Jump to content

Vielä yksi - KG T34


Kharon

Recommended Posts

Tämäkin eteni taas vähän, kävin kytkemässä jarruvalot ja samalla muistin että jarruissa ei ole mitään sisällä, kun säiliön pohjassa onkin jenga (~14mm) eikä letkulähtöä ja tästä kohdasta on nyt jotain hukassa. Kun ei ole nestesäiliötä (kiinni) niin ei ole nestettäkään. Höh.

 

Nysväsin sitten bensamittariin/varoitusvaloryppääseen tulevia johtoja ja aikani kun nypläsin niin kyllä ne kaikki löytyivät.  Muuten standardi kolmostyypin mittari paitsi yksi ylimääräinen merkkivalo sumuvaloille. Pitää testailla seuraavalla kerralla.

 

Mutta tulipa ongelmakin: Varapyörän päälle tuleva iso kaukalo etupaksissa on varmastikin tullut jonkunlaisten kumien varaan, mutta moisia ei auton mukana tullut  ja kaukalokin oli irrallaan, minkähännäköisiä palasia siihen kuuluu?

 

 

Link to comment
7 hours ago, Kharon said:

Tämäkin eteni taas vähän, kävin kytkemässä jarruvalot ja samalla muistin että jarruissa ei ole mitään sisällä, kun säiliön pohjassa onkin jenga (~14mm) eikä letkulähtöä ja tästä kohdasta on nyt jotain hukassa. Kun ei ole nestesäiliötä (kiinni) niin ei ole nestettäkään. Höh.

 

Nysväsin sitten bensamittariin/varoitusvaloryppääseen tulevia johtoja ja aikani kun nypläsin niin kyllä ne kaikki löytyivät.  Muuten standardi kolmostyypin mittari paitsi yksi ylimääräinen merkkivalo sumuvaloille. Pitää testailla seuraavalla kerralla.

 

Mutta tulipa ongelmakin: Varapyörän päälle tuleva iso kaukalo etupaksissa on varmastikin tullut jonkunlaisten kumien varaan, mutta moisia ei auton mukana tullut  ja kaukalokin oli irrallaan, minkähännäköisiä palasia siihen kuuluu?

 

 

Ne kumit on melkein kuin kumiputkesta leikattu eli ei mitkään ihmeelliset. Ja vielä tuohon kaasari asiaan niin kiihdytyspumpun ulosanti kannattaa myös mitata. Nimittäin voi vaihdella aika reilusti jos ei ole säädetty, varsinkin repro kalvoilla.

Edited by Tanhis
Link to comment
  • 3 weeks later...
On 1/4/2020 at 10:03 PM, Tanhis said:

Ne kumit on melkein kuin kumiputkesta leikattu eli ei mitkään ihmeelliset. Ja vielä tuohon kaasari asiaan niin kiihdytyspumpun ulosanti kannattaa myös mitata. Nimittäin voi vaihdella aika reilusti jos ei ole säädetty, varsinkin repro kalvoilla.

 

KIitos Tanhis, tämä selventääkin asiaa.

 

Vanhat kalvot olivat vielä ihan OK näköiset, joten pantiin takaisin, mutta pitää tosiaan mitata että on kokolailla saman verran molemmista.

 

Kävin kytkemässä merkkivalo/bensamittari-"mittarin" ja sieltähän löytyi kovasti kaikkia valoja, hyvältä näyttää. Kaukovalojen valo on niin himmeä että normaalissa huonevalaistuksessa ei kyllä näe, mutta eipä häikäise pimeällä. Maajohto tähänkin piti tehdä erikseen, kun pannan kautta maadoitus ei maalatussa pellissä oikein toimi. Bonuksena toki pääsi testailemaan valoja vaikka mittari ei ollutkaan paikallaan.

 

Latauksenkin merkkivalo toimi (tai ainakin palaa) kun lataussäädin on takapenkin alla eikä moottorissa. Öljynpainevalo unohtui tarkistaa, vaikka se olisi ollut aika helppo juttu maadoittamalla orpo johdonpää konehuoneessa. Bensamittari näytti tietenkin tyhjää kun tankissa ei ole mitään, pitänee vielä ottaa anturi irti ja putsata se kun tuo VDO:n purkkianturi on herkkä hapettumaan. Heti jo 50v kohdalla alkaa kiukutella.

 

Startti on kytketty, mutta startin herätevirtajohto on vielä irti virtalukosta, kaipa sitä voisi kokeilla että mitä se sanoo kun kääntää avaimesta, vaikka moottori ei olekaan vielä paikallaan. Sillälailla pikaisesti surauttaen.

 

Moottorista puuttuu vielä laturi ja nippu pantoja/klemmareita ja sellaisia pakoputkistosta/lämminilmakanavista. Etsitään kunhan ehditään, ainakin Paruzzin luettelossa näytti olevan sopivia.

 

Link to comment
8 hours ago, Kharon said:

Kävin kytkemässä merkkivalo/bensamittari-"mittarin" ja sieltähän löytyi kovasti kaikkia valoja, hyvältä näyttää. Kaukovalojen valo on niin himmeä että normaalissa huonevalaistuksessa ei kyllä näe, mutta eipä häikäise pimeällä.

