VW-63 Posted July 7, 2015 Posted July 7, 2015 (edited) Aika vähän löytyi kokemuksia moniurahihnan käytöstä laturin/puhaltimen hihnana, joten tiedustellaanpa molempien vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia reilusti virkeämpään koneeseen. Tarvetta olisi n. 130mm hihnapyörälle, jossa ei ole öljyuria ja jossa olisi lisäksi hall anturia varten trikkauspisteet, ettei erillistä trikkeripyörää tarvita. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää siis sorvata hihnapyörä, mutta kummalle hihnatyypille se kannattaisi tehdä? Kiilahihna: + laturin päähän ei tarvitsisi tehdä uutta hihnapyörää + Luistaa hieman kierrosten noustessa nopeasti - kuluu luistaessaan - Vaatii ohjurirullan tekemisen, jotta ei hyppää pois niin helposti Moniurahihna: + ei kulu yhtä nopeasti + kiristinrullan parantaa hihnan paikallaan pysymistä + tai - ei luista - vaatii uuden pöyrän myös laturin päähän - vaatii kiristinrullan tekemisen Edited July 7, 2015 by VW-63 Quote
Ketsa Posted July 7, 2015 Posted July 7, 2015 Siviilikuppelista ei kokemusta moniurahihnasta, mutta Urhosta on ja sen kokemusten pohjalta voin moniurahihnaa suosittaa. Plussakohtina juurikin mainitsemasi huoltovapaus, koska ei käytännössä kulu, eikä luista. Lisäksi minun mielestäni sinun listalla on väärällä etumerkillä tuo kiristysrullan vaatiminen, koska se varmistaa, että hihna pysyy varmasti päällä rajuissakin moottorijarrutteluissa. Mutta ei tuo moniurahihna tietenkään mikään must ole, sehän on menneiden vuosikymmenten aikana todistettu :-) Quote
Paadre Posted July 7, 2015 Posted July 7, 2015 Moniurahihnan eduksi voisi laskea myös saatavuuden, niitä kun saa jo melkein Siwasta siitä kahvihyllyn vierestä. Quote
jori Posted July 7, 2015 Posted July 7, 2015 Itsellä ei mitään kokemusta näistä mutta entä tälläinen strechfit moniurahihna? Ei tarvis kiristinrullaa. http://youtu.be/5mrB5mH3qBo Quote
x-pj Posted July 7, 2015 Posted July 7, 2015 Hihnan luistamattomuus laittaa puhaltimen ropelin lujille. Quote
VW-63 Posted July 7, 2015 Author Posted July 7, 2015 Lisäksi minun mielestäni sinun listalla on väärällä etumerkillä tuo kiristysrullan vaatiminen, koska se varmistaa, että hihna pysyy varmasti päällä rajuissakin moottorijarrutteluissa. Kiristysrulla oli miinuksena vain tekemisen vaivan vuoksi. Lisäsin sen myös plus puolelle etujensa puolesta. Quote
VW-63 Posted July 7, 2015 Author Posted July 7, 2015 Hihnan luistamattomuus laittaa puhaltimen ropelin lujille. Juuri tästä syystä hihnan luistamattomuus on hyvä tai huono asia. Saako moniurahihnan luistamaan riittävästi kierrosnopeuden noustessa nopeasti vai pitäisikö miettiä jotain momentinrajoitinta laturin päähän. Puhaltimen imupuolen sulkeminen kiihdytyksen ajaksihan vähentäisi puhaltimen vaatimaa mommenttia, mutta olisi hieman työläs rakentaa:) Quote
Tanhis Posted July 7, 2015 Posted July 7, 2015 Nyt että tästä projektista saisi kokonaiskuvan niin mitä oikeastaan on suunnitteilta tehoja ja sovellusta. Miksi tarvitsen urattoman hihniksen ja miksi erillinen triggeri ei tule kysymykseen. Quote
