Jump to content

Moniurahihna vs kiilahihna


Recommended Posts

Aika vähän löytyi kokemuksia moniurahihnan käytöstä laturin/puhaltimen hihnana, joten tiedustellaanpa molempien vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia reilusti virkeämpään koneeseen.

Tarvetta olisi n. 130mm hihnapyörälle, jossa ei ole öljyuria ja jossa olisi lisäksi hall anturia varten trikkauspisteet, ettei erillistä trikkeripyörää tarvita. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää siis sorvata hihnapyörä, mutta kummalle hihnatyypille se kannattaisi tehdä?

 

Kiilahihna:

+ laturin päähän ei tarvitsisi tehdä uutta hihnapyörää

+ Luistaa hieman kierrosten noustessa nopeasti

- kuluu luistaessaan

- Vaatii ohjurirullan tekemisen, jotta ei hyppää pois niin helposti

 

Moniurahihna:

+ ei kulu yhtä nopeasti

+ kiristinrullan parantaa hihnan paikallaan pysymistä

+ tai - ei luista

- vaatii uuden pöyrän myös laturin päähän

- vaatii kiristinrullan tekemisen

Edited by VW-63
Link to comment

Siviilikuppelista ei kokemusta moniurahihnasta, mutta Urhosta on ja sen kokemusten pohjalta voin moniurahihnaa suosittaa. Plussakohtina juurikin mainitsemasi  huoltovapaus, koska ei käytännössä kulu, eikä luista. Lisäksi minun mielestäni sinun listalla on väärällä etumerkillä tuo kiristysrullan vaatiminen, koska se varmistaa, että hihna pysyy varmasti päällä rajuissakin moottorijarrutteluissa.

 

Mutta ei tuo moniurahihna tietenkään mikään must ole, sehän on menneiden vuosikymmenten aikana todistettu :-)

Link to comment

Lisäksi minun mielestäni sinun listalla on väärällä etumerkillä tuo kiristysrullan vaatiminen, koska se varmistaa, että hihna pysyy varmasti päällä rajuissakin moottorijarrutteluissa.

Kiristysrulla oli miinuksena vain tekemisen vaivan vuoksi. Lisäsin sen myös plus puolelle etujensa puolesta.

Link to comment

Hihnan luistamattomuus laittaa puhaltimen ropelin lujille.

Juuri tästä syystä hihnan luistamattomuus on hyvä tai huono asia.

Saako moniurahihnan luistamaan riittävästi kierrosnopeuden noustessa nopeasti vai pitäisikö miettiä jotain momentinrajoitinta laturin päähän.

Puhaltimen imupuolen sulkeminen kiihdytyksen ajaksihan vähentäisi puhaltimen vaatimaa mommenttia, mutta olisi hieman työläs rakentaa:)

Link to comment

Nyt että tästä projektista saisi kokonaiskuvan niin mitä oikeastaan on suunnitteilta tehoja ja sovellusta. Miksi tarvitsen urattoman hihniksen ja miksi erillinen triggeri ei tule kysymykseen.

Link to comment

Nyt että tästä projektista saisi kokonaiskuvan niin mitä oikeastaan on suunnitteilta tehoja ja sovellusta. Miksi tarvitsen urattoman hihniksen ja miksi erillinen triggeri ei tule kysymykseen.

Erilliset näkyvällä puolella olevat hall anturin trikkeripyörät ei vaan oikein miellytä silmää (VR trikkeri olisi kyllä sirompi) ja koska 133mm valmiiseen pyöräänkin joutuisi kuitenkin sorvaamaan sovitteen trikkeripyörälle niin miksi ei sitten tekisi pyörää alumiinista ja istuttaisi siihen teräksisiä trikkauspisteitä. Tai oikeastaan tarkoitus olisi käyttää wasserin hihnapyörän keskiötä (siinä kun on pidempi kaula) ja tehdä siihen ulkokehä alumiinista. Hihnapyörä on tulossa wasserin lohkoon ja tehoja tulee oleman 150-200hp.

Tässähän sitä yritetään juuri kartoittaa kummanlainen hihna ratkaisu olisi parempi.

Edited by VW-63
Link to comment

Okei eli jos käytät wasserin lohkoa niin millaiset puhallinkamat meinasit soveltaa possupuhallin tai modifoidut typ1 kamat lähinnä siis ajattelen onko valmiita ratkaisuja olemassa että säästyisit turhalta koneisteluilta tms.

Link to comment

Okei eli jos käytät wasserin lohkoa niin millaiset puhallinkamat meinasit soveltaa possupuhallin tai modifoidut typ1 kamat lähinnä siis ajattelen onko valmiita ratkaisuja olemassa että säästyisit turhalta koneisteluilta tms.

T1 puhaltimesta olisi tarkoitus rakennella.

Link to comment

Yksi haitta minkä huomannut, moniura sotkee. Toki tältä otetaan hieman enemmän voimaa kuin pelkkä laturi/jäähdytys, mutta mustaa putua on hihnan ympärillä aina.

 

Kuvassa menee väärältä puolen yhden kiristinrullan, kun odotti sopivamman mittaista hihnaa. Kampuran pyörä on muistaakseni 132mm, säilytin suhteen laturiin vakiona, eli pienensin myös laturin pyörää. Laturin pyörä on simppeli tehdä, kiilaurankin vetää sorvilla hikoilematta.

 

Ohjainrullat ovat ulkomuistista jonkun 80mm, laakerit kestäneet hyvin. Kone tosin kiertää vain 6500rpm

 

Hommana tuo nyt ei niin valtava ole tehdä, isompi homma miettiä miten sen saa linjaansa...  Tai varmaan toisinpäin jos tekisi mallinnusta työkseen.

näyttää mielestäni paremmalta kuin tavan kiilahihna, itsellä se nyt ei ollut edes vaihtoehto.

