spege Posted June 13, 2015 Posted June 13, 2015 Jos 123 jakaja on niin hyvä niin miks niitä myydään vähän käytettyinä? Onks se hyvä? Onko käyrissä perstuntuma eroa? Kertokaa 123 kokeneet? Pekka Quote
Tanhis Posted June 15, 2015 Posted June 15, 2015 Jos 123 jakaja on niin hyvä niin miks niitä myydään vähän käytettyinä? Mitä itse olen kyseisistä jakajista kuullut niin kenties niitä myydään sen takia niin vähän käytettynä kun ne vaan on niin hyviä ettei haluta vaihtaa pois. Ja kyseessä nyt kumminkin on aika uusi jakaja tälleen ilmajäähypiireissä. Quote
NordBling Posted June 15, 2015 Posted June 15, 2015 Mulla on sekä perus- että tuneversiot käytössä, tunella sai huomattavasti tarkemman sytytyshetken verrattuna vanhaan kärjettömään brassi 009:n. Ero todettiin moottoripenkissä kasvaneena tehona ja vääntönä, tosin mitään lukemia mulla ei oo esittää. Quote
UltraVW Posted June 15, 2015 Posted June 15, 2015 Mua kans kiinnostaa tuo 123 jakaja. Riittääkö perusmalli vai pitääkö tosiaan olla tune versio ja onko se tosiaan niin hyvä? Pertronixilta on tullut myös uusi ignitor 3 , siinä myös multispark muistaakseni sekä säädettävä kierrosrajotin. Hinta satkun 123:sta halvempi mutta ei saa kuin 009:iin eikä tietenkään muita käyriä kuin tuo jakajan oma. Quote
NordBling Posted June 16, 2015 Posted June 16, 2015 Tossa ovaalin koneessa oli todella hyvä että sai käyrän tehtyä ite, samoin rajoittimen kohdan. Liian aikaisin nousevalla käyrällä alkoi nakuttaa alhaalla. Miedommille koneille riittää varmaan perus 009-käyrä. Quote
MESIKÄMMEN Posted June 16, 2015 Posted June 16, 2015 On kokemuksia 123-jakajasta. Paksutolppa UFO:ssa oli tuollainen alipaineversio vakio 1500 koneessa. Ajoin sillä n. 60 000 km kesä- ja talviajoa. Kertaakaan ei tarvinnut säätää sytytystä tuon ajomäärän aikana eikä jakajassa ollut yhtään toimintahäiriötä. Tämä jakaja ei tietojeni mukaan ole enää tuossa moottorissa vaan ilmeisesti pavelee jo seuraavassa koneessa. Toukkabussissa on myös tuollainen alipaineversio 1600 koneessa ja hoitaa virkaansa nyt toista kesää. Kilometrejä on tullut tälle jakajalle ehkä n. 8000 km eikä ole vielä tarvinnut laitteeseen asennuksen jälkeen koskea. Juniksessa on alipaineeton versio 1600 koneessa ja sekin on ollut mallia asenna ja unohda. Tällä on ajettu vasta ehkä 6000 km. Quote
UltraVW Posted June 16, 2015 Posted June 16, 2015 Tossa ovaalin koneessa oli todella hyvä että sai käyrän tehtyä ite, samoin rajoittimen kohdan. Liian aikaisin nousevalla käyrällä alkoi nakuttaa alhaalla. Miedommille koneille riittää varmaan perus 009-käyrä. Millainen kone sulla on? Quote
Tanhis Posted June 17, 2015 Posted June 17, 2015 Millainen kone sulla on? Seuraava kysymys, vanha ja kulunu, mut kysytään silti. Sisäänajoöljyssä saisi siis olla sinkkiä, mutta koti(tuppu)kylästä ei välttämättä löydy öljyä missä sitä olisi. Mikä siis lisäaineeksi jos näin käy? Ommul tos muutama perämoottori, jauhaksmää niiden sinkit öljynjoukkoo vai hä? Tää kone on niin täynnä kiinan osia, et bensaki tulee Taiwanista ni voidaan sitte yhessä haukkua halpoja osia. Tai jos sattuu toimimaan, ni olkoon esimerkkinä toiseen suuntaan. Speksit ois tässä: AS41 AA 4340 76mm AA 94mm männät/pytyt AA I-profiilit C89 Scat Super-D 42x37 Puristukset tasan 12 2X48 IDA, kurkut nyt 37 1 5/8" + Fat Boy 123 tune + joku kamina antamas tulta Quote
NordBling Posted June 17, 2015 Posted June 17, 2015 https://youtu.be/fcrT6bW7pWo Tuossa ekassa lähdössä kuulee kun pääsee ykkösellä nojaamaan rajoittimen. Mun mielestä toimii aika pehmeästi. Quote
Geronimo Posted June 22, 2015 Posted June 22, 2015 Tämmöstähän oon itekki himoinnu mutta kertokaapa viisaammat tekeekö vanhaan jakajaan asennettavalla ja sen kärjettömäksi tekevällä yhtään mitään?Löytyis tehtaan paketissa yks hintaan 80e, kannattaako? Sori off topic... Quote
mmm5mMattiH Posted June 22, 2015 Posted June 22, 2015 Kannattaa! Ainakin omassa koneessa käynti muuttui tasaisemmaksi. Myös kärkivälin kans rassautuminen jäi pois. 1 Quote