 

Mä olen rapsutellut parista type kolmosesta tuon pitkien merkkivalon tummennuskalvon veks, kun tosiaan ei sitä meinaa kesäkeleillä edes huomata että siellä jotain palaa.

 

On tullut jopa sellainen mieleen että onko siellä ollut alunperin erilainen polttimo tms mikä olisi antanut paremman valon. Ja tosiaan omassa t34 on kaikki johdotukset rakennettu uudestaan ja liitokset putsattu niin ei pitäisi olla niistäkään kiinni valomäärä.

  • Like 1
Link to comment
9 hours ago, Tanhis said:

Mä olen rapsutellut parista type kolmosesta tuon pitkien merkkivalon tummennuskalvon veks, kun tosiaan ei sitä meinaa kesäkeleillä edes huomata että siellä jotain palaa.

 

Tätä mietittiin mutta kun on 6V sähköt niin lieneekö niin väliä että onko pitkät vai ei: ;) Ei ole niin tarkkaa sen valonkaan kanssa. 1,2W polttimo siellä kyllä on, mutta omasta kun mittailin niin akun 6,3 voltista reilu puoli volttia häviää johonkin matkalle.

 

Meilläkin on vanha johtosarja josta on vain liittimet hapotettu sitruunahapolla kirkkaiksi.

 

Vaan sainpa oven lukon korjattua ( lukkokielen akselia tukeva kappale irti rungosta kun niittaus oli pettänyt, ei kun purkua ja M3 pultti niitin tilalle) ja toisen sivuvllkun lasinkin viriteltyä paikalleen niin että pysyy, köntti epoksia ja pätkä rautalankaa sen sisään ettei heti katkea.

 

Samalla havaittu että bensamittarin anturista ei mene sähkö läpi lainkaan. Koho ja langat tokenivat tipalla öljyä mutta kun kannessa on nippu osia niitattuna niin sieltäpä on välistä hapettunut niin ettei sähkö enää  kulje. Langasta toiseen kulkee kivasti ja muuttuu sitä mukaa kun siirtelee kohoa, se osuus on OK. Tuttu vika jo kaverin juniksesta jossa oli samantyyppinen anturi.

 

Niitti pois, putsaus kontaktipinnoille ja pulttimutterilla nippuun (M3+tähtialuslaatat) ellei satu sopivaa messinkiniittiä löytymään. Kun koho on yläasennossa niin vastuksen liittimestä runkoon pitäisi olla lähellä nollaa, ala-asennossa vajaa 100 ohmia. Tällä hetkellä vastus on ääretön, varmasti ei bensamittari näytä mitään.

 

Koitetaan ottaa parit kuvat anturista, lukosta ei ole yhtään kun yritin liian läheltä ja automaattitarkennus ei ihan kyennytkään, tuli vähän liian taidekuvia.

Link to comment

Vaikka johdot ja liittimet olisi täysin uudet niin jos ei releitä avaa ja puhdista niin sinne hää helposti voltti jos toinenkin. Onneksi ovat aika helposti avattavissa ja puhdistettavissa. Ja mitä valoihin tulee niin uuden heijastinpinnat ja lasit teki ihmeitä oman auton valoteholle.

 

Bensamittarin ongelma on myös kovin tutun kuuloinen, oli nimittäin omassa aivan sama vika. Ja samaa niittivikaa voi myös löytyä releiden sisä ja ulkopuolen välisestä liitoksesta, rattiputken alla olevasta lattaliitin palikasta (rattiputken ja auton väliset liitokset) joka on harvinaisen vittumainen purkaa pois kun kaikki on jo paikallaan ja omassa oli myös ryyppyjen bi-metallipalikan liittimessä.

Link to comment

Hyvä pointti, pitää ainakin valorele ja latausrele avata ja putsata. Muualla ei nyt niin tarkkaa olekaan vaikka jännite jäisi vähän vajaaksi.

 

Rattiputki on vielä irti niin liittimiin pääsee käsiksi, pitää mittailla.

 

Vaan sain bensamittarin anturiin eloa ihan kivasti, täyden tankin vastuslukema on suunnilleen 6 ohmia.

 

Liitinpakettihan on siis tämännäköinen anturin sisäpuolelta katsottuna:

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P1242254.JPG

 

Samantyyppinen anturi on muuten uudemmissa juniksissa (vaan pidempi, (kiitos Tanhis), vanhoissahan ei mittaria olekaan vaan varatankki) ja ihan sama vika on tavallinen niissäkin. Muistaakseni myös palliksessa, mutta takuuta ei anneta.

 

Tuossa on keskellä +-johto ja reunalla (iso messinkiliuska joka samalla kiristää vastuslangan) maadoitus anturin kanteen. Tai siis joskus oli ollut, ei siitä enää sähkö mennyt läpi lainkaan. Syykin selvisi kun avasi niittauksen.

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P1242256.JPG

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P1242255.JPG

 

Syöttöpuoli oli hiukan parempi mutta selkeästi hapettunut sekin:

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P1242257.JPG

 

Autosolia messinkiosille ja hiekkapaperia alumiinille ja ähellystä kun on ahdas paikka ja kontaktisprayta viimeistelyksi. Lopulta sain liitosten vastukset pudotettua nollille ja koko setin vastukseksi jäi 6 ohmia, kun koho ei mahdu aivan kanteen kiinni niitin tilalla olevan mutterin tullessa tielle. Eipä taida haitata, pääasia että tyhjän tankin pääty näyttää suunnilleen oikein, tietää milloin menovesi alkaa loppua ja vähän vajaa 100 ohmia (87ohm) on ilmeisestikin suunnilleen oikein.