 

Edit.

Ainiin, mitä triggeriin tulee, tee miten teet, mutta tee kunnolla!

Mikään ei ole rasittavampi vika kuin pätkivä triggerisingnaali... Sitä ei välttämättä tahdo löytää ja kone pelaa miten sattuu. En myöskään keksi paljon helpommin vältettävää vikaa, kuin että laittaa tappeja mistä anturi lukee ja moottori sitten pyöriessään, täristessään ja lämmetessään saa tapin tulemaan ulos ja sitten onkin anturi rikki ja ajelut siinä.

 

post-288-0-36840700-1436279024_thumb.jpg

Edited by peruskallio
Link to comment

155 hv pyriltä mitattuna ja noin 40tuhatta ajokilometriä samalla hihnalla ilman ongelmia ajaneena olen sitä mieltä että perus kiilahihna pienällä hihnapyörällä toimii vallan mainiosti! (eikä ollut mitään lisärullavirityksiä jakiersi8000)

Link to comment

Puhaltimen imupuolen sulkeminen kiihdytyksen ajaksihan vähentäisi puhaltimen vaatimaa mommenttia, mutta olisi hieman työläs rakentaa:)

Aika nopeasti reakoiva pitäs olla. Ropeleita kaiketi hajonnut sellaisessa tilanteessa kun esim. missaa vaihteen ja kierrokset hyppää tosi nopeasti ylös.

Link to comment

Onko kenelläkään tämän foorumin lukijalla hajonnut katukäytössä alkuperäinen puhaltimensiipi? Entäpä TIG-hitsattu malli? Veikkaan, että on ainakin yhtä harvinaista, kuin kiilaurahihnan päältä hyppääminen siviililiikenteen moottorijarrutuksessa.

 

Moottoriradalla tai kiihdytyssuoralla näitä ongelmia toki esiintyy (meilläkin lensi alkuaikoina Ahvenistolla kiilahihna pariin otteeseen samassa Urhon Ajoissa), eli näitä miettiessä on hyvä tietää tuleva käyttö.

 

Tuo puhaltimen sulkuläppä on ihan jännä ajatus. Poravaunuissa käytetään läppää pölynimurin ilmanpoistoaukossa katkaisemaan imu hyvin nopeasti vesisuoneen osuttaessa (isoa imusiipeä ei voi pysäyttää tuosta vain). Periaatteessa moottorinohjaukselta voisi otta ohjauksen tuollaiselle ilmanoton sulkuläpälle ja ohjata läppä kiinni esim. viiden sekunnin ajaksi täyskaasukiihdytyksessä. Ja saisihan tuolla tehtyä modernimman termostaatinkin moottorille... Mikä sitten vain on riittävän nopea ja varma toimilaite läppää käyttämään, kun ei ole paineilmaa tai hydraulipainetta käytettävissä. 

Link to comment
Ainiin, mitä triggeriin tulee, tee miten teet, mutta tee kunnolla!

Mikään ei ole rasittavampi vika kuin pätkivä triggerisingnaali... Sitä ei välttämättä tahdo löytää ja kone pelaa miten sattuu. En myöskään keksi paljon helpommin vältettävää vikaa, kuin että laittaa tappeja mistä anturi lukee ja moottori sitten pyöriessään, täristessään ja lämmetessään saa tapin tulemaan ulos ja sitten onkin anturi rikki ja ajelut siinä.

Olen käyttänyt aiemmin Hall anturia 8x8mm trikkauspisteillä ilman mitään ongelmia, joten ajatuksena on upottaa 10mm kierretangon pätkät alumiinikehään. Tapit liimalla kiinni ja sorvilla pinta tasaiseksi.

 

Tuo puhaltimen sulkuläppä on ihan jännä ajatus. Poravaunuissa käytetään läppää pölynimurin ilmanpoistoaukossa katkaisemaan imu hyvin nopeasti vesisuoneen osuttaessa (isoa imusiipeä ei voi pysäyttää tuosta vain). Periaatteessa moottorinohjaukselta voisi otta ohjauksen tuollaiselle ilmanoton sulkuläpälle ja ohjata läppä kiinni esim. viiden sekunnin ajaksi täyskaasukiihdytyksessä. Ja saisihan tuolla tehtyä modernimman termostaatinkin moottorille... Mikä sitten vain on riittävän nopea ja varma toimilaite läppää käyttämään, kun ei ole paineilmaa tai hydraulipainetta käytettävissä. 

En ollut ihan tosissani vielä ryhtymässä tuollaisen läpän rakentamiseen, mutta samanlaista ideaa tuli kyllä pyöriteltyä päässä.

Jotta läppä toimisi hyvin niin siinä pittäisi melkein olla esim. pneumaattien tai solenoidityyppinen sähköinen ja säätävä sähköinen toimilaite. ensimmäinen nopeita liikkeitä varten (täyskaasu kiihdytystä) ja säätävä termarin virkaa toimittamaan. Kiihdyttelyssähän tuolla voisi saada lähes saman hyödyn kuin ilman remmiä ajettaessa.

Link to comment

155 hv pyriltä mitattuna ja noin 40tuhatta ajokilometriä samalla hihnalla ilman ongelmia ajaneena olen sitä mieltä että perus kiilahihna pienällä hihnapyörällä toimii vallan mainiosti! (eikä ollut mitään lisärullavirityksiä jakiersi8000)

Kommentoin lisärulliin omassa autossani, että tarkoitushan tuossa on pyörittää tuota remmiahdinta ja saada sen takia hihna kampuran ja ahtimen pyörille mahdollisimman pitkään. Nappaa vähän enemmän voimaa laturiin\jäähdyttimeen verrattuna.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...