Jump to content
Sign in to follow this  
KimmoH

Kahden litran arpa VALMIS

Recommended Posts

Joko löysit luukut öljypohjaan?Siis siivilälle ja öljynlämmittimen tilalle.

 

Ei ole vielä löytynyt. Saa tarjota edelleen ;)

Share this post


Link to post

Tänään taas hiplattiin muutama nippeli paikoilleen. Muutama pikkuhilpe lähti vielä tilaukseen, joku ei taas osannut ennakoida....

 

Eipä nuo Empin alukopatkaan tainneet tehdä autuaaksi venttiilien säätöä. Taitavat olla paskemmat viritellä paikoilleen auton alla kuin orggis venakopat, varsinkin kun tuohon alle asettuu vielä lämmönvaihtimet. Noh, jos tökkii, niin vaihdetaan sitten tilalle aluperäiset pannoilla varustetut. 

 

post-1830-0-92706100-1446744809_thumb.jpg

 

Virranjakajien kanssa olen alkanut käydä painia. Kesän bussissa toimi uustuotanto alipaine 034:nen Pertronixin kärjettömillä sisuskaluilla. Kyllähän sillä ajot ajeli mutta taitaa kuitenkin ennakkokäyrät olla aivan väärät type 4:seen. Romulootaan on alkanut hiljakseen kerääntyä 2L type 4:sen orggisjakajia ja taidankin alkaa kasailla vehkeeseen alkuperäistä 205P:tä.

 

post-1830-0-34288800-1446745455_thumb.jpg

 

123:sta olen miettinyt myös mutta viime päivinä se on alkanut hieman epäilyttämään. Ei ohjelmoitavassa mallissa ei taida olla yhtään ennakkokäyrää edes vakio type 4:lle. Tällaisessa luulossa ainakin tällä hetkellä elän. Mahtaisikohan sillä ohjelmoitavalla mallilla saada tehtyä oikeanmoisen käppyrän koneeseen ? Kaikki uustuotantojakajat ja käppyrät tuntuvat olevat type 1 koneille :(

Share this post


Link to post

nelostyypin käyrät on 123-jakajan nelipyttyisille porscheille tarkoitetussa versiossa

Share this post


Link to post

nelostyypin käyrät on 123-jakajan nelipyttyisille porscheille tarkoitetussa versiossa

 

Dodiih, pitääpä kaivella ne esiin. Ihmettelinkin tuossa eilen, että miksi 123-jakajaa myydään possuihin jos siitä ei sopivaa käyrää löydy neloselle ;) En sitten älynnyt tutkia Porsche valikoimaan sen enempää. Kiitän!

Share this post


Link to post

Perjantai ilta meni kaasareiden perussäädöissä. Bensapinnat, kiihdytyspumput, kaasuläpät, fast idle, ryypyt ynnä sähköosien koeponnistus. Vaihdoin vielä kaiken tavaamani informaation perusteella air correction suuttimet 160 -> 140 versioihin. Nyt ollaan kaikkien suuttimien osalta "luulen tietäväni ja arvaan"-tilassa, katsotaan sitten mikä totuus on kun koneesta saadaan savut ulos. 

 

post-1830-0-06751700-1446839243_thumb.jpg

 

post-1830-0-38869500-1446839406_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Nyt näitä luukkuja alkoi sitten valua ovista ja ikkunoista sisään. Lohkolämppärit lähtevät pois molemmista koneista ja tähänkin koneeseen saa öljypohjan ilman lämpöanturin reikää \o/

 

post-1830-0-59008700-1447182116_thumb.jpg

 

Testasin rempatun bensapumpun, tuntui pumppaavan hyvin ainetta joten pulttasin pumpun paikoilleen. Nyt kun saisi sopivat klemmarit letkuille talliin saakka ja löytäisi jostain T-haaroittimen bensaletkuille. 

 

post-1830-0-51434900-1447182191_thumb.jpg

 

Tätä orggis jakajaa en sitten saanut mielestäni millään. Löin kokonaan lihoiksi, putsaus ja tämä ei taida kaivata sittenkään mitään muuta kuin yhden kuituprikan tuonne alapäähän. Muuten kaikki osat olivat tallessa. Sopivalla prikalla päittäisvälyskin asettuu kohdalleen. Jos sitä nyt vielä kerran kokeilisi miten tämä jakelee kipinää tai ainakin vertaisi millainen käyrä on versus 034 jakaja. 

