KimmoH Posted September 25, 2015 Author Share Posted September 25, 2015 Pikku puuhastelua ennen viikonlopunviettoon siirtymistä ;) Niputin nokan ja rattaan yhteen. Säädin nokan päittäisvälyksen kohdalleen ja asensin laakerit lohkonpuolikkaaseen. Hyvin istuu ja pyörii. Arpaöljypumppu pöydälle Palasiksi ja tarkastus, OK Kevyt puhdistus osille ja uusi O-rengas Siitähän tuli ihan nätti ;) Tsekkasin vielä, että pumppu ja nokka mahduvat yhdessä paikoilleen ja pyörimään. Näillä nokan pulteilla jäi reilu välys joten paketti mahtuu pyörimään ilman ongelmia. 2 Quote Link to comment
AVe Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 Jos tuo pumppu on nyt "kevyt" puhdistettu, niin miltähän se mahtaisi näyttää kunnolla putsattuna? Kyllä on viimeisen päälle tekemisen meininki tässä laitteessa. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 26, 2015 Author Share Posted September 26, 2015 Dokumentoidaan nyt joka vaihe ;) Hiekkapuhallusvehkeiden nosto pihalle on sitten varma sateentekijä. Tsekkasin säätiedoituksen, ei sadetta. Tsekkasin sadetutkan, ei sadepilviä lähimaillakaan. Virittelin puhallusvehkeet takapihalle ja siirryin samantien pitämään sadetta räystään alle, KELE. Pieni rako sateessa sentään tuli ja sain puhallettua imusarjat ja unohduspellit puhtaaksi. Toiseen unohduspeltiin piti pikku tökkäisy tehdä migillä, muuten olivat ehjät. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 28, 2015 Author Share Posted September 28, 2015 Imusarjoihin pyyhkäisin maalit ja paistoin uunissa. Unohduspelteihin pyyhin maalit siveltimellä. Pitää varmaan muita peltejä varten järjestelllä talli uusiksi, että pääsee ruiskulla maalamaan. Päällimäisiä jäähypeltejä virittelin, oioin ja paikkailin hieman. Lämppärin lisäpuhaltimen reikiin hitsaan peltilätkät. 411/412:sen lämmönvaihtimista syntyy köyhänmiehen J-tubet ;) Näihin olisi tarkoitus värkätä päähän pätkät putkea mihin paikat lambdalle. Sitten onnistuu kummankin puolen säätö näppärästi penkissä. Ajatuksissa on myös käyttää näitä mittana ja väännellä "uudet" J-tubet sitten ajokäyttöön, jos päädyn lämmönvaihtimet hävittämään kokonaan bussista. Jos ei muuta, niin nyt olisi hyvä tekosyy ostaa putkentaivutin talliin ;) Quote Link to comment
Tanhis Posted September 28, 2015 Share Posted September 28, 2015 Sellainen putkentaivutin millä vääntyy ohutseinämäputki rypyttämättä ei ole ihan autotallityökaluhinnoissa. Ellei sitten ennen joka taivutusta täytä putkea hiekalla/muilla kikkailuilla. Mites onko joku tilannut jostain pienellä säteellä olevia 90asteen kurveja esim pakosarjan tekoon ja jos on niin mistä. Esim marteliukselta kun joskus 90kurveja kyselin niin hyllyssä olevien 90ast kurvien säde oli 15cm luokkaa. Quote Link to comment
KimmoH Posted October 1, 2015 Author Share Posted October 1, 2015 Laturi valmistui lopultakin. Uudet hiilet paikoilleen. Uudet laakerit Parempi kuin uusi kiinalainen ;) Jos vielä koeponnistaisi testipenkissä ennen paikoilleen ruuvausta. Viimeiset moottorin osat saapuivat lopultakin tontille. Sitten kun minusta tulee rikas, ostan DPD nimisen kuljetusyrityksen ja lakkautan koko firman samantien. Oli taas sellainen säätö paketin kuljetuksessa :/ Saapa nähdä millaiset nuo EMPI:n alumiinivenakopat ovat. Bussin venttiilijumppaa kun alkukesästä joutui ihan tosissaan harrastamaan, niin meni hermot orggismallisiin koppiin ja kiinnitysmekanismeihin. Kokeillaan nyt tällaista vaihtoehtoa. Toivottavasti ei tarvitse kuitenkaan aukoa yhtään ylimääräistä kertaa ;) Mäntä ja sylinterisetti on tällä kertaa Mahlen valmistetta (Brasiliasta näköjään). Edellisen koneen kasasin AA:n vastaavalla sarjalla. En tiedä kuvittelenko vain mutta tästä Mahlen sarjasta jäi heti laadukas vaikutelma vaikka vain käsissäni osia pyörittelin. AA:n sarjasta jäi vähän huono maku viime talvena. Kyllä sekin on pelannut mutta jotenkin vain oli viimeistelemätön, rimpulan oloinen, jne. Veivit, pikkupuslat ja männäntapit lähtivät koneistamolle soviteltavaksi. Ensi viikolla pitäisi veivien ja kansienkin tulla takaisin. