tolvana Posted April 18, 2016 Posted April 18, 2016 Perustiedot on 69x94 ,vakiokanget, 4063-10 nokka. 1.3 mm dekki ja 40 millilitraa palotilan koko. Murhe on armoton nakutus n.2000 rpm kun painaa kaasun pohjaan. Muutenkin moottori tuntuu melko laiskalta. Paljonko tässä on puristussuhdetta sekä staattista että dynaamista? En luota enää omiin laskelmiin... Millä tuon saisi toimimaan? Quote
Anpu Posted April 18, 2016 Posted April 18, 2016 (edited) Staattinen 10,8 mun laskelmilla ja dynaaminen 7,69 wallacen laskurilla. Mitäs sää sait? Paljons sulla on sytkä ennakkoo? Edited April 18, 2016 by Anpu Quote
VW-63 Posted April 18, 2016 Posted April 18, 2016 (edited) Ja dynaaminen 8.54:1 Dekki on liian suuri. Seos ei puristu paljealueelta pois vaan toimii epäedullisena palotilan jatkeena. Eikös näiden kansien palotiloja, puristussuhde "ongelmia" ja toimenpide-ehdotuksia jo pohdittu jossain toisessa topikissa? Edited April 18, 2016 by VW-63 Quote
mikko k Posted April 18, 2016 Posted April 18, 2016 10,8. Sanoisin, että jotain muuta on pielessä kuin puristussuhde. Nokan ajoitus? Quote
metake Posted April 18, 2016 Posted April 18, 2016 Mulla oli sama murhe tuon nokan kanssa, mutta koneessa olikin rakentajan toimesta puristukisa vain 8.0:1 ja dekki 2 mm, joten laitoin tuon nakutuksen dekin piikkiin. Ameriikan foorumeilla suosittelevat tuolle puristuksia 9.5 - 10. Quote
metake Posted April 18, 2016 Posted April 18, 2016 Dekki on liian suuri. Eikös 1 - 1.5 ole sopiva, niin tuo 1.3 on silloin melko hyvä? Quote
VW-63 Posted April 18, 2016 Posted April 18, 2016 Staattinen 10,8 mun laskelmilla ja dynaaminen 7,69 wallacen laskurilla. Mitäs sää sait? Paljons sulla on sytkä ennakkoo? Kyllä se wallacen laskurikin antaa n. 8.5:1 dynaamiseksi jos laitat imuventtiilin sulkeutumis ajankohdan @0.05 mukaan. 1 Quote
VW-63 Posted April 18, 2016 Posted April 18, 2016 (edited) Eikös 1 - 1.5 ole sopiva, niin tuo 1.3 on silloin melko hyvä? Eikös 1-1.5mm ole jo aika laaja käsite sopivasta? Voihan dekki olla melkein mitä vaan kun ajelee vakio koneella, mutta mitä enemmän seosta saadaan sylinteriin niin sitä tärkeämpi on, että dekki ei ole liian suuri (detonaatioherkällä alueella). Paljealueella poltetusta polttoaineesta ei myöskään ei ole tehollista tai oikeastaan mitään hyötyä ja se vain lisää nakutusherkkyyttä. VW:n Ilma jäähyt taitavat olla ainoita joihin "suositellaan" 1.5mm dekkejä (kenties lämpölaajenemiseen liittyvien seikkojen vuoksi), kun vesi koneissa pyöritään millin molemmin puolin? Edited April 18, 2016 by VW-63 Quote
Anpu Posted April 18, 2016 Posted April 18, 2016 http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=21351 tuoltahan minä apinoin. Quote
metake Posted April 18, 2016 Posted April 18, 2016 (edited) Eikös 1-1.5mm ole jo aika laaja käsite sopivasta? Itse olen tämän ymmärtänyt niin, että alle millin ei auta mennä "normi" kamoilla, etenkään 94 männillä koska mäntä keikkuu kuitenkin hivenen niin vaara männän osumisesta kanteen kasvaa melko nopeasti alle millin dekillä. Ja tuon ylärajan olen taas mieltänyt niin että 1,5 dekillä paljealueelta vielä puristuu seos pois eikä nakutusherkkyys kasva vielä liiaksi. Siksi hiukan omaan silmään osui tuo kommentti, että 1.3 mm:n dekki on liian suuri? Edited April 18, 2016 by metake Quote
x-pj Posted April 18, 2016 Posted April 18, 2016 Dekki on sopiva. 94-männillä ei todellakaan juuri tuon alle voi mennä. Pienillä männillä voi olla vaikka se milli. 10.8 on liikaa tuolle nokalle. Kaivettava 5 cc lisää palotilaan, niin menee alle 10. Quote
