Jump to content

Juna 1967 pogostalta rustfetishgarageen


Trophy

Recommended Posts

Pogostalta löytyi elokuulla 2017 juuri 50v täyttänyt KastenWagen. Ilmeisesti Suomessa bussiksi muutettu.

 

Auto on perimätiedon mukaan poistunut liikenteestä jo ilmeisesti 80-luvulla ja tietoa ei täten trafista löytynyt. Kysely vetämässä kansallisarkistoon. Auton omistaneet herrasmiehen mukaan juna ollut edelliskerran hänen muistin mukaan saunana traktorin perässä pojan rippivuonna 1991. Eli ei ole ajettu hetkeen. Kovapeltisen oloinen yksilö vaikka maata vasten makasikin.

Kesti tempoa pikkutraktorilla taas saunamoodissa pitkän lepotauon jälkeen kyytiin traileriin asti kohti Siilinjärveä.

 

Kahdeksantoista museorekkariin asti entisöidyn pappatunturin / muun kaksipyöräisen, yhden 25A zetorin ja lukuisan muun peltivehkeen ropaamisen jälkeen saaliiksi jäi siis vuorostaan 1967 mallinen Kastenwagen -haaste. Syynä tähän lienee takavuosien erään pääsiäisen american car show’ssa kuolatun sambabussin kohtaaminen. Sen jälkeen VW bussin mentävä reikä jäi sydämeeni kertalaakista. Ja nyt muutaman vuoden jälkeen oma projekti on vihdoin löytynyt.

 

Toiveissa olisi rakennella tästä sähäkkä kulkine harrasteajoon itselle ja perheelle. Kenties jatkaa suomibussikonversiosta aina sambakonversioon asti ja päivittää puuttuvan tekniikan tilalle jotain alkuperäisestä poikkeavaa.

 

Selviö on että ekan kokonaisen autoprojektin ollessa kyseessä ei tästä tule helppoa ja tuskin ilman palstalaistenkaan apua tästä selvitään. Kiitos jo etukäteen

 

May the force be with me and in my Mig - Ville

post-3781-0-41273900-1508097357_thumb.jpeg

post-3781-0-37782900-1508097368_thumb.jpeg

post-3781-0-40509300-1508097382_thumb.jpeg

post-3781-0-38000300-1508097393_thumb.jpeg

post-3781-0-00938400-1508097414_thumb.jpeg

post-3781-0-78386500-1508097422_thumb.jpeg

post-3781-0-59205300-1508097432_thumb.jpeg

post-3781-0-62260900-1508099213_thumb.jpeg

Edited by Trophy
  • Like 6
Link to comment

Nyt kirjoittaessa katoksessa näyttää tälle ja ehkä syysloma siirtäisi projektin talliin asti jo... suappa tiiä valmistuisiko korigrillikin lähiviikkoina jotta tätä saisi pyöritellä pienessä tallissa paremmin...

 

Lattialevyn rippeitä ei raaskinut taltata irti pistehitseistään ja enpä silti ees löytänyt poraamiskohtiakaan niiden irrottamiseksi. Eli simppelisti vaan rälläköin ne jotta palkistojen paikat säilyy suunnilleen kohdallaan rungossa. Kaikkialta aivan haperoa. Kori vielä linjassaan ja luukut paikallaan.

 

Nokkapeltikin ottanut osumaa. Kittiä oli aika satsi. Alla kuhmua kerrakseen...

 

Sivulasit ovesta vielä otattaa ja ohjaamosta mittarit ja ja ja ja ja....

post-3781-0-11251500-1508099788_thumb.jpeg

post-3781-0-59481000-1508099800_thumb.jpeg

post-3781-0-05386500-1508099820_thumb.jpeg

post-3781-0-54212700-1508099836_thumb.jpeg

post-3781-0-95200200-1508099848_thumb.jpeg

Edited by Trophy
  • Like 1
Link to comment

Onnea uudesta projektista!

 

Päällisin puolin ei näytä yhtään pahemmalta kuin lähes kaikki junisprojektit. :-)

Akseleita, vaihdelaatikoita ym. puuttuvia osia löytyy varmasti, joten niistä ei kannata olla huolissaan. Nyt vain ensin pitkittäispallkit kuntoon, sitten poikittaiset, sitten...  No onhan tuossa tekemistä, mutta kun on tilat, työvälineet ja osaaminen, niin kyllä siitä valmista tulee.Toki budjettikaan ei voi olla ihan pieni, kun tavoitellaan siistiä junakeulaa.

