Jump to content

Moottoriremonttia, olisiko tekijää?


Recommended Posts

Posted (edited)

 Kupla vm. 10/65, siis 66, 6V, moottori 1.2 D0471207 vm. 2/69. Pienempi vauhtipyörä/kytkinlevy.

Laitoin kaikki, viimeksi Motonetin puolan, jossa ei ollutkaan liittimen sisäpinnalla sitä messinkistä hylsyä mikä kaikissa aikaisemmissa puolissa. Liitosreiän sisällä oli vain 2mm paksu n. 1½cm pitkä tappi. Oli siinä pari päivää ihmettelemistä ennen kuin huomasin katsoa puolan liittimen sisään. Varmaankin laitan Boschin puolan tilaukseen.

Sain käyntiin, mutta vuotaa sikana 3, 4- pytyn juuresta/työntötangon suojien juuresta. Omaa tyhmyyttäni - olisi pitänyt kone kokeilla ennen lämmönvaihtimia ym. Uskoin, kun myyjä sanoi, että koekäyttö O.K. 5v sitten. Sama juttu kaikissa tekemissäni autoissa olisi täytynyt jo uskoa, että yli 10v vanha käyttämätön moottori on aina aukaistava. Nyt katson kirjaa "Miten kokoat..." ja funtsin millä vähimmällä korjauksella voisi selvitä. Tosin, kun kirjaa katsonut, niin on tosi monimutkaisen näköistä, ainakin 100A:han verrattuna. Toinen, todennäköisempi vaihtoehto on, että saisi jonkun  myymään kunnostetun/kunnossa olevan 1.2l moottorin. Jos vielä Porin puolesta, mahdollisesti asennusapua....Laitan luultavasti ilmoituksen Ostetaan-puolelle.

Edited by Timo Suosalmi
Posted

Hm... Alkaa kuulostamaan siltä että paras olisi jos löytäisit hyvän korjaajan/harrastelijan sieltä läheltä sinua jonka kanssa kävisitte ihan rauhassa läpi sen mitä kuplallesi pitää tehdä ja missä vaiheessa.

 

Myyntipalstalla tälläkin hetkellä läpikäyty 1.3 kone myytävänä...

Posted (edited)

Tuota 1.3 moottoria katsellut, mutta käykö pellit, lämmönvaihtimet, pakoputki. Saako 1.3 moottorista 6V vehkeen ihan vain puolan, kaasuttimen, vauhtipyörän, startin asennuksella? Mielellään ottaisi samanlaisen moottorin, mutta jos 1.3kin sopii, niin mikäettei, katsotaan tuleeko tarjouksia. 

Katselin vähän noita remontteja netissä, niin kansiremontin tekeminen olisi ehkä mahdollisuuksien rajoissa, siinä saisi tiivistettyä kannen, sylinteriputkien ja työntötankojen suojaputkien liitoksia ja uusittua huonompia osia. Mutta kun ei tiedä, eikä ole kokemusta, niin vaikea sanoa. Jos vielä joutuu työstämään vaikka kansia, niin silloin muutkin mitat muuttuvat, näin olen ymmärtänyt, vaikeaksi menee.

Edited by Timo Suosalmi
Posted

Ottaen huomioon ajovalojen kasaamisessa kohtaamasi ongelmat, ulkoistaisin koneremontin suosiolla kokeneemmille. Jos kuitenkin haluat opiskella bokserin sielun elämää, ei tiivisteiden uusiminen ole ylitsepääsemätön este, jos vähänkin pysyy ruuvari kädessä. Patarautarivinelosiintottuneille Kuplan koneessa on pari uutta jippoa ja momenttiavain on ehdoton työkalu. Ja ehdottomasti etsi käsiisi Volkkarin tehtaan manuaali, sen löytää varmasti sähköisenä tällä palstalla huhuilemalla.

