Jump to content

miedon turbo koneen tekemistä...


Recommended Posts

mikä olisi sopiva turbokoneen nokka-akseli normaaliin 1300-1600 koneeseen..??? nyt ei haeta huipputehoja vaan normaalikoneeseen hieman lisäpotkua turbolla...ja teholuokka hiukan alle 100hv...kyseessä siis paremman puoliskon kauppakassi...

 

ihan normaalilla nokka-akselilla ei ilmeisesti kannata lähteä tuota konetta rakentamaan...??? ajatuksena laittaa keskelle 1 kpl 36-40 paineistettu pystydellorto...ja kannet pidetään melko vakioina...

 

ja miten pitkälle normaali männät kestävät..vai suosiolla takomänniksi..??

Link to comment

Tuolla tavoitteella laittaisin keskelle yhden paineistetut 1-kurkkuisen kaasarin ja antaisi nokan ja moottorin olla muutoin täysin vakion. Ahdin mahdollisimman pieni, jotta lähtee alhaalta mukaan, koska eihän tuota yli 4000:n kuitenkaan kierrätetä. Normaalimännät kestää. Minä en kyllä tiedä ketään joka olisi tuollaista kuplasta tehnyt. Itse tein tuollaisen riisikiposta sillä erotuksella että kansi portattiin ja asennettiin ruisku, mutta alakerta siis täysin vakio.

 

t. Mika

Link to comment
Guest laiska`s custom

muistaakseni 15.1 sekunttia kaveri ajanu olix muistaakseni 1600cc ja ihan vakio hiluilla. siitä vakio solexsista saa hyvän ei sitä kannata vaihtaa pois..

Link to comment
muistaakseni 15.1 sekunttia kaveri ajanu olix muistaakseni 1600cc ja ihan vakio hiluilla. siitä vakio solexsista saa hyvän ei sitä kannata vaihtaa pois..

 

Tais olla Pollari kyseessä? Harrastaa nykyään kait vauxhalleja. Kaasuttimena tuossa tais olla SU tai Mikuni tai Solex tai joku muu luistikaasutin. Parhaimmillaan ahtoja muistaakseni 1,5 baria coolerin kera. Ja motti tosiaan vakio 1600.

:-)

 

t. Mika

Link to comment

joo ei tuosta tosiaan mitään rajua kilpakonetta tehdä..mutta sellanen hiukan piristetty ja tosiaan turbolla...

 

ainakin tällä hetkellä oon vielä tupla dellorton kannalla, niistä kun on hyviä kokemuksia...ja se 36 tosiaan varmasti riittää...

 

ja vakio nokka, sillä kokeillaan...

 

sitten toi sytkä puoli...mitä siihen kannataisi tehdä/laittaa edellä mainittuun koneeseen...??

Link to comment
Guest laiska`s custom

pollari hyvinkin.ei ole minulla ainakaan ikinä vuotanut solexsit mistään kun hommaa ehjän eikä mitään väljää pas..suuttimia vain poraillut ja tinaillut;) kiinteä ennako+boschin kärjetön,esim 80luvun "postipakuista" menee suoraan t1:seen. opelin 1.1-1.2 tikkukoneen ylävesiletku menee solexsiin ja on toisesta päästä sopivan kokoinen paineputkelle,kestää myös paineet eikä aiheuta "kalkkunaa":))en nyt kyl liiankaan pientä ahdinta laittais tappamaan konetta..

Link to comment

onhan se vakionokka toisaalta aika lievä. pikkusen kireämpi auttaa kummasti ihan vakiokoneeski, saatikka turbos, vaikka vaan lievää viriä tekeeki. eri asia sitte kannattaako vaihtaa jos ei ite konees muuta tekemistä oo... esim fiatilla on noita pikkukoneita turbolla, tarvi ku valita samankokoinen kone mistä ottaa, ni pitäis turbon olla sopiva

Link to comment
Guest KooTee

Mulla on tuossa omassa katukoneessa (1.6) Garretin T25 ahdin. Tekee painetta reilusti jo alle 2000rpm ja tuottoakin tuntuu riittävän... jopa yli(!) 100hp lukemiin:)

 

-kalle

Link to comment
Guest KooTee

Jos tosiaan meinaat tyytyä tuohon n.100hv tehoihin, niin en alkaisi nokkaa vaihtamaan...ehkä 1.25 keinut ennemmin? Mulla on omassa koneessa tuo TCS-10 ja aikoinaan oli vakionokka kaasariturbossa 1.25 keinuilla. Nokat on aika saman oloisia ajossa. Tuo TCS-10 tuntuu toimivan parhaiten (mulla) 3000-6000 välillä ja alavääntö on kuin vakiossa. Muistelen, että vakionokalla ei tullut vedäteltyä paljon yli 5000... Kaasarikoneessa oli tehoja katukäytössä 163hv ja tuossa nykyisessä tasan 200 (ruisku). Pitääpä etsiä dynolaput, niin voi vähän vertailla vääntöjä...:)

Link to comment

KooTee, oliko yhdellä vai kahdella 40 lortolla tuo 163 heppaa? T25, ainakin 9000 Saabissa riittää 250 hepan lukemiin, mutta lämmöt nousee rajusti samoin pakopaineet.