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 1, 2015 Share Posted October 1, 2015 (edited) Jos vanha sananlasku "kyllä kärpänen paskan tuntee" pitää vielä paikkansa niin testaisin kyllä ennen paikalleen laittoa :) Edited October 1, 2015 by Kemin Karavaanari 3 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 2, 2015 Author Share Posted October 2, 2015 (edited) Käytin mielenkiinnosta Mahlen männät puntarissa renkaineen samalla kun tarkastin männänrenkaat. Painot menivät 526g, 527g, 534g ja 535g. Renkaat oli kasattu tehtaalla OK ja päittäisvälys oli kaikissa 0,40mm Edited October 2, 2015 by KimmoH Quote Link to comment
AVe Posted October 2, 2015 Share Posted October 2, 2015 Reilut on heitot mukeissa. Joutuu hieman painoja tasailemaan. Quote Link to comment
KimmoH Posted October 2, 2015 Author Share Posted October 2, 2015 Tästä puuttui vielä tapit ja lukkorenkaat. Jahka saa kaiken tarvittavan ens viikolla pöydälle, niin täytyy mittailla painot kaikkien kesken ja katsotaan pitääkö vingutella mitään osia. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 2, 2015 Share Posted October 2, 2015 Jos jostain pitää kk kauppaa kehua niin se taisi joskus käydä tyyliin kymmenittäin mäntäputkisarjoja ennen myyntiä läpi punniten männät ja tapit mahd sopiviksi pareiksi. Quote Link to comment
Soukka Posted October 2, 2015 Share Posted October 2, 2015 Jos jostain pitää kk kauppaa kehua niin se taisi joskus käydä tyyliin kymmenittäin mäntäputkisarjoja ennen myyntiä läpi punniten männät ja tapit mahd sopiviksi pareiksi. Mulla meni 25min kun käytiin sarjoja läpi että löyty max 2gr heitolla olevat. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 4, 2015 Author Share Posted October 4, 2015 Lauantai aamuna puhalsin läjän koneen peltejä puhtaaksi Muutin tallin "maalamoksi" ja ruiskaisin pintaan kiiltävän mustan. Bussiprojektin jämämaalit hyötykäyttöön. Muuten meni ihan putkeen mutta nuo moottorin päällimmäiset pellit joutuu tekemään uusiksi. Tinneripesun pelleille tein mutta jotain rasva/silikooni paskaa sinne oli sittenkin jäänyt ja kumpaisessakin pellissä läjä kraatereita siellä täällä :( Uudestaan puhallukseen ja sitten kunnon silikoonipesu nyt vaikka aluksi... Sinänsä hyvä, että näin kävi ja joutuu tekemään uusiksi. Onnistuin tekemään yhden valumankin toiseen peltiin, sen siitä saa kun harrastaa maalausta liian harvoin. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 4, 2015 Share Posted October 4, 2015 Eihän tinneri rasvoja poista. Itse käytän maalikaupasta ostettua vp-pesunestettä. Paremman puutteessa brackleen ajaa saman asian. Quote Link to comment
KimmoH Posted October 5, 2015 Author Share Posted October 5, 2015 Juu ei poista ei :) 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 5, 2015 Author Share Posted October 5, 2015 Parinkymmenen vuoden aikana on tullut aika paljonkin maalailtua, kokonaisia autojakin mutta koskaan ei ole tullut silikoonia tai tällaista rasvaa vastaan ja maalaus on aina onnistunut. Tinneri on riittänyt ja tuurilla näköjään vedetty :) Noh, tuurilla ne laivatkin seilaa... Motonetistä yritin tänään hakea litran purkissa myytävää rasvan/silikoninpoistajaa. Varastosaldo 12 purkkia mutta arvatkaapa vain löytyikö kaupasta yhtään törppöä, no ei tietenkään. Jos sitä huomenna ehtisi ihmisten aikoihin ihan oikeaan automaalikauppaan. 2 Quote Link to comment