 

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P1252261.JPG

 

Sitten vain kontaktiöljyä liitoksiin suojaksi ja kohon kontakteihin, eipä hapetu ennenkuin on taas käytössä.

 

Oma hienoutensa tässä on se, että anturi on maadoitettu bensatankkiin ja bensatankki taas koriin. Kun huolellisesti maalaa kaiken niin molemmat maadoitukset lakkaavat olemasta.  Kannattaa tarkistaa ensimmäisenä jos/kun bensamittari kiukuttelee, se kun mittaa anturin läpi menevää virtaa ja eihän siellä virta kulje josko maadoitus puuttuu.

 

 

Edited by Kharon
linkit linkeiksi-korjaus
Link to comment
On 1/25/2020 at 9:55 PM, Kharon said:

Hyvä pointti, pitää ainakin valorele ja latausrele avata ja putsata. Muualla ei nyt niin tarkkaa olekaan vaikka jännite jäisi vähän vajaaksi.

 

Rattiputki on vielä irti niin liittimiin pääsee käsiksi, pitää mittailla.

 

Vaan sain bensamittarin anturiin eloa ihan kivasti, täyden tankin vastuslukema on suunnilleen 6 ohmia.

 

Liitinpakettihan on siis tämännäköinen anturin sisäpuolelta katsottuna:

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P1242254.JPG

 

Sama anturi on muuten uudemmissa juniksissa (vanhoissahan ei mittaria olekaan vaan varatankki) ja ihan sama vika on tavallinen niissäkin. Muistaakseni myös palliksessa, mutta takuuta ei anneta.

 

Tuossa on keskellä +-johto ja reunalla (iso messinkiliuska joka samalla kiristää vastuslangan) maadoitus anturin kanteen. Tai siis joskus oli ollut, ei siitä enää sähkö mennyt läpi lainkaan. Syykin selvisi kun avasi niittauksen.

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P1242256.JPG

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P1242255.JPG

 

Syöttöpuoli oli hiukan parempi mutta selkeästi hapettunut sekin:

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P1242257.JPG

 

Autosolia messinkiosille ja hiekkapaperia alumiinille ja ähellystä kun on ahdas paikka ja kontaktisprayta viimeistelyksi. Lopulta sain liitosten vastukset pudotettua nollille ja koko setin vastukseksi jäi 6 ohmia, kun koho ei mahdu aivan kanteen kiinni niitin tilalla olevan mutterin tullessa tielle. Eipä taida haitata, pääasia että tyhjän tankin pääty näyttää suunnilleen oikein, tietää milloin menovesi alkaa loppua ja vähän vajaa 100 ohmia (87ohm) on ilmeisestikin suunnilleen oikein.

 

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P1252261.JPG

 

Sitten vain kontaktiöljyä liitoksiin suojaksi ja kohon kontakteihin, eipä hapetu ennenkuin on taas käytössä.

 

Oma hienoutensa tässä on se, että anturi on maadoitettu bensatankkiin ja bensatankki taas koriin. Kun huolellisesti maalaa kaiken niin molemmat maadoitukset lakkaavat olemasta.  Kannattaa tarkistaa ensimmäisenä jos/kun bensamittari kiukuttelee, se kun mittaa anturin läpi menevää virtaa ja eihän siellä virta kulje josko maadoitus puuttuu.

 

 

 

Juniksiin saanut bensamittaria optiona jo jostain 50- luvulta lähtien, tai ainakin sellainen orkkis omassa '58 jo on. Ja juniksessa tosiaan samanmoinen putkimittari, mutta pituus ei täsmää eli juniksen mittari pidempi ja ei mahdu t34 tankkiin sisälle. Mutta tämä putkimalli taitaa olla aika yleisesti käytössä oleva veneaplikaatioissa ja niitä saa aika kivasti eripituisina ostettua.

Link to comment

Tanhis, siullahan on ambu, niihin bensamittari taisi tulla vakiovarusteeksi muita juniksia aiemmin. Ostin "halvalla" sopivan mittasen KUS-merkkisen putkianturin ebaystä omatekemääni tankkiin juniksen skaalalla 0-190 Ohm tjsp. Niin siinähän nuo Ohmit mene justiinsa väärin päin, eli juniksen mittari näyttää täyttä, kun tankki menee tyhjäksi 😫 Tai sitten se pitäis pultata pohjasta päin. Näissä antureissa ei liene oikotietä onneen,  sisäiset komponentit on niin herkkiä ettei niitä helposti itse restauroida.

 

Link to comment
3 hours ago, Tanhis said:

 

Juniksiin saanut bensamittaria optiona jo jostain 50- luvulta lähtien, tai ainakin sellainen orkkis omassa '58 jo on. Ja juniksessa tosiaan samanmoinen putkimittari, mutta pituus ei täsmää eli juniksen mittari pidempi ja ei mahdu t34 tankkiin sisälle. Mutta tämä putkimalli taitaa olla aika yleisesti käytössä oleva veneaplikaatioissa ja niitä saa aika kivasti eripituisina ostettua.