VW-63 Posted July 7, 2015 Author Posted July 7, 2015 (edited) Nyt että tästä projektista saisi kokonaiskuvan niin mitä oikeastaan on suunnitteilta tehoja ja sovellusta. Miksi tarvitsen urattoman hihniksen ja miksi erillinen triggeri ei tule kysymykseen. Erilliset näkyvällä puolella olevat hall anturin trikkeripyörät ei vaan oikein miellytä silmää (VR trikkeri olisi kyllä sirompi) ja koska 133mm valmiiseen pyöräänkin joutuisi kuitenkin sorvaamaan sovitteen trikkeripyörälle niin miksi ei sitten tekisi pyörää alumiinista ja istuttaisi siihen teräksisiä trikkauspisteitä. Tai oikeastaan tarkoitus olisi käyttää wasserin hihnapyörän keskiötä (siinä kun on pidempi kaula) ja tehdä siihen ulkokehä alumiinista. Hihnapyörä on tulossa wasserin lohkoon ja tehoja tulee oleman 150-200hp. Tässähän sitä yritetään juuri kartoittaa kummanlainen hihna ratkaisu olisi parempi. Edited July 7, 2015 by VW-63 Quote
Tanhis Posted July 7, 2015 Posted July 7, 2015 Okei eli jos käytät wasserin lohkoa niin millaiset puhallinkamat meinasit soveltaa possupuhallin tai modifoidut typ1 kamat lähinnä siis ajattelen onko valmiita ratkaisuja olemassa että säästyisit turhalta koneisteluilta tms. Quote
VW-63 Posted July 7, 2015 Author Posted July 7, 2015 Okei eli jos käytät wasserin lohkoa niin millaiset puhallinkamat meinasit soveltaa possupuhallin tai modifoidut typ1 kamat lähinnä siis ajattelen onko valmiita ratkaisuja olemassa että säästyisit turhalta koneisteluilta tms. T1 puhaltimesta olisi tarkoitus rakennella. Quote
peruskallio Posted July 7, 2015 Posted July 7, 2015 (edited) Yksi haitta minkä huomannut, moniura sotkee. Toki tältä otetaan hieman enemmän voimaa kuin pelkkä laturi/jäähdytys, mutta mustaa putua on hihnan ympärillä aina. Kuvassa menee väärältä puolen yhden kiristinrullan, kun odotti sopivamman mittaista hihnaa. Kampuran pyörä on muistaakseni 132mm, säilytin suhteen laturiin vakiona, eli pienensin myös laturin pyörää. Laturin pyörä on simppeli tehdä, kiilaurankin vetää sorvilla hikoilematta. Ohjainrullat ovat ulkomuistista jonkun 80mm, laakerit kestäneet hyvin. Kone tosin kiertää vain 6500rpm Hommana tuo nyt ei niin valtava ole tehdä, isompi homma miettiä miten sen saa linjaansa... Tai varmaan toisinpäin jos tekisi mallinnusta työkseen. näyttää mielestäni paremmalta kuin tavan kiilahihna, itsellä se nyt ei ollut edes vaihtoehto. Edit. Ainiin, mitä triggeriin tulee, tee miten teet, mutta tee kunnolla! Mikään ei ole rasittavampi vika kuin pätkivä triggerisingnaali... Sitä ei välttämättä tahdo löytää ja kone pelaa miten sattuu. En myöskään keksi paljon helpommin vältettävää vikaa, kuin että laittaa tappeja mistä anturi lukee ja moottori sitten pyöriessään, täristessään ja lämmetessään saa tapin tulemaan ulos ja sitten onkin anturi rikki ja ajelut siinä. Edited July 7, 2015 by peruskallio Quote
Rebel Posted July 7, 2015 Posted July 7, 2015 155 hv pyriltä mitattuna ja noin 40tuhatta ajokilometriä samalla hihnalla ilman ongelmia ajaneena olen sitä mieltä että perus kiilahihna pienällä hihnapyörällä toimii vallan mainiosti! (eikä ollut mitään lisärullavirityksiä jakiersi8000) Quote
x-pj Posted July 8, 2015 Posted July 8, 2015 Puhaltimen imupuolen sulkeminen kiihdytyksen ajaksihan vähentäisi puhaltimen vaatimaa mommenttia, mutta olisi hieman työläs rakentaa:) Aika nopeasti reakoiva pitäs olla. Ropeleita kaiketi hajonnut sellaisessa tilanteessa kun esim. missaa vaihteen ja kierrokset hyppää tosi nopeasti ylös. Quote