Tanhis Posted October 5, 2015 Share Posted October 5, 2015 Joo se on kummallista miten hiekkapuhallettuunkin pintaan joskus eksyy jitain sinne kuulumatonta mutta aina voi oppia jotain uutta. Quote Link to comment
KimmoH Posted October 8, 2015 Author Share Posted October 8, 2015 (edited) Päällimmäiset jäähypellit olisi taas puhallettu puhtaaksi. Olipa tuo oma maalaus tiukassa, tulipahan testattua maalin kulutuksenkestävyys samalla ;) Pari kertaa olen nyt tehnyt silikoonipesun, vielä rasvapesu ja jos sitä viikonloppuna kokeilisi taas maalailla... Tänään sain kannet koneistamolta. Yhden palotilan reikä on nyt hitsattu umpeen, pinnat koneistettu kummastakin kannesta samanlaisiksi. Ohjurit ja venttiilit uusittu. Taisi nämä nyt just ja just tulla edullisemmaksi kuin uudet AMC:n kannet, mitä yhdessä välissä mietin. Tosin eipä näitä "isoventtiili" kansia mistään olisi uutena edes saanut. Jännityksellä jäämme odottamaan miten toimivat käytännössä. Samalla koneistamoreissulla kävi myös veivit ja nyt on uudet pikkuhelat hierottu paikoilleen. Seuraavaksi pääseekin kampuraa kasaamaan. Edited October 8, 2015 by KimmoH Quote Link to comment
KimmoH Posted October 8, 2015 Author Share Posted October 8, 2015 (edited) Enhän mä sitä viikonloppua jaksanut odottaa, vaan maalasin heti alkuillasta. Talli vain tarpeeksi lämpöiseksi, niin osat ehtivät kuivua ennen nukkumaan menoa ja sai muun kaluston takaisin talliin ;) Nyt saa luvan kelvata. Vieläkin silikooni ja rasvapesun jälkeen tuli pari kraateria mutta ne paikkaillaan sitten samalla muiden tulevien asennuskolhujen kanssa. Olisi pitänyt varmaan liottaa jossain rasvanpoisto litkuissa muutaman päivän, sen verta hyvin oli tuohon hiekkapuhallettuun pintaan näkymätön paska tarttunut. Note to self: liuotinpesu, silikonipesu ja rasvanpoisto jäähypelleille ennen hiekkapuhallusta! Edited October 8, 2015 by KimmoH 1 Quote Link to comment
arvuuttaja Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 (edited) Saattaa pienet kaasuttimet ahdistaa noita 1.8 kansia. Edited October 9, 2015 by arvuuttaja Quote Link to comment
KimmoH Posted October 9, 2015 Author Share Posted October 9, 2015 Perjantain ohjelmassa kansien palotilojen mittaus. Tarkkojen mittausten jälkeen päädyttiin tasan 40cc lukuun kaikissa palotiloissa. Täytyy vielä mittailla dishtop männät ja sitten alkaa laskukoneen naputtelu. Mikähän mahtaisi olla tavoittelemisen arvoinen puristussuhde ? Quote Link to comment
KimmoH Posted October 9, 2015 Author Share Posted October 9, 2015 Yksi kuva valehtelee enemmän kuin sata sanaa... Näähän näyttää melkein hyvälle... Piiloon konehuoneeseen ja äkkiä... Quote Link to comment
KimmoH Posted October 10, 2015 Author Share Posted October 10, 2015 Kampuran kasasin aamulla. Sitten menikin muutama tunti mäntien ja tappien puntaroinnissa ja pesussa. Pitää käydä koneistamolla raapaisemassa tapeista vähän matskua pois, niin saa mäntien painot gramman-parin sisälle. Nyt kaksi mäntää on gramman sisällä ja toiset kaksi myös mutta näiden kahden setin välillä on noin 7 gramman ero. Dishtop männän syvennyksen koko oli 15cc. Eli kannet mukaan luettuna ollaan lukemassa 55cc. Nyt pääsee laskukonetta heiluttamaan ja arpomaan puristuksia. Lohkon muu kasaaminen pysähtyikin sitten sopivan kierretapin puutteeseen. Purkuvaiheessa kaksi kolmossylinterin pinnapulttia irtosi lohkosta ja uudet pinnapultit ei sitten näköjään istu kierteisiin ilman väkivaltaa. Pitää putsata kierteet tapilla ja yrittää sitten uudestaan. Quote Link to comment
