Jump to content

Vielä yksi - KG T34


Kharon

Recommended Posts

Posted

Tällekin taas tehty jotain, etsitty lamppuja ja kytketty johtoja ja kaikkea. Yksi ajovaloheijastin on kuplinut ja ruosteessa, muistaako Tanhis/joku muu että onko tuossa sama kuin heijastin kuin kolmosessa? Niitä näemmä saisi monestakin paikasta vajaan satasen kappalehintaan, joten uudethan siihen sitten pannaan jos vain käy.

 

Hauskasti näemmä H4-kannalle löytyisi myös (vakio R2) ja kun 6V H4-polttimoita on tarjolla (on kyllä näemmä R2-kannallakin, aika sama), niin samalla vaivalla tulisi vähän päivitystä valoihin. Pitää tuumia.

 

Sumuvalojen heijastimia on neljä ja noista pari ainakin käyttökelpoista tulee. Uusi pinnoitus hiukka hapettuneen tilalle olisi kova sana, mutta pitää selvittää.

 

Sulakerasia/valorele/valokytkin -tienoo on aivan karmea johtohärdelli ja kun osa johdoista vielä on paksua touvia, 4- tai 6-neliöistä, niin eihän se edes taivu nätisti mitenkään.

 

Mutta sulakerasiassa on jo tusinan verran johtoja, ehkä tästä jotain vielä tulee. Sulakerasian sijoittelusta kyllä pyyhkeitä tehtaalle, kojelaudan alle johtojen kytkeminen on kokolailla ikävää touhua kun ei sinne näe mitään eikä kädet oikein taivukaan. Olisi ollut niin helppoa mätkäistä se tavaratilan seinään niin että sulakkeet ovat tavaratilan puolella, á la Kupla.

 

Tästä (ja yleisestä epäluuloisuudesta) sitten seuraa että pakko testailla kaikki sähkövehkeet ennenkuin kasaa autoa sen enempää. Akku kiinni pienen sulakkeen kanssa, josko on oikosulku jossain, niin sanoo sulake nätisti *rits* eikä polta johtoja.

 

Toki osasyyllisiä ollaan ihan itse: Johtosarjan suojaputki jäi takaa melkein 10cm liian pitkäksi, joten johtosarja jäi kokonaisuutena liian taakse. Mutta kun johtosarja on jo paikallaan niin tuolle ei enää tehdä mitään, tehdään lisää johtoa sinne missä tarvitsee. Alkuperäinen putki oli jotenkin kadonnut ruostepölynä johonkin, siitä mittavirhe.

 

Otetaan kuvia kunhan muistetaan, pelkkä teksti on hiukka tylsää katseltavaa.

Posted

Ajovaloista ei ole tarkkaa tietoa mikä on vaihtokelpoista, mutta olen ymmärtänyt että t34 on oma kokonaisuutensa ja vaihtokelpoisia osia ei ole. Omassa punaisessa on minin kromit ja pystärin heijastin ja linssi eli en tän osalta osaa oikein sanoa ja sinisen valoja en ole vielä edes irroittanut. Oman juniksen heijastimet meinasin lähettää britteihin firmaan joka pinnoittaa kiinteään hintaan haijastimet mut en nyt löytänyt firman nimeä nopeasti. Ja hinta oli sellainen että esim suomalaiset pinnoittamot ei oikein pysty kilpailemaan vaikka postit tulisikin päälle.

Posted
On 12/28/2018 at 9:49 PM, Tanhis said:

Ajovaloista ei ole tarkkaa tietoa mikä on vaihtokelpoista, mutta olen ymmärtänyt että t34 on oma kokonaisuutensa ja vaihtokelpoisia osia ei ole. Omassa punaisessa on minin kromit ja pystärin heijastin ja linssi eli en tän osalta osaa oikein sanoa ja sinisen valoja en ole vielä edes irroittanut. Oman juniksen heijastimet meinasin lähettää britteihin firmaan joka pinnoittaa kiinteään hintaan haijastimet mut en nyt löytänyt firman nimeä nopeasti. Ja hinta oli sellainen että esim suomalaiset pinnoittamot ei oikein pysty kilpailemaan vaikka postit tulisikin päälle.

 

 

OK, kiitoksia tiedoista. Selvitellään tässä kaiken muun ohella, vielä ei ole kiirettä ja jos tulee paniikki, niin lainataan siihen vaikka kuplan heijastimet siksi aikaa, ne ovat ainakin vähän sinne päin vaikka eivät varmaan ihan oikeat.