GT78 Posted June 23, 2015 Posted June 23, 2015 Itsellä kokemus yhdestä kärjettömästä sarjasta ja hyvin se toimi kunnes keskusyksikkö kärähti. Ja toinen jakaja jonka ostin täältä aikoinaan kärjettömäksi muutettuna ei toiminut koskaan ilm. em. syystä myös. Molemmissa oli mielestäni Pertronixin sarja. Quote
Tanhis Posted June 23, 2015 Posted June 23, 2015 Tämä oma mielipide kärjettömistä yksiköistä. Plussaa: Toimii kuin junan vessa asennuksen jälkeen ja ei tarvitse enää säädellä kärkiväliä tai sytkää. Miinusta: Jos toiminta lakaa niin se sitten lakkaa ja auto jää siihen. Eli jos laitat kärjettömän niin pidä autossa mukana kamat millä saat muutettua auton takaisin kärjelliseksi tienpäällä. Ja mitä noiden palamiseen tulee niin kuten kaikki nykyelektroniikka jota ei ole suojattu väärinkytkennältä palaa aika hätäisesti jos lyö johdot väärin. Eli oho tai hups kommentin jälkeen asennuksessa ei pidä syyttää komponenttien huonoa laatua. 2 Quote
jarmo juurikka Posted June 30, 2015 Posted June 30, 2015 Mulla on 123 jakaja semmoinen perusmalli ja on hyvä, ajan 009 käyrällä pikkusen viri moottorilla. ostin käytettynä ja kaks kesää mulla jo hyvin toiminu. Ei lämpene kone niin paljoa, ei rilinä/nakutus ongelmaa moottori muuttui huomattavasti paremmaksi, yksi parhaita ostoksiani. kymmenen pistettä ja papukaija merkki. 1 Quote
Guest a-p Posted June 30, 2015 Posted June 30, 2015 Lainaan tätä koska olen miettinyt paljon sytytysjärjestelmää. Vaihtoehtoja on nyt lähinnä 123 ja petronix ignitor billet, msd saattaa tulla kyseeseen mikäli joku osaa perustella sen hyödyt riittävän hyvin. Mielelläni ottaisin vastauksia niiltä joilla on ollut kaksi näistä. Tietysti saa laittaa vaihtoehtoja näillekin mikäli ovat parempia/samantasoisia mutta edullisempia. Kone tulee olemaan kevyesti viilattu, tupla-idf kaasarit, isku 69mm, kierros maksimi yli 6000. Quote
metake Posted June 30, 2015 Posted June 30, 2015 (edited) MSD:n tai Pertronix Ignitorin tarvitset jos moottorisi tarvitsee niin vahvaa kipinää että 123 + normi puola ei sellaista anna. Kahden edellä mainitun kanssa voi käyttää tehokkaampaa puolaa koska virranjakajan kannen halkaisija on suurempi. Kerrataas tässä vielä pari seikkaa, siitä miksi 123 on hyvä ja erilainen kuin "perinteiset" jakajat. 123:ssa ei ole mitään mekaanisesti liikkuvia osia alipaine- tai keskipakoennakon muuttamiseksi vaan kaikki tehdään elektronisesti. MSD:ssä ja Pertronixissä keskipakosäätö on vanhaan perinteiseen tapaan mekaaninen ja MSD:ssä ennakkokäyrän säätö tapahtuu painoja ja jousia muuttamalla, Pertronixistä en tiedä voiko sitä säätää lainkaan? 123-Tuneen saat läppärillä "lennossa" muutettua sellaisen ennakkokäyrän kuin haluat, ja laitteen muistiin voi tallentaa kaksi erilaista käyrää, esim. toisen optimoidun 98 bensalle ja toisen hieman loivemman jos haluaa ajaa 95:lla, esimerkiksi. Tai laittaa toiseen käyrään rajoittimen 1000 rpm korkealle, tai jotain muuta mitä nyt erilaisilla käyrillä voi kikkailla. Jos tuntuu että säädettävälle käyrälle ei ole tarvetta, niin sitten tuplakaasarikoneessa pärjää 123:n perusversiolla, tosin sitten pitää tyytyä johonkin niistä valmiista käyristä, mutta kyllä niistä mietoon koneeseen sopiva löytyy niistäkin. Edited June 30, 2015 by metake 1 Quote
AVe Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 Tälläistä miettinyt että jos tuon Tune mallin talvenaikana vaihtais kärjettömän 009:n tilalle niin tarvisiko puola vaihtaa johonkin muuhun kuin tuo paikallaan oleva vakio? Ja onko jostain muusta puolasta mitään hyötyä? Quote
sleepercooler Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 Hommasin myös kyseisen 123 jakajan alipaineversion,vakio 1300, toistaiseksi ei moitittavaa, tosin vasta satakilsaa takana, mutta käy huomattavasti tasaisemmin ja vetoakin tuntuu olevan tallella,tais tulla pari heppaa lisää,:), motarillakin pysyy hyvin muiden vauhdissa , jopa ohittaakin uskaltaa lähteä hitaanpia kotteroita. Uskon et on hintansa väärtti ostos. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.