 

Hah. Niinpä tietysti, onhan siinä isompi tankkikin. Samannäköinen ulkonäkö hämäsi taas.

Link to comment
21 hours ago, -tipi- said:

Tanhis, siullahan on ambu, niihin bensamittari taisi tulla vakiovarusteeksi muita juniksia aiemmin. Ostin "halvalla" sopivan mittasen KUS-merkkisen putkianturin ebaystä omatekemääni tankkiin juniksen skaalalla 0-190 Ohm tjsp. Niin siinähän nuo Ohmit mene justiinsa väärin päin, eli juniksen mittari näyttää täyttä, kun tankki menee tyhjäksi 😫 Tai sitten se pitäis pultata pohjasta päin. Näissä antureissa ei liene oikotietä onneen,  sisäiset komponentit on niin herkkiä ettei niitä helposti itse restauroida.

 

 

Jos lähtökohta anturi on edes jotenkuten kunnossa niin ei ne nyt niin vaikeita ole kunnostaa. Mutta jos en nyt väärin muista niin juniksen/palliksen anturia saa uutena helposti, mutta tämä lyhkäsempi type 3 anturi oli ainakin silloin kuin itse etsin sellainen outolintu mitä ei saanut mistään. Itse taisin suolestaa yhden juniksen mittarin josta sain tarpeeksi oikeanlaista vastuslankaa että sain oman mittarin kunnostettua. Tietty kait sitä olisi kaupastakin saanut...mutta helpompi oli varastaa juniksen mittarista mikä oli valmiiksi hyllyssä.

 

Ja juu on amppari, siinä ollut vakiovarusteena mutta pointti oli siinä että kyllä sellaisen on saanut tilattua tehtaalta mihin tahansa junikseen. Tietty aikamoni on ajatellut että aivan turha varuste jos tankissa varatankkivipu.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Mitään ei varsinaisesti ole tehty, mutta käyty lainaamassa lattiamattosarja (kiitos Samille Mikkeliin) ja nysvätty messumatosta kloonit, joilla sitten pääsee varsinaista materiaalia leikkelemään kunhan se tulee.

 

Ainakin alustavasti oikeannäköistä materiaaliakin (tummansinistä neliönukkaa) löytyi Saksasta ja sitä on nyt tilattu toivottavasti riittävän iso pala (4m*2,1m). Saa nähdä miten käy.

 

Kromaamostakin saatu viestiä, osat ovat kuulemma matkalla tännepäin, pitäisi loppuviikosta olla ainakin lähellä.  Sitten olisikin ehkä viimein kaikki osat mitä tarvitaan, puuttuu vain kokoamista.

Link to comment

Uudelleenkromatut osat tulivat eilen ja nämä ovat kyllä kuin uusia, ooh.

 

Hinta oli kyllä kova, mutta kun setissä oli huttuvalua olevia ovenkahvoja ja ikkunaveivejä ja vaikka mitä, niin ei voi valittaa, koska laatu on parasta A-luokkaa. Toimitusaika vaihtelee riippuen muista kiireistä, mutta jos varautuu vuoteen niin ei pety kovin pahasti. Puskuri ja muita osia saatiin kolmessa kuukaudessa, mutta säkillinen pikkunippeleitä kesti vähän yli vuoden. Tämä oli suunnilleen tiedossa jo tilatessa että paniikkia ei päässyt syntymään.

 

Entisöintiprojektia aloittavalle vinkkinä että muuallakin EU:ssa ovat hyvät kromaamot käyneet niin vähiin, että kaikissa on >6kk toimitusajat .... sanoo myyntiedustaja, mutta ei ole vaikea uskoa. Ympäristösäädökset raskasmetallien osalta ovat erittäin tiukat ja kromaamossahan ei juuri muita käytetä: Sinkkiä, kuparia, kromia ja vahvoja happoja.

 

Tähän siis maksamaton mainos, Magnum Chrome  on putiikki, Narvassa. Edustaja Suomessa, ei tarvitse itse lähteä Narvaan asti:

http://www.happyspiders.fi/pages/kromaus.php

https://magnumnarva.ee/en/garage

 

Kun nyt mainostetaan niin mainostetaan koko rahalla: Tätä autoa varten on jo aiemmin ostettuna ollut Blaupunktin Frankfurt, kokolailla oikeaa vuosimalliakin ja sehän oli tietenkin rikki, kun se arparadiona on Ebaysta ostettu. Vaan Teleme Lappeenrannassa korjasi 80 eurolla ja nyt on toimiva & tarkistettu radiokin. Vielä pitää keksiä että mihin antenni pannaan, into tehdä antennireikä juuri maalattuun autoon on kovin vähissä. Voi olla että ei tehdä, vaan jemmataan antenni johonkin sisälle.

 

http://teleme.fi/

 

Edited by Kharon
Link to comment
  • 2 weeks later...

Oli tilaisuus päästä vakoilemaan räpeltämätöntä isoa -66 Karmannia ja siitähän piti sitten ottaa nippu kuvia että tietää miten oma kuuluu koota. Lähinnä mattoja ja sellaisia, mutta kaikkea muutakin, mikä oli vähän epäselvää, tarttui kuviin.

 

Pannaan tännekin, noista voi olla iloa muillekin, parikymmentä kuvaa.