 

t. Mika

  • Like 1
Link to comment

Ei tosiaan ole lainkaan pöllömmän oloinen junisprojekti. Ja peltiosien hinnassa / laadussa ei kannata säästellä kun yleensä sen halvemman osan sovittamiseen menee niin pajon omaa aikaa hukkaan että jos omalle työlleen mitään hintaa laskee niin olisi saanut halvemmalla sen kalliimman pellinpalasen.

  • Like 2
Link to comment

Kiitos kannustuksesta sitä ja uskoa lopputulemaan tosiaan tarvitaan

 

 

Pitkittäispalkit lienee laitettava vielä tuolleen renkaillaan ollessa jottei ratkea koko laitos. Onko tietoa miten paksua peltiä ne ovat? Omalla kanttikoneella menee 1,5mm asti vaan..

 

PS.

Tänään kärryllinen korjausosaa konekopan päälle (huoltoluukullinen pelti) ja alle tankki ja ohjaamoon pari jakkaraa haettu taas Pohjois-Karjalasta

Ei taida nuo palaset mennä heittämällä paikalle junikseen kun näyttäisi olevan palliksesta. Multa voisi yksi '67 tankki löytyä.

Link to comment

Pitkittäisrunko on muistaakseni kaksmillistä. Teetin itselleni mallin mukaan muutaman palan tuollaista vuosituhannen vaiheessa sähkösinkitystä pellistä, niitä saattaisi pari metristä pätkää olla vielä tallin nurkassa, jos kiinnostaa.

Hei

Kyllä kiinnostaa

Pukkaatko yv:llä hintaa yhdelle 2m palkille

Link to comment
  • 3 weeks later...

Keulaa putsattu kittiläjästä.

 

Ihan täynnä pientä kuoppaa tuo alalaidasta valoille asti

Kittiä oli 2-4milliä... lienee viisain vaihtaa peltiä siihenkin...

 

Ikkunan pokat päästetty samalla irti

post-3781-0-31752400-1509912199_thumb.jpeg

post-3781-0-70453100-1509913504_thumb.jpeg

post-3781-0-75132400-1509913521_thumb.jpeg

post-3781-0-32024700-1509913552_thumb.jpeg

Edited by Trophy
Link to comment

Onnea uuteen projektiin ja virtaa kintaisiin! Itse skippasin tämän saunan suosiolla kun runkokin oli poikki ja omistajan mukaan "pojan kaveri Etelä-Suomesta oli näkemättä 2000€ tarjonnut". Hienoa että päätyi työnalle, toivottavasti valmistuu muiden harrastajien silmäniloksi.

Link to comment

Onnea uuteen projektiin ja virtaa kintaisiin! Itse skippasin tämän saunan suosiolla kun runkokin oli poikki ja omistajan mukaan "pojan kaveri Etelä-Suomesta oli näkemättä 2000€ tarjonnut". Hienoa että päätyi työnalle, toivottavasti valmistuu muiden harrastajien silmäniloksi.

Juu ei ollut tainnut pojan kaverista kuulua :)

Sama auto lienee kun myyjä sen suuntaista sanaili.

900 rahaan lähti mukaan

  • Like 1
Link to comment

Posti toi tämmöisen tänään

 

Pari kysymystä arvon raati:

 

1.Eli ollut rekisterissä kuitenkin joskus = saanee taas rekisteriin

 

2. Kone ollut 1,5 iskutilavuudeltaan - mikä lienee koneen tyyppi jos tekisi alkuperäisellä tekniikalla jotta osaa hakea oikeanlaisia lohkoja?

 

2.1 saako tuohon perus 1,5 miten virityspotentiaalia? Saako porattua miten isoksi jne

 

2.2 Onko kukaan Suomessa tehnyt Subaru koneella konversiota joita mm YouTubesta ulkomailta löytyy? Jos vaihtaa isommaksi kun 1,5 litrainen niin pitänee tehdä ainakin jarrut. Onko muuta mitä?

 

2.3 Porschen ilmajäähdytteinen kutonen

Jos ihme käy ja löytyy kone ilman Porschen ostoa onko edellytyksiä saada kilpiin asti?

 

3. Henkilömäärä

Onko ollut 8, joista ohjaamossa 2 vai miten tuota luetaan?

Saako henkilömäärää muuttaa alkuperäisestä?

Saako penkin rungot tehdä itse?