KimmoH Posted October 12, 2015 Author Share Posted October 12, 2015 Uudet kolmosen lyhyet pinnapultit asennettuna. Piti käydä kierteet läpi tapilla putsaten ennenkuin suostuivat menemään paikoilleen. Sovittelin vielä öljynpaineventtiilin, jakajan akselin, kampuran ja nokan paikoilleen. Kaikki tuntuisi olevan OK mutta nukutaan nyt yön yli ennenkuin liimataan lohkonpuolikkaat yhteen. Quote Link to comment
KimmoH Posted October 14, 2015 Author Share Posted October 14, 2015 Mäntäsetin sain säädettyä 2g tarkkuuteen. Nyt painot menee 724g, 725g, 725g ja 726g. 5 grammaa taitaa olla tehtaan virallinen toleranssi joten tämä 2g saa luvan riittää minulle. Lohkonpuolikkaat niputin tänään kasaan. Pultit momentissa ja kaikki osat liikkuvat edelleen \o/ 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 17, 2015 Author Share Posted October 17, 2015 (edited) Aamun puuhastelut. Päittäisvälys tsekattu (~0.09mm) ja vauhtipyörä pultattu kiinni. Sitten kone roikkumaan pukkiin kytkinkopan kanssa. Pitäisi vielä hommata joku starttimoottori, niin ei tartteis bussista purkaa paikallaan olevaa pois koekäyttöä varten. Öljypumppu lopsahti myös paikoilleen. Edited October 18, 2015 by KimmoH 1 Quote Link to comment
arvuuttaja Posted October 17, 2015 Share Posted October 17, 2015 Parit, ehkä kolmetkit jutut jäi vaivaamaan täs vaiheessa keskustelua.. Kerrasta nokka ajoitettu kiinteällä pyörällä.? Mäntien painoerot kovemmilla kierroksilla.? Ja toi päittäinen nyky laakereille.? Pitäiskö jatkaa juttua esim. yv puolelle, kun ei nobody ole kiinnostunut aiheesta.? Quote Link to comment
Soukka Posted October 17, 2015 Share Posted October 17, 2015 Multa löytyy kiinnostusta lukea jos tänne joku vaan kehtaa salaisuuksiaan jakaa. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 20, 2015 Author Share Posted October 20, 2015 Nokan kanssa toimin kuten edellisessäkin projektissa, merkit kohdalleen ja menoksi. Hyvin toimi ja jos ei nyt toimi, niin sitten puretaan. Mäntien painot kierroksilla ei kauheasti ole mieltä vaivanneet, kunhan ovat keskenään samalla hehtaarilla, niin riittänee. Koneesta puretuissa orggis männissä oli kevyimmän ja painavimman välillä eroa 20g :D Päittäisvälykselle Wilsonin opus sanoo 0.07-0.13mm joten tuo 0.09mm on lienee ihan jees. Ei aiheuttanut ongelmia edellisenkään koneen kanssa. Tänään sattui miljoonalaatikosta silmään jousi mikä passasi just eikä melkein bensapumppuun. Saimpas tämän vihdoinkin kasaan \o/ ja taas lohkolämppäri, mistähän tämän tilalle saisi ihan normi peitelevyn ? Öljypohjan sihdin luukkuun oli moottorin edellisessä elämässä värkätty kierteet lämpöanturille. Tökkäsin reiän tukoksi Bilteman ö-lämpömittarin anturin ja mittari kiinni koekäyttöpenkkiin. Ei tuota auton alle kehtaa laittaa, saattaa kopsahtaa pian johonkin kiveen.... Quote Link to comment
KimmoH Posted October 21, 2015 Author Share Posted October 21, 2015 Posti kiikutti dekkitoolin prototyypin. Pientä koesovittelua ehdin tehdä, hyvä tästä tulee :) Alexilta löytyy kuvat vehkeestä, joten sieltä saapi tilattua jos joku muukin haluaa type 4 koneen säätöön tällaisen lelun. Quote Link to comment
KimmoH Posted October 22, 2015 Author Share Posted October 22, 2015 Nyt olisi useamman tunnin hieromisen ja pyörittelyn jälkeen sylinterit, männät ja kannet paikoillaan. Puristukset on nyt 8.5:1 ja dekkikorkeus 1.5mm 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 24, 2015 Author Share Posted October 24, 2015 Vuosien varrella on niin monta kertaa ottanut päähän jumiutuneiden pulttien ja muttereiden irroittelu, että nykyään tulee kasattua kaikki tulevaisuudessa jumittuvat pultti/mutteriliitokset kuparitahnan kanssa. Ompahan mukavampi sitten joskus purkaa uudelleen osiksi ;) Varsinkin nämä jäähypeltien koneruuvit ovat