Jump to content

-67 kadonneet vilkut


Recommended Posts

Posted

Eipä toimi mitkään vilkut -67 kuplassa. Viiksestä kun kääntää, niin vilkun merkkivalo vaan syttyy mittaristossa, mutta ei edessä eikä takana syty mikään vilkku palamaan eikä vilkkumaan. Kumpikaan puoli ei siis toimi. Vilkkureleessä on vain kolme napaa, +49, 49a ja olisiko ollut 31.

Vaihdoin toisen releenkin, mutta ei vaan toimi. Joku signaali kulkee kumminkin vilkkuviiksestä koska merkkivalo syttyy mittaritauluun (ei vilku).

Edellinen omistaja vaihtanut ratin pieneen "rallirattiin".

Vinkkejä mistä alkaa etsimään??

Posted

Onkohan tuo vilkkurele kytketty oikein? Ja jos on 6 volttinen auto niin usein vilkut ei jaksa vilkkua kuin auton käydessä eikä silloinkaan tyhjäkäynnillä.

Posted (edited)

Vilkkureleen kytkennät voisi tarkastaa kyllä, kunhan löydän jostakin tuollaisen 3-napaisen kytkentäohjeen noilla releen napatunnisteilla.

 

Auto on 12 volttinen, ja relekin on 12 volttinen. Tosiaankin, ainoa poltin mikä palaa on tuo vilkun merkkivalo mittaritaulussa, lokasuojissa olevat vilkut eivät toimi mikään, en tiedä sitten, että miten tuo merkkivalo saa kuorman kumminkin vilkkuviiksen kautta, mutta kummankaan puolen itse vilkut ei toimi

Edited by Kaipaa
Posted

Kannattaa tutki noita ihan kaikessa rauhassa kytkentäkaavion kanssa.

 

Itse varmistaisin ensin että vilkut ylipäänsä syttyvät, eli hyppylangalla, tms. patentilla syöttäisin ko. vilkuille suoran virran.

 

Sen jälkeen varmistaisin että viiksipaketti toimii kuten sen kuuluu jonka jälkeen sitten koettaisin testata releen toimintaa hyppylangalla tms. patentilla...

 

Kovin monimutkaiset nuo vilkut eivät ole eikä niissä kovinkaan montaa osaa ole joka voi olla rikki, useimmiten erilaisten asentajien tekemät patentit aiheuttavat erikoisiakin ongelmia, unohtamatta maavikoja...

Posted

Kannattaa tutki noita ihan kaikessa rauhassa kytkentäkaavion kanssa.

 

Itse varmistaisin ensin että vilkut ylipäänsä syttyvät, eli hyppylangalla, tms. patentilla syöttäisin ko. vilkuille suoran virran.

 

Sen jälkeen varmistaisin että viiksipaketti toimii kuten sen kuuluu jonka jälkeen sitten koettaisin testata releen toimintaa hyppylangalla tms. patentilla...

 

Kovin monimutkaiset nuo vilkut eivät ole eikä niissä kovinkaan montaa osaa ole joka voi olla rikki, useimmiten erilaisten asentajien tekemät patentit aiheuttavat erikoisiakin ongelmia, unohtamatta maavikoja...

 

Juuri noin, pitää keskittyä joku päivä tuohon ihan kunnolla, nyt pitää vaan löytää kunnollinen kytkentäkaavio (sambasta saattoi EHKÄ löytyä jonkinmoinen). Tuohon on tosiaan laitettu tuo ralliratti, joten en tiedä onko sen alta rikottu jotain, mutta jos oikein käsitin, niin merkkivalo saa herätteen vilkun viiksen kautta, joten se saattaa ollakin ihan ehjä... 