 

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia4/

Link to comment
On 2/25/2020 at 8:18 AM, -tipi- said:

Tarkoitatko sisustaltaan räpeltämätön? Koska kyllähän tuolla on taiteellisia vapauksia otettu maalailemalla sinkittyjä osia ja sähköissä.

 

Yleisasultaan räpeltämätön. Mitään 100 pisteen entisöintiä ei yli 50 vuotta vanhasta autosta löydy kun se kuitenkin on ollut käytössä.  Jos tarkoitat sähköjohtoja niin tuollainen sätös se on tehtaaltakin, nippusiteet ovat toki tuoreempaa perua. Mutta mitään lokeroa tai kantta johtojen peitoksi ei ole eikä ole koskaan ollut, miten lie sitten ollut niputettuna alunperin. Veikkaisin ihan vain narua, joku niputus siellä on täytynyt olla.

 

Vertailin tuossa kuvia tehtaan esitteisiin, eikä äkkiseltään satu mitään sinkittyä, joka olisi nyt maalattuna, silmään, olisiko esimerkkejä?

Link to comment

Orkkiksesta poiketen maalattuja osia on ainakin laturi ja laturin panta, ilmanoton klemmarit ja bensatankinkorkki. Myös puhallinkotelo näyttää maalatulta, joka on alunperin pinnoittamatonta kevytmetallivalua. Noihin sähköteippivirityksiin viittasin, onko siinä joku konkka tms. lisätty? Myös ne nipusiteellä roikkuvat kerät eivät ole orkkiksen tyyppisillä liittimillä, et onko radiolle tms. lisätty piuhoja, vai korvattu alkuperäsiä?

Edited by -tipi-
Link to comment
On 2/27/2020 at 7:56 AM, -tipi- said:

Orkkiksesta poiketen maalattuja osia on ainakin laturi ja laturin panta, ilmanoton klemmarit ja bensatankinkorkki. Myös puhallinkotelo näyttää maalatulta, joka on alunperin pinnoittamatonta kevytmetallivalua. Noihin sähköteippivirityksiin viittasin, onko siinä joku konkka tms. lisätty? Myös ne nipusiteellä roikkuvat kerät eivät ole orkkiksen tyyppisillä liittimillä, et onko radiolle tms. lisätty piuhoja, vai korvattu alkuperäsiä?

Onhan tuossa muutenkin sanomista jos oikein concource meininkeihin lähdetään. Mutta eiköhän tuo ole ainakin suomen mittapuulla pirun hyvä.

Link to comment
On 2/27/2020 at 7:56 AM, -tipi- said:

Orkkiksesta poiketen maalattuja osia on ainakin laturi ja laturin panta, ilmanoton klemmarit ja bensatankinkorkki. Myös puhallinkotelo näyttää maalatulta, joka on alunperin pinnoittamatonta kevytmetallivalua. Noihin sähköteippivirityksiin viittasin, onko siinä joku konkka tms. lisätty? Myös ne nipusiteellä roikkuvat kerät eivät ole orkkiksen tyyppisillä liittimillä, et onko radiolle tms. lisätty piuhoja, vai korvattu alkuperäsiä?

 

Laturi tosiaan, eihän sen musta kuulu olla. Erityisen hauska kun juuri on pöydällä omaan NOS -laturi. Tarvitsee hiukan uusia rasvoja heti >50v jälkeen, vaikka muuten onkin hyvässä kunnossa. Pikkunippelit menivät kokonaan ohi havaintokynnyksen, kun tarkastelukohteena tähän kuvauskierrokseen oli lähinnä matot, jos/kun muuta näkyy niin se on vahinko, pl. johdotukset ja antenni.

 

Radiolle on T-haara jo alkuperäisessä johtosarjassa(tupakansytkärin johdossa), joten se ei tarvitse kuin yhden liittimen/johdon. Tuo teipillä niputetty sotku on ajovalojen johtoja (keltainen/valkoinen) ja vahvasti näyttää siltä  että alkuperäinen valorele on hajonnut ja teippinipun sisältä löytyy korvike + sen johdotukset. Ei tosiaan kovin nätti asennus, siitä olen samaa mieltä.

 

Meillä onnekkaasti kaikki alkuperäiset releet olivat toimintakykyisiä niin ei tarvinnut viritellä mitään. Muutama kyllä puuttui, mutta niitäkin löytyi kun etsi. Kaukovalovilkussa on väärä rele, mutta vanhaa mallia kuitenkin, niin ei kerrota kellekään.

 

Mutta sulakerasian sijoitusta tuli kyllä kirottua moneen kertaan, voi ääh. Olisi ollut *niin helppoa* panna se jalkatilan kattoon/rintapeltiin niin että johdotukset ovat kontin puolella, á la Kupla. Kojelaudan alla johtojen kanssa nyprääminen tuotti erinomaisen ikäviä työasentoja.

Edited by Kharon
  • Like 2
Link to comment

Jotain on taas tehtykin.

 

Sivulasit, ovilasit ja ovien lukot saatu kiinni, monen päivän nyhräys ja hermojasyövää touhua.