 

 

Kiitos jo etukäteen. Iso kiitos.

post-3781-0-83883400-1510240038_thumb.jpeg

Edited by Trophy
Link to comment

2.1 1500cc kampikammiosta saa helposti vaikka 2332cc, riippuen taskujen syvyydestä. Lueskele tätä palstaa, tiedot on kirjoiteltu jo moneen kertaan. Kannattaa varautua siihen että 2-2,3 litraseen Volkkarin moottoriin uppoaa helposti 7-10t€.

 

2.2 Lähes kaikki vierasmoottorit on hankalia koska tehoa saa kasvattaa vain 20% ja iskutilavuutta 25% ilman poikkeuslupaa. Juniksen suurin moottorihan oli 1493cc ja 50hp, eli vieras moottori saa olla 60hp ja 1866cc. Huom. moottorin vaihtoon rinnastetaan myös oman moottorin iskutilavuuden suurentaminen yli 10%! Näin ollen Junikseen sais ilman tehomittausta laittaa vain Ø87 pytyt eli 1641cc. Linkki Trafin määräykseen.

 

2.3 En tiedä miten helposti nykyään poikkeusluvilla onnistuu, mutta käsittääkseni Suomen kilvissä on ainakin Junis laillisesti Porchen kuutosella. Tuskin Possun kone on paljoa isoa VW strokeria halvempi. Japsikoneitahan saisi kyllä huomattavasti halvemmalla teho/€-suhteella. 

 

3. Nykyään voi olla hankalaa saada kuljettajan viereen kahta paikkaa Juniksessa. Penkit voi tehdä ite, onhan näissä vaikka mitä lastulevystä tehtyä retkisisustaa. Muistaa vaan että kaikki matkustajapaikkojen mukaiset penkin pitää olla paikallaan aina katsastuksessa.

  • Like 1
Link to comment
  • 2 months later...

Mitä enemmän kerkiää purkamaan sitä enemmän löytyy palkistojen tarvetta :) aika rapeaa ja hiekkaista hommaa..

 

No eniveis palkistoja vaihdettu jo emä setti ja pari reikää vielä pitkittäispalkistossa ois vaihdettavaksi. Maybe next week

post-3781-0-22032700-1515952767_thumb.jpeg

post-3781-0-06878600-1515952783_thumb.jpeg

post-3781-0-75010400-1515952794_thumb.jpeg

post-3781-0-28278500-1515952872_thumb.jpeg

Link to comment

Siinä ois mallailua migillä ohueen peltiin. Tuli valittua aika näkyvä paikka. Eli paistettu muna -malliset vilkut vaihtuu itse taiteiltuihin nännimallisiin pohjiin. Tuntui nänni siihen käyvän päälle

post-3781-0-87485800-1515953114_thumb.jpeg

Edited by Trophy
Link to comment

Siinäkin jo seuraava projekti odottelisi sitä että saan palkistot kurottua kasaan ja toisen oven paukuteltua irti korista.

 

Eli ympyrän muotoinen korigrilli tulossa kiskoille pyöritelläväksi. Suappa tiiä mitä tulloo, mutta ei ainakaan pitäs ihan pienellä hitsatessa palaa puhki

post-3781-0-50538100-1515953764_thumb.jpeg

post-3781-0-12548000-1515953782_thumb.jpeg

Link to comment

Kysymys

 

Onko jäsenillä valistunutta tietoa bussin ikkuna aukkojen koosta?

Tarkoitus olisi laittaa kylkiin paruzzin sarja pop up ikkunoita 4kpl / puoli.

niiden koon tarvitsisin, jotta osaa silputa kylkiin aukot valmiiksi ja odotella rahatilanteen kohentumista sarjan hankintaa varten.

 

ja samalla katolle väsätä samba tyylin ikkunoita ainakin 2 / puoli. Ehkä enemmänkin eli sen 4. Riippuu mikä miellyttää silmää lopputuloksen kannalta. Niidenkin koon tarvitsisin.

 

Kokeiltu reunapellin taittoa tuonne ylös jo

post-3781-0-46879500-1515956290_thumb.jpeg

post-3781-0-96893700-1515956304_thumb.jpeg

post-3781-0-53959100-1515956314_thumb.jpeg

Link to comment
  • 2 months later...

Peltisepon hommiin tutustumista. Mukavaa touhua. Vasta viides pullo kaasua ja toinen kela lankaa menossa ja alkaa saumat jo sattumaan silleen ettei enää monta laikkaa mene saumoja silotellessa.

Puolentoista millin pellistä kun vääntää ja sikkaa uutta uraa = luulis ainakin hetken kestävän. Ja ainakin patti kasvaa sikkikoneen kampea toisella kädellä vääntäessä paremmin kun 0,8 pellistä. Eikä ees pala puhki niin herkällä...

