Jump to content

Eberi B2 kiukuttelee


Recommended Posts

Ei suostu B2 eberi (12 volttinen) toimimaan, bensapumppu ainakin kiukuttelee:

 

- pumppu oli jumissa joten avasin sen, kalvot on todella kovat ja jäykät, mutta sain sen toimimaan kuitenkin kun aikani säätelin

- alkuun pumppasi tasaisesi, mutta nyt pysähtyy välillä ja taas ottaa spurtin ja hiljenee tai pysähtyy, ja taas kiihdyttää. Pitäisi kai kuitenkin pumpata tasaisesti kokoajan?

- kalvoja ei taida saada mistään?

- voiko tilalle vaihtaa jonkin "normi" pumpun, esim. Facet?

 

Ja kuten arvata saattaa, niin ei syttynyt, bensa haisi jonkin verran, hehkutulppa kuumenee, ainakin jonkin verran. Bensapumppua epäilen...

Link to comment

On sit muuten todella tarkka pumpun tuotosta tuo B2:nen eli et voi vaihtaa toista pumppua. Omallakin pumpulla pitää säätää syke suurinpiirtein pumppaus/2sekunttia kun järjestelmä on ilmaton. Samaten kaikki suuttimet pitää olla siinä osassa josta polttoaine valuu eberin sisään todella puhtaat,myös paluulinjan suutin. Ja on sit muuten melkoisen tarkka myös pakokaasuputkesta että palaa myös ajotilanteessa koko ajsn,ei sitten siedä minkäänlaista vastapainetta ajoviimasta. Pumppuja/kalvoja voi löytyä German Supply:nimisestä kaupasta meren takaa.

Link to comment

On sit muuten todella tarkka pumpun tuotosta tuo B2:nen eli et voi vaihtaa toista pumppua.

No nyt ainakin tietää, ettei kannata edes yrittää. Pitää tuo koittaa sitten korjata, pari mulla on noita irrallaan, pitää katsoa missä kunnossa niissä on kalvot.

 

 

Omallakin pumpulla pitää säätää syke suurinpiirtein pumppaus/2sekunttia kun järjestelmä on ilmaton.

Nyt tämä naputtaa huomattavasti tiuhempaan, siis silloin kun ei ole pysähdyksissä. Miten tuo syke säädetään sopivaksi?

 

 

Ja on sit muuten melkoisen tarkka myös pakokaasuputkesta että palaa myös ajotilanteessa koko ajsn,ei sitten siedä minkäänlaista vastapainetta ajoviimasta.

Ko. lämppäri on kiinni autossa jossa se on toiminut vuosia, mutta reilun 8 vuoden käyttämättömyys ei tällekään ole ollut hyväksi..

Link to comment

Mul on kanssa toi B2 ja sen verran koitin sitä että pumppu ei edes liiku mihinkään vaikka antoi suoraan virtaa. Plussa johtoon ja maa runkoon? Löysin joskus tämmösen jos auttaa https://drive.google.com/file/d/0B_BUYiZ1N4xKdE9VTUlhLVgxX2s/view?usp=sharing

 

edit: Aloin lukemaan tuota niin siellä sanotaan että jos lämmitin asennetaan korkeammalle kuin tankki tarvitaan pumppu. Eli jos kuplassa asentaisi vararenkaan tilalle niin ei välttämättä tarvitse tuota pumppua. Mulla ei ainakaan ole vararengasta kun ei ole vakio rengastus.

Edited by Soukka
Link to comment

Tuo ohje mulla on, mutta siinä puhutaan polttoaineen paineen säätimestä ja magneettiventtiilistä, joita mulla ei ole. Samoin mun laitteessa ei ole käynnistystä erillisellä katkaisijalla, vaan tangosta vetämällä, eikä mulla ole myöskään tuuletustoimintoa. Tuollaista ohjeen mukaista B2:sta en ole koskaan edes nähnyt.

Link to comment

1302:ssa on BN2. Siinä haaste on saada kylliksi jännitettä hehkutulpalle, jotta bensa syttyy. Kerran sytyttyään toimii asiallisesti. Kannattaa varmistaa kaikki sähköjohtojen kontaktit.

Mulla on uudempaa mallia oleva annostelupumpulla varustettu BN2 (tai mikä lienee 2kw eber).

Tein semmosen modauksen siihen että laitoin alkuperäisen hehkutulpan tilalle eberin tulpan jossa molemmat hehku+kipinäväli. Rakentelin sitten 555-piiristä ja sytytyspuolasta kipinä-sytytyksen. Antaa kipinää koko ajan 2 sekunnin välein kun laite laite on käynnissä. Käynnistyy varmasti ja nopeasti ja syttyy heti uudelleen jos sattuu joskus sammumaan. Kylmäkäynnistyksessä palaa hetken jaksottaisesti kipinän tahtiin, siitä tietää että toimii.

Muuten on ollut pari kertaa rikki tuo eberi mutta diy-kipinäsysteemi on toiminut moitteetta jo yli 10 vuotta =)

Link to comment

Siis jos sun pumppu kerran ryntäilee se imee jostakin ilmaa,tarkista imupuolen polttoaineletkut ja sakkakupin/vedenerottimen tiiveys. Imupuoli kun ei vuoda ja polttoainepään (eli se josta polttoaine valuu lämmittimrn sisään) suuttimet on oikean kokoiset se hardin kärjellinen pumppu naputtaa silloin harvaan tahtiin. Ja edelleenkin korostan että onko polttoainepään suuttimet 2kpl 0.325mm ja 1kpl 0.75mm paluuletkun lähdössä varmasti puhtaat? Ei nimittäin toimi jos niissä on roskia. Toinen yleinen vika on puhaltimen pyöriminen huonosti,silloin paloilma ei piisaa. Siihen ei auta kuin purkaa puhallinmoottori esiin ja puhdistaa noesta ja rasvata laakerit. Samaten hehkutulpat vanhemmiten ei tule riittävän lämpöiseksi että polttoaine syttyisi.

Edited by Tutkija
Link to comment

Laitoin sulle Åke sähköpostilla kaikenmaailman eber dokumentaatiota.

 

Ja mitä itse noista on huomannut niin niitä on sitten se 50 erimallia + vuosimallierot ja just oikeiden kytkisten yms löytäminen on yhtä helvettiä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...