Jump to content

Kahden litran arpa VALMIS


Recommended Posts

Posted

Pikku puuhastelua ennen viikonlopunviettoon siirtymistä ;)

 

Niputin nokan ja rattaan yhteen. Säädin nokan päittäisvälyksen kohdalleen ja asensin laakerit lohkonpuolikkaaseen. Hyvin istuu ja pyörii.

 

post-1830-0-67178100-1443193082_thumb.jpg

 

Arpaöljypumppu pöydälle

 

post-1830-0-62354100-1443193177_thumb.jpg

 

Palasiksi ja tarkastus, OK

 

post-1830-0-82927500-1443193217_thumb.jpg

 

Kevyt puhdistus osille ja uusi O-rengas

 

post-1830-0-03340900-1443193249_thumb.jpg

 

Siitähän tuli ihan nätti ;)

 

post-1830-0-76346800-1443193275_thumb.jpg

 

Tsekkasin vielä, että pumppu ja nokka mahduvat yhdessä paikoilleen ja pyörimään. Näillä nokan pulteilla jäi reilu välys joten paketti mahtuu pyörimään ilman ongelmia.

 

post-1830-0-91744800-1443193347_thumb.jpg

 

  • Like 2
Posted

Jos tuo pumppu on nyt "kevyt" puhdistettu, niin miltähän se mahtaisi näyttää kunnolla putsattuna?

Kyllä on viimeisen päälle tekemisen meininki tässä laitteessa.

Posted

Dokumentoidaan nyt joka vaihe ;)

 

Hiekkapuhallusvehkeiden nosto pihalle on sitten varma sateentekijä. Tsekkasin säätiedoituksen, ei sadetta. Tsekkasin sadetutkan, ei sadepilviä lähimaillakaan. Virittelin puhallusvehkeet takapihalle ja siirryin samantien pitämään sadetta räystään alle, KELE.

 

post-1830-0-47532600-1443288667_thumb.jpg

 

Pieni rako sateessa sentään tuli ja sain puhallettua imusarjat ja unohduspellit puhtaaksi. Toiseen unohduspeltiin piti pikku tökkäisy tehdä migillä, muuten olivat ehjät.

 

post-1830-0-31224100-1443288712_thumb.jpg

Posted

Imusarjoihin pyyhkäisin maalit ja paistoin uunissa.

 

post-1830-0-76337500-1443449040_thumb.jpg

 

Unohduspelteihin pyyhin maalit siveltimellä. Pitää varmaan muita peltejä varten järjestelllä talli uusiksi, että pääsee ruiskulla maalamaan.

 

post-1830-0-16190800-1443449165_thumb.jpg

 

Päällimäisiä jäähypeltejä virittelin, oioin ja paikkailin hieman. Lämppärin lisäpuhaltimen reikiin hitsaan peltilätkät.

 

post-1830-0-05164900-1443449279_thumb.jpg

post-1830-0-71767000-1443449297_thumb.jpg

 

411/412:sen lämmönvaihtimista syntyy köyhänmiehen J-tubet ;)

 

post-1830-0-67610900-1443449341_thumb.jpg

 

post-1830-0-35089900-1443449357_thumb.jpg

 

Näihin olisi tarkoitus värkätä päähän pätkät putkea mihin paikat lambdalle. Sitten onnistuu kummankin puolen säätö näppärästi penkissä. Ajatuksissa on myös käyttää näitä mittana ja väännellä "uudet" J-tubet sitten ajokäyttöön, jos päädyn lämmönvaihtimet hävittämään kokonaan bussista. Jos ei muuta, niin nyt olisi hyvä tekosyy ostaa putkentaivutin talliin ;)

 

Posted

Sellainen putkentaivutin millä vääntyy ohutseinämäputki rypyttämättä ei ole ihan autotallityökaluhinnoissa. Ellei sitten ennen joka taivutusta täytä putkea hiekalla/muilla kikkailuilla.

