Guest Kuppeli66 Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 (edited) Autoni on 1966 vuoden kupla 6voltin sähköillä. Tiedän että siihen on jossain kohtaa vaihdettu kone. Auton takana lukee 1300, kuten myös rekisteriotteen tunnus on 2d sedan 1300-11/2400. Kuitenkin mottoritiedoissa on kokona 1580 cm3? Kun katsoin koneesta itsestään niin se on D-sarjan kone eli olisi 1200 cm3. Milläs tämän mysteerin nyt voisi selvittää? Onko mahdollista että 1200 kone on porattu 1580 kokoon? Edited June 8, 2016 by Kuppeli66 Quote Link to comment
metake Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Ei tarvitse edes porata, vaan vaihtaa sylinteriputket ja männät. Olisiko kuvaa moottorista ja erityisesti imusarjan ja kannen liitoksesta? Quote Link to comment
-tipi- Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 1200 iskulla 1580cc tekeminen vaatisi Ø88,64mm männät, todennäkösesti lienee käytetyn vakio 1600 (1585cc) 85,5mm mäntiä ja 69mm iskulla olevaa kampea. Tai vieläkin todennäkösemmin jossain vaiheessa autossa on ollut eri moottori, kuin nyt on. Quote Link to comment
Guest Kuppeli66 Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Lisäsin kuvan jos tuosta mitään selviää. Quote Link to comment
NO H2O Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 No ei tuosta mitään muuta selviä kuin se että koneen numeron päälle on niitattu peltilätkä jossa varmaan on jotain uusia numeroita ja merkkejä... Putsaapa tuo, ota uusia kuvia ja kuvaa imusarjan ja kannen liityntä kohta... Quote Link to comment
Guest Kuppeli66 Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Otin peltilätkän irti ja siellä oli juuri D-sarjan kone eli 1200. Kuvailen imusarjoja ja kantta myöhemmin lisää. Quote Link to comment
NO H2O Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Oliko peltilätkässä mitään merkkejä? Quote Link to comment
Guest Kuppeli66 Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Siinä oli 5525 D-356550 Quote Link to comment
Guest Kuppeli66 Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Auttaako tuo kuva yhtään vai otanko vielä lisää? Quote Link to comment
mikan Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 (edited) Varmaan joskus muutoskatsastettu 1,6 moottorille, mutta nyt perässä roikkuu 1,2. Eikös tuo imusarja näytä siltä, että on 1-reikäkannet? Kukaan ei ole niin viitseliäs, että tekisi D-lohkoon 1,6 moottorin. t. Mika Edited June 9, 2016 by mikan Quote Link to comment
Guest Kuppeli66 Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Vaatiiko tuon muuttaminen papereihin uuden muutoskatsastuksen? Quote Link to comment
NO H2O Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Ei... Koneen vaihtaminen pienemmäksi ei liene "laitonta"... Voihan olla että joskus haluat isomman koneen tuohon joten tuolloin koneenvaihtaminen on helpompaa kun luvat ovat jo kunnossa. Quote Link to comment
metake Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Kukaan ei ole niin viitseliäs, että tekisi D-lohkoon 1,6 moottorin. Riippuu D-lohkosta... Quote Link to comment
Guest Kuppeli66 Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Lähinnä ajattelin jos tuolla saa jotain muutosta vakuutusmaksuun. Montakos eri vaihtoehtoa D-lohkoista on ja mistä sen voi vielä tarkistaa onko joku tätä muuttanut. Quote Link to comment
toroidi Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Oon kaikkea muuta kuin viitseliäs, mutta oon tehny D-lohkoon isommankin moottorin... 1 Quote Link to comment
NO H2O Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Lähinnä ajattelin jos tuolla saa jotain muutosta vakuutusmaksuun. Montakos eri vaihtoehtoa D-lohkoista on ja mistä sen voi vielä tarkistaa onko joku tätä muuttanut. Ei vaikuta liikennevakuutusmaksuun millään lailla... Quote Link to comment
x-pj Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 mistä sen voi vielä tarkistaa onko joku tätä muuttanut. Koneen purkamalla näkee mitä muutoksia on tehty, jos on tehty. Quote Link to comment
hpa Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Hei.Tule Tänään Pukinmäen Mäkkärille klo 19 tai vähän yli niin tutkitaan. Jos matkalla auto kulkee mittarin mukaan 140, voi olla 1.6 konekin. Kannattaa enne nopeuskoetta tutkia, toimiiko virranjakajassa ennakon säätö. Quote Link to comment
metake Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Ei vaikuta liikennevakuutusmaksuun millään lailla... Kyllä Lähi-Tapiolassa ainakin vaikuttaa, muutoskatsastus 1300 -> 1500 nosti vakuutusmaksua 30 eur. Quote Link to comment
NO H2O Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Kyllä Lähi-Tapiolassa ainakin vaikuttaa, muutoskatsastus 1300 -> 1500 nosti vakuutusmaksua 30 eur. Ahaa... eli vakuutusyhtiökohtaisia eroja tässäkin asiassa löytyy... Quote Link to comment
Guest Kuppeli66 Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Hei.Tule Tänään Pukinmäen Mäkkärille klo 19 tai vähän yli niin tutkitaan. Jos matkalla auto kulkee mittarin mukaan 140, voi olla 1.6 konekin. Kannattaa enne nopeuskoetta tutkia, toimiiko virranjakajassa ennakon säätö. En ehtinyt tänään Pukinmäkeen, mutta pitää tulla joku torstai poikkeamaan. Nopeuskokeesta tiedän että yli 110 km/h vauhdista on turha haaveilla, joten eiköhän se ole 1200 kone. Quote Link to comment
metake Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Auttaako tuo kuva yhtään vai otanko vielä lisää? Imusarjan ja kannen liitoksesta kuva, siitä näkee että onko 1200 kone vai jokin muu. Quote Link to comment
mikan Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 (edited) Riippuu D-lohkosta... Sori, en tiennyt että D-lohkoja on erilaisia. Kerro lisää! Oon kaikkea muuta kuin viitseliäs, mutta oon tehny D-lohkoon isommankin moottorin... Okei, itse lähtisin kyllä liikkeelle hieman soveliaammasta lohkosta. En näe oikein järkeä tehdä D-lohkosta, kun AD, AS jne on kuitenkin helposti saatavilla. t. Mika ps. Kohta joku kuittaa, että se on kampikammio eikä lohko. :-) Edited June 10, 2016 by mikan Quote Link to comment
vwagen Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 Juuri niin,lohkossa kampikammio ja sulinterit ovat 1 yhtenäinen valuosa.Uudemmissa D kampikammioissa ei ole mitään muuta eroa vastaavanikäisiin 1300,1500 tai 1600 kampikammioihin kuin öljynjäähdyttimen kiinnitys ja kansien pinnapultit. Quote Link to comment
mikan Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 Mistä vuosimallista lähtien on tuollainen uudempi D kampikammio? Siihen siis sopii yhtälailla 64 kuin 69 kampiakseli ja 77, 83 tai 85,5 sylinterit? t. Mika Quote Link to comment
metake Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 Siihen siis sopii yhtälailla 64 kuin 69 kampiakseli ja 77, 83 tai 85,5 sylinterit? Juuri näin, lisäksi siinä on isot öljykanavat ja kaksi öljynpaineventtiiliä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.