Jump to content

Puristus/nakutusongelmaan apuja.


Recommended Posts

Perustiedot on 69x94 ,vakiokanget, 4063-10 nokka. 1.3 mm dekki ja 40 millilitraa palotilan koko.

post-762-0-12366800-1460999437_thumb.jpeg

Murhe on armoton nakutus n.2000 rpm kun painaa kaasun pohjaan. Muutenkin moottori tuntuu melko laiskalta. Paljonko tässä on puristussuhdetta sekä staattista että dynaamista? En luota enää omiin laskelmiin... Millä tuon saisi toimimaan?

Link to comment

Ja dynaaminen 8.54:1

Dekki on liian suuri. Seos ei puristu paljealueelta pois vaan toimii epäedullisena palotilan jatkeena.

Eikös näiden kansien palotiloja, puristussuhde "ongelmia" ja toimenpide-ehdotuksia jo pohdittu jossain toisessa topikissa?

Edited by VW-63
Link to comment

Mulla oli sama murhe tuon nokan kanssa, mutta koneessa olikin rakentajan toimesta puristukisa vain 8.0:1 ja dekki 2 mm, joten laitoin tuon nakutuksen dekin piikkiin. Ameriikan foorumeilla suosittelevat tuolle puristuksia 9.5 - 10.

Link to comment

Staattinen 10,8 mun laskelmilla ja dynaaminen 7,69 wallacen laskurilla. Mitäs sää sait? Paljons sulla on sytkä ennakkoo?

Kyllä se wallacen laskurikin antaa n. 8.5:1 dynaamiseksi jos laitat imuventtiilin sulkeutumis ajankohdan @0.05 mukaan.

  • Like 1
Link to comment

Eikös 1 - 1.5 ole sopiva, niin tuo 1.3 on silloin melko hyvä?

Eikös 1-1.5mm ole jo aika laaja käsite sopivasta? Voihan dekki olla melkein mitä vaan kun ajelee vakio koneella, mutta mitä enemmän seosta saadaan sylinteriin niin sitä tärkeämpi on, että dekki ei ole liian suuri (detonaatioherkällä alueella). Paljealueella poltetusta polttoaineesta ei myöskään ei ole tehollista tai oikeastaan mitään hyötyä ja se vain lisää nakutusherkkyyttä.

VW:n Ilma jäähyt taitavat olla ainoita joihin "suositellaan" 1.5mm dekkejä (kenties lämpölaajenemiseen liittyvien seikkojen vuoksi), kun vesi koneissa pyöritään millin molemmin puolin?

Edited by VW-63
Link to comment

Eikös 1-1.5mm ole jo aika laaja käsite sopivasta?

Itse olen tämän ymmärtänyt niin, että alle millin ei auta mennä "normi" kamoilla, etenkään 94 männillä koska mäntä keikkuu kuitenkin hivenen niin vaara männän osumisesta kanteen kasvaa melko nopeasti alle millin dekillä. Ja tuon ylärajan olen taas mieltänyt niin että 1,5 dekillä paljealueelta vielä puristuu seos pois eikä nakutusherkkyys kasva vielä liiaksi. Siksi hiukan omaan silmään osui tuo kommentti, että 1.3 mm:n dekki on liian suuri?

Edited by metake
Link to comment

Itse olen tämän ymmärtänyt niin, että alle millin ei auta mennä "normi" kamoilla, etenkään 94 männillä koska mäntä keikkuu kuitenkin hivenen niin vaara männän osumisesta kanteen kasvaa melko nopeasti alle millin dekillä. Ja tuon ylärajan olen taas mieltänyt niin että 1,5 dekillä paljealueelta vielä puristuu seos pois eikä nakutusherkkyys kasva vielä liiaksi. Siksi hiukan omaan silmään osui tuo kommentti, että 1.3 mm:n dekki on liian suuri

Tuohon paljealueen korkeuden toimivuuteen vaikuttaa myös paljealueen leveys, johon osittain perustin ajatukseni. Jos kansissa oli palotila 40cc niin matka varsinaisen palotilan reunasta paljealueen kauimmaiseen kohtaan on enemmän kuin esim. 50cc palotilalla olevissa kansissa (Oletuksena siis jos kantta on vaan laskettu eikä palotilaa muotoiltu).

