Guest tomba73 Posted March 5, 2006 Share Posted March 5, 2006 Eli oon ostamassa tässä tulevalla viikolla kuplaa vm74 ja 1.3 koneella ja siinä on kaks pinnapulttii poikki joihin pakoputki tulee kanteen kiinni. nykyinen omistaja on yrittänyt hitsata natsoihin mutteria ja saada siten ne pois, mut onnistumatta siinä. Mikä ois paras vaihtoehto saada ne pois tai voisko uusii kierteitä ajatella??? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 5, 2006 Share Posted March 5, 2006 Tarkka mies poraa sen pois. Poraamisen jälkeen on mahdollisuutena läpipultti (muistaakseni), irtokierre tai specialt pinnapultti, jossa on toisessa päässä kympin kierre. Voi olla myös mahdollista, että onnistuu hitsaamalla mutteri katkenneen pultin päähän. Sitä tiiä mitä on edellinen yrittäjä tussannu. Yleisin virhe noissa on, että se siihen hitsattava mutteri ei oo riittävän iso ja valokaari hyppää mutteriin, eikä pulttiin, niinkun pitäs. Quote Link to comment
Pepe Posted March 5, 2006 Share Posted March 5, 2006 Itse tein viime kesänä niin että porasin pinnapultit pois ja laitoin irtokierteet ja uudet pinnapultit. Jos pitäisi uudestaan tehdä niin hitsaisin kannelle telineen sitä ennen että pysyy varmasti suorassa... Quote Link to comment
Guest v1lh0- Posted March 5, 2006 Share Posted March 5, 2006 Mutterin tilasta hitsaat latanpalan jossa on tietysti reikä 8mm ja kääntää lattaa pihdeillä. Tai tekee pitkää lattaa, jossa on vartta tarpeeksi niin ei tarvitse pihtejä tms. Latta on ohuempi niin se ottaa helpommin katkenneeseen pulttiin kiinni. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 5, 2006 Share Posted March 5, 2006 8mm on liian pien. Tommoseen pitää lähteä hitsaamaan 10 tai 12 millistä mutteria. Siihen saa sitten niin pitkän varren kiinni kun haluaa. Ja kovilla virroilla pitää hitsata. Silti voi mennä helposti poraushommiksi, koska teräs jämähtää alumiiniin aika kiitettävästi. Quote Link to comment
Guest tomba73 Posted March 5, 2006 Share Posted March 5, 2006 Kiitti tiedoista! Täytyypä rueta ensiviikolla tuumasta toimeen ku käyn kuplan hakemassa. Quote Link to comment
Racing Posted March 5, 2006 Share Posted March 5, 2006 Jos ne on OIKEESTI kiinni lujasti niin eivät lähde muuta kun poraamalla ja tässä tapauksessa on tilanahtaude takia syytä irrottaa moottori pöydälle. Itse olen joihinkin epätoivoisiin tapauksiin jossa 8mm kierteet ollut "valmista" kamaa porannut läpi ja laittanut hieman pidemmän pultin ja hitsannut pultin päähän kökköä päähän että ei tule kannesta läpi siis sinne takapuolelle kun kiristää. No tulipahan epäselvästi,ymmärtäkää jos haluatte... Quote Link to comment
Guest tomba73 Posted March 6, 2006 Share Posted March 6, 2006 Kysyisin vielä....minkalainen homma on ottaa kone pois ku ei oo tullu viel koskaan kuplii harrastettuu??? Quote Link to comment
Guest Posted March 6, 2006 Share Posted March 6, 2006 Kysyisin vielä....minkalainen homma on ottaa kone pois ku ei oo tullu viel koskaan kuplii harrastettuu??? http://www.geocities.com/bugfuel/engineremoval.html Quote Link to comment
Guest Posted March 6, 2006 Share Posted March 6, 2006 Jos ne on OIKEESTI kiinni lujasti niin eivät lähde muuta kun poraamalla ja tässä tapauksessa on tilanahtaude takia syytä irrottaa moottori pöydälle.Itse olen joihinkin epätoivoisiin tapauksiin jossa 8mm kierteet ollut "valmista" kamaa porannut läpi ja laittanut hieman pidemmän pultin ja hitsannut pultin päähän kökköä päähän että ei tule kannesta läpi siis sinne takapuolelle kun kiristää. No tulipahan epäselvästi,ymmärtäkää jos haluatte... Sinne mahtuu mutterikin: http://www.geocities.com/janbugger/exhaust.html TOisin kuin tuolla vanhalla sivullani väitän, paras tapa on hitsata mutteri siihen katkenneen pultin päähän. Lisää aiheesta John Henryn kirjoittamana: http://www.thebugshop.org/bsfqtool.htm tuolla keskivaiheilla on kuvien kera hitsausmetodista kerrottu. Homma toimii kerrassaan loistavasti erityisesti alumiinikannessa, jossa ei ole vaaraa hitsin tarttumisesta kanteen. Jan Quote Link to comment
