Jump to content

Onks 123 jakaja tosiaan niin hyvä?


Recommended Posts

Jos 123 jakaja on niin hyvä niin miks niitä myydään vähän käytettyinä?

 

Mitä itse olen kyseisistä jakajista kuullut niin kenties niitä myydään sen takia niin vähän käytettynä kun ne vaan on niin hyviä ettei haluta vaihtaa pois. Ja kyseessä nyt kumminkin on aika uusi jakaja tälleen ilmajäähypiireissä.

Link to comment

Mulla on sekä perus- että tuneversiot käytössä, tunella sai huomattavasti tarkemman sytytyshetken verrattuna vanhaan kärjettömään brassi 009:n. Ero todettiin moottoripenkissä kasvaneena tehona ja vääntönä, tosin mitään lukemia mulla ei oo esittää.

Link to comment

Mua kans kiinnostaa tuo 123 jakaja. Riittääkö perusmalli vai pitääkö tosiaan olla tune versio ja onko se tosiaan niin hyvä? Pertronixilta on tullut myös uusi ignitor 3 , siinä myös multispark muistaakseni sekä säädettävä kierrosrajotin. Hinta satkun 123:sta halvempi mutta ei saa kuin 009:iin eikä tietenkään muita käyriä kuin tuo jakajan oma.

Link to comment

On kokemuksia 123-jakajasta. Paksutolppa UFO:ssa oli tuollainen alipaineversio vakio 1500 koneessa. Ajoin sillä n. 60 000 km kesä- ja talviajoa.

Kertaakaan ei tarvinnut säätää sytytystä tuon ajomäärän aikana eikä jakajassa ollut yhtään toimintahäiriötä. Tämä jakaja ei

tietojeni mukaan ole enää tuossa moottorissa vaan ilmeisesti pavelee jo seuraavassa koneessa.

 

Toukkabussissa on myös tuollainen alipaineversio 1600 koneessa ja hoitaa virkaansa nyt toista kesää. Kilometrejä on tullut tälle

jakajalle ehkä n. 8000 km eikä ole vielä tarvinnut laitteeseen asennuksen jälkeen koskea.

 

Juniksessa on alipaineeton versio 1600 koneessa ja sekin on ollut mallia asenna ja unohda. Tällä on ajettu vasta ehkä 6000 km.

Link to comment

Tossa ovaalin koneessa oli todella hyvä että sai käyrän tehtyä ite, samoin rajoittimen kohdan. Liian aikaisin nousevalla käyrällä alkoi nakuttaa alhaalla. Miedommille koneille riittää varmaan perus 009-käyrä.

Millainen kone sulla on?

Link to comment

Millainen kone sulla on?

 

 

Seuraava kysymys, vanha ja kulunu, mut kysytään silti. Sisäänajoöljyssä saisi siis olla sinkkiä, mutta koti(tuppu)kylästä ei välttämättä löydy öljyä missä sitä olisi. Mikä siis lisäaineeksi jos näin käy? Ommul tos muutama perämoottori, jauhaksmää niiden sinkit öljynjoukkoo vai hä?

 

Tää kone on niin täynnä kiinan osia, et bensaki tulee Taiwanista ni voidaan sitte yhessä haukkua halpoja osia. Tai jos sattuu toimimaan, ni olkoon esimerkkinä toiseen suuntaan.

 

Speksit ois tässä:

 

AS41

AA 4340 76mm

AA 94mm männät/pytyt

AA I-profiilit

C89

Scat Super-D 42x37

Puristukset tasan 12

2X48 IDA, kurkut nyt 37

1 5/8" + Fat Boy

123 tune + joku kamina antamas tulta

Link to comment

Tämmöstähän oon itekki himoinnu mutta kertokaapa viisaammat tekeekö vanhaan jakajaan asennettavalla ja sen kärjettömäksi tekevällä yhtään mitään?
Löytyis tehtaan paketissa yks hintaan 80e, kannattaako?

 

Sori off topic...

Link to comment

Itsellä kokemus yhdestä kärjettömästä sarjasta ja hyvin se toimi kunnes keskusyksikkö kärähti.

 

Ja toinen jakaja jonka ostin täältä aikoinaan kärjettömäksi muutettuna ei toiminut koskaan ilm. em. syystä myös. Molemmissa oli mielestäni Pertronixin sarja.

Link to comment

Tämä oma mielipide kärjettömistä yksiköistä.