Posted

Sen myyntipalstalla myynnissä olevan 1.3 koneen kaikki pellit, tms. eivät ole vaihtokelpoisia 1.2 koneen kanssa vaan joitakin eroja on.

 

Tämä oli nyt vain esimerkkinä siitä että jos on koneen kanssa ongelmia niin kyllä täältä suomenmaasta koneen tekijöitä löytyy kohtuu korvausta vastaan...

 

Karkeasti ottaen kansien remppaaminen maksaa noin kolmesataa, tiivisteet sekä tönärin putket ja muut pikkuosat noin satkun...

 

Kaasari pitää yleensä rempata huoltosarjalla, sekä polttoainepumppu myös... 

 

Näistä monista pikkujutuistahan sitä loppulaskua sitten alkaa hiljalleen kertymään...  

 

Yleensä kun koneen pudottaa poterostaan pois sieltä löytyy muutakin puuhasteltavaa ja ihmeteltävää joiden korjaaminen sitten maksaa jotain x määrän euroja

Posted

Kaasarissa korjaussarja asennettuna, polttoainepumppu avattu ja putsattu. Kolmesataa ei paljon, täytyy kysellä. Suurin työ minulle on purkaa, irroittaa ja uudelleen asentaa moottori. Vanhoilla päivilläni sekaannuin vielä ilmajäähdytteiseen. Aikaisemmat 7 "entisöintiä" käyttöautoksi ovat menneet juoheasti hyvien korjauskirjojen avulla, mutta VW Haynesin korjauskirja käsittää Kuplien versiot 30 vuoden ajalta ja jättää monet asiat mainitsematta. Kuvat ovat yhtä suttua, kopion, kopion....kopioita.

Posted

Tuolla suojaputkisarjan hinnalla saa jopa yhden käytetyn moottorin.

Jossa luultavasti vuotaa ne samat suojaputket.

Jos ainoa murhe on että vuotaa putkien tiivisteistä, maksaisin ennemmin 130€ enemmän, kuin jumppaisin koneen irti, kannet irti, (ostaisin momenttiavaimen jos en omista) , laittaisin alkuperäiset suojaputket, mitkä mun tuurilla jäisivät vuotavaan ja asialle ei kauheasti enää kone paikallaa olisi mitään tehtävissä.

  • Like 1
Posted (edited)

En varmaan alkuperäisiä putkia mene laittamaan. Täytyy jättää asia lepäämään, maanantaina 2vkn matkalle. Lauantaina ja sunnuntaina vielä voin irrotella alapeltejä ja pyöritellä moottoria nähdäkseni vuotokohdan. Palattuani kyselen Porin alueelta mahdollista remonttimiestä. Porilaiset ymmärtääkseni hyvin edustettuina VW-harrastajien piirissä. Olisi hienoa kun "sais pois mureesta", kuten täällä sanotaan.

Edited by Timo Suosalmi
Posted

Nyt kuulostaa siltä, että turnausväsymys iski.. Kahden viikon tauko helpottaa.. Kun palaat, ota yhteyttä niin katsotaan yhdessä.

Laitoin yv:n jossa yhteystiedot.

Posted

Sivusta katseltuna kuulostaa hyvältä, kuplat pitävät siitä että niillä ajellaan joten näiden pienten teknisten murheiden ei pidä antaa lannistaa itseään.

 

Talvi on parasta aikaa remonteille, jolloin kesä jää ajelusta nauttimiseen.

 

:-)

  • 5 weeks later...
Posted (edited)

Nyt taas työmaalla - moottorin yläosa pois, kaasutin, imusarja, laturi/tuuletin, jalusta ja kotelo. Kotelon sain irti, kun käänsin takaluukun kannakkeet sivuun, laitoin kotelon vinoon ja irrotin öljynlauhduttimen, sitten kotelokin lähti. Nämä toimet sen takia, ettei tarviis moottoria irrottaa, yksin tehden pienen tunkin nostopään varassa taiteilu on paha homma. Täytyis olla joku pieni teline alle, joka ottais tukea koko pohjasta. Varmaan teenkin sellaisen, jos moottori täytyy irrottaa.