Guest tomba73 Posted March 8, 2006 Share Posted March 8, 2006 Joo, eipä hitsaamalla lähty pinnapultit irti, eli kone pöydälle.... Oisko jollai koneen irrotamiseen suomenkielisii vinkkejä ku ei oo oiken toi englanti hanskassa, ...kiitos vaa bugfuelille. Quote Link to comment
Guest Posted March 8, 2006 Share Posted March 8, 2006 Joo, eipä hitsaamalla lähty pinnapultit irti, eli kone pöydälle....Oisko jollai koneen irrotamiseen suomenkielisii vinkkejä ku ei oo oiken toi englanti hanskassa, ...kiitos vaa bugfuelille. Akkukaapelit irti. Lämmönvaihtimien vaijerit irti auton alta Kaasuveijari irti Puolalle tuleva plussajohto irti (tulee siis konehuoneen seinästä puolalle) Öljynpaineen varoitusvalon anturi irti Laturin piuhat irti (merkkaa paikat ellei ole moninapaliitin) Bensaletku irti auton alta just ennen konetta Perä pukeille ylös (niin ylös kun hallitunkki nostaa) Toinen takarengas irti (ite valkkaan aina vasemman jostain syystä) Hallitunkki koneen alle "hajulle" Koneen takimmainen (lähinnä konepeltiä) jäähdytyspelti pois Mieluusti pakosarja irti (ei ole aivan pakko) Koneen 4 kiinnityspulttia irti Rykäse koko pata irti laatikosta tunkin varaan keikkumaan Laske varovasti alas katsoen ettei kytkinasetelma kanita kytkinakseliin kiinni laskiessa Paa puupalikat tms. koneen sivulle tunkin viereen että saat tunkin pois koneen alta Nostele konetta puoli kerrallaan että saat palikat pois alta ja koneen lattialle Vedä kone ulos sivukautta, mistä otit pyörän pois Asennus jotakuinkin sama takaperin :D Quote Link to comment
Guest tomba73 Posted March 12, 2006 Share Posted March 12, 2006 Do dii..... Ei tarvinnu konetta löysäillä ku sain lainattuu kaverilta semmosen pienen kulmaporakoneen tai mikä se ny onkaa.... Läpipultit ja mutterit taakse ja pelittää hyvin. Pääsi kuplan eka kunnon kojotki ajamaan ja oli hyvä peli, mut liukasta tuppas olemaan kesärenkailla..... Ja eiku kevättä odottamaan..... Kiitoksii vaan kail´kille neuvoista..... Quote Link to comment
tono Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 kuj jaksa uutta aloittaa, niin sama homma edessä, mutta ettei toistamiseen tarvitsisi tehdä, niin mitä sinne kierteisiin kannattaisi laittaa ettei jämähdä (kun todennäköisesti tulee mutteri toiselle puolelle...) Quote Link to comment
Guest Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 niin mitä sinne kierteisiin kannattaisi laittaa ettei jämähdä (kun todennäköisesti tulee mutteri toiselle puolelle...) Kuparitahnaa olen itte käyttänyt usein, saa autotarvikeliikkeistä. Quote Link to comment
Guest Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 Kuparitahnaa ja muttereiksi korkeat 11 tai 12mm avainkoon kuparimutterit. Ei jumahda. Quote Link to comment
-tipi- Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 No eipä lähteny tosiaankaan hitsaamalla, ja nyt on pultin keskellä katkenneena kovametallinen irrotustappi. Saisikohan tuota porattua jollain kovametalliterällä, normiterä ei pure. Mistä Pepe hommasit irtokierteet? 1 Quote Link to comment
Pepe Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 Asiantuntevat työkaluliikkeet niitä myy Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 kiviporan terä on aika bueno, jos sen terottaa haukkaavaksi. Tosin teroittaminenkin tarttee pehmeen kiven smirgeliin... Muulla ei juuri sitä hyväks saa. Sillä lähtee kivasti saranatapitkin yms. Quote Link to comment
