Jump to content

Tunnistenumeroiden vaihto kilpien takia


Recommended Posts

Nykyisessä projektissa alkuperäiset kilvet mopolla. Ne saa takaisin, jos mopo suostuu ne luovuttamaan ja minä luonnollisesti maksan kulut (olikohan noin 50€).

 

Entä jos vaihdan runkotunnelin tunnistenumeron raadosta, jonka luovarit tallessa ja kilvet edelleen käytettävissä. Mitä kaikkea pitää vaihtaa, että auto ikään kuin on eri? Onko Kuplassa muuta tunnistetta kuin tuo runkonumero? Ja onko tämä kuinka eettisesti arveluttavaa toimintaa?

 

Alkuperäinen on -64 ja numeron luovuttaja -61. Mitäs kaikkea on muuttunut?

- takavalot

- konepelti ja rekisterikilven valo

- muuta???

Link to comment

Kyse ei ole eettisesti arveluttavasta toiminnasta vaan ihan lainvastaisesta toiminnasta.

 

Muita tunnisteita ei autossa ole kuin tuo runkonumero. Koneen numero joo, mutta kuka noista enää osaa sanoa kuinka mones vaihtomotti on kehissä.

 

Tietysti joskus saattaa olla niin, että joutuu tekemään suuriakin ruostevauriokorjauksia pohjalevyyn ja joskus on ollut puhetta, että niitä korjauksia joutuu tekemään runkonumeron lähialueillakin riippuen kuinka pahasti runkotunneli on vaurioitunut. Mutta näähään on vaan semmoisia huhupuheita ilman mitään yhtymäkohtia todellisuuteen.

Link to comment

Mulla oli sama juttu, että mopo oli ominut mun auton vanhat kilvet. Joka kerta katsastukseen mennessä kysyin että vieläkö kilvet on mopossa. Kolmannella kerralla ei enää ollut ja sain kilvet autooni. Ei nämä kiina-mopot tänä päivänä montaa vuotta rekisterissä roiku...

  • Like 1
Link to comment

Äkkiä sen mopon omistajan numeron saa setvittyä.

Joku volkkaristi halusi aikoinaan veljen mopossa olevan rekisterinumeron. Oli ettiny numeron ja soitti suoraan. Veli ei ollu mopon rekisterinumeroon niin kovasti kiintyny, että se ois ollu pakko pitää.

Volkkaristi maksoi kulut ja sai tunnuksen itelle.

Link to comment

Tarjoo mäkkärin parin kympin lahjakortin mopoilijalle niin kilvet vaihtuu pikavauhtiin jos vielä päälle maksat kilpien vaihto kulut. Sitten vain sormet ristiin ettei kilvet ole jossain museomopossa jonka omistajaa ei kiinnosta pätkän vertaa ottaa niitä uudelleen irti.

Link to comment

Äkkiä sen mopon omistajan numeron saa setvittyä.

Mites mopon omistaja selvitetään? Tekstiviestikyselyllä saa selville kyllä auton omistajan, mutta ei mopon. Katsastuskonttori taas näkee omistajan, mutta ei saa luovuttaa omistajatietoja eteenpäin.

Link to comment

Usko ihmisiin palautuu pätkittäin... Soittelin nimittäin mopon omistajalle ja sille passaa mainiosti se, että Suitsaan vaihdetaan kilpi minun kustannuksella. Näin ollen alkupeäinen XX-XXX kilpi vapautuisi minulle. Nyt vain kustannukset selville.

Link to comment

Sellanen jatko vielä tähän keskusteluun:

 

Mulla on tuohon autoon rekisteriote, jossa leima 15.9.1980, jossa nimi Kai XXXX

Sitten mulla on luovari päivättynä 21.11.1983, jossa Kai myy auton Jounille

Sitten seuraava luovari päivättynä 30.8.1984, jossa Jouni myy auton Tarmolle

Viimeisessä luovarissa on enää Tarmo myyjänä ja päivä ja muut tiedot on jätetty auki. Eli tällä luovarilla on kiertänyt loput reissunsa.

 

Mutta siis... Tulkitsenko oikein, jos koko Trafi ei enää tunne alkuperäistä rekkaria (ei siis löydy mistään järjestelmästä), että tuo Kupla on todennäköisesti päättänyt asfalttiseikkailunsa vuonna 80 tai viimeistään 83, jolloin myyty Jounille. Ajattelin vain, kun muuta rekisteriotetta ei löydy ja järjestelmästä ei löydy tietoa koko autosta. Rekisterinumero on päätynyt mopoon vuonna 2001.

