Jump to content

Jarrujen ehostusta..


Recommended Posts

Haulla hain aiheesta kaikkea, mut kysynpä silti, et minkälaiset jarrut menis suhtpienellä vaivalla kuplaan.. Noissa Saksan autolehdissä on kuplissa näkyny Possun jarruja sun muita..fittaako semmoset helposti? Kellään kokemusta? Tavoitteena olis saada tehokkaat levyt eteen.. Talbotin jarrusatulatkin vissiin menee heittämällä kuplaan, mut... Vielä tehokkaampia, saako jostain?

Link to comment

kaikki possun jarrut menee oikeestaan melko samanlaisella työllä ihan hiilikuitujarruihin asti.

 

eli kiinnikkeet satulalle täytyy tehdä aina itse ja pähkäillä mitä levy+satulakombinaatiota tahtoo käyttää.

 

mulla on ylimääräisenä tuollaiset Ketsan linkissäkin näkyneet 944-alumiiniset etunavat. jos haluat käyttää takana 951-alumiinitukivarsia niin sellaisiin löytyy myös takanavat.

 

928GTS:n takasatulat löytyy kanssa. Ne on mallia pikkubrembo, vaikkei ne mitenkään kauhean pienet ole.....no riippuu toki mihin vertaa.. ;) Toimii ihan riittävän hyvin myös kuplassa edessä, kuitenkin 928 painaa yli 1500kg ja painojakautuma on lähes fiftififti. Kiinnityspisteiden väli muistaakseni 94mm. Palat löytyy motonetista oliko noin 20euroa / satula.

 

eli tällaiset:

http://www.kolumbus.fi/tommi.nylund/spl ... lipers.jpg

 

tai jos tahtoo mennä enempi överiksi niin olis myös tällaiset monoblokit (4x 40mm männät, ellen väärin muista):

 

http://www.kolumbus.fi/tommi.nylund/spl ... blokkk.jpg

 

näiden välillä hinta tuplaantuu suunnilleen tuplaantuu noin 300eurosta ylöspäin. monoblokkien kanssa käypänen levy (myös kuvassa, mutta muutettuna alconin pulttikeskiölle) löytyy vaikkapa motonetista E430 mersusta hintaan 50-60euroa / kipale. kokoa 316/28mm.

 

etunavat saat käymään CB Performancen olka-akseleihin joko tekemällä napoihin holkit laakeripesiin joilla saat kuplan pienemmät etulaakerit sopimaan tai vastaavasti tekemällä lämpösovitteella kiinnitetyt holkit akseliin jotta voit käyttää 944:n isompireikäisiä laakereita. jos autosi on möhkö niin siihen löytyy sitten 944:n olka-akselit myös perssonikeulaan johon em. navat käy suoraan.[/url]

Link to comment
  • 3 months later...

Mitäs muita vaihtoehtoja on kuplan etusatulaksi? Taakse tulee avensiksen satulat 38mm männillä ja pääsylkky on IV golfista.

 

Nyt vaihtoehtoina on noita golfin satuloita, Audi s2 satulat jne

 

Onkos jotain nyrkkisääntöä tollaisen takamoottorisen etusatuloiden koosta, verrattuna takasatuloihin?

 

Levyksi tulee 288x25 audin levy

Link to comment

no 924:n menee vielä helpommin, mutta niiden vaihtamiselle on tuskin perusteita.

 

911:n etujarruissa lienee sama työ kuin 1-sarjan 944:ssä, takapäästä ei tietoa, mutta olisin siinä uskossa että vaatiin jonniin verran soveltamista...?

 

muut jarrut vaatii suurempaa soveltamista, mutta mahdotonta ei ole mikään!

 

multa saat nuo harmaat monoblokit 650eurolla ja mukaan 316x28mm levyt joihin soviteltu Alconin irtokeskiöt, joissa 944:n etunapaan kiinnittämiseksi sorvattu keskireikä ja 5x135 8mm reikäpiiri. 1 sarja uusia paloja + 1 sarja hyvin vähän käytettyjä. satuloiden kiinnitys tapahtuu perinteisellä 130mm aksiaalisella reikäjaolla 12mm pultein.

Link to comment

Nyt on ainakin jokinlaiset jarrupalikat tulossa...944 mut en tiedä minkälaisella konella kyseinen kulkine oli varustettu, pitäs tulla huomenna tai viim perjantaina. navat, levyt ja satulat joka nurkkaan.

 

Pitää sit kattoa mitä tekee jos on vaan jonku 2 ltr "pikkujarrut" tekis kyllä kovasti sitte vaihtaa satulat vähä suurempii esim 944 turbon.

Link to comment

Juu en kyllä yhtään epäilekkään etteikö 944 vakio satulat piisaisi, mun käytössä varmaan vakio kuplan rumpujarrutkin menis...mut ainahan se on vähä KOMIAMPAA ku on suurta ja mahtavaa, varsinkin näin pohjanmaalla ku pitää olla aina vähä hianompaa ja suurempaa ku naapurilla.

Ja kyllähän se jarrutus tehokin on hieno kokea ku on noin kevyt auto ja ylitehokkaat jarrut eikä renkaatkaan varmaan heti mee lukkoon ku niissäkin on kokoa ja pitoa.

Link to comment
...mut ainahan se on vähä KOMIAMPAA ku on suurta ja mahtavaa, varsinkin näin pohjanmaalla ku pitää olla aina vähä hianompaa ja suurempaa ku naapurilla.

 

Pohjanmaalla possu- jarru rintamalla on ajanhukkaa lähteä haastamaan MikkoK:ta :-)

Link to comment
Guest Toheltaja

ainakin mie huomasin ku laitoin tohon 914:sta 996 tuppelturbon jarrut etteen ja taakke, ei sitä saatana yksin työntele ees betonilattialla ku on 225 kumit alla... sen verran o "lepokitkaa"

Link to comment

Juu kyllähän se varmasti on turha mikon kans ruveta kilpasille, mut onneks se ei aivan naapurissa asukkaan.

 

Kyllähä toi paino asia on tiedossa ollu, eikä mulla tarkoituksena oo mitää 6-mäntäisiä möhkäjä pistää... eihän tota vehjettä saisi enää liikkeellekkää, nii ei olis jarruillkaan tarvetta :)

 

[/img]

Link to comment
  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...