 

Mites onko joku tilannut jostain pienellä säteellä olevia 90asteen kurveja esim pakosarjan tekoon ja jos on niin mistä. Esim marteliukselta kun joskus 90kurveja kyselin niin hyllyssä olevien 90ast kurvien säde oli 15cm luokkaa.

Posted

Laturi valmistui lopultakin. Uudet hiilet paikoilleen.

 

post-1830-0-85258700-1443716204_thumb.jpg

 

Uudet laakerit

 

post-1830-0-83460700-1443716231_thumb.jpg

 

Parempi kuin uusi kiinalainen ;) Jos vielä koeponnistaisi testipenkissä ennen paikoilleen ruuvausta.

 

post-1830-0-78922400-1443716247_thumb.jpg

post-1830-0-75062900-1443716256_thumb.jpg

 

Viimeiset moottorin osat saapuivat lopultakin tontille. Sitten kun minusta tulee rikas, ostan DPD nimisen kuljetusyrityksen ja lakkautan koko firman samantien. Oli taas sellainen säätö paketin kuljetuksessa :/

 

post-1830-0-78676000-1443716368_thumb.jpg

 

Saapa nähdä millaiset nuo EMPI:n alumiinivenakopat ovat. Bussin venttiilijumppaa kun alkukesästä joutui ihan tosissaan harrastamaan, niin meni hermot orggismallisiin koppiin ja kiinnitysmekanismeihin. Kokeillaan nyt tällaista vaihtoehtoa. Toivottavasti ei tarvitse kuitenkaan aukoa yhtään ylimääräistä kertaa ;)

 

Mäntä ja sylinterisetti on tällä kertaa Mahlen valmistetta (Brasiliasta näköjään). Edellisen koneen kasasin AA:n vastaavalla sarjalla. En tiedä kuvittelenko vain mutta tästä Mahlen sarjasta jäi heti laadukas vaikutelma vaikka vain käsissäni osia pyörittelin. AA:n sarjasta jäi vähän huono maku viime talvena. Kyllä sekin on pelannut mutta jotenkin vain oli viimeistelemätön, rimpulan oloinen, jne.

 

Veivit, pikkupuslat ja männäntapit lähtivät koneistamolle soviteltavaksi. Ensi viikolla pitäisi veivien ja kansienkin tulla takaisin.

Posted (edited)

Käytin mielenkiinnosta Mahlen männät puntarissa renkaineen samalla kun tarkastin männänrenkaat. Painot menivät 526g, 527g, 534g ja 535g. Renkaat oli kasattu tehtaalla OK ja päittäisvälys oli kaikissa 0,40mm

 

post-1830-0-48684000-1443810724_thumb.jpg

Edited by KimmoH
Posted

Tästä puuttui vielä tapit ja lukkorenkaat. Jahka saa kaiken tarvittavan ens viikolla pöydälle, niin täytyy mittailla painot kaikkien kesken ja katsotaan pitääkö vingutella mitään osia.

Posted

Jos jostain pitää kk kauppaa kehua niin se taisi joskus käydä tyyliin kymmenittäin mäntäputkisarjoja ennen myyntiä läpi punniten männät ja tapit mahd sopiviksi pareiksi.

Posted

Jos jostain pitää kk kauppaa kehua niin se taisi joskus käydä tyyliin kymmenittäin mäntäputkisarjoja ennen myyntiä läpi punniten männät ja tapit mahd sopiviksi pareiksi.

Mulla meni 25min kun käytiin sarjoja läpi että löyty max 2gr heitolla olevat.

  • Like 1
Posted

Lauantai aamuna puhalsin läjän koneen peltejä puhtaaksi

 

post-1830-0-06672400-1443968204_thumb.jpg

 

post-1830-0-79000700-1443968196_thumb.jpg

 

Muutin tallin "maalamoksi" ja ruiskaisin pintaan kiiltävän mustan. Bussiprojektin jämämaalit hyötykäyttöön.