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P2292300.JPG


Sain viimeisenkin mittarin (aka merkkivalonipun+bensamittarin) paikalleen ja bensamittarihan näyttää jotain mikä on ainakin sinnepäin. Varoitusvalot ja vilkut toimivat vielä eli onnistunut asennus.Hauska ilmiö tuli, kun bensamittarin saa näyttämään täyttä laittamalla valot päälle :)

 

Mutta kytkentäkaaviota kurkkimalla vika selvisi samantien, bensamittarista puuttuu maadoitus kun tuhkakupin ruuvinreiässä ollut maajohto on nyt irti kun tuhkakuppi on paikallaan ja mittarin taustavalo yrittää maadoittaa itseään bensamittarin kautta. Pitää tehdä maapiste jonnekin kojelaudan taakse ja vetää nuo kaikki maajohdot siihen.

 

Nysvättiin samalla radio kiinni ( Blaupunkt Frankfurt, suunnilleen 60-luvun puolivälistä) ja siihen tuli sekä valo että virran merkkivalo, hyvältä näyttää. Antenni ja kaiutin puuttuvat, joten vielä jäi jotain tekemistäkin.

 

Hauskat banaaniplugit ämyrille ja antennille, mutta 5-piikkinen DIN linjaliitäntänä. Ei ole kyllä mitään tietoa siitä että saako siitä liinjaliitannän uloskin. Sisäänmeno näissä yleensä on toiminut, saa kätevästi luurin kiinni ja sitten on vaikkapa internet-radio kojelaudassa.6V sähköillä toimiva USB-laturi olisi mukava laite tähän kohtaan, internet-radio ei kovin pitkään puhise pelkällä akulla.


http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P2292301.JPG

Kojelauta näyttää tosi hyvältä nyt.  Kojelaudan alla olevaa johtonippua on yritetty runtata kasaan koko aamupäivä tänään, vähän se kutistui, mutta ei ole kyllä hyvä vieläkään (kuvat eiliseltä). Samalla saatiin sisävalo eloon, ei siinä loppujen lopuksi ollut muuta vikaa kuin maadoituksen hukkuminen maaliin.Nostettiin samalla ohjauspylväs kiinni kojelautaan ja heti tuli paljon valmiimman näköinen. Ratti vielä puuttuu.

 

Sisävalo olikin suunnilleen viimeinen sisällä oleva sähkö joka puuttui, ulkopuoliset sähköthän tehtiin jo syksyllä. Kone ja koneen sähköt tietty vielä ovat irti (koneen päästä), mutta vahvasti voiton puolella ollaan.

 

Jarrunestesäiliön putkilähtöön tarvittavat osatkin löytyivät, saadaan sekin nppuun. Noita etittiin hyvän aikaa mutta kyllä ne siellä lopulta olivat (mutteri+putkenpätkä+kumiholkki).

Edited by Kharon
  • Like 2
Link to comment
15 hours ago, Kharon said:

6V sähköillä toimiva USB-laturi olisi mukava laite tähän kohtaan, internet-radio ei kovin pitkään puhise pelkällä akulla.

Lyöt ihan perus laturin siihen 6V tupakansytkään kiinni ja latailet sillä.

 

 

 

15 hours ago, Kharon said:

Nysvättiin samalla radio kiinni ( Blaupunkt Frankfurt, suunnilleen 60-luvun puolivälistä) ja siihen tuli sekä valo että virran merkkivalo, hyvältä näyttää. Antenni ja kaiutin puuttuvat, joten vielä jäi jotain tekemistäkin.

 

Aika jännä että miksi blaukkari on aikoinaan tehnyt t34 oman etulevynsä vaikka tuo perus typ3 levykin näyttää sopivan ihan hyvin.

 

Itsellä on se blaukkarin yleismallin etulevy ja sen yläkulmia jouduin vähän trimmaamaan että sen sai istumaan hyvin paikalleen.

 

 

Edited by Tanhis
Link to comment

Nysvättiin ämyri kiinni ja kyllä sieltä jotain kohinaa kuuluu vaikkakin hirmu hiljaa. Puolimetrinen johdonpätkä ei oikein toiminut antennina, pelkkää kohinaa tuli silti.

 

Tuota peruslaturijuttua pitää kokeilla, luurillehan ei mene kuin ~5V joten se voisi hyvinkin toimia.

Link to comment



Tuota peruslaturijuttua pitää kokeilla, luurillehan ei mene kuin ~5V joten se voisi hyvinkin toimia.


Ja toimiikin. Käytin useamman vuoden kunnes kyllästyin 6 voltin sähköihin.


Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Link to comment
16 hours ago, Volkkaristi said:

Noita bensan putki-antureita sai ainakin vielä pari vuotta sitten uusia KAHA:n kautta tilaamalla, eikä mielestäni ollut pahan hintaisia.Tää oli muistaakseni 170 mm mittainen mikä oli tankissa ja samanlaisen tilasin ja toimii.

 

No jopas. Itsellä ei ole tarvetta kun tuo nykyinenkin toimii, mutta olisihan sitä hiukka helpommalla päässyt jos olisi vain vaihtanut uuden tilalle. Pitääpä autotarvikkeesta kysellä.

Link to comment
On 1/22/2020 at 5:56 PM, Kharon said:

Vaan sainpa oven lukon korjattua ( lukkokielen akselia tukeva kappale irti rungosta kun niittaus oli pettänyt, ei kun purkua ja M3 pultti niitin tilalle)

 

Tästä on pari kuvaa, pannaan tänne linkki kun niitä ei varsinaisella kuvasivulla ole huonon laadun takia. Jos on lukko kädessä ja osina niin noista kyllä selviää että mitä on tehty. :)

Type34-foorumilla oli pari muutakin joilla oli käynyt samoin, joten veikataan tyyppiviaksi. Yksi ainoa alumiininiitti ei ole kovin vakuuttava rakenne, en ihmettele että hajoaa.