-tipi- Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 Kiviporiahan löytyy, saisko sen teräväksi keittiöveitsen terottimella? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 ei... Soon kovametallia, et saa sitä hiomalaikallakaan miksikään... Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 Osta prismasta kovametalli pora.. Joojoo, ihan oikeesti!! Kun minä tein rosteri lattaraudasta kaiteet yläkertaan ja olin porannu reikiä M8 kierrettä varten tolppiin niin yhteen reikään kierretappi katkes just kun meni läpi. Kävin ostamassa työkaluliikkeestä muka kovin pora mitä markkinoilta löytyy. En ehtiny kuin näyttää poraa sille kierretapille niin se paloi. No, ajattelin että kokeilenpa tuota kovametalliporaa mitä olin ostanu prismasta kun se oli ollu myös ainut joka puri noihin kylmäpuristettuihin laattoihin... Pora meni kierretappiin kuin puupora balsaan... :O Voin katsoa minkä merkkinen pora oli kyseessä mulla on nykyään noita useampia kotona aina varmuuden vuoksi. :D Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 melko pehmeet kierretapit sulla :) Sen saa myös murrettua silpuks sen katkenneen kierretapin sopivilla tuurnilla kun hetken käyttää aikaa. Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 No enpä nyt sanois että oli pehmeet kun noi kalliit kovametalliporat paloi heti... Vaikka oli coolanttia ja rasvaa päällä.... mutta prisman pora ei. Ne ovat myöskin ainoat porat mitä oon saanu kestämään usempaan kuin yhteen reikään kun oon porannu noita kylmäpuriste laattoja. Kaikki muut palaa tai sulaa. Niitä laattoja ei voi porata iskulla kun menee sirpaleiksi kuin piikivi.... Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 Joop, noi porat olivat Boschin poria. Nyt mun pitäs saada nelkun koneestakin noi pultit irti... Saaneet viimeiset 3 kk. WD-40 ruiskutuksia useamman kerran. Pitää ilmeisesti myös yrittää migillä mutteria noihin. Miten se sitten onnistuu kun on ehjät pitkät pultit... Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 kandee hakee semmonen puristuva työkalu, joka on tarkoitettu noiden poistoon/asennukseen. Helpottaa kovasti Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 kandee hakee semmonen puristuva työkalu, joka on tarkoitettu noiden poistoon/asennukseen. Helpottaa kovasti Minkähänlainen semmoinen puristava työkalu on?? :) Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 se on semmonen tulppahylsyn näköinen, missä on sisällä kolmioleuat, jotka kiristyy kun käännät pinnapulttia aukipäin. Saa pulttiliikkeistä/työkalukaupoista. Quote Link to comment
Guest Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 Tavan työkaluliikkeistä löytyy pinnapulttiavainhylsyjä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 Ok, ja maksaa varmaan vähintään 100€? Quote Link to comment
Guest Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 Itseasiassa aika yllättävän edullisia. Oisko kolmen setti (en muista kokoja) kustantanut 20,- tjtns. Toki laatu maksaa mut noilla halboillakin pärjää harrastekäytössä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 Ok. En löytäny niistä paikosta missä tänään ehdin käydä... Pitää yrittää vielä huomenna jos löytyis. Muuten pitää yrittää Migillä saada ne irti.... Quote Link to comment
nyki Posted July 18, 2017 Share Posted July 18, 2017 Näinhän siinä kävi, naks. Tässä on varmaan käynyt jo aiemminkin näin koska näyttää että joku "helicoil" tuossa on. Mitäs tehdään? Quote Link to comment
mikko k Posted July 19, 2017 Share Posted July 19, 2017 Hitsaat tuohon pinnan päähän 10-12mm muttereita uudelleen ja uudelleen kunnes pinna lähtee kiertämällä irti. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.