Posted

Itsellä oli juuri samat oireet. Välillä saattoi pelata hetken mutta sitten taas samat oireet ilmeni. Laitoin molemmille takavaloille lisämaat johdolla niin ainakin vielä on toistaiseksi pelannut

Posted

Tosiaankin, ainoa poltin mikä palaa on tuo vilkun merkkivalo mittaritaulussa, lokasuojissa olevat vilkut eivät toimi mikään, en tiedä sitten, että miten tuo merkkivalo saa kuorman kumminkin vilkkuviiksen kautta, mutta kummankaan puolen itse vilkut ei toimi

Kuplan omalla 3-napaisella vilkkureleellä toiminto menee niin, että kun vilkun laittaa päälle niin merkkivalo syttyy. Sitten merkkivalo sammuu ja vilkut syttyvät, ja sitten taas toisinpäin, eli vilkut ja merkkivalo palavat vuorotahtiin.

Posted

Kuplan omalla 3-napaisella vilkkureleellä toiminto menee niin, että kun vilkun laittaa päälle niin merkkivalo syttyy. Sitten merkkivalo sammuu ja vilkut syttyvät, ja sitten taas toisinpäin, eli vilkut ja merkkivalo palavat vuorotahtiin.

Jeps, mutta jospa se selviää kun tutkii, että miksi rele ei saa kuormaa vilkuilta, että lähtisi katkomaan ja sytyttelemään noita lokasuojissa olevia vilkkuja. Pitää käyttää tuota hyppylankaa kuten NO H2O kirjoitti, ja tarkastella nuo maadoitukset. Sambasta löysin kytkentäkaavion joka ei ole ihan samanlainen, mutta siinä on tuo 3-napainen rele.

Posted

Tänään on maadoitettu molemmat takavalot uudestaan, mutta ei auttanut vilkkujen ongelmaan. Purin ratin pois ja katsoin sieltä kaikki kytkennät että ovat kunnossa. Kokeilin vilkut hyppyjohdolla ja hyvin toimivat. Annoin myös hyppyjohdolla suoraan jännitettä vilkkureleelle ja silloin kaikki toimii ihan hienosti, MUTTA kun virrat kääntää pois virtalukosta, niin vilkun merkkivalo syttyy ja jää palamaan itsestään. Kytkennät on muuten ihan oikein, ainostaan vilkkurele on maadoitettu suoraan runkoon, ei pyyhkijöiden katkaisijaan kuten kytkentäkaavio näyttää. Katkaisijassakin tuo maadoitus on kaavion mukaan suoraan runkoon... mitähän seuraavaksi...

Posted

Kytkennät on muuten ihan oikein, ainostaan vilkkurele on maadoitettu suoraan runkoon

49 tuleva sähkö, 49a vilkkuviikselle lähtevä sähkö ja 31 maa. Ja tuolla releellä ei näköjään kytkentäkaavion mukaan onnistukaan merkkivalon kytkeminen yhdellä merkkivalolla.

 

Koetappa ottaa merkkivalon johto irti ja katso toimiiko.

Posted (edited)

49 tuleva sähkö, 49a vilkkuviikselle lähtevä sähkö ja 31 maa. Ja tuolla releellä ei näköjään kytkentäkaavion mukaan onnistukaan merkkivalon kytkeminen yhdellä merkkivalolla.

 

Koetappa ottaa merkkivalon johto irti ja katso toimiiko.

Jeps, noin ne on kytketty, tuohon 49 tarjosin suoraan jännitettä ja silloin toimi, paitsi että kun käänsi virta-avaimen pois päältä, merkkivalo syttyi palamaan koko ajan jos vilkun käänsi pois päältä.

Onko sinulla laittaa tänne kytkentäkaaviota, minulla autossa ja kytkentäkaaviossa on vain yksi merkkivalo, ja minun kytkentäkaavio ei ole ihan samanlainen kuin auton järjestelmä on, minulla ei ole esim erillistä relettä pitkille valoille, minun autossa on vielä lattiakytkin??

 

Pitää kokeilla tuota merkkivalon poistoa myöhemmin, kiva kuitenkin olisi jos merkkivalo toimisi, toisessa kuplassa kun merkkivalo ei toiminut niin meinasi vilkut unohtua aina päälle....

 

Ai niin, kokeilin toisellakin releellä, ja silläkin toiminta oli ihan samanlaista...

