hanski. Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 mikä olisi sopiva turbokoneen nokka-akseli normaaliin 1300-1600 koneeseen..??? nyt ei haeta huipputehoja vaan normaalikoneeseen hieman lisäpotkua turbolla...ja teholuokka hiukan alle 100hv...kyseessä siis paremman puoliskon kauppakassi... ihan normaalilla nokka-akselilla ei ilmeisesti kannata lähteä tuota konetta rakentamaan...??? ajatuksena laittaa keskelle 1 kpl 36-40 paineistettu pystydellorto...ja kannet pidetään melko vakioina... ja miten pitkälle normaali männät kestävät..vai suosiolla takomänniksi..?? Quote Link to comment
mikan Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 Tuolla tavoitteella laittaisin keskelle yhden paineistetut 1-kurkkuisen kaasarin ja antaisi nokan ja moottorin olla muutoin täysin vakion. Ahdin mahdollisimman pieni, jotta lähtee alhaalta mukaan, koska eihän tuota yli 4000:n kuitenkaan kierrätetä. Normaalimännät kestää. Minä en kyllä tiedä ketään joka olisi tuollaista kuplasta tehnyt. Itse tein tuollaisen riisikiposta sillä erotuksella että kansi portattiin ja asennettiin ruisku, mutta alakerta siis täysin vakio. t. Mika Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 muistaakseni 15.1 sekunttia kaveri ajanu olix muistaakseni 1600cc ja ihan vakio hiluilla. siitä vakio solexsista saa hyvän ei sitä kannata vaihtaa pois.. Quote Link to comment
Sakke Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 muistaakseni 15.1 sekunttia kaveri ajanu olix muistaakseni 1600cc ja ihan vakio hiluilla. siitä vakio solexsista saa hyvän ei sitä kannata vaihtaa pois.. miten saat läppä-akselin pitämään? Quote Link to comment
mikan Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 muistaakseni 15.1 sekunttia kaveri ajanu olix muistaakseni 1600cc ja ihan vakio hiluilla. siitä vakio solexsista saa hyvän ei sitä kannata vaihtaa pois.. Tais olla Pollari kyseessä? Harrastaa nykyään kait vauxhalleja. Kaasuttimena tuossa tais olla SU tai Mikuni tai Solex tai joku muu luistikaasutin. Parhaimmillaan ahtoja muistaakseni 1,5 baria coolerin kera. Ja motti tosiaan vakio 1600. :-) t. Mika Quote Link to comment
hanski. Posted June 26, 2006 Author Share Posted June 26, 2006 joo ei tuosta tosiaan mitään rajua kilpakonetta tehdä..mutta sellanen hiukan piristetty ja tosiaan turbolla... ainakin tällä hetkellä oon vielä tupla dellorton kannalla, niistä kun on hyviä kokemuksia...ja se 36 tosiaan varmasti riittää... ja vakio nokka, sillä kokeillaan... sitten toi sytkä puoli...mitä siihen kannataisi tehdä/laittaa edellä mainittuun koneeseen...?? Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 pollari hyvinkin.ei ole minulla ainakaan ikinä vuotanut solexsit mistään kun hommaa ehjän eikä mitään väljää pas..suuttimia vain poraillut ja tinaillut;) kiinteä ennako+boschin kärjetön,esim 80luvun "postipakuista" menee suoraan t1:seen. opelin 1.1-1.2 tikkukoneen ylävesiletku menee solexsiin ja on toisesta päästä sopivan kokoinen paineputkelle,kestää myös paineet eikä aiheuta "kalkkunaa":))en nyt kyl liiankaan pientä ahdinta laittais tappamaan konetta.. Quote Link to comment
Guest Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 onhan se vakionokka toisaalta aika lievä. pikkusen kireämpi auttaa kummasti ihan vakiokoneeski, saatikka turbos, vaikka vaan lievää viriä tekeeki. eri asia sitte kannattaako vaihtaa jos ei ite konees muuta tekemistä oo... esim fiatilla on noita pikkukoneita turbolla, tarvi ku valita samankokoinen kone mistä ottaa, ni pitäis turbon olla sopiva Quote Link to comment