 

Jos nyt yhtään ulkonäköä katsoo, niin veikkaisin, että tuo on kohtalaisen kuivassa säilytetty, vaikka pohja tietysti on ollut joskus pehu, kun on vaihdettu.

 

Jatkoa...

 

Alkuperäisen omistajan puhelinnumero löytyi Fonectasta. Asuu edelleen samassa osoitteessa. Uskaltaisko soitella ja vähän kysellä...

Edited by sami55
Link to comment

Päivitetään nyt nuo kustannuksetkin. Eli mopon omistajalle tulee yhteensä 16€ kustannus kilpien vaihdosta. Tähän tietysti vähän vaivanpalkkaa päälle. Oma kulunsa on tietysti uusien kilpien tilaaminen autoon, mutta sen nyt joutuisi tekemään joka tapauksessa.

Link to comment

Mulla on tuohon autoon rekisteriote, jossa leima 15.9.1980, jossa nimi Kai XXXX

Sitten mulla on luovari päivättynä 21.11.1983, jossa Kai myy auton Jounille

Sitten seuraava luovari päivättynä 30.8.1984, jossa Jouni myy auton Tarmolle

Viimeisessä luovarissa on enää Tarmo myyjänä ja päivä ja muut tiedot on jätetty auki. Eli tällä luovarilla on kiertänyt loput reissunsa.

Viimeiseen luovariin sinä täytät omat tietosi, eli Tarmo on myyjä ja sinä ostaja. Näin luovariketju on katkeamaton ja omistajan vaihdos menee oikein ja laillisesti.

Link to comment

Entä kansallisarkistolle? 

 

Trafin ohjeesta lainattua:

 

AIEMMIN SUOMESSA REKISTERISSÄ OLLUT AJONEUVO Aiemmin Suomessa rekisterissä olleella ajoneuvolla tarkoitetaan rekisteristä poistettua ajoneuvoa, joka on ollut aiemmin rekisteröitynä ja käytössä Suomessa. 2.1 Rekisteröintikatsastus Jos Suomessa aiemmin rekisterissä olleen ajoneuvon tietoja ei löydy nykyisestä ajoneuvoliikennerekisteristä, tulee omistajan todistaa ajoneuvon aiempi rekisteröinti Suomessa:  vanhalla rekisteriotteella tai rekisterikorttijäljennöksellä (Trafista, Kansallisarkistosta tai museoajoneuvojärjestöltä), tai  ohjeen liitteenä olevalla asiakkaan täyttämällä lomakkeella, jolla asiakas vakuuttaa ajoneuvon olleen aiemmin tieliikennekäytössä Suomessa sekä Trafin tai Kansallisarkiston antamalla ”Tietoja ei löydy” –todistuksella, jos ajoneuvo on ollut rekisterissä ennen vuotta 1975 (mopo ennen 1.7.1995 ja moottorikelkka ennen 1.2.1995 ) On siis huomioitava, että asiakas ei voi esittää lomaketta esimerkiksi autosta, joka on käyttöönotettu Suomessa vuonna 1975 tai myöhemmin. Tällaisessa tapauksessa tiedot aikaisemmasta rekisteröinnistä löytyvät aina viranomaiselta ja näin ollen rekisterikorttijäljennös tulee esittää aina katsastuksessa.

Link to comment

Ompas jännää että autossa ja mopossa ei voi olla sama tunnus, mutta autossa ja moottoripyörässä voi.

 

Tälläkin palstalla on eräällä kaverilla auto jossa on sama kilpi kuin moottoripyörässä. Edellisessä katsastuksessa oli kuulemma katsuri tulostanut epähuomiossa tuon moottoripyörän katsastuskortin :)

 

Edit. jaa tuokin koski näköjään ennen 2007 rekisteröityjä kamppeita: "1.11.2007 asti moottoripyörään, mopoon ja henkilöautoon saattoi tulla sama tunnus. 2.11.2007 jälkeen tämäkään ei ole enää ollut mahdollista."

Edited by Art_Zi
Link to comment

Mites mopon omistaja selvitetään? Tekstiviestikyselyllä saa selville kyllä auton omistajan, mutta ei mopon. Katsastuskonttori taas näkee omistajan, mutta ei saa luovuttaa omistajatietoja eteenpäin.

 

020202 kertoo

 

-Pete-

 

Nimim. Omat orkkis kilvet jossain fäkin derbissä :)

Edited by PZQ
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...