 

 

Posted

Löydettiin Kuplan suunnilleen samanikäinen heijastin, se on 5mm isompi halkaisijaltaan. Hohhoi. Pitää tuumia.

 

Firmojakin löytyi kun oikein etsi:

www.ashfordchroming.com
www.chromerestorationspecialist.co.uk
www.chromefix.co.uk

 

Laitoin chromefixiin kyselyä että mitähän mahtaisi maksaa, saisi edes tontille osuvan hinnan koko hommasta.

Posted

WTP-Coating, ihan siinä naapurissa missä Ghia seisoo. Tekee kromimaalausta jonka kiiltävyys riittää varmasti tuohon. Itse kävisin sieltä kysäisemässä ainakin...

Posted
On 1/2/2019 at 8:49 PM, metake said:

WTP-Coating, ihan siinä naapurissa missä Ghia seisoo. Tekee kromimaalausta jonka kiiltävyys riittää varmasti tuohon. Itse kävisin sieltä kysäisemässä ainakin...

 

Joo, on listalla sekin ja sieltä saadaan tukkuhintakin kun tallin miehet käyttävät sitä ahkerasti kaikkeen. Mutta tästä oli puhetta ja jos haluaa oikeasti kiiltävän, ts. alkuperäisen näköisen niin juuri muita keinoja ei ole kuin alumiinin höyrystäminen.

 

Vielä onneksi ei ole kiirettä, selvitellään.

Posted
On 1/2/2019 at 9:34 PM, lasse haukkavuori said:

Joku joskus väittäny et Fiat 500 umpio sopii Ghiaan. Käykö sitten typ34 ni en tiedä? Paljonkos heijastin on halkasijaltaan?

 

Vanha Kuplan heijastin oli kädessä ja tuo on ~5mm pienempi. Juuri sillä tavalla erikokoinen että Kuplan heijastin ei mahdu. Ajatus Fiatin heijastimesta sinänsä ei ole huono, muutamaa milliä pienempi heijastin menisi ihan hyvin, kun kumien varassa se joka tapauksessa makoilee.

 

Pitää selvittää.

Posted (edited)
46 minutes ago, Kharon said:

 

Vanha Kuplan heijastin oli kädessä ja tuo on ~5mm pienempi. Juuri sillä tavalla erikokoinen että Kuplan heijastin ei mahdu. Ajatus Fiatin heijastimesta sinänsä ei ole huono, muutamaa milliä pienempi heijastin menisi ihan hyvin, kun kumien varassa se joka tapauksessa makoilee.

 

Pitää selvittää.

Meinaatko H4 laittaa vai hehkulankapolttimot. Mitäs se kuplan heijastin on halkaisijaltaan? Esim ebay.de ja sinne hakukenttää kirjoitta Hella tai bosch reflektor ja lähtee selailemaan niin aika paljon tulee erilaisia.esim opel asconassa 154,5 heijastimen halkaisija ja Karmann ghia typ 14 halkaisija 174,0

Edited by lasse haukkavuori
Posted
 
Joo, on listalla sekin ja sieltä saadaan tukkuhintakin kun tallin miehet käyttävät sitä ahkerasti kaikkeen. Mutta tästä oli puhetta ja jos haluaa oikeasti kiiltävän...


Ei se firma vaan toisessa päässä hallia. Kyseinen kromimaalaus on toiselta nimeltään ruiskuhopeointi, sama tekniikka millä tehdään peilejä. Malliksi kuva siitä miltä pinta näyttää...
ad3e1848bbaf9e1132d8537947706aa2.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
Posted
On 1/4/2019 at 1:03 PM, metake said:

 


Ei se firma vaan toisessa päässä hallia. Kyseinen kromimaalaus on toiselta nimeltään ruiskuhopeointi, sama tekniikka millä tehdään peilejä. Malliksi kuva siitä miltä pinta näyttää...
 

 

 

No jopas :o

 

Pitää kysellä, tuo näyttää jo aika hyvältä.

 

Posted
On 1/4/2019 at 12:35 PM, lasse haukkavuori said:

Meinaatko H4 laittaa vai hehkulankapolttimot. Mitäs se kuplan heijastin on halkaisijaltaan? Esim ebay.de ja sinne hakukenttää kirjoitta Hella tai bosch reflektor ja lähtee selailemaan niin aika paljon tulee erilaisia.esim opel asconassa 154,5 heijastimen halkaisija ja Karmann ghia typ 14 halkaisija 174,0

 

Ei ole niin väliä. Heijastimiahan siis löytyy vaikka kuin, mutta juuri tuonkokoiset ovatkin jo sitten kiven alla, sillä se on pienempi kuin pikkukarmannin heijastin, suunnilleen ~170mm.