 

post-1830-0-37100800-1447182417_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Osapuutteita odotellessa maalailin kaasuvivuston osat mustaksi ja virittelin kaasareiden sähköt paikoilleen. Puolan pöllin pukeilla seisovasta bussista.

 

post-1830-0-63059700-1447441059_thumb.jpg

 

Männäviikolla asensin koekäyttöpenkkiin puuttuvan startin, joten nyt alkaisi koekäyttöpenkkikin olla sähköjen kytkemistä vaille valmis.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Nyt alkaisi olla loputkin rojut tontilla tai no virranjakaja vielä puuttuu. Vähän sähkötöitä ja sit pääsis veivaamaan käyntiin.

 

Metallinen ajoitusasteikko, uusi miekkailijan maski, termarin vaijeri ja öljyntäyttöputki paikoillaan. Ferrari style ilmanputsarit osoittautuivat sittenkin aivan liian pieniksi luonnossa, omissa visioissa tämä näytti aivan erimoiselta. Laitetaan hyllyyn odottamaan jotain muuta ja jatketaan orggisputsarilla. 

 

post-1830-0-97554300-1448390542_thumb.jpg

 

post-1830-0-06507500-1448390788_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Eilen meni hermot postin kulkuun tai itseasiassa sen kulkemattomuuteen, ...TU. Koneen alkuperäisen Boschin jakajan korjaussarja on ollut suomen puolella jo seitsemän päivää mutta ei vain omaan postiluukkuun tipahda sitten millään.... Orggis jakaja on siis edelleen atomeina pöydällä. Otin ja kasasin jo kertaalleen puretun edellisen koneen 034 jakajan ja pulttasin sen koneeseen kiinni. Tehdään nyt sisäänajo tällä "väärällä" jakajalla. Kaikki olisi sähköjenkin puolesta valmiina, pakosarjat, vaimennin, akku ja sitten sormi starttinappulalle.

 

post-1830-0-28662200-1448719033_thumb.jpg

 

Lähestyvä koekäyttö pysähtyi pakosarjojen kanssa taisteluun. 411/412:sen lämmönvaihtimista askarrellut J-tubet eivät oikein istuneet kansiin. Totesin, että vaativat sen verran vielä sepittämistä, että samalla vaivalla virittelen paikoilleen bussin alkuperäiset lämmönvaihtimet. Ne olivat jo irrallaan lattialla muutenkin. Lämppärin lisäpuhaltimen putket kun olin poistanut, niin lämmönvaihtimien ylimääräiset reiät piti vielä tukkia. Askartelin millisestä pellistä tulpat kumpaankin lämmönvaihtimeen ja nyt odotellaan, että pinnoite kuivaa ja saan kierrätettyä tulpat uunin kautta paikoilleen. Koekäyttö siis aikaisintaan maanantaina.

 

post-1830-0-24482800-1448719367_thumb.jpg

 

Eipä tullut tästäkään koneesta täysin tiivis kertalaakista. Eilen laitoin öljyt koneeseen ja nyt jo tihkuttaa öljypropun kupeesta. Onneksi ei tämän pahempi vika. Sisäänajon jälkeen pitää laittaa paremman tiivisteen kera tulppa takaisin. Muuten kone tuntuu ainakin vielä pitävän öljyt sisällään ;)

 

post-1830-0-32250800-1448719574_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Hyvä kun päädyit kuitenkin bussin alkuperäisiin lämmönvaihtimiin; ne on tehokkaat ja tuottavat ilmaiseksi lämpöä.

 

Terveisin nimimerkki 'ilmajäähyjen lämmityslaitteista tykkäävä'

Share this post


Link to post

Olen aikamonta kertaa jo sanonut tämän ja meinaan sanoa vieläkin. Huonotehoinenkin lämmityslaite on hitosti parempi kun ei mitään. Eli ne j-putket on tarkoitettu kilpureihin ei autoihin millä ajetaan sateen sattuessa sateella.

