UltraVW Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Onko kellään käytössä vastaavaa setuppia? Jos on niin mikä käyrä yms. kaikki tieto olisi tervetullutta? Quote Link to comment
metake Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Onko sulla alipaineella oleva versio 123:sta vai ilman alipainetta? Alipaineelliseen versioon käyrä 0 tai 2. 2:n on muuten sama käyrä kuin 0, mutta siinä on lisänä multispark. Alipaineettomaan versioon itse laittaisin käyrän E, mutta myös tuo 0 tai 2 toimii siinäkin. Quote Link to comment
UltraVW Posted February 15, 2016 Author Share Posted February 15, 2016 (edited) Alipaine olisi tulossa, vaan kumpi on parempi vaihtoehto luulisi että, alipaine? Ja onko tuo 2 käyrä parempi käyttää kun siinä on multispark vaan mikä sen hyöty on?? Edited February 15, 2016 by UltraVW Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted February 16, 2016 Share Posted February 16, 2016 (edited) Ufolla tuli ajeltuun n. 60 000 km tuolla yhdistelmällä. Käytin käyrää 0. Kokeilin tuota kakkoskäyrääkin, mutta en huomannut erityistä hyötyä multisparkista. Jakaja oli alipaineellinen malli. Kone oli vakio 1500 yksireikäkansilla ja siinä oli yksireikäkansille tehdyt pässinsarvet. Suuttimia kaasarissa oli hieman suurennettu. Tyhjäkäyntisuutin oli 60 tai 65 ja pääsuutin oli muistaakseni hieman normaalia suurempi. Edited February 16, 2016 by MESIKÄMMEN Quote Link to comment
UltraVW Posted February 16, 2016 Author Share Posted February 16, 2016 Ok hyvää tietoa, kiitos! Quote Link to comment
Essi Posted February 16, 2016 Share Posted February 16, 2016 Otsikko sopii omaa mieltä painavaan asiaan, joten jatketaanpas samaan ketjuun. Olen onnistunut lyhentämään Visalaskua sen verran, että voi taas alkaa harrastamaan. Junakeulassani on nyt otsikon kaasari ja Brassi 009 Pertronixilla. Sillä on kaksi vuotta ajettu, mutta ehkä se voisi toimia paremminkin. Mielessä pyörii siis 123-jakajan hankinta, mutta kumpi mun nyt sitten kannattaa ostaa; alipaine vai TUNE ohjelmoitava? Moottorin speksit karkeasti: - iskutilavuutta 90,5 x 69 - nokkana Englen 100 tai 110 (muisti huonontunut) - 1,25 vivusto - CB 044 kannet 40/35,5 venttiilein - puristussuhde noin 8,5 - orkkis lämmönvaihtimet, perus käärmeenpesä - kaasarina ainakin vielä toistaiseksi halpa kopio 34 pict-3. Myöhemmin mahdollisesti edessä siirtyminen kahteen yksi- tai kaksikurkkuiseen. Kumman jakajan ostan? Alipaine vai tunen? Hintaero ei tässä konkurssissa haittaa. Tavoitteena saada kylmänä ja kuumana nöyrästi toimiva pannu. Kiitos avusta jo etukäteen. Quote Link to comment
UltraVW Posted February 16, 2016 Author Share Posted February 16, 2016 Mun kone on 1776cc w-110 lähes vakio kannet ja kärmes siihen jatkoksi olis tulossa tuo123 jakaja ja 39 mm porattu 34-pict-3 joten varmaan ilman tuneakin pärjää? Vai? Quote Link to comment
Guest a-p Posted February 16, 2016 Share Posted February 16, 2016 Onko se tunen ohjelmointi kuinka hankala, kun ei ole mikään it-nörtti? Kuinka paljon käytettävät käyrät eroaa on tavallisesta 123 jakajasta? Kysyn kun olen miettinyt tavallisen hankkimista. Quote Link to comment
metake Posted February 16, 2016 Share Posted February 16, 2016 Jos osaa tietokoneen avata ja hiirellä osuu suunnilleen sinne mihin pitääkin niin saa Tunen ohjelmoitua sillä tietokoneella :) Perus 123:ssa on yleisimmät käyrät valittavissa, joista oikeastaan tarvii valita vain kahdesta, eli 034:n ja 009:n välillä. Toki muitakin käyriä voi kokeilla mutta nuo kaksi on ne yleisimmin tarvittavat. Toki ilman Tunea pärjää ihan loistavasti. Jos kyseessä on virikone, varsinkin kahdella kaasuttimella, niin sitten pärjää hienosti halvimmalla mallilla ilman alipainetta. Vakiokoneeseen sitten alipaineellinen versio. Tunen edut tulee esille siinä tapauksessa kun pelkät paketista otetut "pulttaa-kiinni" osat ei enää riitä, vaan haluaa hienosäätää ennakoita, kierrosten ja ali-/ylipaineen mukaan. Tunessa on lisäksi kierrostenrajoitin ja mahdollista tallentaa jakajaan kaksi erilaista käyrää joista käytettävän voi valita erillisellä katkaisimella. Quote Link to comment