Edited by Kaipaa
Posted

Kytkentäkaavio on sikäli yksinkertainen, että vedät sen sulakerasialta vilkkureleelle tarkoitetun valko-musta-vihreän johdon siihen releen napaan 49. Ja vilkkuviikselle lähtevän samanvärisen johdon kytket napaan 49a, ja tuo 31 luonnollisesti maihin.

 

Vilkun merkkivalon johdon kytkennän joudut muuttamaan siten, että otat merkkivalolle sähkön molemmista etuvilkuille menevistä johdoista ja laitat johtoihin diodit jottei sitä kautta kulkeudu sähköä myös toisen puolen vilkuille. Merkkivalossahan on jatkuva sähkö toisessa nastassa, mutta sen pitäisi maadoittua etuvilkkupolttimon kautta silloin kun vilkulle ei tule releeltä sähköä. Tai sitten vaan unohdat sen merkkivalon, tai sitten hankit sellaisen releen jossa on neljäs nasta ( C ) vilkun merkkivaloa varten.

Posted

Kytkentäkaavio on sikäli yksinkertainen, että vedät sen sulakerasialta vilkkureleelle tarkoitetun valko-musta-vihreän johdon siihen releen napaan 49. Ja vilkkuviikselle lähtevän samanvärisen johdon kytket napaan 49a, ja tuo 31 luonnollisesti maihin.

 

Vilkun merkkivalon johdon kytkennän joudut muuttamaan siten, että otat merkkivalolle sähkön molemmista etuvilkuille menevistä johdoista ja laitat johtoihin diodit jottei sitä kautta kulkeudu sähköä myös toisen puolen vilkuille. Merkkivalossahan on jatkuva sähkö toisessa nastassa, mutta sen pitäisi maadoittua etuvilkkupolttimon kautta silloin kun vilkulle ei tule releeltä sähköä. Tai sitten vaan unohdat sen merkkivalon, tai sitten hankit sellaisen releen jossa on neljäs nasta ( C ) vilkun merkkivaloa varten.

Jotain tuollaista pitää varmaan kehitellä, kiinnostaa vaan kovasti mikä autossa on muuttunut että toiminta on nyt mikä on. Merkkivalo on ollut aina niin kuin se nyt on, koska merkkivalon johto on liitetty samaan liittimeen tehtaalta lähtien.

 

Mutta joo, jos jollakin on myydä tuollainen 4-napainen rele niin tarjoa vaan, myös kuskin puoleinen sivupeili on etsinnässä.

Posted

Jotain tuollaista pitää varmaan kehitellä, kiinnostaa vaan kovasti mikä autossa on muuttunut että toiminta on nyt mikä on. Merkkivalo on ollut aina niin kuin se nyt on, koska merkkivalon johto on liitetty samaan liittimeen tehtaalta lähtien.

Siis tuo relehän on kuplaan väärä, siksi se ei toimi kuten kuuluisi. Toimii jos jätät merkkivalon kytkemättä.

Posted

Pitää kokeilla myöhemmin tuon merkkivalon irroittamista, 49a johtoon on liitetty kiinteästi myös tuo merkkivalon johto, joten tuo on varmaan jotenkin toiminut 3-napaisellakin releellä, mutta ei sillä väliä, kunhan saa vaan jotenkin toimimaan ja pääsee katsastamaan autoa

Posted

Nyt kun katselin kytkentää vielä uudestaan ja ajatuksen kanssa, niin kyllähän sen pitäisi toimia vaikka sulla on merkkivalokin kytketty, eli unohda tuo aikaisempi sepustus noista diodeista.

 

Kerrataas vielä kun en ole varma olenko pysynyt kärryillä, eli nastaan 49 sulla tulee sähköä, varmasti? Onko sulla ihan normaalit polttimot, eli 12 volttia ja 21 wattia?

Posted (edited)

Nyt kun katselin kytkentää vielä uudestaan ja ajatuksen kanssa, niin kyllähän sen pitäisi toimia vaikka sulla on merkkivalokin kytketty, eli unohda tuo aikaisempi sepustus noista diodeista.

