Jump to content

CSP ö-pumpun kannen rajoustusventtiilin säätö


Recommended Posts

Kyseisen pumpun paineventtiilin avautumispaine ilmeisesti 9bar.

https://www.csp-shop.com/en/engine/oil-pump-cover-with-pressure-valve-t-1-115-141-138k-10343a.html

 

Löytyykö kokemusperäistä tietoa paljonko ruuvia avaamalla saadaan painetta pudotettua esim. 1bar?

Oletin, että kansi olisi ollut ns. säädettävällä paineventtiilillä, mutta "säätöruuvin" kannan alla on tiivistyksenä vain kuparirengas, joten jos haluaa pudottaa avautumispainetta niin säätö on tehtävä tiivisterenkaan paksuutta muuttamalla.

Edited by VW-63
Link to comment

Minulla ei varsinaista ongelmaa tuon kanssa ole, mutta ei tuo mitään tuollaisena kylmillä öljyillä rajoitakaan, kun ei kierroksia viitsi nostaa niin paljoa, että 9bar tulisi vastaan (7bar tulee vastaan aika helposti). Kyllähän se kuitenkin jonkinlaisena viimeisenä rajoittimena toimii jos lohkon (wasserin lohko) oma venttiili jostain syystä jumiutuisi.

Link to comment

Eikös 2bar ole aika vähän 8000rpm:llä?

Minulla käyttölämpötilassa (90 astetta jäähdyttimen jälkeen ennen pääöljykanavaa mitattuna) öljyn paineet tyhjäkäynnillä 1.8bar ja isoilla kierroksilla 6bar pääöljykanavasta mitattuna.

Pumppuna 30mm, mutta öljyn kierrossa on lisänä öljyruiskut männille, jotka ovat auki kun paine on yli 4.5bar ja venttiilikoneiston öljyruiskut aina kun paine on yli 0.5bar.

 

(edit: typoja)

Edited by VW-63
Link to comment

Minulla oli edellisessä moottorissa CSP:n kansi, mutta en koskaan testannut sen rajoja. Normaali lohkon ylipaineventtiili aukesi suunnillen 4baarin kohdilla. Olen suurentanut ylipaineventiilin poistoreijän. Se on alunperin pelottavan pieni. Minulla oli 26mm pumppu ja riitti tuotto hyvin. Ei ollut öljyruiskuja, mutta suodatin ja lisäöljyjäähy sen perässä.

Voisko peten "alhaiset" paineet johtua öljyn vaahtoutumisesta?

 

Uudessa moottorissa (joka sekin on nyt jo entinen) kuivasumppu ja öljyruiskut männille. Siiinä on vaan yksi ylipaineventtiili, joka näytti aukeavan 5baarin kohdilla. Täytyy siitä jousta vielä pikkasen kiristää, kunhan pääsen taas niin pitkälle. Tässä versiossa öljyjäähy on imupuolella ennen säiliötä, joten ylipaineesta ei ole ole niin suurta vaaraa.

 

Scatilla on suodatinlaippa, jossa ylipaineventtiili. Kuvan perusteella siinä näyttääsi olevan säädettävä venttiili http://www.aircooled.fi/tuote/1585/oljynsuodattimen-laippa-paineventtiililla-scat

Link to comment

Eikös 2bar ole aika vähän 8000rpm:llä?

Minulla käyttölämpötilassa (90 astetta jäähdyttimen jälkeen ennen pääöljykanavaa mitattuna) öljyn paineet tyhjäkäynnillä 1.8bar ja isoilla kierroksilla 6bar pääöljykanavasta mitattuna.

Pumppuna 30mm, mutta öljyn kierrossa on lisänä öljyruiskut männille, jotka ovat auki kun paine on yli 4.5bar ja venttiilikoneiston öljyruiskut aina kun paine on yli 0.5bar.

 

(edit: typoja)

Mites nuo mäntien öljyruiskut (ja myös venttiilikoneistonkin) on toteutettu kuplan lohkossa, ja saako ilman kuivasumppuvoitelua vakiolohkoon???

Link to comment

Öljy vaahto ei paljon voitele, ja jos tuossa mun motissa se vaahtoaisi olisi se jysähtänyt jo reilut 20tkm sitten.

 

Miksi painetta pitäisi nostaa enemmän kuin se mikä riittää voiteluun?

 

Kumpi sitten parempi painetta 7bar ja isoilla kierroksilla auton persiissä puskee valkoista utua ?

 

Vai esim 3bar ja ei utua ?

Link to comment

Mites nuo mäntien öljyruiskut (ja myös venttiilikoneistonkin) on toteutettu kuplan lohkossa, ja saako ilman kuivasumppuvoitelua vakiolohkoon???

 

Saa kai ne ruiskut T1 lohkoonkin eikä sumppu tyypillä ole asiaan vaikutusta. Totetutstapoja löytyy googlaamalla vaikka haulla "vw t1 oil squirters"

Venttiilikoneiston ruiskut vaatii tietysti sopivasti kuristetut letkutukset jostakin öljylinjasta venttiilikoppiin. Venttiilikoppaan esim. jonkinlaiset putkitukset, jossa "suutinreijät". Jotkut ovat tehneet noita suutinputkia kansiinkin kiinnitettyinä ja vierasmoottoreihiin on paksuja tiivisteen tilalle tulevia paloja joissa öljykanavat.

Link to comment

Mites nuo mäntien öljyruiskut (ja myös venttiilikoneistonkin) on toteutettu kuplan lohkossa, ja saako ilman kuivasumppuvoitelua vakiolohkoon???

Tässä aiheesta lisää: www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/916-jäähdytetyt-männät

 

Etenkin tämä kuva on informatiivinen:

IMG_3872.JPG

 

Ruutat esim. https://www.mittelmotor.de/cms/en/webshop/3527/8614/404/1-1111B-neu-detail

Link to comment

Tässä aiheesta lisää: www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/916-jäähdytetyt-männät

 

Etenkin tämä kuva on informatiivinen:

IMG_3872.JPG

 

Ruutat esim. https://www.mittelmotor.de/cms/en/webshop/3527/8614/404/1-1111B-neu-detail

Aika mielenkiintoinen muutos koneeseen, olisi hyvä lämmitellä tämä asia uudelleen käsittelyyn, eli jos joltakin löytyisi valokuvia ja selitys miten näitä rakennellaan, minkälaisilla osilla, ja varsinkin minkälaisilla öljypumpuilla, noista kun ollaan montaa mieltä... Eli minkä kokoinen pitää riittävät paineet, minkälaiset ruiskut jne jne... Tuokin olisi aika mielenkiintoinen juttu, että jos ruiskuille olisikin kokonaan oma öljylinja koneen ulkopuolelta...

Jos joku joka tietää asiasta jatkaisi tuohon puavon antamaan linkkiin joka käsittelee tätä asiaa.

Link to comment

Millasii öljyjä koneen sisällä?

Valvoline VR1 20W-50. Tuossa omassa moottorissani öljy saisi olla ehkä hieman notkeampaa alle 90 asteen, mutta kyllä se tälläin menee. Tuleepahan ajettua kone kunnolla lämpimäksi ennen kuin antaa enemmän kierroksia:) Öljytilavuus 7l (lohkossa 4l ja suodatin/jäähtysyskierrossa 3l).

Edited by VW-63
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...