Guest KooTee Posted June 27, 2006 Share Posted June 27, 2006 Mulla on tuossa omassa katukoneessa (1.6) Garretin T25 ahdin. Tekee painetta reilusti jo alle 2000rpm ja tuottoakin tuntuu riittävän... jopa yli(!) 100hp lukemiin:) -kalle Quote Link to comment
hanski. Posted June 27, 2006 Author Share Posted June 27, 2006 http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=597 vakio nokka vaiko tuo..??? vai onko turha ostos noin miedossa koneessa...??? mielipiteitä... Quote Link to comment
Guest KooTee Posted June 27, 2006 Share Posted June 27, 2006 Jos tosiaan meinaat tyytyä tuohon n.100hv tehoihin, niin en alkaisi nokkaa vaihtamaan...ehkä 1.25 keinut ennemmin? Mulla on omassa koneessa tuo TCS-10 ja aikoinaan oli vakionokka kaasariturbossa 1.25 keinuilla. Nokat on aika saman oloisia ajossa. Tuo TCS-10 tuntuu toimivan parhaiten (mulla) 3000-6000 välillä ja alavääntö on kuin vakiossa. Muistelen, että vakionokalla ei tullut vedäteltyä paljon yli 5000... Kaasarikoneessa oli tehoja katukäytössä 163hv ja tuossa nykyisessä tasan 200 (ruisku). Pitääpä etsiä dynolaput, niin voi vähän vertailla vääntöjä...:) Quote Link to comment
mikan Posted June 27, 2006 Share Posted June 27, 2006 KooTee, oliko yhdellä vai kahdella 40 lortolla tuo 163 heppaa? T25, ainakin 9000 Saabissa riittää 250 hepan lukemiin, mutta lämmöt nousee rajusti samoin pakopaineet. Jos nokkaa lähtee vaihtamaan, niin mielummin maltillisesti asteita ja reilummin nostoa. Vääntöä nimittäin tarvitaan alapäähän. Sitten keski- ja yläpäässä ahdin puolestaan auttaa. t. Mika Quote Link to comment
hanski. Posted June 27, 2006 Author Share Posted June 27, 2006 joo noi väännöt kiinnostavat...koita löytää... Quote Link to comment
Guest KooTee Posted June 27, 2006 Share Posted June 27, 2006 Mikan ->Yhellä 48 keskilortolla joka oli kokonaan koteloitu... säätäminen oli tuskaa...:) -kalle Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted June 27, 2006 Share Posted June 27, 2006 en jaksa ymmärtää noit kokonaan koteloimisia,ei ne niin pahoja oo tiivistää..pidä se kone täysin vakiona vain ni tulee hyvä.. Quote Link to comment
hanski. Posted June 27, 2006 Author Share Posted June 27, 2006 siis koko kaasari on tiiviin kotelon sisällä...niinkö??? Quote Link to comment
Guest KooTee Posted June 27, 2006 Share Posted June 27, 2006 Heh, niinpä! Ei saatu kaasaria kestämään yli puolen kilon painetta muuten:) Sitten kyllä kesti sen puolitoista parhaimmillaan... Edit: Kyllähän se tiivistäminen varmasti onnistuu ja onhan noita valmiiksi turbokäyttöönkin.... mutta kun ei silloin eräänä 90 luvun alun lauantai-iltana ollut sopivaa osaa käsillä, niin liimattiin migillä laatikko ja päästiin kylille:) -kalle Quote Link to comment
Guest Markus Posted June 27, 2006 Share Posted June 27, 2006 KooTee, oliko yhdellä vai kahdella 40 lortolla tuo 163 heppaa? T25, ainakin 9000 Saabissa riittää 250 hepan lukemiin, mutta lämmöt nousee rajusti samoin pakopaineet. Jos nokkaa lähtee vaihtamaan, niin mielummin maltillisesti asteita ja reilummin nostoa. Vääntöä nimittäin tarvitaan alapäähän. Sitten keski- ja yläpäässä ahdin puolestaan auttaa. t. Mika btw. Minkä mallin tonnikalassa o T25? Quote Link to comment