 

post-1830-0-81165600-1443968262_thumb.jpg

 

Muuten meni ihan putkeen mutta nuo moottorin päällimmäiset pellit joutuu tekemään uusiksi. Tinneripesun pelleille tein mutta jotain rasva/silikooni paskaa sinne oli sittenkin jäänyt ja kumpaisessakin pellissä läjä kraatereita siellä täällä :( Uudestaan puhallukseen ja sitten kunnon silikoonipesu nyt vaikka aluksi... Sinänsä hyvä, että näin kävi ja joutuu tekemään uusiksi. Onnistuin tekemään yhden valumankin toiseen peltiin, sen siitä saa kun harrastaa maalausta liian harvoin.

Posted

Eihän tinneri rasvoja poista. Itse käytän maalikaupasta ostettua vp-pesunestettä. Paremman puutteessa brackleen ajaa saman asian.

Posted

Parinkymmenen vuoden aikana on tullut aika paljonkin maalailtua, kokonaisia autojakin mutta koskaan ei ole tullut silikoonia tai tällaista rasvaa vastaan ja maalaus on aina onnistunut. Tinneri on riittänyt ja tuurilla näköjään vedetty :) Noh, tuurilla ne laivatkin seilaa...

 

Motonetistä yritin tänään hakea litran purkissa myytävää rasvan/silikoninpoistajaa. Varastosaldo 12 purkkia mutta arvatkaapa vain löytyikö kaupasta yhtään törppöä, no ei tietenkään. Jos sitä huomenna ehtisi ihmisten aikoihin ihan oikeaan automaalikauppaan.

  • Like 2
Posted

Joo se on kummallista miten hiekkapuhallettuunkin pintaan joskus eksyy jitain sinne kuulumatonta mutta aina voi oppia jotain uutta.

Posted (edited)

Päällimmäiset jäähypellit olisi taas puhallettu puhtaaksi. Olipa tuo oma maalaus tiukassa, tulipahan testattua maalin kulutuksenkestävyys samalla ;) Pari kertaa olen nyt tehnyt silikoonipesun, vielä rasvapesu ja jos sitä viikonloppuna kokeilisi taas maalailla...

 

post-1830-0-92942800-1444305589_thumb.jpg

 

Tänään sain kannet koneistamolta. Yhden palotilan reikä on nyt hitsattu umpeen, pinnat koneistettu kummastakin kannesta samanlaisiksi. Ohjurit ja venttiilit uusittu. 

 

post-1830-0-29718000-1444305765_thumb.jpg

post-1830-0-59064500-1444305774_thumb.jpg

 

Taisi nämä nyt just ja just tulla edullisemmaksi kuin uudet AMC:n kannet, mitä yhdessä välissä mietin. Tosin eipä näitä "isoventtiili" kansia mistään olisi uutena edes saanut. Jännityksellä jäämme odottamaan miten toimivat käytännössä.

 

Samalla koneistamoreissulla kävi myös veivit ja nyt on uudet pikkuhelat hierottu paikoilleen. Seuraavaksi pääseekin kampuraa kasaamaan.

 

post-1830-0-24678500-1444306316_thumb.jpg

Edited by KimmoH
Posted (edited)

Enhän mä sitä viikonloppua jaksanut odottaa, vaan maalasin heti alkuillasta. Talli vain tarpeeksi lämpöiseksi, niin osat ehtivät kuivua ennen nukkumaan menoa ja sai muun kaluston takaisin talliin ;)

 

post-1830-0-50064900-1444328090_thumb.jpg

 

Nyt saa luvan kelvata. Vieläkin silikooni ja rasvapesun jälkeen tuli pari kraateria mutta ne paikkaillaan sitten samalla muiden tulevien asennuskolhujen kanssa. Olisi pitänyt varmaan liottaa jossain rasvanpoisto litkuissa muutaman päivän, sen verta hyvin oli tuohon hiekkapuhallettuun pintaan näkymätön paska tarttunut.