 

Kovin paljon liian pienikään taas ei käy sillä sitä ei saa oikein mihinkään kiinni. Selailin tuossa aamulla aika monta ja rentut eivät kerro halkaisijaa, hiukka paha arvioida että sopiiko edes sinnepäin. Mutta tuota Metaken mainostamaa pinnoitusta pitänee kokeilla ensin noihin vanhoihin.

Posted

Nysväiltiin eilen johdotuksia ja pikkuakulla saatiinkin etuparkit ja (hätä)vilkut eloon polttamatta montaakaan sulaketta säätäessä. Etenee mutta johtohärdelli sulaketaulun takana vain pahenee.

 

Eletään silti toivossa että tuo härdelli saadaan jotenkin nostettua sen verran ylemmäs ettei se näy kojetaulun alta: Mitään varsinaista paikkaa, hyllyä tms. noille ei ole, joten jotenkin ne vain ovat siellä olleet.

 

Bonusta siitä että johdoissa oli numerolaput ennestään (harmaat laput, keltaiset ovat omaa tekoa), ei vain ollut mitään dokumenttia siitä että mikä on mikäkin ja lisäbonuksena numerointi oli johdonpäänumerointi, saman johdon eri päissä oli eri numerot.

 

No, ilman tulkintaohjetta moisista numeroista ei ole juurikaan iloa, joten piti selvitellä itse. Onneksi johtoja kaikenkaikkiaankaan ei ole kovin paljoa ja suurin osa on alkuperäisiä eli oikeilla väreillä. Osan johdoista oli edellinen omistaja korvannut ja ne olivat tietenkin kaikki mustia, voi höh. Osa korvattiin oikeanvärisillä ja osa jätettiin kun ei ollut itselläkään oikeanlaista johtoa.

 

Kytkennät ovat enimmäkseen -65 kaaviosta paitsi vilkkujen kytkentä (hätävilkun takia) uudemmasta (T3 68-70). Samaan nippuun saadaan kätevästi sivuvilkut, tuossa uudemmassa kun on vain vilkkukytkimeltä Y-haara etu/takavilkulle, joten yksi haara lisää ja sivuvilkku siihen. Se pitää vielä kokeilla että mitä vilkkurele tykkää lisäkuormasta.

 

P1051391.JPG

 

 

Sumuvalojen ja tööttien releille löytyi kontin katosta paikka ja johtonippukin asettui tosi nätisti siihen hollille.

 

P1051392.JPG

 

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Edellisen raportin jälkeen on pääasiassa selvitelty sähköjä vähän lisää.

 

Saatiin takaparkit, ajovalot, sumuvalot ja töötti eloon, joten eipä montaa sähkölaitetta enää jäänytkään, kun virtalukkoa ja vilkkuja ei pääse kytkemään valmiiksi asti  ennenkuin on ohjauspylväs koossa. Se oli juuri maalattavana joten joku päivä pitää odotella että kuivuu kunnolla.

 

Tuossahan on vaihtorele ajovaloille, on/off-rele sumuvaloille ja tööteille ja kaikki naksuttelivat iloisesti (tuolla paikallaan, ei vain pöydällä, se oli testattu jo aiemmin) kun antoi sähköä + läpikin tuli ainakin mittaukseen tarvittava jännite (~6V). Sen näkee sitten että miten käy kun on kuormaa päällä. Mutta nämäkin hienoja: Ajovalojen releen ohjaus on maapuolella, samoin töötin releen, mutta sumuvalojen releen ohjaus onkin sitten +-puolella. Voi öh. Onhan se toki ollut helpompi tehdä niin päin, mutta ylimääräistä päänsärkyä kytkentäkaaviota ihmetellessä.

 

Jatkuvalla sähköllä olevat piirit ovat vielä testailematta, nyt on kuitenkin käytännössä kaikki virtalukon takana olevat piirit (pl. startin solenoidi, poltti 5A sulakkeen ) koeponnistettu ja toimiviksi havaittu. Bensamittarin yhteydessä olevat merkkilamputkin kaikki toimivat, joten laiskana ei uusittu niitä. 6V polttimot tuntuvat kestävän aika ikuisesti.

