Jump to content

Kahden litran arpa VALMIS


Recommended Posts

Tulipa hommattua 2 litran arpakone tulevan talven puhdetöiksi. Alunperin suunnittelin vain varaosiksi mutta nälkä kasvaa syödessä, jospa tästä kasaisikin varamoottorin bussiin tai näyttelylehmän tallin nurkkaan. Katsotaan miten käy ja edetään hissukseen. Viime talvena kun tuli jo yksi tällainen kasattua, niin nyt voi edetä hieman rennommin eikä tarvitse jännittää ;)

 

post-1830-0-61734300-1435339835_thumb.jpg

 

Talvea en malttanut odottaa vaan aloitin koneen purkamisen välittömästi...

 

post-1830-0-71595600-1435339897_thumb.jpg

 

post-1830-0-94098800-1435339915_thumb.jpg

 

Plussat tähän mennessä:

 

+ pakoputki/äänenvaimennin vaikuttaisi ehjälle

+ täydelliset kaasarit vivustoineen

+ laturi

+ venttiilikoneisto + työntötangot

+ kytkinlevy ja paineasetelma hyvässä kunnossa 

+ öljyjen seassa ei mitään paskaa

+ n-kappaletta jäähypeltien kumeja, yms. pisteosaa hyvässä kunnossa/kunnostettavissa

+ termostaatti vaikuttaisi ehjälle 

+ ehjä puhallinkoppa ja puhallin

+ bensapumppu vaikuttaisi ehjälle

+ jäähyräppänät ja vivusto hyvässä kunnossa

+ moottorin takakannake priimakuntoisine kumeineen

+ vauhtipyörä

 

Miinukset:

 

- osa jäähypelleistä puuttuu

- osa nostajista roskiskamaa -> todennäköisesti nokka myös

- kaksi sylinterin pinnapulttia meni poikki

- toisessa kannessa imuistukan kupeessa pieni halkeama

- männät ja sylinteriputket roskiskamaa tai ainakaan ei kelpaa mulle

 

Osa työntötankojen putkista on OK osassa pintaruostetta, katsotaan hyödynnänkö vai en.

 

Näillä eväillä lähdetään liikkeelle.

Edited by KimmoH
  • Like 2
Link to comment

Lisää plussia. Öljypumppu on OK eikä korvat hajonneet käsiin kuten edellistä moottoria purkaessa kävi.

 

post-1830-0-45426900-1435427167_thumb.jpg

 

Öljypohjasta löytyi lämpöanturi. Ottanut tosin pohjakosketusta sen verran konetta siirrellessä, että anturi on entinen mutta ajatuksena hyvä ja taidan tuohon tökätä anturin jatkossakin. Öljyproppu on taidettu jossain vaiheessa vaihtaa isompaan, ei vaikuttanut alkuperäiseltä.

 

post-1830-0-06132300-1435427251_thumb.jpg

 

Öljypaineanturi oli vedetty letkulla muualle ja samassa yhteydessä oli paineanturikin, katsotaan hyödynnänkö vaiko enkö.

Link to comment

Lohko halkaistu, tämähän on huomattavasti paremmassa kunnossa kuin tuo bussiin talvella kasaamani lohko. Nokan ja kampiakselin laakerit olivat niin hyvässä kunnossa, että hätätilanteessa tämän vaikka niillä kasaisi takaisin liikenteeseen. 

 

post-1830-0-69360900-1435489436_thumb.jpg

 

Kampura vaikuttaisi hyvältä, taitaa selvitä kiillotuksella. Veivien laakereita en vielä ehtinyt tutkimaan. Veivien ja kampuran sivuttaisvälykset mittasin, Wilsonin kirja sanoo että välys pitäisi olla 0.004 - 0.016. Tässä välys oli noin 0.008 - 0.009.  

 

post-1830-0-18301600-1435489509_thumb.jpg

 

Nokan laakerointi oli OK mutta nokat olivat kuluneet sen verran, että keppi jatkaa elämäänsä talouspaperitelineenä.