 

Note to self: liuotinpesu, silikonipesu ja rasvanpoisto jäähypelleille ennen hiekkapuhallusta! 

Edited by KimmoH
  • Like 1
Posted

Perjantain ohjelmassa kansien palotilojen mittaus. 

 

post-1830-0-20759200-1444410655_thumb.jpg

 

Tarkkojen mittausten jälkeen päädyttiin tasan 40cc lukuun kaikissa palotiloissa. Täytyy vielä mittailla dishtop männät ja sitten alkaa laskukoneen naputtelu. 

 

Mikähän mahtaisi olla tavoittelemisen arvoinen puristussuhde ? 

 

 

Posted

Kampuran kasasin aamulla.

 

post-1830-0-43553800-1444485450_thumb.jpg

 

Sitten menikin muutama tunti mäntien ja tappien puntaroinnissa ja pesussa. Pitää käydä koneistamolla raapaisemassa tapeista vähän matskua pois, niin saa mäntien painot gramman-parin sisälle. Nyt kaksi mäntää on gramman sisällä ja toiset kaksi myös mutta näiden kahden setin välillä on noin 7 gramman ero.

 

Dishtop männän syvennyksen koko oli 15cc. Eli kannet mukaan luettuna ollaan lukemassa 55cc. Nyt pääsee laskukonetta heiluttamaan ja arpomaan puristuksia.

 

Lohkon muu kasaaminen pysähtyikin sitten sopivan kierretapin puutteeseen. Purkuvaiheessa kaksi kolmossylinterin pinnapulttia irtosi lohkosta ja uudet pinnapultit ei sitten näköjään istu kierteisiin ilman väkivaltaa. Pitää putsata kierteet tapilla ja yrittää sitten uudestaan.

 

 

Posted

Uudet kolmosen lyhyet pinnapultit asennettuna. Piti käydä kierteet läpi tapilla putsaten ennenkuin suostuivat menemään paikoilleen.

 

post-1830-0-53729800-1444667836_thumb.jpg

 

Sovittelin vielä öljynpaineventtiilin, jakajan akselin, kampuran ja nokan paikoilleen.

 

post-1830-0-65838700-1444667921_thumb.jpg

 

Kaikki tuntuisi olevan OK mutta nukutaan nyt yön yli ennenkuin liimataan lohkonpuolikkaat yhteen.

Posted

Mäntäsetin sain säädettyä 2g tarkkuuteen. Nyt painot menee 724g, 725g, 725g ja 726g. 5 grammaa taitaa olla tehtaan virallinen toleranssi joten tämä 2g saa luvan riittää minulle.

 

Lohkonpuolikkaat niputin tänään kasaan. Pultit momentissa ja kaikki osat liikkuvat edelleen \o/

 

post-1830-0-25439500-1444831699_thumb.jpg

 

post-1830-0-42751900-1444831713_thumb.jpg

 

 

  • Like 2
Posted (edited)

Aamun puuhastelut. Päittäisvälys tsekattu (~0.09mm) ja vauhtipyörä pultattu kiinni.

 

post-1830-0-31855300-1445075389_thumb.jpg

 

Sitten kone roikkumaan pukkiin kytkinkopan kanssa. Pitäisi vielä hommata joku starttimoottori, niin ei tartteis bussista purkaa paikallaan olevaa pois koekäyttöä varten.

 

post-1830-0-56410800-1445075447_thumb.jpg

 

Öljypumppu lopsahti myös paikoilleen.

 

post-1830-0-30076000-1445075532_thumb.jpg

Edited by KimmoH
  • Like 1
Posted

Parit, ehkä kolmetkit jutut jäi vaivaamaan täs vaiheessa keskustelua.. Kerrasta nokka ajoitettu kiinteällä pyörällä.? Mäntien painoerot kovemmilla kierroksilla.? Ja toi päittäinen nyky laakereille.? Pitäiskö jatkaa juttua esim. yv puolelle, kun ei nobody ole kiinnostunut aiheesta.?