VW-63 Posted April 18, 2016 Posted April 18, 2016 (edited) Itse olen tämän ymmärtänyt niin, että alle millin ei auta mennä "normi" kamoilla, etenkään 94 männillä koska mäntä keikkuu kuitenkin hivenen niin vaara männän osumisesta kanteen kasvaa melko nopeasti alle millin dekillä. Ja tuon ylärajan olen taas mieltänyt niin että 1,5 dekillä paljealueelta vielä puristuu seos pois eikä nakutusherkkyys kasva vielä liiaksi. Siksi hiukan omaan silmään osui tuo kommentti, että 1.3 mm:n dekki on liian suuri Tuohon paljealueen korkeuden toimivuuteen vaikuttaa myös paljealueen leveys, johon osittain perustin ajatukseni. Jos kansissa oli palotila 40cc niin matka varsinaisen palotilan reunasta paljealueen kauimmaiseen kohtaan on enemmän kuin esim. 50cc palotilalla olevissa kansissa (Oletuksena siis jos kantta on vaan laskettu eikä palotilaa muotoiltu). Näin ollen on mahdollista, että seos syttyy kauimmaisessa "reunassa" paineen ja lämpötilan vaikutuksesta ennen kuin liekkirintama sen muuten saavuttaa = nakuttaa. Samaa ei välttämättä kuitenkaan esiintyisi esim. 50cc kannella samalla dekillä, koska palotilan ja paljealueen suhde olisi toinen. Liekki rintama saavuttaisi kauimman reunan ennen ed. mainittua nakutuksen aiheuttavaa paineen ja lämpötilan nousua. Tuo 50cc esimerkki oli sitten ihan hatusta heitetty vertailu kohde, mutta ymmärtänette varmaan mitä tarkoitan, kun olette joskus kansia käsisännen pyöritelleet:). Eli palotilan muodolla on merkitystä siihen minkälaisella dekillä homma toimii. 1.3mm dekki on ainakin minulle liian suuri:) Anpu, tuo laskuri pyytää @0.05 arvoja, vaikka laskeekin muuten samoin kuin wallacen. https://www.rbracing-rsr.com/comprAdvHD.htm linkissäsi mainitut @0.05+15 astetta arvot ovat ainakin jollakin nokilla jonkin verran suuntaa antavia kun niiden ramppi on sen muotoinen, että "seat" arvo olisi lähempänä @0.05+25astetta. Mutta hyvähän se on, että kun eri laskureilla laskee niin aina jostain löytyy mieleinen lopputulos:) Tuo x-pj:n ehdottama palotilojen muotoilu lienee helpoin korjaus, jos pumppubensalla haluaa ajella. Edited April 18, 2016 by VW-63 Quote
metake Posted April 18, 2016 Posted April 18, 2016 Tuohon paljealueen korkeuden toimivuuteen vaikuttaa myös paljealueen leveys, johon osittain perustin ajatukseni. Tämä olikin hyvä pointti. Joskus näkee kansia joissa paljealuetta on muotoiltu siten että dekki pienenee reunoille, ilmeisesti juuri tästä syystä. Quote
tolvana Posted April 19, 2016 Author Posted April 19, 2016 Ja dynaaminen 8.54:1 Dekki on liian suuri. Seos ei puristu paljealueelta pois vaan toimii epäedullisena palotilan jatkeena. Eikös näiden kansien palotiloja, puristussuhde "ongelmia" ja toimenpide-ehdotuksia jo pohdittu jossain toisessa topikissa? Nope, kyseessä eri moottori. Mä sain ja sen 7.7 dynaamiseksi ja siksi tota nakutusta ihmettelen. Nappaan kannet irti iltasella ja nakkaan fotoa jatkeeksi. Kone jo osittain purettu niin tätä vois koittaa fiksata palotiloiltaan tai sit käyn sorvaamassa mäntiin montut. Toki ennen seuraavaa koeajoa laitan tankkiin 98 oktaanista ja vähän tuoreempaa kun talvenyliseissyttä.. Quote
tolvana Posted April 19, 2016 Author Posted April 19, 2016 (edited) intopiukeena tätä pataa niputtaessa näköjään unehtunut kuparirikat kannen välistä, dekkiä kokonaiset 0,4 mm. Saattanut mäntä käydä lähellä kantta kun männän kokonumerot jotka on monttuja männänpäällä on kopioituneet montuiksi kanteen. Oisko siinä kohdin vähän nakutellut... Männissä ei jälkiä osumista ja yhden sylkän irrotin ja männänrenkaat liikkuu normaalisti, pitää käyttää tuo kokonaan levällään ja tarkastaa kaikki männät ym.ym. Kiitos taas kaikille kommentoijille, tämmösten mokien takia on hyvä et nää mun kasaamat lelut tulee aina koeajettua ja säädettyä lambdan,öljynpaine- ja lämpömittarien ynnä volttimittarin kanssa tossa bajamajassa. Jos ei mitään tee ei mitään satukkaan,sanoisi joku tähän. Edited April 19, 2016 by tolvana 2 Quote
mikko k Posted April 19, 2016 Posted April 19, 2016 Kannattaa nyt sit tarkastaa kiertokankien laakerit. Quote
metake Posted April 19, 2016 Posted April 19, 2016 dekkiä kokonaiset 0,4 mm Puristukset 12.2:1, saattaa olla jo hiukan paljon tuolle nokalle :) Quote
Anpu Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 Puristukset 12.2:1, saattaa olla jo hiukan paljon tuolle nokalle :) Ei ollu ainakaan liikaa dekkiä ;) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.