 

post-1830-0-69556100-1435489681_thumb.jpg

Link to comment

Mikäs olisi suositeltavin tapa korjata öljypropun reikä ? Tässä lohkossa reikää on nähtävästi suurennettu aina sitä mukaa kun kierteet on väännetty paskaksi ja nyt reikä on noin 13,5mm kokoinen. Kierteet tottakai nytkin sökönä joten reiässä ollut 14mm pultti uppoaa pohjaan sormin painamalla...

 

post-1830-0-07026300-1435668705_thumb.jpg

 

Isompi reikä uusin kiertein + isompi pultti ? Helicoil tai sytytystulpanreiän korjaussetti taitaisi osua lähimmäksi ? Hitsaus umpeen, uusi reikä ja uudet kierteet orggiskokoiselle propulle ?

 

 

Link to comment

Jos materiaalivahvuus riittää niin tuohon voisi vaikka sorvauttaa kierreholkin johon sitten oikeankokoinen reikä. Holkkki tietty asiaan kuuluvalla lukitteella kiinni ja pistepuikolla varmistus.

Muistaakseni nepakoneen lohko oli ihan hitsariystävällinenkin mutta en sit tiedä että olisko sen jälkeen fiksua tarkistaa onko kampuralinja vielä suora.

 

Helocoilkin toimii hienosti mutta vähän niiden kanssa jännittää tuleeko mukana kun avaa. Varsinkin kun tuota tulee jonkinverran availtua.

Tai sit vaan pyöräyttää seuraavan koon kierteet siihen, ja laittaa ylikokopultin.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tuumakoko olikin hyvä ajatus, eipä sitten itsellä sytyttänyt ;) Taitaa omasta miljoonalaatikostakin löytyä läjä jenkkien proppuja. Kammen mittoja en ole vesivehkeiden kampiin verrannut.

 

Lohkon pesun ulkoistin. Sain ilmaisen konepesun, joten ei tarvinnut itse alkaa painepesurin ja liuottimien kanssa sotkemaan. Pitää nyt vielä tuumailla nysväänkö loput pintapaskat käsin vaiko soodalla pois. Bussissa kiinni olevan koneen puhalsin viime talvena lasikuulilla puhtaaksi mutta enää en taida näin toimia. Hillitön työmäärä ja lohko jää kuitenkin kokonaan piiloon jäähypeltien alle.

 

post-1830-0-12473100-1436617106_thumb.jpg

Link to comment

Olisikos kenelläkään nokkasuosituksia antaa kokemuksen pohjalta ? Edellisen koneen kasasin vakio hilppeillä mutta mitä jos nyt innostuisin vähän irrottelemaan ja heittäisinkin lohkon sisään jotain vakiota tymäkämpää. Jos vaikka vääntöä lisää tekisi mieli, niin millaista nenua tuonne kannattaisi alkaa sovittelemaan ?

 

Tuo vakio konekkaan ei ole ollut pettymys mutta vääntöä ei ole koskaan liikaa ;) 

 

 

EDIT: Välillä mielessä on käynyt jopa pieni ruuviahdin tuohon päälle makoilemaan mutta siihen ei taida ihan taito vielä riittää...

Edited by KimmoH
Link to comment

Riippuu siitä aiotko käyttää hydraulisia vai kovia nostimia?Jos kovia niin erittäin hyvä vaihtoehto on vakio tyyppi 4 henkilöautonokka,tosin uuden löytäminen on varmaan lähes mahdotonta,mutta pienet kulumisurat nokkien keskellä eivät käytännössä haittaa mitään ja onhan nokan korjaushiontakin mahdollista.

Hydraulisten nostajien kanssa tilanne on vaikeampi,osaava nokan hioja pystyisi varmaan aihiosta hiomaan henkilöauto(tai 2,1 WBX)nokkaa vastaavan hyrraulisten nostajien kanssa toimivan.

Link to comment
  • 1 month later...

Rojekti on hieman seissyt. Hyvät kelit ja toimiva kalusto ovat johtaneet siihen, että on istuttu auton ratissa ja kurvailtu menemään, ongelma tämäkin ;)

 

Lohkonpuolikkaan soodapuhallus taitaa olla jo kolmatta viikkoa keskeneräisenä... Päädyin sittenkin puhaltelemaan lohkon itse, kun en yhtään soodapuhaltajaa taas saanut kiinni. Ehkä tämäkin alkaa edistyä kun sateet taas alkavat.