Näin ollen on mahdollista, että seos syttyy kauimmaisessa "reunassa" paineen ja lämpötilan vaikutuksesta ennen kuin liekkirintama sen muuten saavuttaa = nakuttaa.

Samaa ei välttämättä kuitenkaan esiintyisi esim. 50cc kannella samalla dekillä, koska palotilan ja paljealueen suhde olisi toinen. Liekki rintama saavuttaisi kauimman reunan ennen ed. mainittua nakutuksen aiheuttavaa paineen ja lämpötilan nousua.

Tuo 50cc esimerkki oli sitten ihan hatusta heitetty vertailu kohde, mutta ymmärtänette varmaan mitä tarkoitan, kun olette joskus kansia käsisännen pyöritelleet:). Eli palotilan muodolla on merkitystä siihen minkälaisella dekillä homma toimii.

1.3mm dekki on ainakin minulle liian suuri:)

 

Anpu, tuo laskuri pyytää @0.05 arvoja, vaikka laskeekin muuten samoin kuin wallacen.

https://www.rbracing-rsr.com/comprAdvHD.htm

linkissäsi mainitut @0.05+15 astetta arvot ovat ainakin jollakin nokilla jonkin verran suuntaa antavia kun niiden ramppi on sen muotoinen, että "seat" arvo olisi lähempänä @0.05+25astetta. Mutta hyvähän se on, että kun eri laskureilla laskee niin aina jostain löytyy mieleinen lopputulos:)

 

Tuo x-pj:n ehdottama palotilojen muotoilu lienee helpoin korjaus, jos pumppubensalla haluaa ajella.

Edited by VW-63
Link to comment

Tuohon paljealueen korkeuden toimivuuteen vaikuttaa myös paljealueen leveys, johon osittain perustin ajatukseni.

Tämä olikin hyvä pointti. Joskus näkee kansia joissa paljealuetta on muotoiltu siten että dekki pienenee reunoille, ilmeisesti juuri tästä syystä.

Link to comment

Ja dynaaminen 8.54:1

Dekki on liian suuri. Seos ei puristu paljealueelta pois vaan toimii epäedullisena palotilan jatkeena.

Eikös näiden kansien palotiloja, puristussuhde "ongelmia" ja toimenpide-ehdotuksia jo pohdittu jossain toisessa topikissa?

Nope, kyseessä eri moottori. Mä sain ja sen 7.7 dynaamiseksi ja siksi tota nakutusta ihmettelen. Nappaan kannet irti iltasella ja nakkaan fotoa jatkeeksi. Kone jo osittain purettu niin tätä vois koittaa fiksata palotiloiltaan tai sit käyn sorvaamassa mäntiin montut. Toki ennen seuraavaa koeajoa laitan tankkiin 98 oktaanista ja vähän tuoreempaa kun talvenyliseissyttä..
Link to comment

intopiukeena tätä pataa niputtaessa näköjään unehtunut kuparirikat kannen välistä, dekkiä kokonaiset 0,4 mm. Saattanut mäntä käydä lähellä kantta kun männän kokonumerot jotka on monttuja männänpäällä on kopioituneet montuiksi kanteen. Oisko siinä kohdin vähän nakutellut...

Männissä ei jälkiä osumista ja yhden sylkän irrotin ja männänrenkaat liikkuu normaalisti, pitää käyttää tuo kokonaan levällään ja tarkastaa kaikki männät ym.ym.

post-762-0-73528600-1461086602_thumb.jpeg

 

Kiitos taas kaikille kommentoijille, tämmösten mokien takia on hyvä et nää mun kasaamat lelut tulee aina koeajettua ja säädettyä lambdan,öljynpaine- ja lämpömittarien ynnä volttimittarin kanssa tossa bajamajassa. Jos ei mitään tee ei mitään satukkaan,sanoisi joku tähän.

Edited by tolvana
  • Like 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...