Mäki Posted June 22, 2017 Share Posted June 22, 2017 Minulla on tuollainen testissä torstaina, tosin normaaliin öljynkiertosysteemiin. https://www.csp-shop.com/en/engine/csp-breather-box-115-451-100gp-24296d.html Vaikuttaa muuten lupaavalta, mutta huohotus tapahtuu tuosta ainoastaan yhden ½" reiän kautta. Ajattelin värkätä tuohon öljyntäyttöaukkoon jonkun suodattimen ja jättää korkin pois, jotta tuo pönttö ei ahdistaisi. Mallikuvassa tosin tuo hengittää toiseen ilmansuodattimeen. Tämä CSP:n setti toimii mahtavasti. ½ tuuman letkut kummastakin kannesta ja yksi lohkosta. Loiskelevyt pitävät öljypisaran pöntön sisällä, vaikka öljyntäyttökorkki on auki. Suosittelen. 1 Quote Link to comment
-Alex- Posted June 22, 2017 Author Share Posted June 22, 2017 (edited) Tuon olisin ostanut jos olis käytössä vakio puhallinkoppa. Kansien takia mahtuu toi samanvalmistajan 911 koppa, jonka jalassa 1kpl lähtöjä ja mahdollisesti bensapumpun paikalta saa toisen lähdön. Luonnostelin omaa versiota SW:llä vähäsen kans: Tämä CSP:n setti toimii mahtavasti. ½ tuuman letkut kummastakin kannesta ja yksi lohkosta. Loiskelevyt pitävät öljypisaran pöntön sisällä, vaikka öljyntäyttökorkki on auki. Suosittelen. Edited June 22, 2017 by -Alex- Quote Link to comment
Per Jernström Posted June 28, 2017 Share Posted June 28, 2017 Itselläni on ollut "vileda-villaa" laturinjalassa, sen vakio louver-levyn päällä. Ei murene koska on sen verran kestävää. Perinteinen teräsvilla ei kyllä sovi tarkoitukseen kun siitä lähtee pientä palaa. Paremmin se (ainakin teoriassa) toimii jos se erottimena toimiva materiaali on mahdollisimman viileää -> lauhtuu höyryt.Eli erillinen astia parempi kuin siinä laturinjalassa. Se Alexin linkkaama levymateriaali on mitä usein käytetään jos ei ole "villaa". Tovi senhän voi leikata laserilla samalla kuin leikkaa palat, esim näin: http://www.goapr.co.uk/products/catch_can_mqb_ea888.html Autot joilla ajetaan satoja/tuhansia kilometrejä öljynvaihtojen välissä olis kyllä hyvä olla kampikammiokaasujen "huuhtelu" ilmalla. Muuten kaikki blow-by menee öljyyn. Laittaa vaikka sitten sulkuventtiilin jos haluaa ajaa stripillä maksimi alipaineella (kuivasumpulla). Ilman ohjauksessa tullut kokeiltua kaikenlaista outoa. Matalilla kierroksilla mopon imusarjan läpät toimivat aika hyvin ja aikaansaavatkin jopa pienen alipaineen. Kun takimmainen mäntäpari menee kohti AKK:ta se tekee painepulssin ja läpät aukeaa, ja sitten kun taas liikkuvat ylöspäin läpät menevät kiinni ja tulee pieni alipaine. Kierroksilla se ei toimi yhtä hyvin ja itse asiassa saattaa jopa ahdistaa jos enemmän ohivuotoa. Kierroksilla taas pieni ejektori pakoputkessa toimii ailpaineen tuottajana. Toki sikäli huono että se saattaa kastella pakoputken ->savuttaa eikä tiedä välttämättä mistä se öljy tulee, koneesta tai huohottimesta. Quote Link to comment
-Alex- Posted June 30, 2017 Author Share Posted June 30, 2017 Tein pari virtaussimulaatiota, jossa kyljestä tulee 3 barin paineella sisään ilma ja ulos tulee alhaalta sekä ylhäältä 1 bar ns. ilmakehän paineella/ staattisella paineella. Yhdessä levyssä noin 2,5 kertainen pinta-ala verrattuna kaikkiin neljään sisääntuloreikiin. Tarvikemotista hain jo hitsattavat AN nipat ja ensvkolla leikkeet tilaukseen. Kokeilen vielä alas lisätä yhden levyn. Quote Link to comment
HSuomi Posted June 30, 2017 Share Posted June 30, 2017 Se on minulle yhä epäselvää että miten tuonne huohutus säiliöön päätyy öljyä? Vaatiiko se jonkun 2500cc motin vai mitä? Kun sinne minun pönttöön ei tullu koskaan pisaraakaan. Quote Link to comment