 

post-1830-0-70981100-1440527849_thumb.jpg

 

Projektikoneen mukana tulleista kansista toinen oli hiukan halki joten tovin etsiskelin vaihtoehtoja. Viikonloppuna matkaan tarttui sitten lopulta 1800:sen "isoventtiilikannet", näistä olisi tarkoitus askarrella yläkerta koneeseen.

 

post-1830-0-05562200-1440528236_thumb.jpg

 

 

Nokan suhteen tällä hetkellä ruletti on pyörähtänyt Scatin C25:sen kohdalle, katsotaan montako kertaa mieli vielä muuttuu.

Link to comment

Öljyproppu ongelma ratkesikin lähes vahingossa. Biltemassa pyöriessäni silmiin osui kohtuu edullinen propunkorjaussetti, tätä en jostain syystä ollut netistä bongannut. Sarjassa tuli M15 kierretappi ja läjä proppuja ja kuparitiivisteitä. Nyt on lohkossa uudet kierteet ja proppu istuu nätisti paikoilleen. 

 

post-1830-0-02650400-1440854564_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Mistä kohtaa kansi oli halki (pakokanava).? Ja joko huomasit 2.0 lohkon eron edelliseen nähden.? Nokan asteiden/ profiilin sopivuudesta en tiedä, mutta se kulumis uran näköinen kuppi nokan keskellä on mitta nokan kulumiselle.. Eli isompi kuppi on vähemmän kulumista ja jos ette usko, niin valehtelen lisää..

Link to comment

Mistä kohtaa kansi oli halki (pakokanava).? Ja joko huomasit 2.0 lohkon eron edelliseen nähden.? Nokan asteiden/ profiilin sopivuudesta en tiedä, mutta se kulumis uran näköinen kuppi nokan keskellä on mitta nokan kulumiselle.. Eli isompi kuppi on vähemmän kulumista ja jos ette usko, niin valehtelen lisää..

 

Pikku halkeama on orggiskansissa toisessa pakokanavassa. Mitäs eroa tässä lohkossa olisi pitänyt olla ? Aivan samanlainen tämä on kuin tuo edellinenkin 2.0 minkä viime talvena kasasin ?!? 

 

Tuon paikoikllkaan olleen nokan tulkitsin vaihtoon meneväksi ihan Wilsonin kirjan kuvien perusteella ja nostajat olivat aivan kulahtaneet, niiden kelpoisuutta ei tarvinnut ihmetellä yhtään. Siis kuuluuko orggis nokassa olla tuollainen kuppi/ura itse nokassa ? Ainakin ne iskemättömät orggis nokat mitä olen nähnyt ovat olleet nokiltaan aivan tasaiset ilman mitään uria tai kuppeja.

Link to comment

2.0 lohkoja on kahta mallia (pallis/tölkki) ja 1.7/1.8 lohkot vähän eri muottiin valettu, mutta osat käy keskenään.. Joissakin alkuperäisissä nokissa on ollut se ura keskellä ja kun sitä on tutkinut tarkemmin, niin ikäänkuin se olisi juuri sellainen kulumiseen liittyvä mitta.? Ei tule luettua kirjoja, mutta tähän tulokseen on tultu ja olenkohan asian ymmärtänyt väärin..

Link to comment

Eilen kävin kaasareiden kimppuun, kun hyllyssä sattui olemaan yksi uusi tiivistesarjakin jemmassa. Arvan mukana tuli tupla Solexit ja näillä mennään eteenpäin jatkossakin.

 

post-1830-0-51438300-1441212060_thumb.jpg

 

Räjäytin vasemmanpuolen kaasarin osiksi. Testasin sähköosat ja kaikki toimi OK.

