Jump to content

Koneen tunnistaminen


Guest Kuppeli66

Recommended Posts

Guest Kuppeli66
Posted (edited)

Autoni on 1966 vuoden kupla 6voltin sähköillä. Tiedän että siihen on jossain kohtaa vaihdettu kone. Auton takana lukee 1300, kuten myös rekisteriotteen tunnus on 2d sedan 1300-11/2400. Kuitenkin mottoritiedoissa on kokona 1580 cm3? Kun katsoin koneesta itsestään niin se on D-sarjan kone eli olisi 1200 cm3.

Milläs tämän mysteerin nyt voisi selvittää? Onko mahdollista että 1200 kone on porattu 1580 kokoon?

post-3384-0-11973100-1465204877_thumb.jpg

post-3384-0-54524600-1465416929_thumb.jpg

Edited by Kuppeli66
Posted

Ei tarvitse edes porata, vaan vaihtaa sylinteriputket ja männät. Olisiko kuvaa moottorista ja erityisesti imusarjan ja kannen liitoksesta?

Posted

1200 iskulla 1580cc tekeminen vaatisi Ø88,64mm männät, todennäkösesti lienee käytetyn vakio 1600 (1585cc) 85,5mm mäntiä ja 69mm iskulla olevaa kampea. Tai vieläkin todennäkösemmin jossain vaiheessa autossa on ollut eri moottori, kuin nyt on.

Guest Kuppeli66
Posted

Lisäsin kuvan jos tuosta mitään selviää. 

Posted

No ei tuosta mitään muuta selviä kuin se että koneen numeron päälle on niitattu peltilätkä jossa varmaan on jotain uusia numeroita ja merkkejä...

 

Putsaapa tuo, ota uusia kuvia ja kuvaa imusarjan ja kannen liityntä kohta...

Guest Kuppeli66
Posted

Otin peltilätkän irti ja siellä oli juuri D-sarjan kone eli 1200. Kuvailen imusarjoja ja kantta myöhemmin lisää.

Guest Kuppeli66
Posted

Auttaako tuo kuva yhtään vai otanko vielä lisää?

Posted (edited)

Varmaan joskus muutoskatsastettu 1,6 moottorille, mutta nyt perässä roikkuu 1,2. Eikös tuo imusarja näytä siltä, että on 1-reikäkannet?

Kukaan ei ole niin viitseliäs, että tekisi D-lohkoon 1,6 moottorin.

 

t. Mika

Edited by mikan
Guest Kuppeli66
Posted

Vaatiiko tuon muuttaminen papereihin uuden muutoskatsastuksen?

Posted

Ei... Koneen vaihtaminen pienemmäksi ei liene "laitonta"...

 

Voihan olla että joskus haluat isomman koneen tuohon joten tuolloin koneenvaihtaminen on helpompaa kun luvat ovat jo kunnossa.

Guest Kuppeli66
Posted

Lähinnä ajattelin jos tuolla saa jotain muutosta vakuutusmaksuun. Montakos eri vaihtoehtoa D-lohkoista on ja mistä sen voi vielä tarkistaa onko joku tätä muuttanut.

Posted

Lähinnä ajattelin jos tuolla saa jotain muutosta vakuutusmaksuun. Montakos eri vaihtoehtoa D-lohkoista on ja mistä sen voi vielä tarkistaa onko joku tätä muuttanut.

Ei vaikuta liikennevakuutusmaksuun millään lailla...

Posted

 mistä sen voi vielä tarkistaa onko joku tätä muuttanut.

Koneen purkamalla näkee mitä muutoksia on tehty, jos on tehty.

Posted

Hei.Tule Tänään Pukinmäen Mäkkärille klo 19 tai vähän yli niin tutkitaan. Jos matkalla auto kulkee mittarin mukaan 140, voi olla 1.6 konekin. Kannattaa enne nopeuskoetta  tutkia, toimiiko virranjakajassa ennakon säätö. 

Posted

Ei vaikuta liikennevakuutusmaksuun millään lailla...

Kyllä Lähi-Tapiolassa ainakin vaikuttaa, muutoskatsastus 1300 -> 1500 nosti vakuutusmaksua 30 eur.

Posted

Kyllä Lähi-Tapiolassa ainakin vaikuttaa, muutoskatsastus 1300 -> 1500 nosti vakuutusmaksua 30 eur.

Ahaa... eli vakuutusyhtiökohtaisia eroja tässäkin asiassa löytyy...

Guest Kuppeli66
Posted

Hei.Tule Tänään Pukinmäen Mäkkärille klo 19 tai vähän yli niin tutkitaan. Jos matkalla auto kulkee mittarin mukaan 140, voi olla 1.6 konekin. Kannattaa enne nopeuskoetta  tutkia, toimiiko virranjakajassa ennakon säätö.

 

En ehtinyt tänään Pukinmäkeen, mutta pitää tulla joku torstai poikkeamaan. Nopeuskokeesta tiedän että yli 110 km/h vauhdista on turha haaveilla, joten eiköhän se ole 1200 kone.

Posted

Auttaako tuo kuva yhtään vai otanko vielä lisää?

Imusarjan ja kannen liitoksesta kuva, siitä näkee että onko 1200 kone vai jokin muu.

Posted (edited)

Riippuu D-lohkosta...

Sori, en tiennyt että D-lohkoja on erilaisia. Kerro lisää!

 

Oon kaikkea muuta kuin viitseliäs, mutta oon tehny D-lohkoon isommankin moottorin...

Okei, itse lähtisin kyllä liikkeelle hieman soveliaammasta lohkosta. En näe oikein järkeä tehdä D-lohkosta, kun AD, AS jne on kuitenkin helposti saatavilla.

 

t. Mika

 

ps. Kohta joku kuittaa, että se on kampikammio eikä lohko. :-)

Edited by mikan
Posted

Juuri niin,lohkossa kampikammio ja sulinterit ovat 1 yhtenäinen valuosa.Uudemmissa D kampikammioissa ei ole mitään muuta eroa vastaavanikäisiin 1300,1500 tai 1600 kampikammioihin kuin öljynjäähdyttimen kiinnitys ja kansien pinnapultit.

Posted

Mistä vuosimallista lähtien on tuollainen uudempi D kampikammio? Siihen siis sopii yhtälailla 64 kuin 69 kampiakseli ja 77, 83 tai 85,5 sylinterit?

 

t. Mika

Posted

Siihen siis sopii yhtälailla 64 kuin 69 kampiakseli ja 77, 83 tai 85,5 sylinterit?

Juuri näin, lisäksi siinä on isot öljykanavat ja kaksi öljynpaineventtiiliä.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...