 

Ajo- ja sumuvalojen heijastimet kiikutettu Metaken mainostamaan pajaan, ei ollut kaukana ja lupasivat että hieno tulee. Tekevät vielä itse viimeisen hionnan joten ainakin pohja on peilinkiiltävä. Odotamme mielenkiinnolla että mitä saadaan.

Edited by Kharon
  • 4 weeks later...
Posted

Tämäkin on taas pikkuhiljaa edistynyt, ajokki saatu pyörilleen ja luukkuja (takaluukku, ovet) paikalleen. Vilkkuja ja takavaloja on myös ruuvailtu paikalleen, niihin olikin kaikki osat hyllyssä eikä tarvinnut kromailla uudelleen, niin selvisi helpolla. Tiivisteet ostettiin jo syksyllä, niitä oli tarjolla.

 

Etuluukkuun ei ole tiivistettä ja sitä viikonloppuna ihmeteltiin että mihin se katosi, mutta kun sitten katsoin vanhoja kuvia niin ei siinä ole koskaan ollutkaan tiivistettä. Pitää hommata uusi. Profiilihan on sama kuin pikkukarmannissa, tuossa on vain pidempi, joten pienellä askartelulla selviää.

Posted
1 hour ago, Kharon said:

Etuluukkuun ei ole tiivistettä ja sitä viikonloppuna ihmeteltiin että mihin se katosi, mutta kun sitten katsoin vanhoja kuvia niin ei siinä ole koskaan ollutkaan tiivistettä. Pitää hommata uusi. Profiilihan on sama kuin pikkukarmannissa, tuossa on vain pidempi, joten pienellä askartelulla selviää. 

 

Kaksi pikkukarmannin tiivistettä minullakin on siellä yhdistettynä. Takaluukun tiiviste onkin vähän hankalempi vaikka onkin samaa profiilia mutta siinä on vain se öljytäytön ympäristö ongelmana.

 

Liimana käytin rc autojen  renkaiden liimaamiseen käytettävää kumiliimaa.

 

 

Posted
On 2/12/2019 at 12:49 PM, Tanhis said:

 

Kaksi pikkukarmannin tiivistettä minullakin on siellä yhdistettynä. Takaluukun tiiviste onkin vähän hankalempi vaikka onkin samaa profiilia mutta siinä on vain se öljytäytön ympäristö ongelmana.

 

Liimana käytin rc autojen  renkaiden liimaamiseen käytettävää kumiliimaa.

 

 

 

Hoo, hyvä idea.

 

Mutta uitin takaluukun tiivistettä kuminhoitoaineessa ja siitä tuli aivan käyttökelpoinen, laitettiin vanha takaisin. Etuluukun tiivistetä etsin ja ISP West näemmä myi ihan oikeatakin joten tilasin sellaisen. Ei ihme, kun profiii on sama niin äkkiäkös sellaisen metritavarasta tekaisee.

  • Like 1
Posted

Mutta päivitystä ja vähän kuvia aiemmista päivityksistä.

Saatiin heijastimet takaisin pinnoituksesta ja sitten olikin kätevä kasata ajovalot ja sumuvalot.

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P2171401.JPG
http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P2171413.JPG
http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P2171415.JPG

 

Heijastimet näyttävät aika hyviltä, aavistus appelsiinipintaa verrattuna alkuperäisiin, mutta jää nähtäväksi että miten hyvin nuo oikeasti heijastavat. Näkemiseenhän noita ei juuri tarvita Suomen kesässä, pitää vain olla.
 

Sumuvalon polttimon häikäisynestin aiheutti ihmetystä, se on polttimon yläpuolella ja suora puoli alaspäin, vaikka voisi jotenkin toisin luulla. Piti oikein tarkistaa vanhoista kuvista.
 

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P2171406.JPG
http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P2171407.JPG

 

Auto on aika korkealla, mutta toki moottori puuttuu ja bensatankki on tyhjä ja sisustus & penkit puuttuvat, säädetään uudestaan jos/kun on tarvetta.

Kuvassa näkyy auton mukana tullut sivuparkki, korvataan ihan tavallisella sivuvilkulla kun suomiautoissa sellaiset oli.