 

post-1830-0-58367900-1441212078_thumb.jpg

 

Sitten vähän soodalla pöhistelyä

 

post-1830-0-58970500-1441212094_thumb.jpg

 

post-1830-0-56378000-1441212103_thumb.jpg

 

Lopuksi uusien tiivisteiden kera kasaan ja odottamaan tarkempaa säätöä. Pääsuuttimen vaihdoin jo tässä vaiheessa suuremmaksi eli nyt on pääsuutin kokoa 145. Pallukassa on kesän ollut 140:set ja niilläkään en ole saanut vehjettä käymään liian rikkaalla E10:llä ajettaessa.

 

post-1830-0-20299200-1441212152_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Hassua.. purkamissani 2.0 koneissa on ollut lyhyemmät imusarjat ja noi 1.8 kannet samaa valua, kuin vanhanmallin 2.0 versiot imukanavaa ja palotilaa lukuun ottamatta. Noihin samoihin imu seeteihin menee 42mm venttiilit ja pakopuolikin kannattaa ehkäpä isontaa. Kiertokanget vähän turhankin massiiviset, joten nekin voisi käyttää sorvarilla kevennyksessä..

Link to comment

Bensapumpun räjäytin palasiksi ja puhalsin aluosat puhtaaksi. Yksi jousi tuolta oli poikennut mutta eiköhän tuosta vielä toimiva värkki saada.

 

post-1830-0-86509300-1441720954_thumb.jpg

 

Kannet puhalsin puhtaaksi, tässä vaiheessa näytti vielä hyvälle....

 

post-1830-0-17889900-1441720989_thumb.jpg

 

Sitten pääsi perkeleitä. Puhdistuksen jälkeen paljastui toisesta palotilasta onkalo. Tuota reikää ei sitten kannessa olleiden paskojen alta huomannut aiemmin.

 

post-1830-0-89611000-1441721055_thumb.jpg

 

Siellä on selkeä onkalo, noin 9mm syvä ja kauttaaltaan suurinpiirtein saman kokoinen leveys suunnassakin.

 

post-1830-0-29670700-1441721106_thumb.jpg

 

post-1830-0-39076000-1441721120_thumb.jpg

 

Tuo reikä tulee aavistuksen sylinterin tiivistepinnan ohitse eli kaasut pääsevät mitä suuremmalla todennäköisyydellä tuonne kiertelemään jos näin kasaa. 

 

TU, nämä kun vähän sillä varjolla hommasin ettei tarvitse alkaa hitsuuttamaan koneen mukana tullutta haljennutta kantta :(

 

Olisikos kokemuspohjaisia vinkkejä kuinka edetä tuon onkalon kanssa ? Pitää käydä kansipajallakin huomenissa näyttämässä...

Edited by KimmoH
Link to comment

Kannet heitin viime viikolla pajalle hitsattavaksi ja koneistettavaksi. Meinasivat että hyvät niistä vielä tulee ;) 

 

Kansien mukana tulleet venttiilinjouset ja lautaset hylkäsin samantien kun otin ne tarkempaan tutkintaan. Osa jousista ja lautasista oli aivan ruosteessa :( 

 

Onneksi omista varastoista löytyi läjä käyttökelpoisia jousia ja lautasia, pesin ja pakkasin odottamaan kansipajalle kuskausta.

 

post-1830-0-98549300-1442420804_thumb.jpg

 

Jäähypeltejä inventoin eilen ja aika pitkälle pääsen projektimoottorin mukana tulleilla. Otetaan sitten loput puuttuvat autossa nyt olevasta moottorista. Mikähän siinä on, että tämänkin koneen pelleistä kakkosylinterin tulpanreikä oli raiskattu. Edellisessä moottorissa oli myös kakkonen revitty. Tiputteleeko jengi kakkosen tulppaa yleisemminkin ja sitten peltisaksien avulla se kaivetaan ylös ??? 

 

post-1830-0-32769900-1442421015_thumb.jpg

 

Näiden oikean ja vasemman, päällimmäisen jäähypellin kanssa käyn nyt sisäistä taistelua. Hitsatakko umpeen lämppärin lisäpuhaltimen putkien reiät vaiko tulppaisiko ne ?!? Tarkoitus on meinaan jättää konehuoneen sähköpuhallin seuraavasta versiosta kokonaan pois, kun oikealle puolelle tuleva sandwitch adapteri kaipaa lisätilaa letkulähdöilleen. Jäähän tuosta paikoillaan olevasta koneesta kyllä orggispellit vielä talteen joten mitään täysin peruuttamatonta ei pääse tapahtumaan. Tuota lisäpuhallinta ei koko kesänä kaivannut kertaakaan, lämmintä tuli kabiinin puolelle ihan tarpeeksi, kun sitä sen muutaman kerran kesän aikana tarvitsi.

