Guest kuplapower Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 paljonko pitää olla välystä renkaan päiden välillä asennettaessa. jos kokeilen rengasta putkeen niin eikö siinä pidä olla pieni rako? Quote Link to comment
Guest Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 paljonko pitää olla välystä renkaan päiden välillä asennettaessa. jos kokeilen rengasta putkeen niin eikö siinä pidä olla pieni rako? Pitaa. Riippuu sylinterin halkaisijasta. Jan Quote Link to comment
Guest kuplapower Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 koko on 90.5mm, paljonko siinä pitäis olla Quote Link to comment
Guest Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 0.35 - 0.40mm paikkeilla. Kaava: 0.004 tuumaa jokaista mannan halkaisijan tuumaa kohden 1 tuuma = 25.4mm joten 0.004 tuumaa = 0.1016mm Tasta seuraa: 90.5mm/25.4 = 3.56tuumaa --> 3.56*0.004= 0.01424tuumaa ja 0.01424x25.4=0.361mm Jan Quote Link to comment
Guest marko jääskeläinen Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 0.10mm/männän tuumaa kohden ja hylkyraja on tuplasti. t-jääskeläinen Quote Link to comment
Guest kuplapower Posted June 18, 2006 Share Posted June 18, 2006 kiitoksia vastauksista. Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted August 25, 2006 Share Posted August 25, 2006 Eilen mittailin uusista 90,5 MAHLEistani katkosraot puristusrenkaista. Kaikki arvot osuivat välille 0,55-0,65mm. Eli uutta rengassatsia tilaukseen, vai? (Toisaalta viimeksi on samalla koneella ajettu Cofapin 85,5 kamoilla, mittasinpa niistäkin välykset aikani kuluksi. Yksikään rako ei ollut alle 2mm pytyn puolivälistä mitattuna, ja ihan "hyvin" toimi...) "Järkeilin" että kolmospyttyyn voisi tuollaiset uudet vähän väljemmät rinkulat laittaa. Quote Link to comment
JaniM Posted August 25, 2006 Share Posted August 25, 2006 Niin mittailin minäkin samat uusista. Meneekös romukoppaan vai pitääkö alkaa vaatia uusia settejä takuuseen? Quote Link to comment
Racing Posted August 25, 2006 Share Posted August 25, 2006 VW "Tako" Mahle sarjojen mukana tulleista renkaista on ollut muitten autoharrastajien puolelta puhetta että menevät kuumuudesta äkkiä paskaksi,männät olisivat muuten hyviä,mutta renkaat vaihtaa Grantin kamoihin niin on kunnon setti. Meni vähän Offtopic mutta männänrenkaisiin liityen. Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Mistäs noita parempia rinkuloita voisi hankkia? Ei ole vielä mistään sattunut silmään. Quote Link to comment
Guest Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Keiteleen kone tai www.aircooled.fi Quote Link to comment
Tomppa Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 http://aircooled.fi/shop/index.php?categoryID=276 Quote Link to comment
JaniM Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 No mikäs on oikea välys uusilla Tomppa? Quote Link to comment
Guest kuplapower Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 mulla oli kyseessä juuri noi Grantin 90.5mm männänrenkaat ja niitä joutu hiukan kyllä hiomaan et sai välystä. Oli meinaan liian naftit. Ostin K.Raak Racingista Alavetelistä ja hintaa oli 35 egee Quote Link to comment
Tomppa Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Täytyy tutkailla asennusohjeita... vaikka täältä leipätöistä ei pääse himaan ennen puolta yötä... prkl! Quote Link to comment
Tomppa Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Granteissa lukee: Measure ring at bottom of cylinder, near the end of the pistons travel. Correct clearance is between .003 and .004 per each inch of cylinder diameter. Suomeksi: Mittaa renkaan välys aina sylinterin alapäästä, hieman ennen männän liikeradan loppua. Oikea välys on .003 ja .004 tuuman välillä, per tuuma sylinterin halkaisijassa. Tästä taisi olla juuri äsken puhettakin, miten noita mittoja muutellaan metrisiksi. Quote Link to comment
-tipi- Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 0,003in = 0,0762mm eli 7,6 satkua 0,004in = 0,1016mm eli kymppi Ja kun Ø94mm mäntä on 3,7in, on männänrenkaan välys täten tuumilla laskien 0,28mm - 0,38mm Mutta kappas vaan, suhdelukuhan on sama myös milleissä eli 0,003-0,004mm / halkaisijamillimetri 94mm*0,003 = 0,282mm Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Omasta 94mm männänrengassarjasta (1. ja 3. renkaat Mahle, 2. renkaat totalseal) piti "lyhentää" kahta totalsealia ja yhtä Mahlea, loput sattuivat tipinkin mainitsemiin toleransseihin. Edittiä vähän: Jossain totalsealin mukana tulleessa lapussa oli että "these rings are cut-to-fit". Punainen lappu oli tosiaan noita eri versioita vastaan, varmistin tuon mitä Tomppa seuraavassa postissaan sanoi kun käväsin tallilla. Pöytään kiinnitetty dremeli oli oiva vekotin noiden "viilaamiseen". Puavo @ dwl Quote Link to comment
JaniM Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Siispä nää on siis väljät uutena jo. Quote Link to comment