Yleiskuvissa näkyy että vähän kaikenlaista on ruuvailtu kiinni.
http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P2171408.JPG
http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P2171409.JPG
http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P2171410.JPG

Hauskasti muutaman luukun ruuvaaminen kiinni tekee autosta paljon valmiimman näköisen. Takapuskuri ja ovenkahvat ja nippu pienempiä osia vielä pitäisi kromata, mutta ei ole löytynyt mistään läheltä kromaamoa joka osaisi kromata nuo ovenkahvatkin, ne kun on ovat jotain painevalua ja hiukka hankala tapaus. Mieluusti tietenkin teettäisi kaikki kromaustyöt samassa firmassa.

Akku ja sen kiinnityshilutkin löytyivät, pantiin paikalleen. Kansi on jossain hukassa, osia maalatessa se vielä oli tallessa. Löytynee kun etsitään.
http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P2171411.JPG

Ruuvailin ratin viiksihärdellin suunnilleen paikalleen ja kunhan saa sen johdot kiinni niin voikin jo kytkeä akun kiinni ja testailla kaikki virtapiirit ihan oikein virtalukon kautta.
http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P2171412.JPG
 

Härdellin yläpuoliset liittimet ovat erinomaisen ikävässä paikassa päästä käsiksi. Onneksi tuo ei ole vielä pultattuna kiinni, saa johdot kiinni niin että näkee liittimet.

  • Like 1
  • 1 month later...
Posted (edited)

Tämäkin on vähän edistynyt, tiivisteitä ja listoja etsitty, vilkut ja takavalot ja sellaisia ruuvailtu paikalleen ja viritelty sähköjä eteenpäin.

 

Sen verran on saatu sähköihin nyt eloa että kun löi akun kiinni ja pääsulakkeen (#3) paikalleen niin mikään ei savunnut ja hätävilkun nuppi vilkkuu hienosti. Auton ulkopuolella ei tapahtunutkaan sitten mitään, lamppurunkojen ja maan välistä on kontaktit hukassa kun kaikki ruuvinreiät on tietenkin maalissa, pitää putsailla.

 

Sitten akku sanoikin että en leiki sun kanssa ja hommat siirtyivät myöhemmäksi kun mittasin napajännitteeksi enää 4V. Tuumattiin että vainaa on, kun se oli ladattu vain pari päivää aiemmin, eipä muuta kuin uusi tilalle. En ihmettele, kun hetken muistelemisen jälkeen muistin että tuo akku on pääosin seissyt 10v Karmannin mukana satunnaisesta apuakkukäytöstä ja latailusta huolimatta. Eipä akku sellaisesta tykkää.

 

Pari pikkutiivistettä vielä puuttuu oven yläkulmista ja konehuoneen/koneen tiivisteet pitää tarkistaa, todennäköisesti niitä joutuu uusimaan. Muuten alkaa olla hyvällä mallilla noin osien puolesta, pitäisi vain kasata.

 

Nippu pikkuosia ja takapuskurin palaset kiikutettu kromattavaksi, sitten vain odotellaan että mitä tulee ja mitä maksaa.

Edited by Kharon
  • 1 month later...
Posted

Edellisen jälkeen on saatu kaikkea pientä aikaiseksi, uusi akku kun löytyi niin pääsi testailemaan sähköjä ihan oikeiden kytkentöjen kautta ja erinäisten johtomerkintäsekoilujen (sitä on niin vaikea ymmärtää mitä on itse kirjaillut johtoon 6kk aiemmin) saatiin kaikki kulmavilkut eloon, sivuvilkuissa on varmaan maavika vielä.

 

Toisen takavalon johto oli maissa takavalon suunnasta (sulakerasian suunnasta ei tapahtunut mitään vaan eipä valokaan syttynyt) ja kun vedettiin toiselta puolelta molemmille lampuille sähkö, sulake paloi. No, vanha johto poikki kokonaan takalampusta ja ongelma ratkesi.

 

Samalla napsin sulakkeita sularasiaan lisää ja sain etuvalot toimimaan, jopa valonvaihtorele sanoo iloisesti niksnaks kun maadoittaa sen johdon, pitkät ja lyhyet toimivat hienosti. Vaihtokytkimen johto on vielä kytkemättä viiksen nappiin, listalla.

 

Etuvalot kun toimivat, niin sumuvalot olivat helppo juttu kun rele sanoi niksnaks valmiiksi kytkintä käännellessä. Hauskasti sumuvalojen ohjaus tulee lyhyjen valojen kautta eli kun vaihtaa pitkille niin sumuvalotkin sammuvat. Töötti vielä puuttuu, mutta sillekin on rele joten ei pitäisi olla niin hankala tapaus kuin kuplassa.