Posted

Nokan kanssa toimin kuten edellisessäkin projektissa, merkit kohdalleen ja menoksi. Hyvin toimi ja jos ei nyt toimi, niin sitten puretaan.

 

Mäntien painot kierroksilla ei kauheasti ole mieltä vaivanneet, kunhan ovat keskenään samalla hehtaarilla, niin riittänee. Koneesta puretuissa orggis männissä oli kevyimmän ja painavimman välillä eroa 20g :D

 

Päittäisvälykselle Wilsonin opus sanoo 0.07-0.13mm joten tuo 0.09mm on lienee ihan jees. Ei aiheuttanut ongelmia edellisenkään koneen kanssa.

 

Tänään sattui miljoonalaatikosta silmään jousi mikä passasi just eikä melkein bensapumppuun. Saimpas tämän vihdoinkin kasaan \o/

 

post-1830-0-23105900-1445353305_thumb.jpg

 

ja taas lohkolämppäri, mistähän tämän tilalle saisi ihan normi peitelevyn ?

 

post-1830-0-59715500-1445353482_thumb.jpg

 

Öljypohjan sihdin luukkuun oli moottorin edellisessä elämässä värkätty kierteet lämpöanturille. Tökkäsin reiän tukoksi Bilteman ö-lämpömittarin anturin ja mittari kiinni koekäyttöpenkkiin. Ei tuota auton alle kehtaa laittaa, saattaa kopsahtaa pian johonkin kiveen....

 

post-1830-0-34398900-1445353676_thumb.jpg

Posted

Posti kiikutti dekkitoolin prototyypin. Pientä koesovittelua ehdin tehdä, hyvä tästä tulee :)

 

post-1830-0-56499500-1445448667_thumb.jpg

 

Alexilta löytyy kuvat vehkeestä, joten sieltä saapi tilattua jos joku muukin haluaa type 4 koneen säätöön tällaisen lelun.

Posted

Nyt olisi useamman tunnin hieromisen ja pyörittelyn jälkeen sylinterit, männät ja kannet paikoillaan. Puristukset on nyt 8.5:1 ja dekkikorkeus 1.5mm

 

post-1830-0-94426800-1445534137_thumb.jpg

 

  • Like 2
Posted

Vuosien varrella on niin monta kertaa ottanut päähän jumiutuneiden pulttien ja muttereiden irroittelu, että nykyään tulee kasattua kaikki tulevaisuudessa jumittuvat pultti/mutteriliitokset kuparitahnan kanssa. Ompahan mukavampi sitten joskus purkaa uudelleen osiksi ;) Varsinkin nämä jäähypeltien koneruuvit ovat olleet projektikoneissa aivan umpijumiruosteessa aina purkuvaiheessa.

 

post-1830-0-95711200-1445667619_thumb.jpg

 

Ruuvailin "unohduspellit" sylinterien alle. Huomaan teipillä peitetyt nostajan reiät. "Nostajan kolosta kampikammioon tipahtava prikka aiheuttaa unohtumattoman rakentelukokemuksen" - tämä lausahdus on jostain jäänyt päähäni :D

 

post-1830-0-13765000-1445667798_thumb.jpg

 

post-1830-0-03552100-1445667811_thumb.jpg

 

Nostajat ovat nokan mukana tulleet Scatin lube-a-lobet.

 

post-1830-0-15901700-1445667859_thumb.jpg

 

Seuraavaksi tulikin reklamaation paikka. Vain kolme tönärinputkea kahdeksasta oli edes sinnepäin mitoissaan/muodossa. Viidessä putkessa kannen pää oli aivan poissa muodostaan eikä mahtunut kannen sisään. En kehdannut vielä alkaa putkien päitä muotoilemaan kotikonstein, vaan odotellaan jos vaikka osatoimittajalta tulisi valmiiksi ehjät tilalle. Paskasta uustuotannosta pitää aina valittaa ;)

 

post-1830-0-98072300-1445668064_thumb.jpg

 

 

Posted (edited)

Tulipa hommattua 2 litran arpakone tulevan talven puhdetöiksi.