 

Ilta-askareissa ollut parina viime iltana että 

väliseinästä rupinen pyöränkotelo pois ja uutta käsivaralla piirrettyä Vw teemaista peltiä päälle. Jää toki verhoilujen väliin molemmilta suunnilta suunnitelmieni mukaisesti, mutta onpahan perikunnalla ihmeteltävää ” tehtaan sikkausjäljestä” jos joskus purkavat ko. ajokkia ?.

Uutta helmaa tuohon väliseinään myös. Jalkatilaksi tehdyt kotelot sheivattu pois ja uutta sheetmetallia tilalle. 

 

Legendaarista. Taidan ottaa lonkeron.

 

C5A53F50-C6A5-406E-888F-340888711044.jpeg

1247693B-89C3-4693-88B5-68ABBD996044.jpeg

751D0113-F419-4DDB-A71D-ECEF1182B767.jpeg

03B159D7-809D-44AD-B8B7-B594C20435A5.jpeg

Edited by Trophy
  • Like 3
Link to comment

Iltapuhteina palstalta löytyneille vanhemman junan vilkuille pesäkolojen rakennus. Khyyllä toimii?. Huomenna vielä pohjiin pikku-urien ajo johon vilkun pohja asettuis nätisti pikkuisen alaviistoon kulmaan, että sais siten tuimemman ilmeen keulalle, mutta orggishengessä.

 

Joskohan huomenna ois motivaatiota roikkua taas auton alla ja hitsailla loput runkopalkit kasaan... ennenkuin käy tuon vararenkaan paikan tai keulan tai doglegien kimppuun. ? 

BD07BB85-B68D-4AF0-9C3A-12CF258EB085.jpeg

EDC74A40-629F-42BD-AFE8-9DBA2B2BDE31.jpeg

  • Like 3
Link to comment
  • 2 weeks later...

Sheetmetal hommia metallimusiikin säestämänä iltana muutamana. Jäävät toki verhoilujen alle. Nyt jos kyljet seuroovaksi laittaisi kasaan. Toki kuudes pullo kaasua ja arviolta tuhannes rälläkän laikka ensin haettava marketista.... 

 

odotellessa kysyn arvon foorumilaisilta onko katsastussetällä mitään sitä vastaan jos tekee sohvat kiinteiksi ja esim puurungolla tuonne matkustamoon?

0F4DD9DC-713D-487E-877C-6D18B004B02F.jpeg

6C1AAE01-84B2-4AE3-BF8C-03AE8C32C76A.jpeg

CD427CD9-E62C-40A1-AE94-4D4309DBD93A.jpeg

Link to comment

Mitä tarkoitat kiinteällä? Ei se varmaan katsuria haittaa että saako penkit irti parissa minuutissa vai neljässä tunnissa. Luulisin että tuossa viimeisessä on paremmat kiinnikkeet ja siitähänn katsastajat tietty tykkää..

Link to comment
  • 4 weeks later...
46 minutes ago, mikan said:

Paljonko on tallin lattian ja oven välissä korkeutta? Pienet talkoot oli varmaan, että sai juniksen tuohon pyörimään.

 

t. Mika

232 cm oli oven alla tilaa

 

tilasin 225cm nuo valssatut kaaret. Ovat 50x50 putkea 3mm seinämällä, mutta valssatessa litistyneet n. 40x60kokoon. Ympärysmitta oli toivotun mukainen. 

 

Aika talkoot oli, kunnes tajusin että mitoitus meni sillai mönkään, että pitäähän se alusta saada renkailleen myös että sen koko grillin autoineen saa siirrettyä pihalle hiekkapuhallus hommiin jne. Tai että ees sopii pyörimään noiden tukien kanssa. Kaveri Hannu siinä oli ratkaisevassa roolissa. Seuraava korigrillin käyttäjä kun on omalle 61:selleen.

 

eli piti sitten katon päälle jäävä kaari katkaista ja laittaa tilalle suoraa 40x60 palkkia, siten että jää irti katosta. Antoi kaivatut reilu 20cm tilaa ja nyt pyörii komiasti ja uloskin ilman oven purkua ?

 

ilman kuvia tuo tuli kuitenkin kyhättyä ja suunniteltua lennossa niin siihen nähden itsekin ihmetytti miten hyvin onnistui ?

 

ahdas talli niin kätevä kun pyörii akselinsa ympäri eikä vaadi lisätilaa ympäriltään..

Edited by Trophy
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...