Share this post


Link to post

J-putket on vain koekäyttöpenkkiä varten. Tarkoitus oli iskeä niihin lambdat ja mittari, että saisi säädettyä kummankin puolen erikseen. Tällä hetkellä on niin monta projektia taas levällään, että laitetaan putket odottamaan rauhallisempaa hetkeä. Autoon en niitä suunnitellut missään vaiheessa.

Share this post


Link to post

Eilen posti alkoi yllättäen kulkea ja muutamia nippeleitä tipahti postiluukusta. Tilasin mielenkiinnosta uustuotanto läpät puhallinkoppaan. Edelliseen koneeseen naputtelin vastaavat itse ohuesta alumiinista mutta nyt ajattelin kokeilla valmiita, kun sellaisia oli ilmestynyt saataville. Ihan siistithän nämä ovat, säästi tässä nyt omatekoisten askarteluun tuhraantuvan ajan jos ei muuta. Sinänsä turhat tässä koneessa, kun toistaiseksi lisäpuhallinta ei konehuoneeseen tule. Ompahan valmiiksi olemassa, jos päädyn tekemään jotain muutoksia lämminilman kiertoon.

 

post-1830-0-09830600-1449079392_thumb.jpg

 

post-1830-0-84445000-1449079444_thumb.jpg

 

post-1830-0-23179000-1449079460_thumb.jpg

 

Lämmönvaihtimien "tulpat" sain maalattua ja paistettua uunissa. 

 

post-1830-0-74241000-1449079533_thumb.jpg

 

Sitten tulikin vastoinkäymisiä. Lämmönvaihtimia paikoilleen ruuvatessa totesin, että homma ei tule toimimaan alumiinivenakoppien kanssa. Toisella puolen lämmönvaihdin meni just ja just paikoilleen mutta venakoppaa oli turha yrittää irroittaa ilman lämmönvaihtimen irroitusta. Toisella puolen lämmönvaihdin ei mahtunut menemään paikoilleen ollenkaan, vaan jäi kanittamaan venakoppaa vasten. 

 

post-1830-0-61602800-1449079631_thumb.jpg

 

Ei auttanut kuin purkaa pois ja vanhasta koneesta kaivelin orggisvenakopat pesuun. Huomenna puhtaat orggiskopat paikoilleen, jos sitä sitten taas saisi jotain edistystäkin aikaiseksi. Empin kopilla en päässyt siis edes savuja ottamaan koneesta :( 

 

Share this post


Link to post

Nonni, nyt on orggis kopat paikoillaan. Nämä mahtuvat hyvin ja itseasiassa nyt näillä kansilla kopat taitaa saada jopa irti ilman, että pantoja pitää repiä irti. Edellisen koneen kanssa piti aina repiä pannat ensin pois, että mahtui irroittamaan venakopan.

 

post-1830-0-51063600-1449156597_thumb.jpg

 

Koekäyttöputkisto on nyt paikoillaan myös. Enää puuttu akku ja bensaa. Jos vaikka sunnuntaina ehtisi starttinapin painallukseen saakka...

 

post-1830-0-64859100-1449156669_thumb.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Nokan sisäänajo suoritettu onnistuneesti. Kone lähti kertalaakista käyntiin ja sisäänajo mentiin kerralla loppuun ilman ongelmia.

 

 

https://youtu.be/pd2pD-Do39o

 

 

Seuraavaksi öljynvaihto ja sitten alkaa "loputon" kaasareiden ja sytkän säätö ;)

Edited by KimmoH
  • Like 2

Share this post


Link to post

Pöydällä on muutaman päivän odotellut Boschin jakajan repair kitti. On muuten ihanan kallis setti nykypäivänä, voisi jopa sanoa järjettömän mutta ompahan nyt tämäkin nähty ja paljon opittu. 

 

Nyt on 2 litraisen orggis jakaja ehostettu lähes uuden veroiseksi. Ei väljää missään, kaikki osat toimii ja liikkuu niin kuin pitääkin. Lisäsin vielä Pertronixin kärjettömän sisuskalut, kiekkarajoittimen ja nyt pitäisi ennakkokäyrät olla niin lähellä oikeaa kuin vain voi. Jos vaikka viikonloppuna pääsisi koeajamaan moottorissa.

