Jump to content

Pakoputken pinnapultit


Guest tomba73

Recommended Posts

Guest tomba73

Eli oon ostamassa tässä tulevalla viikolla kuplaa vm74 ja 1.3 koneella ja siinä on kaks pinnapulttii poikki joihin pakoputki tulee kanteen kiinni.

nykyinen omistaja on yrittänyt hitsata natsoihin mutteria ja saada siten ne pois, mut onnistumatta siinä.

Mikä ois paras vaihtoehto saada ne pois tai voisko uusii kierteitä ajatella???

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tarkka mies poraa sen pois. Poraamisen jälkeen on mahdollisuutena läpipultti (muistaakseni), irtokierre tai specialt pinnapultti, jossa on toisessa päässä kympin kierre.

 

Voi olla myös mahdollista, että onnistuu hitsaamalla mutteri katkenneen pultin päähän. Sitä tiiä mitä on edellinen yrittäjä tussannu. Yleisin virhe noissa on, että se siihen hitsattava mutteri ei oo riittävän iso ja valokaari hyppää mutteriin, eikä pulttiin, niinkun pitäs.

Link to comment
Guest v1lh0-

Mutterin tilasta hitsaat latanpalan jossa on tietysti reikä 8mm ja kääntää lattaa pihdeillä. Tai tekee pitkää lattaa, jossa on vartta tarpeeksi niin ei tarvitse pihtejä tms. Latta on ohuempi niin se ottaa helpommin katkenneeseen pulttiin kiinni.

Link to comment
Guest Mika Raussi

8mm on liian pien. Tommoseen pitää lähteä hitsaamaan 10 tai 12 millistä mutteria. Siihen saa sitten niin pitkän varren kiinni kun haluaa.

 

Ja kovilla virroilla pitää hitsata.

 

Silti voi mennä helposti poraushommiksi, koska teräs jämähtää alumiiniin aika kiitettävästi.

Link to comment

Jos ne on OIKEESTI kiinni lujasti niin eivät lähde muuta kun poraamalla ja tässä tapauksessa on tilanahtaude takia syytä irrottaa moottori pöydälle.

Itse olen joihinkin epätoivoisiin tapauksiin jossa 8mm kierteet ollut "valmista" kamaa porannut läpi ja laittanut hieman pidemmän pultin ja hitsannut pultin päähän kökköä päähän että ei tule kannesta läpi siis sinne takapuolelle kun kiristää. No tulipahan epäselvästi,ymmärtäkää jos haluatte...

Link to comment
Jos ne on OIKEESTI kiinni lujasti niin eivät lähde muuta kun poraamalla ja tässä tapauksessa on tilanahtaude takia syytä irrottaa moottori pöydälle.

Itse olen joihinkin epätoivoisiin tapauksiin jossa 8mm kierteet ollut "valmista" kamaa porannut läpi ja laittanut hieman pidemmän pultin ja hitsannut pultin päähän kökköä päähän että ei tule kannesta läpi siis sinne takapuolelle kun kiristää. No tulipahan epäselvästi,ymmärtäkää jos haluatte...

 

Sinne mahtuu mutterikin:

 

http://www.geocities.com/janbugger/exhaust.html

 

TOisin kuin tuolla vanhalla sivullani väitän, paras tapa on hitsata mutteri siihen katkenneen pultin päähän. Lisää aiheesta John Henryn kirjoittamana:

http://www.thebugshop.org/bsfqtool.htm

 

tuolla keskivaiheilla on kuvien kera hitsausmetodista kerrottu. Homma toimii kerrassaan loistavasti erityisesti alumiinikannessa, jossa ei ole vaaraa hitsin tarttumisesta kanteen.

 

 

Jan

Link to comment
Guest tomba73

Joo, eipä hitsaamalla lähty pinnapultit irti, eli kone pöydälle....

Oisko jollai koneen irrotamiseen suomenkielisii vinkkejä ku ei oo oiken toi englanti hanskassa, ...kiitos vaa bugfuelille.

Link to comment
Joo, eipä hitsaamalla lähty pinnapultit irti, eli kone pöydälle....

Oisko jollai koneen irrotamiseen suomenkielisii vinkkejä ku ei oo oiken toi englanti hanskassa, ...kiitos vaa bugfuelille.

 

 

Akkukaapelit irti.