Tomppa Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Totaleiden ns. Gapless kakkosuran versioissa on sekä varsinainen rengas, että hyvin ohut rengas, jotka menevät lomittain päällekkäin luoden siten erittäin tiiviin sauman. Totaleita on tosiaan saatavilla useata eri mallia. Aircooledin (SCATin) toimittamissa kakkosuran Gapless Totaleissa on mukana pääkalloin varustettu punainen varoituslappu, jossa todetaan, että settinä myytävissä Totaleissa on Gapless rengas joko ykkös tai kakkosurassa, ei koskaan molemmissa. Luonnollisesti SCATin kakkosuran sarjassa Gapless rengas on kakkosurassa :) Muuta ei punaisessa varoituslapussa todeta, kuin että ykkös- ja kakkosuran Gapless renkaat eivät ole vaihtokelpoiset keskenään. Totaleiden mukana toimitetaan itse asiassa kolme erilaista lappua. Keltainen, punainen ja vaalea. Kaikki sisältävät erittäin tärkeää tietoa renkaiden käytöstä sekä eri kohteiden toleransseista. Paras tapa selvittää tilannetta lienee lappusten skannaaminen ja postaaminen tänne, muuten tullee koneista "ruumiita" turhan äkkiä... Pikaisesti vilkaistuna SCAT 15146 (90,5mm, 2mm, 2nd ring) setin ns. viilausvarat ovat käyttötavasta riippuen seuraavat: Street, Strip, Circle = Bore x .0035 Blow gas (Turbo) = Bore x .0035 Varsinaisessa lapussa on vielä usea muukin konfiguraatio, mutta nuo nyt lienevät yleisimmät. Mielenkiintoista on myös se, että Totalien ohjeissa käsketään rengas asettamaan mittausta varten deckistä n. 1" alaspäin, eli n. 2,54cm, kun taas Granteissa mittaillaan ihan toisesta päästä sylinteriä... Kun viilaat niin viilaa ulkoa sisäänpäin ja suorassa kulmassa. Quote Link to comment
-MITO- Posted October 8, 2006 Share Posted October 8, 2006 Nyt on omat Totalsealit kiinni 90.5 männissä, huomenna jos sais männänrengas pannan hommattua sais sylinterit kiinni. Quote Link to comment
Pepe Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Mahlen uudesta 90,5mm pyttymäntäsarjasta mittailtu katkosvälykset 0,45-0,50mm. Ketjussa aikaisemmin mainittujen kaavojen mukaan laskettuna ei ole optimi. Vaikka luulen että niputan omani noilla välyksillä, herätetään keskustelua: onko karttunut kokemuksia sitten edellisten vastausten? Onko, sanotaan vaikka alle 100hp vaparimoottorissa, oleellista eroa onko katkosvälys em. männillä 0,35mm vai 0,50mm? Quote Link to comment
Guest Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Moro itselläni on mahlen 90,5 männät ja renkaat oli kuluneet eli kummat on paremmat renkaat mahlen omat (HC) tai Grantin renkaat vai onko väliä? Sama kysymys mitä Pepe kysyi aikasemmin että Onko, sanotaan vaikka alle 100hp vaparimoottorissa, oleellista eroa onko katkosvälys em. männillä 0,35mm vai 0,50mm? Quote Link to comment
Tutkija Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 No onhan niil eroa et Mahlen paketissa on Grant:in renkaat todennäköisesti. Ja kyllähän pienempi 0,35mm katkosvälys on parempi kun ohipuhallusta tuleepi vähempi. Totuuden nimissä täytyypi kylläkin sanoa et ei paljon vaikuta vaikka katkosvälys on sen 0,5mm. Quote Link to comment
Guest Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 ok, katkosvälys homma selvis,mutta männän rengas ei ,sori en tajunnu. siis mahlen mäntä ja omat renkaat vai mahlen mäntä ja grantin renkaat , onko huomattavaa eroa ? sori jos mulle täytyy vääntää... Quote Link to comment
Tutkija Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Grant tekee ne Mahlen nimellä olevat renkaatkin. Quote Link to comment
Guest Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 ok selvis , mutta vaan ihmetyttää Racingin viesti tossa ylempänä .... VW "Tako" Mahle sarjojen mukana tulleista renkaista on ollut muitten autoharrastajien puolelta puhetta että menevät kuumuudesta äkkiä paskaksi,männät olisivat muuten hyviä,mutta renkaat vaihtaa Grantin kamoihin niin on kunnon setti. Quote Link to comment
Guest Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 kuitenkin omat on kestänyt 23v (kone tehty 12/89) kone seisoi n.10 vuotta välillä ja nyt ajettu 4v. ympärivuotista ajoa , tietenki oli kuluneet eli tarvii vaihtaa. Onkohan laatu huonontunut nykyää? Quote Link to comment
Tutkija Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Aivan sama tilanne Grantin renkaiilakin jos ajaa ylikuumaksi,meltoontuvat ja ponnevoima katoaa... Enempi mututuntumaa tuntuupi olevan liikkeellä kun tietoa,sillä molempien rengasmerkkien valmistaja on Grant Quote Link to comment
Guest Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Kiitos näistä tiedoista Quote Link to comment
Tutkija Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Grant:iä myydään sit kahta eri versiota ns. mustarengas versiota ja kromirengas. Kromirengas on sama kuin Mahlessa alunperin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.