olleet projektikoneissa aivan umpijumiruosteessa aina purkuvaiheessa. Ruuvailin "unohduspellit" sylinterien alle. Huomaan teipillä peitetyt nostajan reiät. "Nostajan kolosta kampikammioon tipahtava prikka aiheuttaa unohtumattoman rakentelukokemuksen" - tämä lausahdus on jostain jäänyt päähäni :D Nostajat ovat nokan mukana tulleet Scatin lube-a-lobet. Seuraavaksi tulikin reklamaation paikka. Vain kolme tönärinputkea kahdeksasta oli edes sinnepäin mitoissaan/muodossa. Viidessä putkessa kannen pää oli aivan poissa muodostaan eikä mahtunut kannen sisään. En kehdannut vielä alkaa putkien päitä muotoilemaan kotikonstein, vaan odotellaan jos vaikka osatoimittajalta tulisi valmiiksi ehjät tilalle. Paskasta uustuotannosta pitää aina valittaa ;) Quote Link to comment
tolvana Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 (edited) Tulipa hommattua 2 litran arpakone tulevan talven puhdetöiksi. Jyväskylässä talvikin tulee aikaisemmin... Edited October 24, 2015 by tolvana 4 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 25, 2015 Author Share Posted October 25, 2015 Lauantaille sattui poutapäivä = silloin hiekkapuhalletaan. Laatikoissa pyöri vielä muutamia projektimoottorin osia mitkä kaipasivat puhdistusta ja maalausta. Vauhtiin kun pääsin, niin putsasin samalla puhallinkopankin. Tänään ruiskin pintaan värit. Tästäkin koneesta tuli näköjään musta-valkoinen, vähän niinku rakentajansakkin... Vielä olisi hakusassa tuon huohotusboxin tilalle sellainen malli, missä on öljyntäyttötötterö päällä. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 29, 2015 Author Share Posted October 29, 2015 Uusia tönäriputkia odotellessa putsailin ja kasasin pöhöttimen ropellin. Projektikoneesta purettu öljynjäähdytin osoittautui putsauksen jälkeen ihan soivaksi peliksi. Tällä mennään, istuu meinaan huomattavasti paremmin paikoilleen kuin vastaava uustuotanto minkä edelliseen koneeseen asensin. Suodattimen jalka, öp-anturi, öljynjäähy ja päälle tuleva jäähypelti paikoillaan. Quote Link to comment
KimmoH Posted November 2, 2015 Author Share Posted November 2, 2015 Tänään kuriiri tipautti postilaatikkoon tönäriputkisarjan. Sain viiden viallisen putken tilalle kokonaan uuden setin tiivisteineen päivineen \o/ Tökin putket tiivisteineen paikoilleen (ja muistin asentaa nostajat ennen putkia) Kasasin venttiilikoneiston ja säädin venttiilit. Kaikki vaikuttaisi hyvältä tähän saakka. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted November 3, 2015 Author Share Posted November 3, 2015 Koeponnistin koneen mukana tulleen termarin. Toimi OK joten putsaus ja pikkuisen maalia. Puhallinkoppa ja ropelli paikoilleen, samoin ilmanohjain räppänät. Laturi istui myös paikoilleen ja aloitin jäähypeltien sovittelun. Sitten loppuikin jäähypeltien koneruuvit, huomenna Etraan. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Itse käytän jäähypeltien kiinnitykseen korkea kantaisia kuusiokoloja. Tämä sen takia että jos jostain syystä tahnasta huolimatta pultti ryytyy paikalleen tai kolo menee rikki niin sen pystyy korkean kantansa takia ruuvaamaan helposti lukkopihdeillä irti. Quote Link to comment
KimmoH Posted November 4, 2015 Author Share Posted November 4, 2015 Mää käytän näitä talttapäitä puhtaasti ulkonäöllisistä syistä. Talttapää on muuten maailman paskin keksintö :D Kuuskolot on tällä hetkellä vain puhallinkopassa, kun ei sattunut hyllyssä olemaan siihen muita sopivia mutta nekin menee vielä vaihtoon. Quote Link to comment
vwagen Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Joko löysit luukut öljypohjaan?Siis siivilälle ja öljynlämmittimen tilalle. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.