Ketsa Posted July 8, 2015 Posted July 8, 2015 Onko kenelläkään tämän foorumin lukijalla hajonnut katukäytössä alkuperäinen puhaltimensiipi? Entäpä TIG-hitsattu malli? Veikkaan, että on ainakin yhtä harvinaista, kuin kiilaurahihnan päältä hyppääminen siviililiikenteen moottorijarrutuksessa. Moottoriradalla tai kiihdytyssuoralla näitä ongelmia toki esiintyy (meilläkin lensi alkuaikoina Ahvenistolla kiilahihna pariin otteeseen samassa Urhon Ajoissa), eli näitä miettiessä on hyvä tietää tuleva käyttö. Tuo puhaltimen sulkuläppä on ihan jännä ajatus. Poravaunuissa käytetään läppää pölynimurin ilmanpoistoaukossa katkaisemaan imu hyvin nopeasti vesisuoneen osuttaessa (isoa imusiipeä ei voi pysäyttää tuosta vain). Periaatteessa moottorinohjaukselta voisi otta ohjauksen tuollaiselle ilmanoton sulkuläpälle ja ohjata läppä kiinni esim. viiden sekunnin ajaksi täyskaasukiihdytyksessä. Ja saisihan tuolla tehtyä modernimman termostaatinkin moottorille... Mikä sitten vain on riittävän nopea ja varma toimilaite läppää käyttämään, kun ei ole paineilmaa tai hydraulipainetta käytettävissä. Quote
VW-63 Posted July 8, 2015 Author Posted July 8, 2015 Ainiin, mitä triggeriin tulee, tee miten teet, mutta tee kunnolla! Mikään ei ole rasittavampi vika kuin pätkivä triggerisingnaali... Sitä ei välttämättä tahdo löytää ja kone pelaa miten sattuu. En myöskään keksi paljon helpommin vältettävää vikaa, kuin että laittaa tappeja mistä anturi lukee ja moottori sitten pyöriessään, täristessään ja lämmetessään saa tapin tulemaan ulos ja sitten onkin anturi rikki ja ajelut siinä. Olen käyttänyt aiemmin Hall anturia 8x8mm trikkauspisteillä ilman mitään ongelmia, joten ajatuksena on upottaa 10mm kierretangon pätkät alumiinikehään. Tapit liimalla kiinni ja sorvilla pinta tasaiseksi. Tuo puhaltimen sulkuläppä on ihan jännä ajatus. Poravaunuissa käytetään läppää pölynimurin ilmanpoistoaukossa katkaisemaan imu hyvin nopeasti vesisuoneen osuttaessa (isoa imusiipeä ei voi pysäyttää tuosta vain). Periaatteessa moottorinohjaukselta voisi otta ohjauksen tuollaiselle ilmanoton sulkuläpälle ja ohjata läppä kiinni esim. viiden sekunnin ajaksi täyskaasukiihdytyksessä. Ja saisihan tuolla tehtyä modernimman termostaatinkin moottorille... Mikä sitten vain on riittävän nopea ja varma toimilaite läppää käyttämään, kun ei ole paineilmaa tai hydraulipainetta käytettävissä. En ollut ihan tosissani vielä ryhtymässä tuollaisen läpän rakentamiseen, mutta samanlaista ideaa tuli kyllä pyöriteltyä päässä. Jotta läppä toimisi hyvin niin siinä pittäisi melkein olla esim. pneumaattien tai solenoidityyppinen sähköinen ja säätävä sähköinen toimilaite. ensimmäinen nopeita liikkeitä varten (täyskaasu kiihdytystä) ja säätävä termarin virkaa toimittamaan. Kiihdyttelyssähän tuolla voisi saada lähes saman hyödyn kuin ilman remmiä ajettaessa. Quote
peruskallio Posted July 8, 2015 Posted July 8, 2015 155 hv pyriltä mitattuna ja noin 40tuhatta ajokilometriä samalla hihnalla ilman ongelmia ajaneena olen sitä mieltä että perus kiilahihna pienällä hihnapyörällä toimii vallan mainiosti! (eikä ollut mitään lisärullavirityksiä jakiersi8000) Kommentoin lisärulliin omassa autossani, että tarkoitushan tuossa on pyörittää tuota remmiahdinta ja saada sen takia hihna kampuran ja ahtimen pyörille mahdollisimman pitkään. Nappaa vähän enemmän voimaa laturiin\jäähdyttimeen verrattuna. Quote
Rebel Posted July 8, 2015 Posted July 8, 2015 Lähinnä tarkotin niitä lisärullia mitä jokkis ja rallivehkeissä usein näkee. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.