 

Jos nokkaa lähtee vaihtamaan, niin mielummin maltillisesti asteita ja reilummin nostoa. Vääntöä nimittäin tarvitaan alapäähän. Sitten keski- ja yläpäässä ahdin puolestaan auttaa.

 

t. Mika

Link to comment
Guest KooTee

Heh, niinpä! Ei saatu kaasaria kestämään yli puolen kilon painetta muuten:) Sitten kyllä kesti sen puolitoista parhaimmillaan...

 

Edit: Kyllähän se tiivistäminen varmasti onnistuu ja onhan noita valmiiksi turbokäyttöönkin.... mutta kun ei silloin eräänä 90 luvun alun lauantai-iltana ollut sopivaa osaa käsillä, niin liimattiin migillä laatikko ja päästiin kylille:)

-kalle

Link to comment
Guest Markus
KooTee, oliko yhdellä vai kahdella 40 lortolla tuo 163 heppaa? T25, ainakin 9000 Saabissa riittää 250 hepan lukemiin, mutta lämmöt nousee rajusti samoin pakopaineet.

 

Jos nokkaa lähtee vaihtamaan, niin mielummin maltillisesti asteita ja reilummin nostoa. Vääntöä nimittäin tarvitaan alapäähän. Sitten keski- ja yläpäässä ahdin puolestaan auttaa.

 

t. Mika

 

 

btw.

Minkä mallin tonnikalassa o T25?

Link to comment
Guest laiska`s custom

ei nyt suoraan kannata tuijottaa siihen ahtimen malliin.niitä kuin on kaikkia ahtimia samalla merkinnällä kymmeniä/satoja eri versioita..

Link to comment

tuohon koneeseen ajattelin laittaa kaasarin painepuolelle, eli turbosta ahtopaineet kaasarin läpi koneelle...

 

imupuolen turboasennuskin kävi mielessä..mutta sen toimivuus taitaa olla huonompi...??? eli turbo imisi vaaka kaasuttimen läpi ja siitä sitten koneeseen...

 

tuo imupuolen asennustapa taitaa olla jo hivenen vanhanaikinen...

Link to comment

Eikö tänä päivänä kaasareiden käyttö yleisesti ottaenkin ole vanhanaikaista. Mutta sanontahan kuuluu: "Wanhassa vara parempi". Ämyriikassahan ei juuri muita näekkään kuin imupuolen kaasareita, et kai sen jotenkin saa toimimaan.

Link to comment

Mä tiivistin yhden vakiosolexin laittamalla O-renkaat kaasuläppäakseliin. Ne vanhat kaasarit tahtoo olla hieman väljiä akselin kohdalta ja O-renkaat toimii siten myös vähän laakereina. Vedin siihen akseliin vaan ura per puoli ja siinä se. Kohokammion kannentiivisteen tein Bilteman ohuesta tiivistekumista. Hankalin osuus on vielä edessä kun pitäisi virittää seokset kohdalle. Laajakaistalambda vasta tulossa, joten sen jälkeen ollaan taas viisaampia miten toi parin euron "turbosarja" oikeesti toimii.

Link to comment
Guest laiska`s custom

suuttimille poraa vaan pikkuhiljaa,tai fiksumpi ois hommata kourallinen suuttimia ja pudottaa rikkaalta alaspäin ni ei ainakaan naku pääse kylään.onx sul jakaja täysin kiinteä??

Link to comment

Minnuu on aina ihmetyttänyt että miten kaasarin läpipuhaltavan turbon kanssa bensa silti suuttimista imeytyy, kun painetta on kaasarissa. Toki sitä alipainetta suuttimille / tyhjäkäyntirei'ille virtauksesta vissiin riittävästi tulee, mutta:

 

a) pitääkö bensapainetta nostaa

b) miten paljon isommat suuttimet pitää olla, noinniinkuin suhteessa ahtopaineeseen? Esimerkit avittaisivat kummasti tyyliin "1 bar maksimilla pääsuutin 130->160"

 

Puavo @ dwl

Link to comment
Guest laiska`s custom

lotus venttiilillä+ruiskupumpulla ohjataan bensan paine nousemaan aavistuksen suuremmaksi koko ajan kuin ahtopaine.ilman painetta bensanpaine voi olla normaalina.ahtopaine ohjataan myös kaasuttimen kohokammioon painamaan bensaa suuttimille..

Link to comment

konetta tehdään niillä palikoilla mitä tallista löytyy...

 

elikkä, pakosarja on koneen takapuolelle kääntyvä malli...turbo tulee siis vaihdelaatikon päälle..tuliseinää pitää "hiukan uudelleen muotoilla"...ja hukkaportti tulee pakosarjaan kiinni...

 

turbo on uusi ja käyttämätön holset . saattaa olla hivenen iso tuohon koneeseen mutta kokeillaan nyt sillä kun sellainen löytyy...

Link to comment
  • 3 weeks later...

vaihtoehtoina öljypumpuksi löytyy tallista käytetty 30 valurautanen..ja uusi 32 suodatinpumppu...

 

se vakio voi olla ehkä hiukan liian heikko...

 

myös lisäöljypohja tulossa koneen alle, saadaan ainakin varmistettua ettei pumppu vedä ilmaa kaarteissa...

Link to comment
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...