 

Kerrataas vielä kun en ole varma olenko pysynyt kärryillä, eli nastaan 49 sulla tulee sähköä, varmasti? Onko sulla ihan normaalit polttimot, eli 12 volttia ja 21 wattia?

Jeps, 49 liittimeen tulee sähköt juuri tuosta sulakerasian liittimestä joka on kytkentäkaaviossa, itse asiassa en kyllä mitannut sitä maata vasten, että antaako se liitin jännitteen ulos, mutta kytkentä on hyvin pitkälle tämän mukainen:

 

https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_67.jpg

 

Ainoa on tuo, että minulla ei ole relettä pitkille valoille ja että maadoitus vilkkureleelle on suoraan runkoon, ei pyyhkijän kytkimen kautta.

 

Kaikkien tehoa en ole tarkastanut, mutta varmankin tuon 21W

 

Saanhan minä vilkut varmaankin toimimaan kun syötän jännitteen suoraan releelle sulakerasian oikeasta reunasta (punainen) jos systeemi toimii vielä sen jälkeen kun poistan merkkivalon, mutta paras olisi jos kaikki toimisi kuten on alun perin suunniteltu...

Edited by Kaipaa
Posted

Tuosta 49 liittimestä vielä sen verran, että onhan siihen itse asiassaa jännite tultava, koska sitä kautta syötetään jännite puolalle jne ja auto starttaa ja käy...

Posted (edited)

Vilkun merkkivalohan saa plussan polttimon rungon kautta ja maadoitetaan siitä pohjanastasta (ainakin -70 luvun autossa)

Merkkivalon ongelma liittynee jotenkin tähän. Kun saa jännitettä pohjanastaan ja runkoon, ei pala. Pohjanasta maadoittuu jotain kautta kun virtat kytketään pois (jännite pohjanastasta katoaa)ja valo täten syttyy.

Edited by peruskallio
Posted

Vilkun merkkivalohan saa plussan polttimon rungon kautta ja maadoitetaan siitä pohjanastasta (ainakin -70 luvun autossa)

Merkkivalon ongelma liittynee jotenkin tähän. Kun saa jännitettä pohjanastaan ja runkoon, ei pala. Pohjanasta maadoittuu jotain kautta kun virtat kytketään pois (jännite pohjanastasta katoaa)ja valo täten syttyy.

Pääsiskö maadottumaan virtalukon kautta silloin kun virrat kääntää pois, muuten varmaankin maadoittuu vilkkujen kautta...

Posted

Nyt näyttäisi siltä, että ko. sulakkeelle ei tule tarpeeksi korkea jännitetaso, että vilkkurele alkaisi vilkkumaan. Auto starttaa normaalisti ja kaikki muutkin toiminnot on ok jotka on virtalukon perässä, mutta vilkut ei jaksa alkaa vilkkumaan. Kun syöttää akulta suoraan toisella johdolla apua niin vilkut alkaa toimimaan. Pitänee alkaa hiomaan liittimiä ja sulakkeen pitimiä puhtaaksi tai laittaa releelle ohjaus virtalukolta ja ottaa vilkuille jännite suoraan akulta tulevalta johdolta...

Posted

Löytyihän se syyllinen vihdoinkin! Syy oli sulakerasian sulakkeenpitimessä, ja siinä reiässä johon sulakkeen pää kiinnittyy. Reikä oli hapettunut ja hapettuma kovettunut siten, ettei siitä saanut 100% kosketusta. Hioin nuo pitimet hiekkapaperilla aiemmin, mutta en tuon reiän ympärystä.

Nyt kun huomasin tuon kovettuman ja hioin sen pois, niin vilkut toimii!

Se, että auto lähti käyntiin johtuu siitä, että ainakin minulla puolan sytytysvirta ei kierrä sulakkeen kautta, vaikka virtalukon sytysvirran johto tuleekin sulakerasialle, ja tämän saman sulakkeen pitimeen (tuleva jännite virtalukoktalta ja sytytyksellä lähtevä johto on liitetty samaan kiskoon sulakerasiassa)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...