Jump to content

Päittäisvälys...


Recommended Posts

Posted

Eräs yli 300 kpl vw T1 moottoreita Jm,katu ym. rakentanut tyyppi mulle kertoi kun aloittelin harrastusta aikanaan ja kuuntelin vinkkejä jotta 0.12 olisi aina ihannearvo. Itse olen aina pyrkinyt 0.1-0.12.

  • 1 year later...
Guest jarsat
Posted

vanhaan ketjuun vähän jatkoa. Kun ruvetaan oikein hieroon mikä on oikea tapa mitata päittäisvälys: työntää paketti toiseen päähän ja pitää siellä vai työntää ja päästää irti. tavasta riippuen mittaustulos 0.08 ja 0.12.

Guest Mika Raussi
Posted

Ei sitä pitäs kyl minkään voiman takasinpäin liikuttaa. Kampuran ja vauhtiksen taipumaa ei kannata ottaa mittaistulokseen mukaan.

Guest jarsat
Posted

elikäs siinä tapauksessa välys 0.08 tai 0.09. Pikkasen pieneni siitä kun aiemmin ennen stefan laittoa kokeilin sillon oli 0.10-0.11. eipä tainnu olla sillon kunnolla momentissa.

 

noh näin sit mennään ja toivotaan et piisaa.

Posted

noh näin sit mennään ja toivotaan et piisaa.

 

Noh,

Kyllä se leipoo sitten päittäislaakeriin ja laakeri pyörähtää pesässä tuhoen laakeripukin jos liian tiukka on...

 

Nimim. kantapään kautta oppien joskus silloin aikojen alussa...

Posted

Jos tehtaan antama ohjearvo on tuo yllämainittu 0,06-0,12mm, niin eikö kaikki siihen haarukkaan mahtuva ole ok?

 

t. Mika ja 0.09

Posted

Jos on uusista osista kasattu niin valys kasvaa hitusen ekojen kilsojen aikana kun osat asettuu ja hioutuu toisiinsa. Shimmilevyista lahtee varit aika pian jne :)

 

Jos laittaa kaytettyja shimmilevyja niin monasti ne on hiukan kupilla ja aiheuttaa hiukan valheellisia paittaisvalyslukuja ellei paina kunnolla valyksia pois mitattaessa.

 

Lopullinen kasaus oljytyilla shimmeilla, oljy siella valissa pienentaa valysta taas hiukan sekin, kunnes moottorin kaytya hetken, ylimaaraiunen oljy puristuu sielta valista pois.

 

Valysta on oltava etta oljya mahtuu shimmien valiin voitelemaan. Kuivilteen kasattuna olemattomilla valyksilla shimmit/paatylaakeri voi karahtaa.

Posted

en kyllä kellottais brazilialaisia noin pienillä välyksillä ja päittäinen suurenee sitä mukaan kun pidetään kytkintä pohjassa.

Guest Mika Raussi
Posted
Jos tehtaan antama ohjearvo on tuo yllämainittu 0,06-0,12mm, niin eikö kaikki siihen haarukkaan mahtuva ole ok?

 

t. Mika ja 0.09

Toinen Mika ja 0.09 ilmottautuu. Ainakin muistelisin, että niille paikkeille se jäi.

Guest jarsat
Posted

juu osat uusia paitsi levyt kerätty nurkista, öljyä käytetty runsaasti asennusvaiheessa. Tuli kans mieleen saattaa kulua jonkinverran alkumetreillä.

  • 4 weeks later...
Posted

Sillekin rikattomalle maksimille oli arvonsa kirjassa (jota en muista), eli jos joutuu 4 rikkaa käyttämään niin liekö jo koneistusta vailla lohko?

 

Muistaakseni 3 paksuinta rikkaa on vielä aika paljon ohuempi kun 4 ohuinta mahdollista?

 

Puavo @ www.dwl.fi

Posted

Varmistakaa sitten etta paittaisvalys on kaikki vauhtiksen ja laakerin valissa, eika esim. laakeri ole valja lohkoon paittain. Sita valysta ei shimmit poista, mutta jos ei sita huomaa niin saattaa menna shimmilevyt todella kireelle ja silti heittokello nayttaa etta valysta piisaa. Eli vauhtis kiristyy laakeria vasten ja laakeri holskyy lohkossa. Aika lyhytikainen pata sellainen..