 

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P1122252.JPG

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P1122253.JPG

Link to comment
1 hour ago, MU said:

Voisiko tuo aiheuttaa sen että lukko ei avaudu avaimella eikä sisäpuolen lukkonupista? Sillä se on tilanne tällä hetkellä omassa 67 Variantissa 🤔

Sanoisin että ei, tämä vika on enemmän sitä että ovea kiinnipitävä salpa (ja siis koko ovi) heiluu kun salvan akselin ympärillä oleva alumiiniköntti ei ole enää lukkorungossa kiinni.

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Tämäkin etenee pikkuhiljaa kun pöpöjen takia ei päästä mihinkään. Moottori saatu takaisin konehuoneeseen ja lattiamattomateriaali tuli, vaan ei tullut kuin puolet siitä mitä tilattiin.

 

Asiasta nillitetty ja tilattu lisää, tulee kun tulee. Saatu palanen leikelty osiksi ja toimitettu ompelijalle kanttinauhoja varten.

 

Kaikkea pientä tilailtu: Nopeusmittarin vaijeri (vanha oli poikki), oven alareunan ohjurikumit (pähkinnän tulos oli että se on sama kuin junakeulassa, jää nähtäväksi että osuuko) ja nippu pieniä pahviputkia kun vanhat olivat niin haperoita että ei voinut laittaa paikalleen. Jos/kun sähköt osuivat kohdalleen niin päästään ottamaan savut kunhan korona vähän helpottaa.

 

Sitä tietty ei tiedä että milloin se tapahtuu, toivottavasti kuitenkin ennen kesää.  Sänki saa kuitenkin kasvaa siihen asti kun etätöissä ei ole niin väliä, katsotaan mitä tulee.

Link to comment
  • 1 month later...

Päivitelläänpä taas, nyt on muutama kuvakin. Oven alareunan ohjurikumit eivät sitten tietenkään olleet samat kuin juniksessa, vaan pienemmät, ja kun aikamme arvottiin niin avo-Karmannista löytyi samanlaiset, päästiin ostamaan uudet.

 

Isoimpana muutoksena on sinisiä mattoja lattiassa ja nysvätty johtoja vähän pienempään nippuun. Yksi kierros pitää vielä tehdä, näkyvät vähän liikaa edelleen. Voi kyllä olla että tehdään alumiinipellistä pieni kansi ja maalataan se korin väriin, piilottaa kivasti johtohässäkän.

 

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P3042302.JPG

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P5042310.JPG

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P5042311.JPG

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P5042309.JPG

 

Laturin hihna uusittu ja käsijarrukahvan kumihattu repaleisena oli hukattu jo purkaessa, ostettiin uusi sekin.

 

Samalla havaittu että kaasuvaijerin pään ja kaasuvivuston välistä puuttuu yksi tangonpätkä, mihin lie kadonnut. Sattuisiko kellään olemaan / tietoa mistä saa? Olikin nimittäin yllättävän vaikea osa, kun kaupoista sitä etsin viime viikolla, kellään ei ollut, ei edes ISP Westillä, jolla muuten on aika hyvin kolmosen osia.

 

Sieltä on kyllä paketti tulossa, keulan pohjaanlyöntikumit olivat ihan murusina ja sellaiset sieltä saatiin, samoin kuin tulpanjohdot. Jahka paketti tulee niin saadaan viimeisetkin johdot paikalleen, kaikki muut jo onkin kytkettynä.

Edited by Kharon
  • Like 2
Link to comment
On 5/18/2020 at 7:58 AM, Tanhis said:

 

 

Eli sulta puuttuu tuo 82 tanko. Sillä on kuplan varaosanumero 111 721 615 ja nopealla googlailulla tuolla numerolla löytyi vaikka mitä korjaussarjaa.

 

Väärä pää, puuttuva osa on konehuoneen puolella ja noita ei löydy edes vähän perusteellisemmalla googlailulla. Speksistä puuttui kylläkin että kummasta päästä, mutta konehuoneesta on kyse.

Link to comment

Mulla on jonkun nelkun koneen yhteydessä ollut semmonen muistin mukaan n.10 cm pitkä tanko joka on toisesta päästä paksumpi ja vaijerin pää tökätään sinne ja lukitaan pienellä 6-kolo stopruuvilla. Saattaa olla vieläkin jossain jemmassa mut varmaa en me sanomaan enkä ala penkomaan.

Link to comment
14 hours ago, Kharon said:

 

Väärä pää, puuttuva osa on konehuoneen puolella ja noita ei löydy edes vähän perusteellisemmalla googlailulla. Speksistä puuttui kylläkin että kummasta päästä, mutta konehuoneesta on kyse.

Aa eli joo sulta puuttuu se vaijerin ja kaasareille liikkeen jakavan kikkareen välinen tanko missä pallonivel toisessa päässä. Eli tuo nro 37 ja siihen liittyvät tuosta pahnapuhaltimen kuvasta.