 

Plussaa: Toimii kuin junan vessa asennuksen jälkeen ja ei tarvitse enää säädellä kärkiväliä tai sytkää.

Miinusta: Jos toiminta lakaa niin se sitten lakkaa ja auto jää siihen.

 

Eli jos laitat kärjettömän niin pidä autossa mukana kamat millä saat muutettua auton takaisin kärjelliseksi tienpäällä.

 

Ja mitä noiden palamiseen tulee niin kuten kaikki nykyelektroniikka jota ei ole suojattu väärinkytkennältä palaa aika hätäisesti jos lyö johdot väärin. Eli oho tai hups kommentin jälkeen asennuksessa ei pidä syyttää komponenttien huonoa laatua.

  • Like 2
Link to comment

Mulla on 123 jakaja semmoinen perusmalli ja on hyvä, ajan 009 käyrällä pikkusen viri moottorilla.

ostin käytettynä ja kaks kesää mulla jo hyvin toiminu.

Ei lämpene kone niin paljoa, ei rilinä/nakutus ongelmaa

moottori muuttui huomattavasti paremmaksi, yksi parhaita ostoksiani.

kymmenen pistettä ja papukaija merkki.

  • Like 1
Link to comment

Lainaan tätä koska olen miettinyt paljon sytytysjärjestelmää. Vaihtoehtoja on nyt lähinnä 123 ja petronix ignitor billet, msd saattaa tulla kyseeseen mikäli joku osaa perustella sen hyödyt riittävän hyvin. Mielelläni ottaisin vastauksia niiltä joilla on ollut kaksi näistä. Tietysti saa laittaa vaihtoehtoja näillekin mikäli ovat parempia/samantasoisia mutta edullisempia.

Kone tulee olemaan kevyesti viilattu, tupla-idf kaasarit, isku 69mm, kierros maksimi yli 6000.

Link to comment

MSD:n tai Pertronix Ignitorin tarvitset jos moottorisi tarvitsee niin vahvaa kipinää että 123 + normi puola ei sellaista anna. Kahden edellä mainitun kanssa voi käyttää tehokkaampaa puolaa koska virranjakajan kannen halkaisija on suurempi.

 

Kerrataas tässä vielä pari seikkaa, siitä miksi 123 on hyvä ja erilainen kuin "perinteiset" jakajat. 123:ssa ei ole mitään mekaanisesti liikkuvia osia alipaine- tai keskipakoennakon muuttamiseksi vaan kaikki tehdään elektronisesti. MSD:ssä ja Pertronixissä keskipakosäätö on vanhaan perinteiseen tapaan mekaaninen ja MSD:ssä ennakkokäyrän säätö tapahtuu painoja ja jousia muuttamalla, Pertronixistä en tiedä voiko sitä säätää lainkaan?

 

123-Tuneen saat läppärillä "lennossa" muutettua sellaisen ennakkokäyrän kuin haluat, ja laitteen muistiin voi tallentaa kaksi erilaista käyrää, esim. toisen optimoidun 98 bensalle ja toisen hieman loivemman jos haluaa ajaa 95:lla, esimerkiksi. Tai laittaa toiseen käyrään rajoittimen 1000 rpm korkealle, tai jotain muuta mitä nyt erilaisilla käyrillä voi kikkailla.

 

Jos tuntuu että säädettävälle käyrälle ei ole tarvetta, niin sitten tuplakaasarikoneessa pärjää 123:n perusversiolla, tosin sitten pitää tyytyä johonkin niistä valmiista käyristä, mutta kyllä niistä mietoon koneeseen sopiva löytyy niistäkin.

Edited by metake
  • Like 1
Link to comment
  • 3 months later...

Tälläistä miettinyt että jos tuon Tune mallin talvenaikana vaihtais kärjettömän 009:n tilalle niin tarvisiko puola vaihtaa johonkin muuhun kuin tuo paikallaan oleva vakio? Ja onko jostain muusta puolasta mitään hyötyä?

Link to comment

Hommasin myös kyseisen 123 jakajan alipaineversion,vakio 1300,  toistaiseksi ei moitittavaa, tosin vasta  satakilsaa takana, mutta käy huomattavasti tasaisemmin ja vetoakin tuntuu olevan tallella,tais tulla pari heppaa lisää,:), motarillakin pysyy hyvin muiden vauhdissa , jopa ohittaakin uskaltaa lähteä hitaanpia kotteroita.

 

Uskon et on hintansa väärtti ostos.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...