Anpu Posted June 30, 2017 Share Posted June 30, 2017 (edited) Voi vittu lopeta nyt se cadin kanssa leikkiminen ja mene nyt sinne talliin et se ees joskus valmistus. Voi vittu se on vaan HUOHOTINPOKSI :) Edited June 30, 2017 by Anpu Quote Link to comment
-Alex- Posted June 30, 2017 Author Share Posted June 30, 2017 (edited) Tallissa oltu ja jatkossakin ollaan lähes joka viikko 4-20 tuntia, paitsi flunssassa jolloin terve järki sanoo että älä tee mitään raskasta, sen sijaan voi suunnitella silloin jotain osia silloin. Edited June 30, 2017 by -Alex- Quote Link to comment
Simon Templar Posted July 1, 2017 Share Posted July 1, 2017 Miulle jääny kans hiukka epäselväksi et miks se purkki pitää olla noin monimutkainen. Eiks se nyt riitä et on joku reikä lohkosta ulos ja siitä letku maahan. Quote Link to comment
peruskallio Posted July 1, 2017 Share Posted July 1, 2017 (edited) Omakohtainen kokemus on, että huohotuksen mukana tulee öljyä ulos. Voihan se toki olla että hillitsee kummasti jos purkki on suhteellisen ohuiden puolen metrin letkujen päässä. Itse tein pienen säiliön suoraan laturinjalan päälle haittalevyjen kera. Siihen suodatin päälle ja konehuone on aina sotkuinen. Konehuoneessa niin ahdasta ahtoputkien ym. Kanssa että ei oikein muualle säiliö mahtunut. Nyt keväällä siirsin 25mm letkulla suodattimen koneen jäähypeltien alle ja sotkut katosivat. (Tai siirtyvät ulkopuolelle) Voihan se olla että sylinterit vuotavat ja huohottaa siksi, kai ahtopainekin jotain voi vaikuttaa, mutta ei tuollaisesta säiliöstä haittaakaan voi olla. askarruttaa kuinka vapaasti koneen huohotus pitää pitää pelittää, huohottaako riittävästi ohuiden putkien kautta? Mikä on riittävä huohotus? Piisaako jos pysyy stefat paikallaan ja hihnapyörän takaa ei lennä öljy konehuoneeseen? Ei sitä öljyä varmasti säiliöön päädy jos sinne joku mehupilli johtaa, ei tule öljyä ulos kun ei hengitäkään... Edited July 1, 2017 by peruskallio Quote Link to comment
-Alex- Posted July 1, 2017 Author Share Posted July 1, 2017 (edited) Huohotuksen mukana tulee aina öljyä, vähän tai enemmän. Perus nyrkkisääntö on että isommat ja kiertävät moottorit tarvii erillisen huohotinsäiliön ja isompi letku parempi. 3/4 pytyn kanteen laitettu huohotusletku saattaa mahdollisesti tuoda öljyä säiliöön. Hsuomen tapauksessa ainakin toi laturinjalasta lähtevä 50mm letku on riittävän iso, niin ei sitä painettakaan hirmuisesti voi olla, kun öljyä ei ole tullut säiliöön. Kuivasumppupumppu tekee osansa varmasti tuossa kombinaatiossa. Tarkoituksena saada pysyyn stefat paikoillaan ja öljyt sisällä. Mulla on hihnapyörässä stefa myös. Edited July 1, 2017 by -Alex- Quote Link to comment
x-pj Posted July 1, 2017 Share Posted July 1, 2017 Paksu letku tuo vähemmän öljyä säiliöön. Kun virtausnopeus on pienempi öljy ehtii erottua ja tiivistyä letkun seinämiin. Quote Link to comment
HSuomi Posted July 1, 2017 Share Posted July 1, 2017 Eli laturin jalasta vakio louweri tiivisteellä letku pönttöön. Ei tartte monimutkaisia järjestelmiä. Paitti jos on porssen fööni häiritrsemässä jäähdytystä. Quote Link to comment
mikan Posted August 21, 2017 Share Posted August 21, 2017 Paljonko toi pönttö painaa? t. Mika Quote Link to comment
-Alex- Posted August 21, 2017 Author Share Posted August 21, 2017 (edited) Noin 1,3kg 85mm syvä versio. 70mm syvä versio n.200gr keveämpi. Litteämpää ei mahdu yhdelle kyljelle kuin 1kpl AN10 tai AN12, tai sitten 2kpl AN8. Edited August 21, 2017 by -Alex- Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.