 

Kattoon ja takaikkunalle saatiin vähän verhoiluja, sivuikkunoiden listat ja tiivisteet ovat menossa paikalleen.

 

Juurikaan mitään näkyvää ei ole tapahtunut kun sähköjen laittelu ei näy mihinkään ja sisäkatto ei autosta ulos näy.

Posted
1 hour ago, Kharon said:

sivuvilkuissa on varmaan maavika vielä.

 

Eihän siinä edes ole sivuvilkkuja, joten ei kannata ihan kauheasti metsästää maavikaa 🙂

Posted
Onhan ne siinä lokareissa vilkut paikallaan.


Paitsi että ne ei ole vilkut vaan äärivalot joiden kuuluu palaa parkkien kanssa, ei vilkkujen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Posted
Kyllä ne Suomeen tuoduissa kolmostyypeissä on vilkut alunperin olleet.


Juuri näin, mutta tämähän ei ollutkaan maahantuojan kautta tullut..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Posted
2 hours ago, -tipi- said:

Kyllä ne Suomeen tuoduissa kolmostyypeissä on vilkut alunperin olleet.

 

Mites tää nyt muuten ihan oikeasti menee? Sähköhän noille tulee vilkkuviiksen kautta, mutta omina johtoina, ei etu- tai takavilkun rinnalla. Hiljakkoin elvytin -65 kolkin sähköjä, joka on uutena myyty Kolumbiaan. Siinä nuo valot syttyivät parkkien kanssa, ja olivat valko-punaiset, eivät siis oranssit kuten näissä maahantuojan kautta tulleissa on kai ollut? Ja valko-punaiset näyttäis olevan tässä topicin autossakin.

Posted (edited)

Mä sanoisin että ero on siinä ratin alla olevassa abicohelvetissä mihin johdot kytketään. Eli sieltä voi pienellä muutoksella päättää saako sivuvalo virtansa vilkkureleeltä tai valokytkimen kautta.

 

Muistan kylläkin että oman ghian kanssa oli myös jotain ongelmia noiden sivuvilkkujen kanssa kun kytkin jenkkikaavion mukaan sähköt. Mutta ei mitään suurempia ongelmia.

Edited by Tanhis
Posted

Oletuksena ne on olleet parkit Kolkeissa. M-koodilla vilkut:

46 Side-mounted flashing indicators
up to Chassis No. 312 2066 941
from Chassis No. 312 2066 942

315-318, 365-368
311-318, 361-368

Norway, Denmark

 

278 Side-mounted flashing indicators instead of parking lamps
up to Chassis No. 312 2066 941
311-314, 343-346, 361-364;
M 234: 315-318
Italy, Austria Denmark, Finland, Norway

 

284 Side-Mounted Flash Indicators 315-318 Italy, Austria, Denmark
Posted

Sivuparkkeihin tulee sähkö vilkkuviiksen kautta, oikealle tai vasemmalle.Sumuvalot autoasetuksen mukaan sammui pitkille vaihtaessa.Itsellä nyt omassa ajoneuvossa 4 napaisen hätävilkun ihmettely, siksi tutkin kaikkia mahdollisia kaavioita.

Posted

Nuo sivuparkit on tarkoitettu käytettäväksi

kadunvarteen pysäköitäessä.Meillä ainakin rouvan -66 Variantissa ne sytty,kun virrat sammutettuna kääntää vilkkukatkaisijaa.

Posted

Oho, tulipas keskustelu. :)

 

Mutta siis joo, täsmennetään: Autohan on saksantuonti ja siinä alunperin oli vilkkuviiksestä syttyvä seisontavalo kyljessä, juurkin nuo valko-punaiset niin kuin Metake tuumasi ja vanhoissa kuvissa näkyvätkin vielä.

 

No, tämä kytkentä nyt hukattiin ja pantiin oranssi vilkku kun suomiautoissa vilkku siinä oli. Se on ihan suoraan etu/takavilkun rinnalla samassa johdossa että kyllähän se toimii jos vain vilkun runko saisi maadoituksen. Vaan pulttimutterikiinnitys ja uusi maali niin ei ole maakontaktia, ihan itse sähelletty. ;)

 

Tanhiksella on oikea suunta: Viiksihärdellissä on tosiaan omat nastansa vilkuille ja vilkkuviiksestä syttyville sivuvaloille: Minä käytin vilkkunastaa kun seisontavalolle ei ole niin käyttöä.

