VW-63 Posted September 5, 2017 Posted September 5, 2017 (edited) Kyseisen pumpun paineventtiilin avautumispaine ilmeisesti 9bar. https://www.csp-shop.com/en/engine/oil-pump-cover-with-pressure-valve-t-1-115-141-138k-10343a.html Löytyykö kokemusperäistä tietoa paljonko ruuvia avaamalla saadaan painetta pudotettua esim. 1bar? Oletin, että kansi olisi ollut ns. säädettävällä paineventtiilillä, mutta "säätöruuvin" kannan alla on tiivistyksenä vain kuparirengas, joten jos haluaa pudottaa avautumispainetta niin säätö on tehtävä tiivisterenkaan paksuutta muuttamalla. Edited September 5, 2017 by VW-63 Quote
PZQ Posted September 5, 2017 Posted September 5, 2017 (edited) Kokemus tuosta kannesta huono. Tein trykkäys testin ja paineventtiilin "vasta" tiivistyspinta oli pelkkä porattu reikä ja ei pitänyt painetta ollenkaan. ko asiasta olen reklamoinut CSP:lle Edited September 5, 2017 by PZQ Quote
VW-63 Posted September 5, 2017 Author Posted September 5, 2017 Minulla ei varsinaista ongelmaa tuon kanssa ole, mutta ei tuo mitään tuollaisena kylmillä öljyillä rajoitakaan, kun ei kierroksia viitsi nostaa niin paljoa, että 9bar tulisi vastaan (7bar tulee vastaan aika helposti). Kyllähän se kuitenkin jonkinlaisena viimeisenä rajoittimena toimii jos lohkon (wasserin lohko) oma venttiili jostain syystä jumiutuisi. Quote
PZQ Posted September 5, 2017 Posted September 5, 2017 (edited) Joo aika kovat paineet on 7bar. Mulla motissa paineet kylmänä tyhjäkäynnillä ja kierroksilla 3bar ja 80-90c tyhjä 1bar ja max8000rpm 2bar (edit.vain orkkis painevenat) Edited September 5, 2017 by PZQ Quote
tolvana Posted September 5, 2017 Posted September 5, 2017 Joo aika kovat paineet on 7bar. Mulla motissa paineet kylmänä tyhjäkäynnillä ja kierroksilla 3bar ja 80-90c tyhjä 1bar ja max8000rpm 2bar (edit.vain orkkis painevenat) Mimmonen oljepumppa sulla on? Quote
VW-63 Posted September 5, 2017 Author Posted September 5, 2017 (edited) Eikös 2bar ole aika vähän 8000rpm:llä? Minulla käyttölämpötilassa (90 astetta jäähdyttimen jälkeen ennen pääöljykanavaa mitattuna) öljyn paineet tyhjäkäynnillä 1.8bar ja isoilla kierroksilla 6bar pääöljykanavasta mitattuna. Pumppuna 30mm, mutta öljyn kierrossa on lisänä öljyruiskut männille, jotka ovat auki kun paine on yli 4.5bar ja venttiilikoneiston öljyruiskut aina kun paine on yli 0.5bar. (edit: typoja) Edited September 6, 2017 by VW-63 Quote
PZQ Posted September 5, 2017 Posted September 5, 2017 Kopkop... on riittänyt nykyisessä 2bar voiteluun ja jäähdytykseen mainiosti. (paine ylös --> lämmöt ylös) Uusi evo4 tulee kylläkin sumppupumppu & "muista hana" kamoilla :) Quote
x-pj Posted September 6, 2017 Posted September 6, 2017 Minulla oli edellisessä moottorissa CSP:n kansi, mutta en koskaan testannut sen rajoja. Normaali lohkon ylipaineventtiili aukesi suunnillen 4baarin kohdilla. Olen suurentanut ylipaineventiilin poistoreijän. Se on alunperin pelottavan pieni. Minulla oli 26mm pumppu ja riitti tuotto hyvin. Ei ollut öljyruiskuja, mutta suodatin ja lisäöljyjäähy sen perässä. Voisko peten "alhaiset" paineet johtua öljyn vaahtoutumisesta? Uudessa moottorissa (joka sekin on nyt jo entinen) kuivasumppu ja öljyruiskut männille. Siiinä on vaan yksi ylipaineventtiili, joka näytti aukeavan 5baarin kohdilla. Täytyy siitä jousta vielä pikkasen kiristää, kunhan pääsen taas niin pitkälle. Tässä versiossa öljyjäähy on imupuolella ennen säiliötä, joten ylipaineesta ei ole ole niin suurta vaaraa. Scatilla on suodatinlaippa, jossa ylipaineventtiili. Kuvan perusteella siinä näyttääsi olevan säädettävä venttiili http://www.aircooled.fi/tuote/1585/oljynsuodattimen-laippa-paineventtiililla-scat Quote
Kaipaa Posted September 6, 2017 Posted September 6, 2017 Eikös 2bar ole aika vähän 8000rpm:llä? Minulla käyttölämpötilassa (90 astetta jäähdyttimen jälkeen ennen pääöljykanavaa mitattuna) öljyn paineet tyhjäkäynnillä 1.8bar ja isoilla kierroksilla 6bar pääöljykanavasta mitattuna. Pumppuna 30mm, mutta öljyn kierrossa on lisänä öljyruiskut männille, jotka ovat auki kun paine on yli 4.5bar ja venttiilikoneiston öljyruiskut aina kun paine on yli 0.5bar. (edit: typoja) Mites nuo mäntien öljyruiskut (ja myös venttiilikoneistonkin) on toteutettu kuplan lohkossa, ja saako ilman kuivasumppuvoitelua vakiolohkoon??? Quote
