Jump to content

Lämmönvaihtimien vaihtaminen


Recommended Posts

Moi!

 

Kyselisin, että kun kuplaan tulee lämmönvaihtimet päällä vähän katkua sisään niin ilmeisesti lämmönvaihtimet ovat tiensä päässä. Onko lämmönvaihtimien ja mahdollisesti samalla takaäänenvaimentimen vaihto osaavissa käsissä monen tunnin homma? Onko Kanta-Hämeen alueella korjaamoja jotka tekisivät sen kohtuuhintaan ja on siitä kokemusta? Joku voi sanoa että onnistunee joka korjaamolla, mutta se ei pidä paikkaansa. Olen kysellyt. Toki ehkä onnistuu, mutta työtunnit olisivat hurjat kun vaihto pitäisi ensin opiskella ja lasku sen mukainen. Monella korjaamolla kun nykyään ei enää kuplista ole kokemusta.

Link to comment

Kesän jälkeen ekoilla käyttökerroilla tulee normaalisti hiukan hajuja ohjaamoon. Kanaviin kertyy pölyä ja muuta epäpuhtautta joka lämmetessään auheuttaa käryä. Muutaman käyttökerran jälkeen pitäisi loppua.

Korjaamoa en osaa neuvoa.

Link to comment

Moi!

 

Kyselisin, että kun kuplaan tulee lämmönvaihtimet päällä vähän katkua sisään niin ilmeisesti lämmönvaihtimet ovat tiensä päässä. Onko lämmönvaihtimien ja mahdollisesti samalla takaäänenvaimentimen vaihto osaavissa käsissä monen tunnin homma? Onko Kanta-Hämeen alueella korjaamoja jotka tekisivät sen kohtuuhintaan ja on siitä kokemusta? Joku voi sanoa että onnistunee joka korjaamolla, mutta se ei pidä paikkaansa. Olen kysellyt. Toki ehkä onnistuu, mutta työtunnit olisivat hurjat kun vaihto pitäisi ensin opiskella ja lasku sen mukainen. Monella korjaamolla kun nykyään ei enää kuplista ole kokemusta.

 

Hauholta löytyy Miettisen korjaamo. Soita Jussille ja varaa aika. Harrastaa itsekin näitä vanhoja volkkareita joten tietä mitä tekee.

Jussin numero: O4O 732 63 59

Link to comment

Tutkihan ensin itse, että mikä voisi olla syy katkuun. Yksi tavallinen syy on että ventiilikoppien tiivisteet vuotavat öljyä, joka löytää tiensä lämmönvaihtimiin aiheuttaen hajua ohjaamossa. Mulla on hyviä kokemuksia alkuperäisten lämmönvaihtimien hitsaamisesta. Jälkituotanto lämmönvaihtimet luovuttavat usein vähemmän lämpöä, kun niissä on ripoja vähemmän tai ei laisinkaan.

  • Like 1
Link to comment

Niin kuin Tuomo sano, kato kuinka se sun öljyvatkain vuotaa ja meneekö se öljy sopivasti lämmönvaihtimelle.

Toinen mistä selviä ilman laskua on tarkastaa lämmönvaihtimen ja pakosarjan liitos.. se kun vuotaa vähänkään niin käry on varma.

Flektikopasta tuleva lämmitysputket lämmönvaihtajiin kannattaa tarkastaa, ne rikki niin vatkaimen käry tulee sisään..

Kysymyksesta ei nyt selvinnyt onko kyse pakokaasusta vai öljykärystä.. ne tuoksuu erilaiselle

Link to comment

Tarvikevaihtimen ja alkuperäislaatuisen tuntee jo painosta, tarvike kevyempi. Tarvikkeillakin pärjää jos muuten kaikki kunnossa lämmönvaihto systeemissä. Vaihtotyössä maltti on valttia ettei pinnapultit mene poikki(lämmitystä ja malttia irroituksessa) tilalle kuparimutterit/messinki niin saa joskus irtikin tarvittaessa.

Alkuperäinen vaihdin jos korjauskelpoinen niin kannattaa korjata( tuntityönä jos teettää niin tarvike tilalle=halvempi vaihtoehto) Urbantoylla hyviä vinkkejä tarkistuksiin myös.

 

Eiköhän näillä neuvoilla saada jo paleltumia,päänsärkyä ja katkua kabiiniin tulevaa talvea ajatellen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...