 

post-1830-0-57545400-1449599177_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Rempattu alkuperäisjakaja testattu, hyvin toimii ja sytkä säädetty kohdalleen. Kaasarien säädötkin osui kerrasta nappiin seoksien suhteen ("testiletkumenetelmällä" kokeiltaessa) eli hihasta vedetty suutinvalinta taisi osua aika kohdalleen. Täytyy vielä käyttää CO-mittarissa kiinni, niin näkee millaista myrkkyä tuolta putkesta puhaltaa pihalle.

 

Kaasareiden synkkauskin meni yllättävän kivuttomasti. Tyhjäkäyntiä en saanut ihan niin pieneksi kuin halusin joten joutuu varmaan vähän ropaamaan läppien asetuksia. Muuten käy nätin tasaisesti, ei pätki, pörise eikä pauku. Kierroksia ottaa heti kun vähänkään kaasua tarjoaa \o/

 

En taida lisäöljynjäähyä ruuvatakkaan vielä kiinni, testipenkissä lämmöt eivät ole missään vaiheessa nousseet yli 70 asteen joten testataan ensin autossa kiinni ennen lisäjäähyjä.

 

Missähän välissä tulee näpeille, onnistuu liian helpolla...

Edited by KimmoH

Share this post


Link to post

Pikkuisen hiplasin kaasareiden läppien säätöjä ja nyt saa tyhjäkäynninkin ruuvattua tarpeeksi pienelle. Tässä videolla pörisee noin 800-900 kierrosta minuutissa. Orggisputkella käyntiääni tulee olemaan huomattavasti hiljaisempi.

 

https://youtu.be/0I3V-LcJM7M

 

Tämä alkaisi olla venttiilien säätöä ja konehuoneeseen tyrkkäämistä vaille valmis. Lopullinen hienosäätö sitten perstuntuman mukaan, kun päästään taas tienpäälle :)

 

Testerin mukaan CO-päästötkin sellaiset, että ei tarvitse jännittää konttorilla käyntiä.

Edited by KimmoH
  • Like 4

Share this post


Link to post

Tämä projekti taitaa olla nyt taputeltu loppuun saakka. Uusi moottori odottaa pääsyä bussin konehuoneeseen ;)

 

post-1830-0-65781200-1450105901_thumb.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post

Vielä 205/75/15 gummeilla välitykset ja stuuki kohdilleen ni ompi mukava matkailla

Share this post


Link to post

Päivitetään nyt vielä sen verran, että koeajojen, persdynon ja tulppien lukemisen perusteella vaihdoin suuttimet tänään lähes vakioksi. Nähtävästi nämä Solexit ovat sen verran tiiviimmät ja paremmassa kunnossa, että edellisen koneen kaasareiden perusteella tehty arvio ampui aika reilusti yli. 

 

Nyt kaasareissa on aircorrection suuttimena 160:nen eli vakio (lukemani perusteella tämä toimii parhaiten vakioilmanputsarin kanssa) ja pääsuuttimena 135:nen. Eli samat mitä 2 litraisen automaatin kanssa on suutinvalikoimana tehtaalta lähtiessä ollut. Manuaaliaskin kanssa kuuluisi olla132,5 pääsuuttimet mutta ajattelin korjata viinan määrää näillä karvan verran isommilla. Persdyno sanoi testiajolla, että kyyti parani. Sain näilläkin suuttimilla säädöt vielä karvan verran rikkaalle mutta parempi pikkuisen rikkaalla kuin laihalla. 

 

Jos sitä nyt malttaisi odottaa huhtikuuta ja ajokauden alkua ;) Vai mitenkähän paljon poliisisetä rokottaisi joulukuussa kesäkumeilla ajelusta....

Share this post


Link to post

Tuskin poliiseja kauheasti vielä kesärenkaat kiinnostaa jos ei nyt jotain erillistä rengasratsiaa ole. Juhannuskelithän tuolla ulkona on.

Share this post


Link to post

Täällä meillä on itseasiassa tuplajuhannuskelit, jossain vaiheessa elohopea oli iltapäivällä +9 asteessa kun viime juhannuksena oli jotain +4 ja satoi vettä :D

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...