 

" Meillä ainakin rouvan -66 Variantissa ne sytty,kun virrat sammutettuna kääntää vilkkukatkaisijaa. "

 

Jepp, tämä on juuri se tarkoitus ja kun virrat on päällä niin nämä eivät pala: Nimenomaan pysäköintivaloksi se on tarkoitettu.

 

Käsittääkseni tämmöinen oli ainakin 60-luvulla Saksassa pakollinen koska sedän Opeleissa (Kadett, Rekord) oli kaikissa samanlainen kytkentä vielä 70-lukuisissakin.Niissä tosin ei ollut erillistä valoa tähän tarkoitukseen vaan toisen puolen etu/takaparkkilamppu sai virtansa vilkkuviiksen kautta.

 

" Sumuvalot autoasetuksen mukaan sammui pitkille vaihtaessa "

 

Näin kuuluu ollakin: Sumuvalojen releen kytkevä johto tulee lähivaloilta eikä valokytkimeltä. Siinä on vain vielä oma kytkimensä välissä,  jolla saa sumuvalot pois jos ei tarvitse.

 

 

Posted

Taitaa olla monessa sakemannissa vielä tänä päivänäkin tuo mahdollisuus kytkeä toisen puolen parkit päälle pysäköitäessä.

Posted (edited)

Hiukka aiheen sivusta: Pikku-Karmann saatu katsastettua. Pientä paniikkia tuli kun maanantaina tuli hylsy toimimattomasta toisesta takajarrusta.

 

No eihän se toiminut kun vetarin stefa/löystynyt napamutteri oli päästänyt sen täyteen öljyä. Jarrukengät kuikkaan, kaupasta uudet ja uusi stefa hyllystä tilalle ma-iltana ja tänään uusintayritys, aivan tuurilla 20% sisään sekä takajarru että käsijarru kun uudet hihnat oli vain pantu paikalleen ja säädetty sinnepäin: "kiinni ja 2 naksua auki".

 

Sain viimeisen vapaan katsastusajankin näyttöä varten kun eilen illalla varasin, hiukka vähemmän jännitystä näin vappuaattona saisi olla. Pitää varmaan katsastaa uudelleen elokuussa niin saa siirrettyä aikaa syksylle.

 

Kaiken muun sainkin korjailtua jo sunnuntaina (pissapojasta paineet hukassa ja yksi pimeä parkki sulakevian takia) joten nyt ei sitten jäänyt mitään huomautuksiakaan papereihin, onnistunut suoritus ja pääsee vappuajelulle.

Edited by Kharon
  • 2 months later...
Posted

Päivitetäänpä tätäkin vähän.

 

Keväällä piti saada ajokalusto liikenteeseen niin Karmann jäi vähän taka-alalle.

 

Jotain pientä on puuhasteltu, asenneltu etu- ja takalasit paikalleen ja sivulasien tiivisteitä. Itse laseja ei vielä saa kun B-pilari on kromattavana ja se tulee sieltä joskus.

 

Lattiamattoja on visioitu ja näyttäisi että Sewfineltä  kyllä saisi oikeannäköiset ehtaa villaa olevat matot (niinkuin alkuperäisetkin), vaan huimalla $1200 hinnalla. Auts.

  • 1 month later...
Posted (edited)

Kun tämä on hiukka tylsää ilman kuvia, niin pannaanpa kuvia lasien kera ja vähän lisääkin saatiin, lamput keulaan ja takapuskuri kun tuli kromauksesta niin se vähän sinne päin paikalleen takapäähän. Heti nayttää jo enemmän autolta eikä projektilta. :)

 

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P7241805.JPG
http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P7241806.JPG
http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P8212023.JPG
http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P8212024.JPG

 

Etupelti vähän irvistelee keulakuvassa kun uusi tiiviste on kovin paksu, säädetään kunhan tiivisteet vähän asettuvat.

Edited by Kharon
  • 4 weeks later...
Posted

B-pilarit ja ovenkahvat saatu takaisin kromauksesta, hyvät tulivat mutta sillä toki oli hintansa. Asennellaan paikalleen talven mittaan.

 

Alustavasti kevääksi ajoon, siihen mennessä saadaan varmaankin puuttuvat korin osat paikalleen, etsittyä oikeat lattiamatot jostain, kytkettyä puuttuvat sähköt  ja niputettua kone.

 

Sitten pääsee ihmettelemään että mitä kaikkea tohinassa unohtui.

  • 2 months later...
Posted

Päivitelläänpä tätäkin vähän.