Jyväskylässä talvikin tulee aikaisemmin...

Edited by tolvana
  • Like 4
Posted

Lauantaille sattui poutapäivä = silloin hiekkapuhalletaan. Laatikoissa pyöri vielä muutamia projektimoottorin osia mitkä kaipasivat puhdistusta ja maalausta. Vauhtiin kun pääsin, niin putsasin samalla puhallinkopankin.

 

post-1830-0-31672400-1445787893_thumb.jpg

 

Tänään ruiskin pintaan värit. Tästäkin koneesta tuli näköjään musta-valkoinen, vähän niinku rakentajansakkin...

 

post-1830-0-00265500-1445787951_thumb.jpg

 

Vielä olisi hakusassa tuon huohotusboxin tilalle sellainen malli, missä on öljyntäyttötötterö päällä. 

  • Like 1
Posted

Uusia tönäriputkia odotellessa putsailin ja kasasin pöhöttimen ropellin.

 

post-1830-0-57202200-1446128360_thumb.jpg

 

Projektikoneesta purettu öljynjäähdytin osoittautui putsauksen jälkeen ihan soivaksi peliksi. Tällä mennään, istuu meinaan huomattavasti paremmin paikoilleen kuin vastaava uustuotanto minkä edelliseen koneeseen asensin.

 

post-1830-0-23178400-1446128529_thumb.jpg

 

Suodattimen jalka, öp-anturi, öljynjäähy ja päälle tuleva jäähypelti paikoillaan.

 

post-1830-0-65299800-1446128655_thumb.jpg

Posted

Tänään kuriiri tipautti postilaatikkoon tönäriputkisarjan. Sain viiden viallisen putken tilalle kokonaan uuden setin tiivisteineen päivineen \o/

 

Tökin putket tiivisteineen paikoilleen (ja muistin asentaa nostajat ennen putkia)

 

post-1830-0-23459100-1446486862_thumb.jpg

 

post-1830-0-86800800-1446486887_thumb.jpg

 

Kasasin venttiilikoneiston ja säädin venttiilit. Kaikki vaikuttaisi hyvältä tähän saakka.

 

post-1830-0-65768500-1446486950_thumb.jpg

 

post-1830-0-92442900-1446486966_thumb.jpg

 

 

  • Like 2
Posted

Koeponnistin koneen mukana tulleen termarin. Toimi OK joten putsaus ja pikkuisen maalia. 

 

post-1830-0-18749300-1446567292_thumb.jpg

 

Puhallinkoppa ja ropelli paikoilleen, samoin ilmanohjain räppänät.

 

post-1830-0-35392400-1446567361_thumb.jpg

 

post-1830-0-09264000-1446567429_thumb.jpg

 

Laturi istui myös paikoilleen ja aloitin jäähypeltien sovittelun.

 

post-1830-0-06764000-1446567497_thumb.jpg

 

post-1830-0-87858500-1446567509_thumb.jpg

 

Sitten loppuikin jäähypeltien koneruuvit, huomenna Etraan. 

  • Like 1
Posted

Itse käytän jäähypeltien kiinnitykseen korkea kantaisia kuusiokoloja. Tämä sen takia että jos jostain syystä tahnasta huolimatta pultti ryytyy paikalleen tai kolo menee rikki niin sen pystyy korkean kantansa takia ruuvaamaan helposti lukkopihdeillä irti.

Posted

Mää käytän näitä talttapäitä puhtaasti ulkonäöllisistä syistä. Talttapää on muuten maailman paskin keksintö :D

 

Kuuskolot on tällä hetkellä vain puhallinkopassa, kun ei sattunut hyllyssä olemaan siihen muita sopivia mutta nekin menee vielä vaihtoon.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...