 

Tänään kävin joutessani laturin kimppuun. Moottorin mukana tuli 55 amppeerin laturi. 

 

post-1830-0-05439100-1442421405_thumb.jpg

 

Laturin sisältä löytyi bugi ;) Tämän siivekkään kaverin matka oli päättynyt tähän.

 

post-1830-0-18652600-1442421541_thumb.jpg

 

Laturi meni nätisti palasiksi, eikä mitään hajonnut. Seuraavaksi lasikuulapuhallus, uudet laakerit, liukupinnat ja hiilet.

 

post-1830-0-02645300-1442421599_thumb.jpg

Link to comment

Pallukassa se lisäpuhallin lähtee päälle kun kääntää kabiinissa lämppärin vivun ihan pohjaan. On - Off tyyppinen juttu. Jos 2 litraiseen löytyy peltejä, niin olisin kaikesta kiinnostunut, vielä en ole alkanut näitä puhaltamaan puhtaaksi ja parsimaan kasaan. Tästä puuttuu auton takaosan pellit ja ihan alimmat pellit mitkä piilottaa tönäreiden suojaputket. 

Link to comment

Kahdenlitran koneessa pitäisi olla 70 Amp laturi, eikä 55 Amp ja lyö vaikka taltalla pakopuolen patit ohjarin ympäriltä pois niin tyhjenee pyttykin paremmin.. Kuplan öljyn ulosotto jalkakin käy erite hyvin vakio lauhduttimen paikalle, vai laitatko termari mallin adapterin suodattimen väliin.?

Link to comment

Uusia osia on alkanut valua tontille, joten pikkuhiljaa pääsee niputtamaan moottoria kasaan.

 

Kolmosen laakeri kampuraan

 

post-1830-0-62918100-1442852833_thumb.jpg

 

Sitten vähän rattaiden keittelyä. 150 asteeseen kun lämmittää, niin lopsahtaa nätisti paikoilleen. Lämpölaajeneminen on hieno asia ;)

 

post-1830-0-55202900-1442852918_thumb.jpg

 

post-1830-0-90888600-1442852962_thumb.jpg

 

 

  • Like 2
Link to comment

Jotain tämäntapaista pitäisi puuhastella itsekin, 412:ssa oleva kone puhaltaa kokolailla vahvat savut kun käynnistää eikä varmaan muutenkaan ole ihan iskussa enää. Pakusta lainattu, ehkä kaksilitrainen moottori siinä on, alkuperäinen 1800-kuutioinen on ties missä (-74 oli 85-heppainen 1800-kuutionen kaasutinkone, vain yhden vuoden).

Link to comment

Lohkonpuolikkaat nuoleskelin vielä kertaalleen puhtaaksi ja pulttasin toisen puolikkaan pukkiin kiinni.

 

post-1830-0-68368900-1442938687_thumb.jpg

 

Nokkapakettia pyörittelin hieman käsissäni. Scatin mukana tulee nokan rattaaseen sopivat pultit, eli nokka mahtuu pyörimään öljypumpun kanssa. Ei tarvitse itse sepittää pultin kantoja niin kuin edellistä konetta kasatessa ;) Tämä on nyt siis se Scatin C25:nen.

 

post-1830-0-71374800-1442938810_thumb.jpg

 

Laturi alkaa olla kasaamista vaille valmis

 

post-1830-0-80099300-1442938879_thumb.jpg

 

Tänään hain Motonetistä uudet hiilet ja liukurenkaat. Liukurenkaat kun sain tinattua paikoilleen tajusin unohtaneeni laakerit. Huomenna uudestaan kauppaan....

 

post-1830-0-63670500-1442938939_thumb.jpg

Edited by KimmoH
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...