Jooo Posted May 6, 2006 Share Posted May 6, 2006 ...millasta välystä ootte käyttäneet rookereissa....Kitoos tiedoista etukäteen Quote Link to comment
mikko k Posted May 7, 2006 Share Posted May 7, 2006 Tehtaan ohje 0,06-0,12mm. Olen yleensä asetellut tuohon ylärajalle. Quote Link to comment
hanski. Posted May 7, 2006 Share Posted May 7, 2006 0.12 oon itsekkin useasti käyttänyt...0.15 on jo liikaa....ja 0.10 liian piukka! ohjeet saanut jokkiksen sm-mestarilta... Quote Link to comment
Racing Posted May 7, 2006 Share Posted May 7, 2006 Eräs yli 300 kpl vw T1 moottoreita Jm,katu ym. rakentanut tyyppi mulle kertoi kun aloittelin harrastusta aikanaan ja kuuntelin vinkkejä jotta 0.12 olisi aina ihannearvo. Itse olen aina pyrkinyt 0.1-0.12. Quote Link to comment
Guest jarsat Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 vanhaan ketjuun vähän jatkoa. Kun ruvetaan oikein hieroon mikä on oikea tapa mitata päittäisvälys: työntää paketti toiseen päähän ja pitää siellä vai työntää ja päästää irti. tavasta riippuen mittaustulos 0.08 ja 0.12. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 Ei sitä pitäs kyl minkään voiman takasinpäin liikuttaa. Kampuran ja vauhtiksen taipumaa ei kannata ottaa mittaistulokseen mukaan. Quote Link to comment
Guest jarsat Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 elikäs siinä tapauksessa välys 0.08 tai 0.09. Pikkasen pieneni siitä kun aiemmin ennen stefan laittoa kokeilin sillon oli 0.10-0.11. eipä tainnu olla sillon kunnolla momentissa. noh näin sit mennään ja toivotaan et piisaa. Quote Link to comment
Racing Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 noh näin sit mennään ja toivotaan et piisaa. Noh, Kyllä se leipoo sitten päittäislaakeriin ja laakeri pyörähtää pesässä tuhoen laakeripukin jos liian tiukka on... Nimim. kantapään kautta oppien joskus silloin aikojen alussa... Quote Link to comment
janskuk Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 Kannattaako ottaa riski? 0,08-0,09 on liian pieni,sanon minä! Ja muut sanoo, mitä??? Quote Link to comment
hanski. Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 kuten yks "velho" sanoi... kympillä leikkaa, kahdella kympillä takoo paskaks..... Quote Link to comment
mikan Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 Jos tehtaan antama ohjearvo on tuo yllämainittu 0,06-0,12mm, niin eikö kaikki siihen haarukkaan mahtuva ole ok? t. Mika ja 0.09 Quote Link to comment
Guest Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 Jos on uusista osista kasattu niin valys kasvaa hitusen ekojen kilsojen aikana kun osat asettuu ja hioutuu toisiinsa. Shimmilevyista lahtee varit aika pian jne :) Jos laittaa kaytettyja shimmilevyja niin monasti ne on hiukan kupilla ja aiheuttaa hiukan valheellisia paittaisvalyslukuja ellei paina kunnolla valyksia pois mitattaessa. Lopullinen kasaus oljytyilla shimmeilla, oljy siella valissa pienentaa valysta taas hiukan sekin, kunnes moottorin kaytya hetken, ylimaaraiunen oljy puristuu sielta valista pois. Valysta on oltava etta oljya mahtuu shimmien valiin voitelemaan. Kuivilteen kasattuna olemattomilla valyksilla shimmit/paatylaakeri voi karahtaa. Quote Link to comment
Guest Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 en kyllä kellottais brazilialaisia noin pienillä välyksillä ja päittäinen suurenee sitä mukaan kun pidetään kytkintä pohjassa. Quote Link to comment
janskuk Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 Alle kympin välyksellä ei välttämättä ehdi painamaan kytkintä, ainakaan koneen käydessä.... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 Jos tehtaan antama ohjearvo on tuo yllämainittu 0,06-0,12mm, niin eikö kaikki siihen haarukkaan mahtuva ole ok? t. Mika ja 0.09 Toinen Mika ja 0.09 ilmottautuu. Ainakin muistelisin, että niille paikkeille se jäi. Quote Link to comment
Guest jarsat Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 juu osat uusia paitsi levyt kerätty nurkista, öljyä käytetty runsaasti asennusvaiheessa. Tuli kans mieleen saattaa kulua jonkinverran alkumetreillä. Quote Link to comment
MaHa Posted April 9, 2008 Share Posted April 9, 2008 Lainataanpa tätä hieman. Joutuuko hukkaan ja hävitykseen jos käyttää neljää säätöprikkaa kolmen sijaan? Quote Link to comment
vwagen Posted April 9, 2008 Share Posted April 9, 2008 Ei mitään väliä,kunhan välys on oikea. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 9, 2008 Share Posted April 9, 2008 Sillekin rikattomalle maksimille oli arvonsa kirjassa (jota en muista), eli jos joutuu 4 rikkaa käyttämään niin liekö jo koneistusta vailla lohko? Muistaakseni 3 paksuinta rikkaa on vielä aika paljon ohuempi kun 4 ohuinta mahdollista? Puavo @ www.dwl.fi Quote Link to comment
