Matti-Pekka Posted May 14, 2017 Share Posted May 14, 2017 (edited) Terve Ei nyt varsinaista ongelmaa, mutta aina välillä pistää silmään keskustelussa että johonkin kaasariin sopii jokin jakaja,,jokin ei sitten lainkaan..eli mihin perustuu se että johonkin koneeseen jonkun kaasariin (kaikki jotain pikkusia yksikurkkuisia putouskaasareita ja perus kone) pariksi käy vain tietty alipainejakaja eikä esim. keskipakoisjakaja? antakaa nyt kokeneemmat vw miehet selkeää faktaa jotta noviisikin ymmärtää.. Edited May 14, 2017 by Matti-Pekka Quote Link to comment
tolvana Posted May 14, 2017 Share Posted May 14, 2017 (edited) Kyl ne kaikki keskenään sopii...toiset vaan on suunniteltu toimimaan parina. Muuttujiahan on paljon , alipaineen määrä,alipainekellon koko ja liikerata,kiihypumpun tuotto, suutin ja läppäkoko plus noin miljoona muuta. " Muutama" germaaniengineeri noita varmaan labrassa ja teoriassa miettinyt ja saattanut vaikka pari kenttäkoettakin tehdä mut isoimmat muutokset ajoittunee -70 luvun alkuun kun iski päälle saastemääräyksiä siellätäällä. Edit. Keskipakojakaja säätää ennakkoa vain ja ainoastaan kierrosten mukaan. Alipainekello taasen kaasuläpän asennon mukaan eli pintakaasulla saadaan ennakkoa lisättyä ilman nakutusta. Käytännössä kulutusta saa alemmas ja kaasuunvastaavuutta parannettua. Edited May 14, 2017 by tolvana Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 14, 2017 Share Posted May 14, 2017 (edited) Sytytyksestä lisää kysyttävää; Kun nää vehkeet on rullannu tehtaalta ulos, niin polttoaineet on ollu aika erilaista ky nykysin. Yksi ero mikä vaikutta(nee) perusennakkoon on että isojen-poikien mukaan tuon kuplan syntyaikakauden bensat palo nopeesti. Ja että nykyset palas hitaammin (saaste etc juttujen takia). Eli... Onko tuo tehtaan sytytys perusennakko arvo nykybensalla oikea? Vai pitäskö sitä suurentaa, jotta max palopaine saavutetaan oikeaan aikaan? Edited May 17, 2017 by P_Valtonen Quote Link to comment
tolvana Posted May 14, 2017 Share Posted May 14, 2017 Omiin kokemuksiin perustuen sanoisin että ennakkoa pari pinnaa pitää lisätä ja myöskin suutinkokoa kasvattaa 2.5-5 numeroa. Ei oo mitään hienoja pakokaasuanalysaattoreita tms. mut laajakaistalambaadan näyttöön jos uskoo niin orkkiskoon suuttimilla käy vähän ohkasella ja samaten tuolla sytkän aikaistuksella saa ylimääräisen yskän ja kakomisen kuriin useimmiten. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted May 15, 2017 Author Share Posted May 15, 2017 (edited) Omiin kokemuksiin perustuen sanoisin että ennakkoa pari pinnaa pitää lisätä ja myöskin suutinkokoa kasvattaa 2.5-5 numeroa. Ei oo mitään hienoja pakokaasuanalysaattoreita tms. mut laajakaistalambaadan näyttöön jos uskoo niin orkkiskoon suuttimilla käy vähän ohkasella ja samaten tuolla sytkän aikaistuksella saa ylimääräisen yskän ja kakomisen kuriin useimmiten. Kyllä vähän sama tuntuma on itsellekin tullut ja ennakon lisääminen ja pieni provo suuttimiin parantaa tilannetta... Edited May 15, 2017 by Matti-Pekka Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted May 15, 2017 Author Share Posted May 15, 2017 (edited) Lainaan tätä vitjaa vielä toiseen kysymykseen... Mulla on ollut mopossa mukana varalle toinen virranjakaja jos tuo nyt käytössä oleva kiinan keskipakoisverme tilttaa...no kokeilin joutessani että toimiihan se varmasti jos sitä oikein reissulla tarvis...no toimihan se hetken..sitten wanha korppu kondensaattori kypsy.. Ajattelin kunnostaa tuon alkuperäisen alipainejakajan varoiksi , mutta kun hain kauppiailta konkkaa,kärkiä,kantta, tuon jakajan numeron mukaan niin hieman sekavalta numerosotkulta vaikutti...Eli mulla on kätösessä jakaja jonka numerot on: JUR4 0231 137 009 113 905 205K jos tämän varustas uusilla kärkillä ja konkalla+ kannella , niin mistä ja millä numeroilla löytyisi osat? tai.. jos laittaisin kärjettömän modulin/ ankkurin (joka sopii alkuperäiseen n.4 ohmin ensiö puolaan) + kannen , niin millaisesta setistä silloin apu löytyy.. Edited May 15, 2017 by Matti-Pekka Quote Link to comment
Tanhis Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 Beetle 1966-1967 * 1300/1500 Distributor: VW 113-905-205K/L, Bosch 0231 137 009/010 > 315-905-205B, 0231 137 031 Can Use: VW 113-905-205M, Bosch 0231 137 021, 113-905-205T, 0231 137 035 or 036 Points: 01 009 Points Replacement Plate Assy: VW 111-905-227B, Bosch 1237 110 139 (Note: Order 01 013 Points when using this Plate Assy) Condensor: 02 007 - Note: If equipped w/AC use 02 069 Rotor: 04 006 Cap: 03 001 Parts Kit (Shims, Washers & Hardware): 059-998-211, Bosch 1237 010 007 Coil: 6 Volt - 00 001, 12 Volt - 00 015 Blue Coil: 6 Volt - 00 016, 12 Volt - 00 012 Vacuum Can: 07 017 Ignition Wires: 09 001 Spark Plug: W8AC Timing Set At:: 7.5deg BTDC Static or @ 800-950rpm w/strobe w/vacuum hose disconnected and plugged Advance/Retard Range: Vacuum (Advance Only): 17-19deg @ 1.3 In. Hg, 24-28deg @ 3.2 In. Hg Tuosta orkkisnumerot auttamaan hakua. Quote Link to comment
KimmoH Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 Tää on hyvä saitti http://www.oldvolkshome.com/ignition.htm Quote Link to comment
multanen Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 JUR4 0231 137 009 113 905 205K En kyllä alkaisi kunnostamaan tuota tuollaiseen käyttöön. Museoautoon tietysti loistava jos kaverina on saman ikäluokan sopiva kaasutin. Ei taida kovin monella muuten olla tuommosta pelkällä alipaineella ohjattua jakajaa käytössä..? Uudempien kaasuttimien alipaine-ulosotto ei ole yhteensopiva tuon jakajan kanssa. Kyllä se tietysti käynnissä pysyy ja ehkä kotiin pääsee tuollakin. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted May 15, 2017 Author Share Posted May 15, 2017 Beetle 1966-1967 * 1300/1500 Distributor: VW 113-905-205K/L, Bosch 0231 137 009/010 > 315-905-205B, 0231 137 031Can Use: VW 113-905-205M, Bosch 0231 137 021, 113-905-205T, 0231 137 035 or 036 Points: 01 009 Points Replacement Plate Assy: VW 111-905-227B, Bosch 1237 110 139 (Note: Order 01 013 Points when using this Plate Assy) Condensor: 02 007 - Note: If equipped w/AC use 02 069 Rotor: 04 006 Cap: 03 001 Parts Kit (Shims, Washers & Hardware): 059-998-211, Bosch 1237 010 007 Coil: 6 Volt - 00 001, 12 Volt - 00 015 Blue Coil: 6 Volt - 00 016, 12 Volt - 00 012 Vacuum Can: 07 017 Ignition Wires: 09 001 Spark Plug: W8AC Timing Set At:: 7.5deg BTDC Static or @ 800-950rpm w/strobe w/vacuum hose disconnected and plugged Advance/Retard Range: Vacuum (Advance Only): 17-19deg @ 1.3 In. Hg, 24-28deg @ 3.2 In. Hg Tuosta orkkisnumerot auttamaan hakua. No jos esim aircooledilta katsoo kärkiä..niin en minä nyt tuolla vw -osanumerolla sieltä löydä? vai onko nyt sisälukuongelmia mulla.... Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted June 3, 2017 Author Share Posted June 3, 2017 (edited) No niin ..palataan aiheeseen. Yllättävä havainto oli se että kuinka paljon paremmin tuolla alkuperäisellä (aiemmissa viesteissä mainuttu vw no. 113 905 205 K) pelkällä alipaine säätöisellä jakajalla sai moottorin tehon käyttöön nimenomaan siellä alakierroksilla ..eli isolla vaihteella alhaalta vedättäessä ei uupumista juurikaan tapahdu , verrattuna keskipakoisjakajaan (joka oli modattu jo herkälle ennakon nostolle ja oikeille max. ennakoille) kun kaasuttimessa on samat suuttimet ja säädöt. Moottorin testipukissa ja ajotuntuman mukaan se keskipakoisjakaja säädettiin kyllä varsin hyväksi, eikä siitä mitään käytännön ongelmia tämän n. 7000km:n ajon aikana esiintynyt...mutta kumminkin kun kokeilin tuota alkuperäistä alipainejakajaa oli ajotuntuma kyllä selvästi parempi...no ei se mitään, hyvä näin, mutta nyt on yksi pieni käytännön ongelma jossa tarvis apua...kuten aiemmin kirjoitin niin haluaisin ostaa varaosia tähän alkuperäiseen jakajaa, mutta tuo vaihtoehtojen määrä +vaihtuneet varaosanumerot on kun mielipuolenpäiväkirja vw varaosiin tottumattomalle..eli jos saisi ihan käytännön neuvon mistä ja millä numerolla ostan ko. jakajaan ...pyörijän+konkan+kärjet+kannen ja jakaja oli tämä ...Bosch no. 0231 137 009..vw no. 113 905 205 K ja vinkkinä sain jo että kyseessä olisi jotain 66--67 vuoden jakaja 1300ja 1500 koneisiin. Edited June 3, 2017 by Matti-Pekka Quote Link to comment
MicaL Posted June 3, 2017 Share Posted June 3, 2017 Mulla on nyt pyörässä keskipakojakaja joka heittää heti tyhjäkäynniltä täydet ennakot ja tuntuisi pelaavan lähes parhaiten. On ollut pelkkiä alipainejakajia, pelkkiä keskipakojakajia ja niitä joissa molemmat, jopa alipaine 123. Ennenkaikkea vaikuttaisi positiivisesti tuohon matalilta kierroksilta kiihdytykseen ja siinä esiintyneeseen nuukahtamiseen. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted June 3, 2017 Author Share Posted June 3, 2017 Mulla on nyt pyörässä keskipakojakaja joka heittää heti tyhjäkäynniltä täydet ennakot ja tuntuisi pelaavan lähes parhaiten. On ollut pelkkiä alipainejakajia, pelkkiä keskipakojakajia ja niitä joissa molemmat, jopa alipaine 123. Ennenkaikkea vaikuttaisi positiivisesti tuohon matalilta kierroksilta kiihdytykseen ja siinä esiintyneeseen nuukahtamiseen. Terve, mikä jakaja se nyt on..käsitin että sulla olisi ollut myös pelkkä alipaine.... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.