Jump to content

Pakoputken pinnapultit


Guest tomba73

Recommended Posts

Guest tomba73
Posted

Eli oon ostamassa tässä tulevalla viikolla kuplaa vm74 ja 1.3 koneella ja siinä on kaks pinnapulttii poikki joihin pakoputki tulee kanteen kiinni.

nykyinen omistaja on yrittänyt hitsata natsoihin mutteria ja saada siten ne pois, mut onnistumatta siinä.

Mikä ois paras vaihtoehto saada ne pois tai voisko uusii kierteitä ajatella???

Guest Mika Raussi
Posted

Tarkka mies poraa sen pois. Poraamisen jälkeen on mahdollisuutena läpipultti (muistaakseni), irtokierre tai specialt pinnapultti, jossa on toisessa päässä kympin kierre.

 

Voi olla myös mahdollista, että onnistuu hitsaamalla mutteri katkenneen pultin päähän. Sitä tiiä mitä on edellinen yrittäjä tussannu. Yleisin virhe noissa on, että se siihen hitsattava mutteri ei oo riittävän iso ja valokaari hyppää mutteriin, eikä pulttiin, niinkun pitäs.

Posted

Itse tein viime kesänä niin että porasin pinnapultit pois ja laitoin irtokierteet ja uudet pinnapultit.

 

Jos pitäisi uudestaan tehdä niin hitsaisin kannelle telineen sitä ennen että pysyy varmasti suorassa...

Guest v1lh0-
Posted

Mutterin tilasta hitsaat latanpalan jossa on tietysti reikä 8mm ja kääntää lattaa pihdeillä. Tai tekee pitkää lattaa, jossa on vartta tarpeeksi niin ei tarvitse pihtejä tms. Latta on ohuempi niin se ottaa helpommin katkenneeseen pulttiin kiinni.

Guest Mika Raussi
Posted

8mm on liian pien. Tommoseen pitää lähteä hitsaamaan 10 tai 12 millistä mutteria. Siihen saa sitten niin pitkän varren kiinni kun haluaa.

 

Ja kovilla virroilla pitää hitsata.

 

Silti voi mennä helposti poraushommiksi, koska teräs jämähtää alumiiniin aika kiitettävästi.

Guest tomba73
Posted

Kiitti tiedoista!

Täytyypä rueta ensiviikolla tuumasta toimeen ku käyn kuplan hakemassa.

Posted

Jos ne on OIKEESTI kiinni lujasti niin eivät lähde muuta kun poraamalla ja tässä tapauksessa on tilanahtaude takia syytä irrottaa moottori pöydälle.

Itse olen joihinkin epätoivoisiin tapauksiin jossa 8mm kierteet ollut "valmista" kamaa porannut läpi ja laittanut hieman pidemmän pultin ja hitsannut pultin päähän kökköä päähän että ei tule kannesta läpi siis sinne takapuolelle kun kiristää. No tulipahan epäselvästi,ymmärtäkää jos haluatte...

Guest tomba73
Posted

Kysyisin vielä....minkalainen homma on ottaa kone pois ku ei oo tullu viel koskaan kuplii harrastettuu???

Posted
Jos ne on OIKEESTI kiinni lujasti niin eivät lähde muuta kun poraamalla ja tässä tapauksessa on tilanahtaude takia syytä irrottaa moottori pöydälle.

Itse olen joihinkin epätoivoisiin tapauksiin jossa 8mm kierteet ollut "valmista" kamaa porannut läpi ja laittanut hieman pidemmän pultin ja hitsannut pultin päähän kökköä päähän että ei tule kannesta läpi siis sinne takapuolelle kun kiristää. No tulipahan epäselvästi,ymmärtäkää jos haluatte...

 

Sinne mahtuu mutterikin:

 

http://www.geocities.com/janbugger/exhaust.html

 

TOisin kuin tuolla vanhalla sivullani väitän, paras tapa on hitsata mutteri siihen katkenneen pultin päähän. Lisää aiheesta John Henryn kirjoittamana:

http://www.thebugshop.org/bsfqtool.htm

 

tuolla keskivaiheilla on kuvien kera hitsausmetodista kerrottu. Homma toimii kerrassaan loistavasti erityisesti alumiinikannessa, jossa ei ole vaaraa hitsin tarttumisesta kanteen.

 

 

Jan

Guest tomba73
Posted

Joo, eipä hitsaamalla lähty pinnapultit irti, eli kone pöydälle....

Oisko jollai koneen irrotamiseen suomenkielisii vinkkejä ku ei oo oiken toi englanti hanskassa, ...kiitos vaa bugfuelille.

Posted
Joo, eipä hitsaamalla lähty pinnapultit irti, eli kone pöydälle....

Oisko jollai koneen irrotamiseen suomenkielisii vinkkejä ku ei oo oiken toi englanti hanskassa, ...kiitos vaa bugfuelille.

 

 

Akkukaapelit irti.

Lämmönvaihtimien vaijerit irti auton alta

Kaasuveijari irti

Puolalle tuleva plussajohto irti (tulee siis konehuoneen seinästä puolalle)

Öljynpaineen varoitusvalon anturi irti

Laturin piuhat irti (merkkaa paikat ellei ole moninapaliitin)

Bensaletku irti auton alta just ennen konetta

Perä pukeille ylös (niin ylös kun hallitunkki nostaa)

Toinen takarengas irti (ite valkkaan aina vasemman jostain syystä)

Hallitunkki koneen alle "hajulle"

Koneen takimmainen (lähinnä konepeltiä) jäähdytyspelti pois

Mieluusti pakosarja irti (ei ole aivan pakko)

Koneen 4 kiinnityspulttia irti

Rykäse koko pata irti laatikosta tunkin varaan keikkumaan

Laske varovasti alas katsoen ettei kytkinasetelma kanita kytkinakseliin kiinni laskiessa

Paa puupalikat tms. koneen sivulle tunkin viereen että saat tunkin pois koneen alta

Nostele konetta puoli kerrallaan että saat palikat pois alta ja koneen lattialle

Vedä kone ulos sivukautta, mistä otit pyörän pois

 

Asennus jotakuinkin sama takaperin :D

Guest tomba73
Posted

Do dii..... Ei tarvinnu konetta löysäillä ku sain lainattuu kaverilta semmosen pienen kulmaporakoneen tai mikä se ny onkaa....