 

Jan

Posted

lohko on suoraan koneistuksesta. Välys mitattu pöydällä irti lohkosta. Ei vaan ollut sopivia että menis kolmella ja neljällä löytyisi hyllystä.

Posted

sit ei oo vaaraa. 4 on ihan jees. 2 ei ole, ja 5 on merkki siita etta joku mitta on pain helv..

Guest Kupla71
Posted

kuinka tiukalle ootte vauhtipyörän pultin laittanu?

Guest jarsat
Posted

puolen metrin väännin ja 72 kiloinen henkilö varren päähän seisoon (oma elopaino).

 

kiristys momentti 36 kgm

Guest Jussinbussi
Posted

Turhaa hierontaa.

 

Mulle tehtiin tohon bussiin 9 vuotta sitten moottori jossa toi päittäisvälys on jotenkin päin persettä. Moottoria kun pyörittää niin välillä välys on hyvin pieni kun taas toisessa asennossa melkoinen kolistin. Siis näin vauhtipyörästä kokeiltuna.

 

Sitä sitten yritettiin tuloksetta säätää ja annettiin olla. Nyt on koneella ajettu varmaan joku 20 -30 t km ja hyvin pelittää. Ja mikä ihmeellistä tuo välys pieneni huomattavasti kun siirryin käyttämään 20W 50 öljyä.

 

Enään en ressaa, vedetään niin monta suvea kun kestää..

 

Ja tää siis ihan täyttä skeidaa eli ei näin mutta kyllä niillä aikasta kauan saa paukuttaa ennenkuin hajoaa.

Posted

Miulla noin 5000km vaihtelevaa katuajoa pari kesää ja sen jälkeen muutama urtsi konerikkoon päätyen. Päittäisvälyksestä jouduin nyt rebuildissa vaihtamaan yhden shimmin paksumpaan, molemmilla kerroilla säädetty heittokellolla 0.09mm:n. Tuossa välissä lohko oli kulunut siis 0.05mm (shimmien paksuuseron).

 

Testasimpa muuten Jussin mainitsemia eri kampuran asentojakin, ei ollu eroa eri asennoilla :) Veikkaan silti jotenki että Jussin kone kestää pidempään...

 

OEM-vauhtispultti tehtaan momenttiin käsipelissä (metrin varrella) ja liimaa kierteeseen. Lähtee se sitten kun kunnolla lämmittää.

 

Puavo @ www.dwl.fi

Posted

Minä tein motin, jossa oli 1mm enemmän päätypukkia kavennettu kuin laakeripesää isonnettu... Tein 1mm "prikan" vanhasta laakerista. Tein tarvittavat säädöt, ja kaikki oli ok. 100km ajoa, ja prikka oli nähtävästi murtunut, hajonnut, tomuuntunut, läjääntynyt tai jotain... Nyt on välystä koneessa reilu milli perkeles. Vitutti niin maan perkeleesti, joten ajattelin että hajotetaan koko kone sitten! Pommitin puoli kesää minkä pääsin(88pytyt, nurkat, w110, kärmes, streetpro2, käretön+009, 4kg vauhtis jne jne), ja ajoin sitten vielä BIF Oulunletkassa. Takas ammuin sen mitä pääsi(ei ei, eipä ylinopeutta tietenkään. Enhän sellaista harrasta.) ja nyt alkuvuoden maaliskuusta ajanu. Miksi tuo ei hajoa? Minulla on öp mittari, ja paineet on ollu alusta saakka samat, eli silloin kun kone oli "ehjä", niin edelleen on samat. Mitään ei ole muuttunu vaikka kone on saanu kenkää. Säälittä.

Posted

ei öp.t välttämättä katoa vaikka päittäis välystä olin miten paljon vaan.eikä ne öljynpaineet kerro aina koko totuutta kuitenkaan laakereiden kunnosta.riippuu tietysti mistä mitattu,kierron lähtö vai loppu päästä?yleensä lähtö,jossa alkup anturikin sijaitsee. ja sillon valehtelee eniten.se paine kun voi kadota viimisestä laakerista piirissä ja sillon ei valo pala ennen kun tuho jo tullut

 

muutama kone missä laakerit ihan paskana silti painevalo ollu normaali.

 

esim 1,6td kone(vesi) minusta viisaampi koska 2 öp anturia sekä ylä että ala paine mitattuna niillä,sillon herkemmin näkee vian saapuvan.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...