Guest Posted April 9, 2008 Share Posted April 9, 2008 Varmistakaa sitten etta paittaisvalys on kaikki vauhtiksen ja laakerin valissa, eika esim. laakeri ole valja lohkoon paittain. Sita valysta ei shimmit poista, mutta jos ei sita huomaa niin saattaa menna shimmilevyt todella kireelle ja silti heittokello nayttaa etta valysta piisaa. Eli vauhtis kiristyy laakeria vasten ja laakeri holskyy lohkossa. Aika lyhytikainen pata sellainen.. Jan Quote Link to comment
MaHa Posted April 9, 2008 Share Posted April 9, 2008 lohko on suoraan koneistuksesta. Välys mitattu pöydällä irti lohkosta. Ei vaan ollut sopivia että menis kolmella ja neljällä löytyisi hyllystä. Quote Link to comment
Guest Posted April 9, 2008 Share Posted April 9, 2008 sit ei oo vaaraa. 4 on ihan jees. 2 ei ole, ja 5 on merkki siita etta joku mitta on pain helv.. Quote Link to comment
Guest Kupla71 Posted April 11, 2008 Share Posted April 11, 2008 kuinka tiukalle ootte vauhtipyörän pultin laittanu? Quote Link to comment
Guest jarsat Posted April 11, 2008 Share Posted April 11, 2008 puolen metrin väännin ja 72 kiloinen henkilö varren päähän seisoon (oma elopaino). kiristys momentti 36 kgm Quote Link to comment
mikan Posted April 11, 2008 Share Posted April 11, 2008 Likipitäen sama metodi, mutta painoa hieman enemmän. Eikös se ole 35 valmistajan ilmoittama momentti? t. Mika Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted April 11, 2008 Share Posted April 11, 2008 Turhaa hierontaa. Mulle tehtiin tohon bussiin 9 vuotta sitten moottori jossa toi päittäisvälys on jotenkin päin persettä. Moottoria kun pyörittää niin välillä välys on hyvin pieni kun taas toisessa asennossa melkoinen kolistin. Siis näin vauhtipyörästä kokeiltuna. Sitä sitten yritettiin tuloksetta säätää ja annettiin olla. Nyt on koneella ajettu varmaan joku 20 -30 t km ja hyvin pelittää. Ja mikä ihmeellistä tuo välys pieneni huomattavasti kun siirryin käyttämään 20W 50 öljyä. Enään en ressaa, vedetään niin monta suvea kun kestää.. Ja tää siis ihan täyttä skeidaa eli ei näin mutta kyllä niillä aikasta kauan saa paukuttaa ennenkuin hajoaa. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 11, 2008 Share Posted April 11, 2008 Miulla noin 5000km vaihtelevaa katuajoa pari kesää ja sen jälkeen muutama urtsi konerikkoon päätyen. Päittäisvälyksestä jouduin nyt rebuildissa vaihtamaan yhden shimmin paksumpaan, molemmilla kerroilla säädetty heittokellolla 0.09mm:n. Tuossa välissä lohko oli kulunut siis 0.05mm (shimmien paksuuseron). Testasimpa muuten Jussin mainitsemia eri kampuran asentojakin, ei ollu eroa eri asennoilla :) Veikkaan silti jotenki että Jussin kone kestää pidempään... OEM-vauhtispultti tehtaan momenttiin käsipelissä (metrin varrella) ja liimaa kierteeseen. Lähtee se sitten kun kunnolla lämmittää. Puavo @ www.dwl.fi Quote Link to comment
mick Posted April 11, 2008 Share Posted April 11, 2008 Minä tein motin, jossa oli 1mm enemmän päätypukkia kavennettu kuin laakeripesää isonnettu... Tein 1mm "prikan" vanhasta laakerista. Tein tarvittavat säädöt, ja kaikki oli ok. 100km ajoa, ja prikka oli nähtävästi murtunut, hajonnut, tomuuntunut, läjääntynyt tai jotain... Nyt on välystä koneessa reilu milli perkeles. Vitutti niin maan perkeleesti, joten ajattelin että hajotetaan koko kone sitten! Pommitin puoli kesää minkä pääsin(88pytyt, nurkat, w110, kärmes, streetpro2, käretön+009, 4kg vauhtis jne jne), ja ajoin sitten vielä BIF Oulunletkassa. Takas ammuin sen mitä pääsi(ei ei, eipä ylinopeutta tietenkään. Enhän sellaista harrasta.) ja nyt alkuvuoden maaliskuusta ajanu. Miksi tuo ei hajoa? Minulla on öp mittari, ja paineet on ollu alusta saakka samat, eli silloin kun kone oli "ehjä", niin edelleen on samat. Mitään ei ole muuttunu vaikka kone on saanu kenkää. Säälittä. Quote Link to comment
Guest Posted April 13, 2008 Share Posted April 13, 2008 ei öp.t välttämättä katoa vaikka päittäis välystä olin miten paljon vaan.eikä ne öljynpaineet kerro aina koko totuutta kuitenkaan laakereiden kunnosta.riippuu tietysti mistä mitattu,kierron lähtö vai loppu päästä?yleensä lähtö,jossa alkup anturikin sijaitsee. ja sillon valehtelee eniten.se paine kun voi kadota viimisestä laakerista piirissä ja sillon ei valo pala ennen kun tuho jo tullut muutama kone missä laakerit ihan paskana silti painevalo ollu normaali. esim 1,6td kone(vesi) minusta viisaampi koska 2 öp anturia sekä ylä että ala paine mitattuna niillä,sillon herkemmin näkee vian saapuvan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.