Läpipultit ja mutterit taakse ja pelittää hyvin. Pääsi kuplan eka kunnon kojotki ajamaan ja oli hyvä peli, mut liukasta tuppas olemaan kesärenkailla.....

Ja eiku kevättä odottamaan.....

Kiitoksii vaan kail´kille neuvoista.....

  • 2 years later...
Posted

kuj jaksa uutta aloittaa, niin sama homma edessä, mutta ettei toistamiseen tarvitsisi tehdä, niin mitä sinne kierteisiin kannattaisi laittaa ettei jämähdä (kun todennäköisesti tulee mutteri toiselle puolelle...)

Posted
niin mitä sinne kierteisiin kannattaisi laittaa ettei jämähdä (kun todennäköisesti tulee mutteri toiselle puolelle...)

Kuparitahnaa olen itte käyttänyt usein, saa autotarvikeliikkeistä.

Posted

Kuparitahnaa ja muttereiksi korkeat 11 tai 12mm avainkoon kuparimutterit. Ei jumahda.

Posted

No eipä lähteny tosiaankaan hitsaamalla, ja nyt on pultin keskellä katkenneena kovametallinen irrotustappi. Saisikohan tuota porattua jollain kovametalliterällä, normiterä ei pure. Mistä Pepe hommasit irtokierteet?

  • Like 1
Guest Toheltaja
Posted

kiviporan terä on aika bueno, jos sen terottaa haukkaavaksi. Tosin teroittaminenkin tarttee pehmeen kiven smirgeliin... Muulla ei juuri sitä hyväks saa. Sillä lähtee kivasti saranatapitkin yms.

Guest Toheltaja
Posted

ei... Soon kovametallia, et saa sitä hiomalaikallakaan miksikään...

Posted

Osta prismasta kovametalli pora..

 

Joojoo, ihan oikeesti!!

 

Kun minä tein rosteri lattaraudasta kaiteet yläkertaan ja olin porannu reikiä M8 kierrettä varten tolppiin niin yhteen reikään kierretappi katkes just kun meni läpi.

 

Kävin ostamassa työkaluliikkeestä muka kovin pora mitä markkinoilta löytyy. En ehtiny kuin näyttää poraa sille kierretapille niin se paloi.

 

No, ajattelin että kokeilenpa tuota kovametalliporaa mitä olin ostanu prismasta kun se oli ollu myös ainut joka puri noihin kylmäpuristettuihin laattoihin...

 

Pora meni kierretappiin kuin puupora balsaan... :O

 

Voin katsoa minkä merkkinen pora oli kyseessä mulla on nykyään noita useampia kotona aina varmuuden vuoksi. :D

Guest Toheltaja
Posted

melko pehmeet kierretapit sulla :) Sen saa myös murrettua silpuks sen katkenneen kierretapin sopivilla tuurnilla kun hetken käyttää aikaa.

Posted

No enpä nyt sanois että oli pehmeet kun noi kalliit kovametalliporat paloi heti... Vaikka oli coolanttia ja rasvaa päällä.... mutta prisman pora ei.

 

Ne ovat myöskin ainoat porat mitä oon saanu kestämään usempaan kuin yhteen reikään kun oon porannu noita kylmäpuriste laattoja. Kaikki muut palaa tai sulaa. Niitä laattoja ei voi porata iskulla kun menee sirpaleiksi kuin piikivi....

  • 3 months later...
Posted

Joop, noi porat olivat Boschin poria.

 

Nyt mun pitäs saada nelkun koneestakin noi pultit irti... Saaneet viimeiset 3 kk. WD-40 ruiskutuksia useamman kerran.

 

Pitää ilmeisesti myös yrittää migillä mutteria noihin. Miten se sitten onnistuu kun on ehjät pitkät pultit...

Guest Toheltaja
Posted

kandee hakee semmonen puristuva työkalu, joka on tarkoitettu noiden poistoon/asennukseen. Helpottaa kovasti

Posted
kandee hakee semmonen puristuva työkalu, joka on tarkoitettu noiden poistoon/asennukseen. Helpottaa kovasti

 

Minkähänlainen semmoinen puristava työkalu on?? :)

Guest Toheltaja
Posted

se on semmonen tulppahylsyn näköinen, missä on sisällä kolmioleuat, jotka kiristyy kun käännät pinnapulttia aukipäin. Saa pulttiliikkeistä/työkalukaupoista.

Posted

Itseasiassa aika yllättävän edullisia. Oisko kolmen setti (en muista kokoja) kustantanut 20,- tjtns. Toki laatu maksaa mut noilla halboillakin pärjää harrastekäytössä.

Posted

Ok. En löytäny niistä paikosta missä tänään ehdin käydä...

Pitää yrittää vielä huomenna jos löytyis. Muuten pitää yrittää Migillä saada ne irti....

  • 8 years later...
Posted

Näinhän siinä kävi, naks. Tässä on varmaan käynyt jo aiemminkin näin koska näyttää että joku "helicoil" tuossa on. Mitäs tehdään?

post-1397-0-34232800-1500406624_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...