Essi Posted February 17, 2016 Share Posted February 17, 2016 Onko TUNEssa valmiina jotkut peruskäyrät, joita sitten muokataan, vai aloitetaanko puhtaalta pöydältä ja säädetään kaikki itse alusta alkaen? 1 Quote Link to comment
metake Posted February 17, 2016 Share Posted February 17, 2016 Tunessa tais olla 034 käyrä vakiona, 123:n nettisivuilta löytyy lisää käyriä ja mullakin on muutama lähinnä 009:n käyrästä modattu. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted February 17, 2016 Share Posted February 17, 2016 Mie äänestän alipaine-034:ää järjettömänä: http://aircooled.fi/tuote/803/virranjakaja-034-alipaine-karjeton . Perustelut: puolet halvempi, ja sit kuitenkin 123:sta valitsisit sen 034 käyrän :) Speksien mukaan koneessa on kyllä tosi hyvät lähtökohdat nurkkatuplille. Niillä tuo vanha 009-jakajakin toimii varmasti paremmin kuin keskisolexilla mutta alipaineellisen jakajan kanssa entistä miellyttävämpi. Quote Link to comment
metake Posted February 17, 2016 Share Posted February 17, 2016 Speksien mukaan koneessa on kyllä tosi hyvät lähtökohdat nurkkatuplille. Niillä tuo vanha 009-jakajakin toimii varmasti paremmin kuin keskisolexilla mutta alipaineellisen jakajan kanssa entistä miellyttävämpi. Yleensä nurkkatuplien kanssa ei alipaine ennakkoa tarvita, eikä läheskään kaikissa ole kaasareissa edes sitä varten lähtöjä. 123:ssahan se käyrä ei olekaan se "juttu" vaan parempi ja vakaampi kipinä, vähän niin kuin kiina-weber vs. italo-weber. Olipa huono vertaus, mutta jos asia siitä tulisi kuitenkin ymmärretyksi.. :) Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted February 17, 2016 Share Posted February 17, 2016 Totta tuon alipaineen kanssa, ja alipaine-"signaali" on myös huomattavasti heikompi ja pulssisempi yhdessä kurkussa kuin keskikaasarin lähdössä. Testailin tätä viime kesänä omien nurkkatuplien kanssa parilitraisessa koneessa DRLA:illa joissa alipainelähtö on just oikeassa kohdassa. Ehkä sen alipaineen vaikutuksen juuri ja juuri persdynossa huomasi. Iso se vaikutus ei tosiaankaan käytännössä ollut, vaikka paikallaan pienellä läpän avaumalla ja suurilla kierroksilla (=maksimi alipaine) ennakkoa tuli selvästi useampi aste lisää. Voi vaan jäädä normaaleissa ajo-olosuhteissa aika marginaaliseksi. Ajattelin sillä olevan lähinnä positiivinen kulutuksen pienentäminen tasakaasulla pintakaasulla ajettaessa, koska tuleehan sitä joskus pintakaasullakin ajettua... Quote Link to comment
Soukka Posted February 17, 2016 Share Posted February 17, 2016 Totta tuon alipaineen kanssa, ja alipaine-"signaali" on myös huomattavasti heikompi ja pulssisempi yhdessä kurkussa kuin keskikaasarin lähdössä. Testailin tätä viime kesänä omien nurkkatuplien kanssa parilitraisessa koneessa DRLA:illa joissa alipainelähtö on just oikeassa kohdassa. Ehkä sen alipaineen vaikutuksen juuri ja juuri persdynossa huomasi. Iso se vaikutus ei tosiaankaan käytännössä ollut, vaikka paikallaan pienellä läpän avaumalla ja suurilla kierroksilla (=maksimi alipaine) ennakkoa tuli selvästi useampi aste lisää. Voi vaan jäädä normaaleissa ajo-olosuhteissa aika marginaaliseksi. Ajattelin sillä olevan lähinnä positiivinen kulutuksen pienentäminen tasakaasulla pintakaasulla ajettaessa, koska tuleehan sitä joskus pintakaasullakin ajettua...Oliko sulla molemmat kaasarit yhdistetty vai miten oli tehty? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted February 17, 2016 Share Posted February 17, 2016 Ei ollu, ihan vaan vasemman puolen kaasarin yhdestä kurkusta. Toisessa ei ollut edes tuota alipainelähtöä. Paikallaan huudattaessa maksimiennakot melkein 40 astetta :) Quote Link to comment
UltraVW Posted February 22, 2016 Author Share Posted February 22, 2016 (edited) Kiitos, infosta.Sitten toinen kone , nyt tulee yksi 34 pci kaasari ja siihen 123 jakaja alipaineella, ja käyrän valinta 1385cc koneeseen`? Nolla ,2 vai mikä. Ei varmaan väliä? Edited February 22, 2016 by UltraVW Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.