 

Ei taida omista rojuistakaan löytyä ylimääräistä.

Link to comment
  • 2 weeks later...
On 5/19/2020 at 8:29 PM, pahanapuhallin said:

 

 

Kiitos kuvasta, minulla ei ollut tätäkään niin ei tiennyt kuin suunnilleen että mitä siihen väliin kuuluu.

Edited by Kharon
Link to comment
  • 2 weeks later...

Saatiin paketti  ISP Westiltä viimein kotiin saakka(*). Saatiin siis moottoriin laturin hihna ja sytytysjohdot viime viikon lopulla ja kun oli sadekeliä, niin nysvättiin kone käyntikuntoon. Siitä on nyt savut saatu ja sehän käy melkein kuin uusi moottori, hämmentävää. 20s videokin on, vielä kun keksin että miten sen saa puhelimesta tähän.

 

Kytkin kaipaa säätöä ja kaikkea pientä vielä puuttuu, mutta noin teknisesti se olisi melkein ajokuntoinen. Kaasuvivuston välitanko onkin osoittautunut visaiseksi palaksi, mutta kunhan päästään parin harrastajan kanssa puheisiin paikan päällä, niin voipi olla että moinen löytyy, pöpöjen takia on ollut yhteydenpito aika vähäistä.

 

Samalla havaittiin että hieno uusi käsijarrukahvan kumisuojus, joka on siis sama kuin Kuplassa, ei olekaan sama kuin (samanikäisessä) Kuplassa. Voi öh: Tuossa on leveämpi vaijereiden yhdyskappale ja se ei mahdu nätisti Kuplan kumin sisään, pitäisi ilmeisesti olla uudemman Kuplan suojus. Pullistuma nyt ei suoranaisesti haittaa, mutta on se vähän hassun näköinen, joten eiköhän tuohon oikea kumi etsitä heti kun keksitään että mikä se on.

 

Kaikkea muuta pientä tuli samalla, ovien alareunan kumiohjurit, sulakerasian kansi ja keulaan pohjaanlyöntikumeja. Samalla havaittu että pikkukarmannista samaiset kumiohjurit ovat kadonneet niin hyvin että on vain ruuvit jäljellä. Höh. Olisi pitänyt ostaa kaksi paria samantien.

 

Noin muuten näyttää hyvältä, matot ja penkit on paikallaan, ratti toimii (töötti unohtui tarkistaa) ja kasauksen jälkeen vilkut kiukuttelevat, mutta lienee irtojohto taas, osa vanhoista liittimistä on turhan väljiä eikä oikein pysy kun/jos ropaa jotain muuta vieressä.

 

*) Fedexille pyyhkeitä: Paketti tuli hki-vantaalle 15.5., pistin sähköpostia että miksi se seisoo siellä 28.5., kun ihmettelin että mihin se jäi ja huomasin pakettiseurannasta että siellähän se makaa. Sähköpostiin tuli vastaus.5.6. ja olin jo 2.6.soittanut ja nirinarissut että mikä nyt maksaa.  Virallinen selitys oli että ei voi tehdä mitään koska ei ole paketin päällä puhelinnumeroa(!) ja paketti pitää tullata. Täysin kosmista: Nimi ja osoite oli ihan oikein.

 

Ellet itse hoida niin Fedex ei siis tee mitään. Hieno kuriiri. Puhelimessa naristuani sain kuitenkin tullaustiedon (yksi ainoa numero jota ei voinut mitenkään toimittaa minulle pakettikortilla??) ja pääsin tullaamaan paketin. Tulli sitten kertoi Fedexille että ok ja paketti ploppasi kotiin, mutta aika huono maku jäi koko touhusta.

 

Sellainen maku tästä jäi että minä ostan Fedexiltä "tullauspalvelun", á 50e, ja sitten he hoitavat koko homman. Sillon paketti ei makaa kahta viikkoa terminaalissa.

 

 

 

Link to comment
  • 2 months later...

Ajokauden liuetessa syksyn sateisiin tätäkin on vähän edistetty: Kunnostettiin vähän penkkirunkoja ja pestiin penkit ja nostettiin ne paikalleen, heti tuli paljon valmiimman näköinen. :)

 

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P8302538.JPG

 

Töötti on vieläkin ratkaisematta. Sille on  on rattiputken liitinpaketissa paikka mutta jos releelle menevän johdon kytkee siihen niin töötti soi koko ajan, selkeä maavuoto rattiputkessa kun sen pitäisi maadoittua vain tööttinapin ja siitä lähtevän maajohdon kautta. Releen ohjaukselle menee siis koko ajan 6V ja kytkin on maapuolella.

 

Tai näin minä ainakin asian olen ymmärtänyt, sama toteutus kuin Kuplassa, mutta rele vain lisänä. Tosin ei ole rattiputkessa johtoakaan, pitää tehdä.

 

Suunnilleen kaikki muut sähkövehkeet toimivatkin, takakontin ja sisätilan valoa myöden ja auto käynnistyy avaimesta kääntämällä, joten se alkaa olla melkein valmis. Verot on maksettu, joten sillähän pääsee ihan laillisesti tiellekin hakemalla siirtolaput. Sinänsä ei ole kiirettä että katsotaan että onko se nyt syksyllä vielä vai lykätäänkö sovinnolla kevääseen.

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...