Lämmönvaihtimien vaijerit irti auton alta

Kaasuveijari irti

Puolalle tuleva plussajohto irti (tulee siis konehuoneen seinästä puolalle)

Öljynpaineen varoitusvalon anturi irti

Laturin piuhat irti (merkkaa paikat ellei ole moninapaliitin)

Bensaletku irti auton alta just ennen konetta

Perä pukeille ylös (niin ylös kun hallitunkki nostaa)

Toinen takarengas irti (ite valkkaan aina vasemman jostain syystä)

Hallitunkki koneen alle "hajulle"

Koneen takimmainen (lähinnä konepeltiä) jäähdytyspelti pois

Mieluusti pakosarja irti (ei ole aivan pakko)

Koneen 4 kiinnityspulttia irti

Rykäse koko pata irti laatikosta tunkin varaan keikkumaan

Laske varovasti alas katsoen ettei kytkinasetelma kanita kytkinakseliin kiinni laskiessa

Paa puupalikat tms. koneen sivulle tunkin viereen että saat tunkin pois koneen alta

Nostele konetta puoli kerrallaan että saat palikat pois alta ja koneen lattialle

Vedä kone ulos sivukautta, mistä otit pyörän pois

 

Asennus jotakuinkin sama takaperin :D

Link to comment
Guest tomba73

Do dii..... Ei tarvinnu konetta löysäillä ku sain lainattuu kaverilta semmosen pienen kulmaporakoneen tai mikä se ny onkaa....

Läpipultit ja mutterit taakse ja pelittää hyvin. Pääsi kuplan eka kunnon kojotki ajamaan ja oli hyvä peli, mut liukasta tuppas olemaan kesärenkailla.....

Ja eiku kevättä odottamaan.....

Kiitoksii vaan kail´kille neuvoista.....

Link to comment
  • 2 years later...
niin mitä sinne kierteisiin kannattaisi laittaa ettei jämähdä (kun todennäköisesti tulee mutteri toiselle puolelle...)

Kuparitahnaa olen itte käyttänyt usein, saa autotarvikeliikkeistä.

Link to comment

No eipä lähteny tosiaankaan hitsaamalla, ja nyt on pultin keskellä katkenneena kovametallinen irrotustappi. Saisikohan tuota porattua jollain kovametalliterällä, normiterä ei pure. Mistä Pepe hommasit irtokierteet?

  • Like 1
Link to comment
Guest Toheltaja

kiviporan terä on aika bueno, jos sen terottaa haukkaavaksi. Tosin teroittaminenkin tarttee pehmeen kiven smirgeliin... Muulla ei juuri sitä hyväks saa. Sillä lähtee kivasti saranatapitkin yms.

Link to comment

Osta prismasta kovametalli pora..

 

Joojoo, ihan oikeesti!!

 

Kun minä tein rosteri lattaraudasta kaiteet yläkertaan ja olin porannu reikiä M8 kierrettä varten tolppiin niin yhteen reikään kierretappi katkes just kun meni läpi.

 

Kävin ostamassa työkaluliikkeestä muka kovin pora mitä markkinoilta löytyy. En ehtiny kuin näyttää poraa sille kierretapille niin se paloi.

 

No, ajattelin että kokeilenpa tuota kovametalliporaa mitä olin ostanu prismasta kun se oli ollu myös ainut joka puri noihin kylmäpuristettuihin laattoihin...

 

Pora meni kierretappiin kuin puupora balsaan... :O

 

Voin katsoa minkä merkkinen pora oli kyseessä mulla on nykyään noita useampia kotona aina varmuuden vuoksi. :D

Link to comment

No enpä nyt sanois että oli pehmeet kun noi kalliit kovametalliporat paloi heti... Vaikka oli coolanttia ja rasvaa päällä.... mutta prisman pora ei.

 

Ne ovat myöskin ainoat porat mitä oon saanu kestämään usempaan kuin yhteen reikään kun oon porannu noita kylmäpuriste laattoja. Kaikki muut palaa tai sulaa. Niitä laattoja ei voi porata iskulla kun menee sirpaleiksi kuin piikivi....

Link to comment
  • 3 months later...

Joop, noi porat olivat Boschin poria.

 

Nyt mun pitäs saada nelkun koneestakin noi pultit irti... Saaneet viimeiset 3 kk. WD-40 ruiskutuksia useamman kerran.

 

Pitää ilmeisesti myös yrittää migillä mutteria noihin. Miten se sitten onnistuu kun on ehjät pitkät pultit...

Link to comment
  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...