Jump to content

Huohotinsäiliö


Recommended Posts

Minulla on tuollainen testissä torstaina, tosin normaaliin öljynkiertosysteemiin. https://www.csp-shop.com/en/engine/csp-breather-box-115-451-100gp-24296d.html

Vaikuttaa muuten lupaavalta, mutta huohotus tapahtuu tuosta ainoastaan yhden ½" reiän kautta. Ajattelin värkätä tuohon öljyntäyttöaukkoon jonkun suodattimen ja jättää korkin pois, jotta tuo pönttö ei ahdistaisi. Mallikuvassa tosin tuo hengittää toiseen ilmansuodattimeen.

Tämä CSP:n setti toimii mahtavasti. ½ tuuman letkut kummastakin kannesta ja yksi lohkosta. Loiskelevyt pitävät öljypisaran pöntön sisällä, vaikka öljyntäyttökorkki on auki. Suosittelen. 

post-263-0-58871500-1498117281_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Tuon olisin ostanut jos olis käytössä vakio puhallinkoppa. Kansien takia mahtuu toi samanvalmistajan 911 koppa, jonka jalassa 1kpl lähtöjä ja mahdollisesti bensapumpun paikalta saa toisen lähdön.

 

lS2qlx.jpg

 

 

TzvDuD.jpg

 

 Zdb0GI.jpg

 

Luonnostelin omaa versiota SW:llä vähäsen kans:

 

NZzMQe.jpg

 

 

Tämä CSP:n setti toimii mahtavasti. ½ tuuman letkut kummastakin kannesta ja yksi lohkosta. Loiskelevyt pitävät öljypisaran pöntön sisällä, vaikka

 

öljyntäyttökorkki on auki. Suosittelen. 

 

Edited by -Alex-
Link to comment

Itselläni on ollut "vileda-villaa" laturinjalassa, sen vakio louver-levyn päällä. Ei murene koska on sen verran kestävää. Perinteinen teräsvilla ei kyllä sovi tarkoitukseen kun siitä lähtee pientä palaa. Paremmin se (ainakin teoriassa) toimii jos se erottimena toimiva materiaali on mahdollisimman viileää -> lauhtuu höyryt.Eli erillinen astia parempi kuin siinä laturinjalassa.  Se Alexin linkkaama levymateriaali on mitä usein käytetään jos ei ole "villaa". Tovi senhän voi leikata laserilla samalla kuin leikkaa palat, esim näin: http://www.goapr.co.uk/products/catch_can_mqb_ea888.html

 

Autot joilla ajetaan satoja/tuhansia kilometrejä öljynvaihtojen välissä olis kyllä hyvä olla kampikammiokaasujen "huuhtelu" ilmalla. Muuten kaikki blow-by menee öljyyn. Laittaa vaikka sitten sulkuventtiilin jos haluaa ajaa stripillä maksimi alipaineella (kuivasumpulla).

 

Ilman ohjauksessa tullut kokeiltua kaikenlaista outoa. Matalilla kierroksilla mopon imusarjan läpät toimivat aika hyvin ja aikaansaavatkin jopa pienen alipaineen. Kun takimmainen mäntäpari menee kohti AKK:ta se tekee painepulssin ja läpät aukeaa, ja sitten kun taas liikkuvat ylöspäin läpät menevät kiinni ja tulee pieni alipaine. Kierroksilla se ei toimi yhtä hyvin ja itse asiassa saattaa jopa ahdistaa jos enemmän ohivuotoa. Kierroksilla taas pieni ejektori pakoputkessa toimii ailpaineen tuottajana. Toki sikäli huono että se saattaa kastella pakoputken ->savuttaa eikä tiedä välttämättä mistä se öljy tulee, koneesta tai huohottimesta.

Link to comment

Tein pari virtaussimulaatiota, jossa  kyljestä tulee 3 barin paineella sisään ilma ja ulos tulee alhaalta sekä ylhäältä 1 bar  ns. ilmakehän paineella/ staattisella paineella.  Yhdessä levyssä noin 2,5 kertainen pinta-ala verrattuna kaikkiin neljään sisääntuloreikiin.  Tarvikemotista hain jo hitsattavat AN nipat ja ensvkolla leikkeet tilaukseen. Kokeilen vielä alas lisätä yhden levyn.

 

4Ef12Z.jpg

PwZTNn.png
nFRhI8.png

Link to comment

Tallissa oltu ja jatkossakin ollaan lähes joka viikko 4-20 tuntia, paitsi flunssassa jolloin terve järki sanoo että älä tee mitään raskasta, sen sijaan voi suunnitella silloin jotain osia silloin.

Edited by -Alex-
Link to comment

Omakohtainen kokemus on, että huohotuksen mukana tulee öljyä ulos.

Voihan se toki olla että hillitsee kummasti jos purkki on suhteellisen ohuiden puolen metrin letkujen päässä. Itse tein pienen säiliön suoraan laturinjalan päälle haittalevyjen kera. Siihen suodatin päälle ja konehuone on aina sotkuinen. Konehuoneessa niin ahdasta ahtoputkien ym. Kanssa että ei oikein muualle säiliö mahtunut.

 

Nyt keväällä siirsin 25mm letkulla suodattimen koneen jäähypeltien alle ja sotkut katosivat. (Tai siirtyvät ulkopuolelle) Voihan se olla että sylinterit vuotavat ja huohottaa siksi, kai ahtopainekin jotain voi vaikuttaa, mutta ei tuollaisesta säiliöstä haittaakaan voi olla.

 

askarruttaa kuinka vapaasti koneen huohotus pitää pitää pelittää, huohottaako riittävästi ohuiden putkien kautta? Mikä on riittävä huohotus? Piisaako jos pysyy stefat paikallaan ja hihnapyörän takaa ei lennä öljy konehuoneeseen? Ei sitä öljyä varmasti säiliöön päädy jos sinne joku mehupilli johtaa, ei tule öljyä ulos kun ei hengitäkään...

Edited by peruskallio
Link to comment

Huohotuksen mukana tulee aina öljyä, vähän tai enemmän.   Perus nyrkkisääntö on että isommat ja kiertävät moottorit tarvii erillisen huohotinsäiliön ja isompi letku parempi.  3/4 pytyn kanteen laitettu huohotusletku saattaa mahdollisesti tuoda öljyä säiliöön. Hsuomen tapauksessa ainakin toi laturinjalasta lähtevä 50mm letku on riittävän iso, niin ei sitä painettakaan hirmuisesti voi olla, kun öljyä ei ole tullut säiliöön.  Kuivasumppupumppu tekee osansa varmasti tuossa kombinaatiossa. 

 

Tarkoituksena saada pysyyn stefat paikoillaan ja öljyt sisällä. Mulla on hihnapyörässä stefa myös.

Edited by -Alex-
Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...