 

Sivuvilkuista olikin jo juttua erikseen, tulivat kuntoon heti kun osakasasta löytyi osia ja vähän nysvättiin.

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/PC092195.JPG

 

Oranssi reprolasi oli valmiina joten sellainen siihen tuli, hienosti toimii heti kun kytkin johdot sisältäkin kiinni. Uustuotanto-osasta on vaan jätetty päässä oleva korvake tosi lyhyeksi, eipä pysy kunnolla paikallaan, varsinkin kun tiivistekin on alkuperäistä reilusti paksumpi. Voi höh. Pitänee viritellä epoksista vähän jatkoa, sisäpuolen suuntaanhan siellä on tilaa.

 

Moottoria edistetty, kun nippu kromiosia oveen ja vähän muuallekin ovat vieläkin kromattavana, toivottavasti eivät ole hukanneet niitä kokonaan.

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/PC142197.JPG

 

Pari yleiskuvaakin niin vähän näkee että missä kuosissa nyt ollaan: (kameran valkotasapaino taas hiukan hakusessa, automatti ei oikein osannut.)

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/PC142201.JPG

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/PC142202.JPG

 

Kojelaudan alle tuleva sähköhärdelli alkaa olla melkein valmis, varoitusvalo"mittarin" johdoista osa puuttuu  ja kaikki tietenkin ovat irti kun sen paikalleenlaiton jälkeen noihin takana oleviin johtoihin ei enää pääse oikein mitenkään käsiksi. Ohjauspylväs on samasta syystä irti, liitinpaneli nerokkaasti pylvään yläpuolella ja ainakin minun nakkisormillani sinne ei mahdu lainkaan jos pylväs on paikallaan.

 

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/PC142203.JPG

 

Jarruvalojen ja bensamittarin toiminta pitää tarkistaa, puhkaista kattoverhoiluun reikä sisävalolle ja tarkistaa että se toimii. Takakontin valo toimii, se on jo tarkistettukin. Radiota pitää vähän miettiä, antenni kun tarvitsee reiän ja sellaistapa ei enää ole kun vanha tukittiin jo peltitöitä tehdessä. Toisaalta taas toimimaton radio on erinomaisen ärsyttävä, käyttöautossa oli kun antennijalan sisällä(katolla) oleva suodatin(radio/GSM) oli hapettunut sähköäläpäisemättömäksi, korjattiin vaihtamalla koko antenni Bilteman 9e piiskaan, toimii loistavasti ja nyt kuuluu >20 kanavaa. Täällä etelärannalla niitä on.

 

Tekniikkapuolella moottorin osia pitää käyttää sinkkaamossa ja asennella paikalleen, sitten pääsee sovittelemaan moottoria konehuoneeseen ja sen jälkeen moottorin sähköjä.

Sisusta on eniten vaiheessa, vaan sen kasaaminenhan ei kauaa kestä sitten kun on osat valmiina.

  • Like 2
Posted

Hienolta näyttää.

 

Vakiokaasarien vivustot kannattaa tarkistaa että ovat tiftit samoin kun kaasarin läpät, muuten sitä on aika painajaismainen säätää toimimaan hyvin.

  • 2 weeks later...
Posted
On 12/17/2019 at 1:15 PM, Tanhis said:

Hienolta näyttää.

 

Vakiokaasarien vivustot kannattaa tarkistaa että ovat tiftit samoin kun kaasarin läpät, muuten sitä on aika painajaismainen säätää toimimaan hyvin.

 

Kiitos kiitos :)

 

Läpät ja läppäakselit olivat tosi hyvässä kunnossa ja koneen sisuskalujen(kin) perusteella mittarissa oleva 89 tuhatta on kaikki mitä autolla on ajettu.

 

Osa vivuista oli ihan ok, osa on niin väljiä että pitää vaihtaa, katsotaan onko miljoonalaatikossa ehjiä tilalle ja ellei ole niin ostellaan uusia, noitahan saa.

 

Vaan löytyi kaasuttimia ropatessa syykin siihen että miksi se alunperin ei toiminut kunnolla eli ei juuri lainkaan: Toisen kaasuttimen bensapinta oli ~7mm liian alhaalla ja siis käytännössä se ei antanut soppaa ollenkaan koneeseen kuin tyhjäkäynnillä. Syy tähän jäi vähän hämäräksi, mutta ei se itsestään noin paljoa muutu, kyllä sitä joku on "säätänyt", todennäköisesti huomaamattaan ja sitten kiroillaan kun ei toimi.

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...