PZQ Posted September 6, 2017 Posted September 6, 2017 Öljy vaahto ei paljon voitele, ja jos tuossa mun motissa se vaahtoaisi olisi se jysähtänyt jo reilut 20tkm sitten. Miksi painetta pitäisi nostaa enemmän kuin se mikä riittää voiteluun? Kumpi sitten parempi painetta 7bar ja isoilla kierroksilla auton persiissä puskee valkoista utua ? Vai esim 3bar ja ei utua ? Quote
VW-63 Posted September 6, 2017 Author Posted September 6, 2017 (edited) Miten se öljynpaine valkoiseen utuun vaikuttaa? Edited September 6, 2017 by VW-63 Quote
tolvana Posted September 6, 2017 Posted September 6, 2017 2012 vw muuttuvatilavuuksinen öljypumppu ,paine 800-7000rpm 3,5 bar ja litratehot+100hp/litra. Tahtoo kuplaa kans tommosen. 1 Quote
VW-63 Posted September 6, 2017 Author Posted September 6, 2017 Mites nuo mäntien öljyruiskut (ja myös venttiilikoneistonkin) on toteutettu kuplan lohkossa, ja saako ilman kuivasumppuvoitelua vakiolohkoon??? Saa kai ne ruiskut T1 lohkoonkin eikä sumppu tyypillä ole asiaan vaikutusta. Totetutstapoja löytyy googlaamalla vaikka haulla "vw t1 oil squirters" Venttiilikoneiston ruiskut vaatii tietysti sopivasti kuristetut letkutukset jostakin öljylinjasta venttiilikoppiin. Venttiilikoppaan esim. jonkinlaiset putkitukset, jossa "suutinreijät". Jotkut ovat tehneet noita suutinputkia kansiinkin kiinnitettyinä ja vierasmoottoreihiin on paksuja tiivisteen tilalle tulevia paloja joissa öljykanavat. Quote
DWL_Puavo Posted September 6, 2017 Posted September 6, 2017 Mites nuo mäntien öljyruiskut (ja myös venttiilikoneistonkin) on toteutettu kuplan lohkossa, ja saako ilman kuivasumppuvoitelua vakiolohkoon??? Tässä aiheesta lisää: www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/916-jäähdytetyt-männät Etenkin tämä kuva on informatiivinen: Ruutat esim. https://www.mittelmotor.de/cms/en/webshop/3527/8614/404/1-1111B-neu-detail Quote
PZQ Posted September 6, 2017 Posted September 6, 2017 No nyt hokasin miksi se paine pitää olla iso, eli noi öljyruutat.. Quote
-Alex- Posted September 6, 2017 Posted September 6, 2017 Mulla on lohkossa 911 öljyruutat, ja pumppu on Pieperin 26/38mm rattailla, olisin ottanut 30/38 rattailla muttei saanut enään. Quote
Kaipaa Posted September 6, 2017 Posted September 6, 2017 Tässä aiheesta lisää: www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/916-jäähdytetyt-männät Etenkin tämä kuva on informatiivinen: Ruutat esim. https://www.mittelmotor.de/cms/en/webshop/3527/8614/404/1-1111B-neu-detail Aika mielenkiintoinen muutos koneeseen, olisi hyvä lämmitellä tämä asia uudelleen käsittelyyn, eli jos joltakin löytyisi valokuvia ja selitys miten näitä rakennellaan, minkälaisilla osilla, ja varsinkin minkälaisilla öljypumpuilla, noista kun ollaan montaa mieltä... Eli minkä kokoinen pitää riittävät paineet, minkälaiset ruiskut jne jne... Tuokin olisi aika mielenkiintoinen juttu, että jos ruiskuille olisikin kokonaan oma öljylinja koneen ulkopuolelta... Jos joku joka tietää asiasta jatkaisi tuohon puavon antamaan linkkiin joka käsittelee tätä asiaa. Quote
x-pj Posted September 7, 2017 Posted September 7, 2017 Millasii öljyjä koneen sisällä? Nykyisin Teboil-Silver-Classic-GT-S, aikaisemmin vastaavaa eri merkkistä. Quote
VW-63 Posted September 7, 2017 Author Posted September 7, 2017 (edited) Millasii öljyjä koneen sisällä? Valvoline VR1 20W-50. Tuossa omassa moottorissani öljy saisi olla ehkä hieman notkeampaa alle 90 asteen, mutta kyllä se tälläin menee. Tuleepahan ajettua kone kunnolla lämpimäksi ennen kuin antaa enemmän kierroksia:) Öljytilavuus 7l (lohkossa 4l ja suodatin/jäähtysyskierrossa 3l). Edited September 7, 2017 by VW-63 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.