Jump to content

Ratin kunnostus, millä?


Recommended Posts

Posted

Pitäis paikkailla ratin halkeamia, ja samalla rakennella parista ratista akseleineen ynnä muine tilpehööreineen yksi kohtuullisen siistissä kunnossa oleva ohjauspylväs. Milläs nuo halkeamat olisi parasta paikkailla? Jossain vanhemmissa keskusteluissa löytyi semmoinen aine kuin PC7, mutta sitä ei näy tällä hetkellä saavan mistään kotimaisesta lähteestä. Ulkomaisia linkkejä "suuren veden taakse" kyllä netistä löytää. Olisikohan jotain muita vastaavia, toimivia aineita tähän tarkoitukseen? Vai tietääkö joku paikan, mistä tuota PC7:aa voisi kysellä?

Kupla on mallia -74, eli siinä on nelipuolainen rattimalli, ja sitä ei näytä löytyvän tarvikevaraosanakaan oikein mistään. Aika ruma muovihässäkkä se on ja nuo vanhemmat rattimallit olis paljon hienompia, mutta jos nyt koittaisi alkuperäisyyttä säilyttää.

Mielenkiintoista on, että nämä pari työn alla olevaa rattia ovat sillälailla ratkaisevasti erilaisia, että eivät sovi ristiin toistensa rattiakseleille. Poorit on totaalisen erilaiset, samoin pieniä eroja on myös tööttikeskiön rakenteessa. Itse ratti on rungoltaan samanlainen. Eroa vuosimalleilla on tietääkseni vuoden verran.

Posted

Niin,niillä rattien vuosimalleilla ei tarvitse olla eroa vuottakaan,malli kun vaihtui juuri-74,kesken vuosimallin,tarvitsetko siis varhaisen(iso spoori),vai myöhäisen(pieni spoori)?

Posted

Mielenkiintoista tuo vaihtelu, se on varmaan virkistänyt VW:llä....

Oma rattini (alkuvuosi -74) on isommalla spoorilla, eli poorit on heti akselireiän alaosassa. Toinen rattini (ja akseli)  pitäisi olla kait mallia -73, siinä taas on pienempi poori ja se on akselin päässä, heti mutterin kierteen alla. Ovatko lie sitten palanneet tuohon pienempään versioon taas loppuvuodesta.Tuo pienempi poori tuntuu hiukan väljältä, ratti menee siihen "heittämällä" ja jää ihan vähän välystä, siksi en aio käyttää sitä versiota. Tässä taas ratti on parempikuntoinen, joten ajattelin näittaa noista osat niin, että tulee yksi kunnollinen. Kunnostaa tuo pitää joka tapauksessa, mutta jos jostain löytyy sopuhinnalla täysin ehjä (myös keskiömuoveiltaan), niin voin harkita vielä yhden somman hankintaa.

Posted

Nyt on kokeiltu ratin korjaamista. Löysin Youtubevideon, jossa käytettiin korjausaineena Aralditia. Siispä sitä kokeilemaan, kun löytyi sellaista valmiiksi kaapista. Kohtuullisen helppo oli täytellä koloja tuolla. Puhdistus ja lievä avarrus tietysti esitöinä. Nyt on hioskeltu muotoja oikeaksi ja muutenkin valmisteltu rattia maalaukseen. Saa nähdä, miten tulee kestämään. 

Seuraava kysymys koskeekin maalausta. Pitäisikö tuossa käyttää nyt välissä jotain muovipohjamaalia, vai ihan tavallista pohjaa? Jonkinlainen muovin tapainen kai tuo ratin materiaali lienee.

Posted

Mulla oli joskus samanlainen ongelma noiden spoorien kanssa ja päädyin sellaseen ratkaisuun, että porasin vanhat niittaukset auki ja vaihdoin keskiön vanhasta ratista. Sitten uudelleen niittaus kasaan, tai eiköhän se oikean kokoisilla pulteilla ja nyloc muttereillakin kasassa pysy.

Posted (edited)

Tällaiset epoksitäytteet,veivattavat pötköt,missä kovettaja ja massa samassa on ihan ok. Kunhan putsaa halkeaman hyvin( vaikka dremelillä katkasulaikalla,tai jollain muulla),ja painelee sormilla valmiiksi veivatun massan uraan voimakkaasti. Täyttää hyvin,ja on hiottavissa. Saa myös piliteemasta . Siis vanhempiin ,eikä muovi ratteihin.

post-2953-0-76660900-1452710213_thumb.jpg

Edited by 68teevee
  • 2 years later...
Posted

Vanha topic, mutta jatkan silti. Olen kunnostellut rompetorilta hankkimaani 60 luvun harmaata rattia. Dremelillä halkeamat auki ja kokeilin ensin tuota puristeltavaa epoxy massaa, se ei minusta ollut riittävän kovaa vaan jäi pakkelimaiseksi. Sitten koetin super epoxya ja se jäi nihkeäksi eikä tarttunut kunnolla.

Hyllystä löytyi myös Plastic Padding marine epoxya, siitä tuli minusta tosi hyvä ja värikin on melkein ratin värinen.

Nyt kysymys kuuluukin että millä tuo kannattaa maalata (tai pinnoittaa) että kestää kulutusta ja lämpöä?

Topcoatia ajattelin, mutta se on vaan niin peijakkaan hankalasti putsattava ja kuivaa ruiskuun tosi nopeasti, että melkein kerta vedolla pitäisi saada täydellinen.

Ja joo varmaan jostain ostamalla saisi helpommalla, mutta tämä on harrastus - muuten menisi kaljan juonniksi :-j

Posted (edited)

Ruiskulla ihan tavan automaalilla omastani maalasin, epäilin itsekkin sen kestoa mutta niin näkyy muutkin tehneen menestyksekkäästi.

 

Pehmeällä hiontaliinalla karhistin ja pohjalle epoksi, ratti oli alunperin musta, ei jäänyt kuultamaan läpi mistään.

 

Jonkinlainen teline sille kannattaa rakentaa että saa tasaisesti jokapuolelle väriä samaan aikaan ettei jäisi sumurajoja.

IMG_20170601_200930-1040x780.jpg

IMG_20170528_141206-1040x780.jpg

Edited by jarkki86
Posted

2K kilinkolin spraylla maalasin yhden PC7:lla korjatun ratin joskus 2000-luvun alussa. Viime kesänä alkoi paikoitellen paistaa pohjat läpi eli yllättävän kauan kesti ohut kerros spraytäkin :) Nyt on halkeamiakin alkanut taas ilmestyä joten joutunee tekemään uuden korjauskierroksen lähivuosien aikana.

  • 1 month later...
Posted

Siistin näköinen. Miksihän tuo maalaminen ei tullu itellä mieleen. Peitin omani paracordilla. Tarvittaessa tuosta tekee vaikka hinausköyden.. 

 

WP_20160421_07_11_50_Pro.jpg

  • Like 4
Posted
2 hours ago, J_K said:

Siistin näköinen. Miksihän tuo maalaminen ei tullu itellä mieleen. Peitin omani paracordilla. Tarvittaessa tuosta tekee vaikka hinausköyden.. 

 

WP_20160421_07_11_50_Pro.jpg

Hyvä kun et maalannut, tuohan on todella fiksun näköinen! Ja tuleepahan paksuutta lisää.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...