Saattaa olla, että vuoto on peräisin (pelkästään?) lauhduttimen alta, nostimien putkien alta ei taida vuotaa ollenkaan. Tilasin kuitenkin suojaputket, 1200 perusmallia. Lauhduttimen alapuolen tiivisteitä en voinut vaihtaa, kun oli vääränlaiset - tiivistesarja >69, oma 12/69 = 70.  Mitkä tiivisteet ostais?

Lauhdutin

 
Oma tiiviste: leveämpi kohta 15 mm, leveämpi kohta pyöristetty, kapeampi 14 mm, korkeus 8 mm, reikä 8 mm
Katsoin aircooledin tuotteita, jostain muusta firmasta toimitus 12-16pv, aircooledista samal viikol.
Edited by Timo Suosalmi
Posted

Tiivisteen malli riippuu siitä minkäkokoiset kanavat kampikammiossa ja öljynjäähdyttimessä on.70 vuosimallista lähtien kaikki saksalaiset kampikammiot isolla kanavilla,kannattaa kuitenkin mitata.Noita vanhanmallisia jäähdyttimiä on sekä 8 että 10 mm kanavilla.

Posted

Mikäli jäähdytin vuotaa kannattaa tarkistaa öljynpaineventtiili tai venttiilit...

 

Jos jumittavat paine nousee turhan korkeaksi ja vuotaa öljyä herkemmin sieltä täältä mistä heikon paikan löytää...

Posted

Mikäli jäähdytin vuotaa kannattaa tarkistaa öljynpaineventtiili tai venttiilit...

 

Jos jumittavat paine nousee turhan korkeaksi ja vuotaa öljyä herkemmin sieltä täältä mistä heikon paikan löytää...

Kun laitoin oheislaitteet, niin avasin ja putsasin öljynpaineventtiilin, siinä ei pitäis olla mitään...Lauhduttimen tiivisteet aika kovaksi menny

Posted

Kun laitoin oheislaitteet, niin avasin ja putsasin öljynpaineventtiilin, siinä ei pitäis olla mitään...Lauhduttimen tiivisteet aika kovaksi menny

 

Minkä näköinen venttiili oli? Olihan se oikein päin?

 

Yleensä siinä on semmoisia pystysuuntaisia hankaumia jollain kupeella venttiiliä. Itse olen hienolla vesihiomapaperilla ja yleisöljyllä kiilloitellut ne pois... Yhden käytössä olevan venttiilin hioin vielä rättilaikallakin mutta se taisi olla turhaa hipostelua ;-)

Posted (edited)

Huomasin juuri, että öljyreiät lohkossa hieman eri kokoiset, toinen 7,5 mm, toinen reilu 8 mm (M8 ruuvi mahtuu reilusti), tiivisteen reikä nafti 8 mm (M8 ruuvi ei mahdu.)

 

Minkä näköinen venttiili oli? Olihan se oikein päin?

 

En tiedä oliko oikein päin, laitoin samalla tavalla takaisin. Tuskin ollut väärin päin.

Edited by Timo Suosalmi
  • Like 1
Posted

En tiedä oliko oikein päin, laitoin samalla tavalla takaisin. Tuskin ollut väärin päin.

Olettamus on kaikkien katastrofien alku ;)

Posted

Olettamus on kaikkien katastrofien alku ;)

Täytyy tarkastaa, jos kuvista näkyy miten pitää tulla. Venttiilin ruuvikin nyt aukeaa helpommin, kun on avattu ja herkistetty, oli aikaisemmin tiukassa.

Posted (edited)

Siis kampikammio pienillä kanavilla,jos myös jäähdytin pienillä kanavilla niin mikään noista kolmesta vaihtoehdosta ei ole oikea.

