Jump to content

IDA Weber kyssäriä ja asiallista tietoa kiitos.


Recommended Posts

Nyt tarvis tietoa Idoista

 

Mitä sisäkurkkuja

 

pääsuuttimia

 

seosputkia

 

tyhjäkäyntisuuttimia

 

kiihdytyspumpun suuttimia

 

neulavenoja

 

( lisäpiiriä )

 

yms. yms. yms..

 

Minkä kokoisessa koneessa ja suurinpiirtein speksejä

sellaisesta koneesta KATUKÄYTÖSSÄ VW Kupla?

 

Tarvisin tietoja kiitos...

 

VOI LAITTAA SUORAA SALAISUUKSIA MYÖS S-POSTIIN JA NE EI MEE MUIDEN KORVIIN KELLÄ KYSEISET SPEKSIT.

 

jarmo.lummi@fi.abb.com

 

JJL

Link to comment

Kurkkujen kokoja en muista, mutta 44mm tais olla mahdollinen, joka ei paljoa kyllä kurista. Alaspäin mennessä en tiedä, mutta sorvillahan tulee.

 

Pääsuuttimet samat kuin IDF.

 

Seosputkia en muista.

 

Tyhjäkäyntisuuttimet DCOE:stä, eli vaakaweberistä.

 

Kiihotussuuttimet unohduksissa. Samoin neulat, yms.

 

Lehdyköissä noita on ollut kaikissa väliltä 1,7 - 2,5L. Mutta tänhän sä tiesitkin.

 

HUHUpuheiden mukaan olisivat enempi paremmat all-out-kisa-autoissa ja ala- ja keskikierrokset ei ehkä niin hyvät. Katukoneeseen siten 48 IDF olis paremmat. Mutta kuten todettu, niin tämä on huhupuhetta.

 

Mulla on ollut 48 IDF:t ja ne toimi mainiosti 2,4L katukoneessa (n.200hv).

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kiitoksia vastauksista ja eritoten sähköpostilla tulleista muutamista huipputarkoista vastauksista joilla Suomen olosuhteissa varmasti saadan haettua jo lähelle oikeaa säätöä tarvittaessa.

Lisääkin eri vaihtoehtoja ois kaivannut joilla pystyisi hakemaan ja kehittämään omat vaatimukset ja säädöt lähelle.

 

Kiitoksia.

Link to comment
  • 9 months later...

Idan säätöosista ja säädöstä ajatuksenpoikasia.

 

Ainoa uusiksi harjoiteltava asia dellortojen jälkeen on seosputket. Muuten säätöjen hakeminen on yhtä suoraviivaista kuin millä vaan tuplakaasarilla. IDF seosputkihavainnot on suoraan vertailukelpoisia. Webruun on siis kaikkiaan yli 50 erilaista seosputkea, joista käytännössä yleensä 20 ensimäistä on ne joiden kanssa leikitään. Idaan suositellaan VW koneisiin yleensä F2 tai F7 putkia. Molemmat ovat alhaalta tukevasti käyttäytyviä, eli kadulle ihan mahdollisia. IDF:ssä suosittu F11 saattaa olla myös kokeilun arvoinen.

 

Vaikeita osia, siis idan omia, jotka ei sovi muualta, on lähinnä kiihdytyspumpun suuttimet. Myös tyhjäkäynnit on erilaisia, vaikka vaakaimun tyhjäkäynnit sopiikin paikalle ja on parempia kuin ilman. Pääsuuttimet ja ilmat on viriwebrujen peruskamaa.

Neulaventtiilit on taas idan omat, mutta tehtaan jäljiltä on kiinni kadulle sopivan kokoiset. Tämän päivän uudet idat tulee 37 kurkuilla, joka on helpon pieni lähtökohta katukoneelle. Säikyn nokan kanssa, tai kisakäyttöön sitten tietty isompia.

Link to comment
  • 2 years later...
  • 6 years later...

Nostetaas vähä vanhaa aihetta.

 

Täälä kaivataan kans tietoa Idojen säädöistä.

Laitoin uudet 48 Idat ja nyt koitetaan hakea säätöjä.

Tyhjäkäyntiseosta ruuvattu puolesta kierroksesta kahteen kierrokseen. Mutta tuntuu että tyhjäkäynti on liika suuri, vaikka läpät on käytännössä kiinni. 

Vuotoja ei pitäisi olla. Nämä on ekat Webrut mulla ja voi olla siksikin oudot säätää.

 

Suuttimien merkintöjä voisi joku kans valaista. 

Pääsuutin F7 16 

Tyhjäkäynti 120 65 F10

Lisäilmat? 190

Kurkut 37

Link to comment
  • 6 months later...

Ennenkin tuota olen ihmetellyt, mutta olisi mielenkiintoista tietää mistä nuo Tomlinsonin Weber manuaalin arvot on vedetty? Hatusta? Minkä järjen mukaan 1500-2235 soveltuu samat sisäkurkut IDF, vain pääsuuttimet muuttuu? Kapasiteetti esim. loppuu 4000rpm tienoille 2000cc. Iidoilla hönkää taas riittää 1600cc 9000rpm yli omien laskujen mukaan. Vähän on hehtaarilla alkuarvoiksi?

 

E: tuossa muutamia käppyröitä selventämään mikä ajatus oli.

 

post-1143-0-70805300-1445356423_thumb.jpgpost-1143-0-39698100-1445356431_thumb.gif

Edited by KalleJ
Link to comment

Näyttäisi siltä että Tomlinsonin listauksissa yritetään roikkua tehtaan vakiokurkuilla niin pitkään kuin vähänkin mahdollista. Tekee siis muutoksia kurkkuihin vasta viime hetkellä eikä aina silloinkaan.

 

Oikeassa elämässä tuosta on helppo pistää paremmaksi. Ilman muuta kurkkukin kannattaa hakea sopiva, eikä vaan yrittää pärjätä sillä mikä sattuu olemaan.

 

Suutinkoot suhteessa kurkun kokoon on luontevasti jäljillä, mutta aina joskus joku olettaa että nämä on ne ainoat oikeat mahdolliset ja silloinhan ollaan eksyksissä säätöjen suhteen. Parhaimmillaankin kovin suuntaa-antavia. Helpolla löytää paremmat kun hiukan näkee vaivaa asian kanssa.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...