsittelyyn. Raadosta sain kohtuukuntoisen lähtökohdan mihin muutamat peltilirvut kiinni. Vielä tuo pitää puhaltaa ennenkuin sitä laitetaan paikoilleen. 5 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted July 27, 2016 Author Share Posted July 27, 2016 Murkula tuli puhallettua ja paistettua paikalleen. Sitten siirryin pykälän ylemmäs ja puhalsin tuolta kotelon sisältä pintarosteet pois ja paikoitin raadosta ottamani korjauspalan kohdilleen. Samojen siistimistä vielä tuolta jäljellä. Siirryin toiselle puolelle, mistä tuo korin kiinnityskohta pullisteli siihen malliin, että alla muhii. Poistin kohdan ensin kokonaan autosta. Onneksi kiinnitysosio oli kunnossa tällä puolella. Pistehitsit auki ja osat erilleen. Kyllä näissä yleensä aina on jotain sanottavaa, vaikka ulospäin näyttäisikin ookoolta. Sitten aloitin tuon taustapellin paikkaamista. 1 Quote Link to comment
68teevee Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Hyvältä näyttää! Onko nuo viimoset hitsaukset koriin, pääsetkö kohta maalaushommiin? Quote Link to comment
Pedalpusher Posted July 27, 2016 Author Share Posted July 27, 2016 Kiitos! Kuskin puolelta vielä kans toi takasisäpahvin alunen pitäisi askarrella ja lähtökohta on aika surkee. Että siihen menee vielä vähän aikaa. Etu- ja takahelma on korjattu mutta en oo vielä tohtinu hitsata kiinni kun puuttuu lokarit, joilla oikeesti tuon kasaan. Apparin etuloksu on hyvä ja orginaali mutta muut on vähän surkeita tai puuttuu. Tuntuu että omalla onnella se on tasan sitten sentin pari väärässä kohtaa se helma kun saa jotkut loksut siihen ja hammastaa. Aika pieniä ongelmiahan noi on mutta lopputuloksen kannalta tärkeitä, että kaikki istuu. Ja sit ne ovet fiksata niinkuin olikin puhetta... Quote Link to comment
Pedalpusher Posted September 29, 2016 Author Share Posted September 29, 2016 Laitetaas kuvasatoa jälleen tänne, syksyn ajalta. Liian vähän ehtinyt taas olla pajalla, kuin mitä haluaisi. Mutta pääasia, että etenee. Tuli se apparin sisäpuolen takanurkka siivottua viime kuvista. Sitten jatkoin kuskin puolen takapään korikiinnityskohdan hierontaa. Taustapeltiä sai alkaa sovittamaan paikkaansa takaisin. Ja kun se oli hierottu, niin takanurkan reikä umpeen. Se jäi vielä siivoamatta. Kutistaja/venyttäjä olis kyllä hyvä työkalu näiden kaarevien osien tekoon. Venytyksen kanssa pärjää vielä ilman, vaikka hidasta etenemistä on. 7 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted December 31, 2016 Author Share Posted December 31, 2016 Laitetaan uuden vuoden kunniaksi vähän kuvasatoa loppusyksyltä ja alkutalvelta. Jotain saatu räävittyä kasaan ja koppa takas grilliin korikiinnikkeiden korjaamisen jälkeen. Yhden kuukauden ulkomaankomennuskin tuli välissä tehtyä. Taustapelti hierottu valmiiksi vahvikepeltiä varten. Vahvikepelti paikoilleen. Ja tännekkin puolelle korikiinnikkeen teko. Tuohon tavaratilan lattiapellin alakulmaan piti samankaltainen paikka askarrella kuin toisellekkin puolelle. Alkuperäinen takakyljen sisäosa, josta paikkaamalla tein tähän palan kun ei näitä paikkoja oikein ehjänä oo missään autossa ja kukaan ei valmista tarviketta tänne. Ja viimeisenä tämän päivän viimeinen otos. Tuon saa seuraavaksi paistaa paikalleen kiinni. 7 Quote Link to comment
jori Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 On kyllä hienoa jälkeä.. Täytyy tästä lähteä tallin syövereihin harjoittelemaan omaa tekemistä et joskus pääsis edes lähelle tuota tasoa! Quote Link to comment
jaraku Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 eikös ne niin sano että harjotus tekee mestarin. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted February 8, 2017 Author Share Posted February 8, 2017 No tässä projektissa on kyllä saanut harjoitella tarpeeksi! heh. 1 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted March 30, 2017 Author Share Posted March 30, 2017 Takakyljen sisäosan sovittelua paikalleen hitsin kanssa. Valmiista siivotusta osasta ei nyt ollut kuvaa otettu. Sitten siirryin etupäähän välillä. Raatokorista sain hyvän lähtökohdan varapyörän kotelon pohjaksi. Sille puhallus alkuun. Ei ollu ku vähän reunoista hapan. Apukuskin puoli. Kuskinpuolelle vähän samaa showta. Sitten vielä kuskin puolelle kiinnityshuulen tekoa. Apukuskin puoli vielä vähän jäi kesken. 7 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.