No tätä mä vähän epäilin. Luin Sambaa ja totesin, että näennäisen yksinkertainen kysymys kahdesta tiivisteestä on aiheena kymmenissä sivuissa tekstiä! Sama juttu niin monessa Kuplan kysymyksissä! Luultavasti tarvitsen osan/osat nro 111-117-151, en ole vielä löytänyt myyjää - aircooledissa ei ole tätä eikä aircooled ei ole vastannut kyselyyn...Täytyy hakea. Ei se ollutkaan 111-117-151, se on suora pötkylä, sama mikä oli minulla tiivistesarjassa. Kyllä käy vaikeaksi.

Oliskohan tämä, on kyllä eri näköinen. Paruzzi 1824.

https://www.paruzzi.com/images/1824.jpg

Edited by Timo Suosalmi
Posted (edited)

Tos olis 3:lla kotimaisella kielellä asiaa öljynlauhduttimen tiivisteistä.

 

 

Tämä hyvä video. Se on kuitenkin nro 111-117-151, suora pötkylä. Erilainen muoto levennyksineen johtuu vain siitä, että tiiviste ollut puristuksessa kymmeniä vuosia, en tätä bonjannu.  Kiitos kommenteista, tämä asia selvisi videon myötä.

Edited by Timo Suosalmi
  • 2 months later...
Posted

Joulua ennen jäi tauolle. Tammikuussa vein kansiremonttiin, piti toimittaa korjaamolta koneistamolle: pakoventtiilit uudet, ventt. ohjaimet uudet, seetityö, venttiilityö, nostimien suojaputket/tiivisteet. Sitten kasausta, ei ihan parissa minuutissa, mutta parissa viikossa. Kaasarin kanssa ongelmia, ensin tuli liian vähän, kiihdytysputkesta ei tullut kuin pisara tai pari kerralla. Putsasin, ostin korjaussarjan, laitoin osat, ja nyt tulee mielestäni liikaa, käy vähän aikaa ja sitten sammuu ja bensa haisee, ihan pakoputkestakin tuleva. Otin kaasuttimen kannen irti ja katsoin bensanpinnan, oli 16mm kannen alapuolella, kirjan mukaan 12-14mm oikea, mutta siitä huolimatta tulee mielestäni liikaa bensaa. Nyt on toinen 28 PICT 2-kaasutin uä-pesussa, katsotaan miten käy, kun kasassa.

Posted

Nyt alkoi pöristä oikein kunnolla, ei sammu. Autotallissa ei voi kauan käyttää, ulos ei viitsi nyt viedä lumisateeseen. Joku tuossa vanhassa kaasuttimessa oli sitten vialla, kun ei suostunut käymään, vaikka samalla tavalla kokosin mokemmat kaasuttimet.

Posted

Mittaa bensanpaine, tulisi olla noin 0.2 baria...

Joo, mä näin että tästä olit maininnut toisessa yhteydessä, kaasuläpän akselista oli silloin puhe. Kyllä voisi mitata, mutta millä laitteella bensan painetta mitataan? Mistä voisi saada semmoisen?

Posted

Joo, mä näin että tästä olit maininnut toisessa yhteydessä, kaasuläpän akselista oli silloin puhe. Kyllä voisi mitata, mutta millä laitteella bensan painetta mitataan? Mistä voisi saada semmoisen?

 

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Polttoainepaineen-mittari-2000016980/

 

No vaikkapa tuommoisella jos ei tuota biltemaa ole likellä niin eiköhän jostain paikallisesta tarvikeliikkeestä tuommoisen löydä...

  • 3 months later...
Guest Caipirinha
Posted

Split T1 vm 61. Moottori tuntuu lämpiävän liikaa ja lämmettyä tyhjäkäynti huonoa.
Olisko Hesan seurulla korjaamoa, joka vois ottaa hoivaan parin viikon sisällä?

Caipirinha

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...