mikan Posted June 28, 2006 Share Posted June 28, 2006 btw. Minkä mallin tonnikalassa o T25? Seuraavissa moottoreissa on T25 kertoo erään vauhtiputkan sivut: B204E (150 hp), B234E (170 hp) and B234L (200 hp) t. Mika Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted June 28, 2006 Share Posted June 28, 2006 ei nyt suoraan kannata tuijottaa siihen ahtimen malliin.niitä kuin on kaikkia ahtimia samalla merkinnällä kymmeniä/satoja eri versioita.. Quote Link to comment
mikan Posted June 28, 2006 Share Posted June 28, 2006 T25:sta ei taida olla niin montaa versiota, ainakin mitä muistan joskus karttoja nähneeni. t. Mika ps. http://not2fast.wryday.com/turbo/maps/all.html Quote Link to comment
hanski. Posted June 28, 2006 Author Share Posted June 28, 2006 tuohon koneeseen ajattelin laittaa kaasarin painepuolelle, eli turbosta ahtopaineet kaasarin läpi koneelle... imupuolen turboasennuskin kävi mielessä..mutta sen toimivuus taitaa olla huonompi...??? eli turbo imisi vaaka kaasuttimen läpi ja siitä sitten koneeseen... tuo imupuolen asennustapa taitaa olla jo hivenen vanhanaikinen... Quote Link to comment
Guest Sami W Posted June 28, 2006 Share Posted June 28, 2006 http://www.silverminken.se/vwmarknaden/ ... a&adtype=3 Tuosta valmis paketti. Quote Link to comment
-tipi- Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Eikö tänä päivänä kaasareiden käyttö yleisesti ottaenkin ole vanhanaikaista. Mutta sanontahan kuuluu: "Wanhassa vara parempi". Ämyriikassahan ei juuri muita näekkään kuin imupuolen kaasareita, et kai sen jotenkin saa toimimaan. Quote Link to comment
Per Jernström Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Mä tiivistin yhden vakiosolexin laittamalla O-renkaat kaasuläppäakseliin. Ne vanhat kaasarit tahtoo olla hieman väljiä akselin kohdalta ja O-renkaat toimii siten myös vähän laakereina. Vedin siihen akseliin vaan ura per puoli ja siinä se. Kohokammion kannentiivisteen tein Bilteman ohuesta tiivistekumista. Hankalin osuus on vielä edessä kun pitäisi virittää seokset kohdalle. Laajakaistalambda vasta tulossa, joten sen jälkeen ollaan taas viisaampia miten toi parin euron "turbosarja" oikeesti toimii. Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 suuttimille poraa vaan pikkuhiljaa,tai fiksumpi ois hommata kourallinen suuttimia ja pudottaa rikkaalta alaspäin ni ei ainakaan naku pääse kylään.onx sul jakaja täysin kiinteä?? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Minnuu on aina ihmetyttänyt että miten kaasarin läpipuhaltavan turbon kanssa bensa silti suuttimista imeytyy, kun painetta on kaasarissa. Toki sitä alipainetta suuttimille / tyhjäkäyntirei'ille virtauksesta vissiin riittävästi tulee, mutta: a) pitääkö bensapainetta nostaa b) miten paljon isommat suuttimet pitää olla, noinniinkuin suhteessa ahtopaineeseen? Esimerkit avittaisivat kummasti tyyliin "1 bar maksimilla pääsuutin 130->160" Puavo @ dwl Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 lotus venttiilillä+ruiskupumpulla ohjataan bensan paine nousemaan aavistuksen suuremmaksi koko ajan kuin ahtopaine.ilman painetta bensanpaine voi olla normaalina.ahtopaine ohjataan myös kaasuttimen kohokammioon painamaan bensaa suuttimille.. Quote Link to comment
hanski. Posted June 29, 2006 Author Share Posted June 29, 2006 minkälaisia kokemuksia on imupuolen turboasennuksista...??? Quote Link to comment
Guest Ensio Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Sinappiohjuksessa on 0,8 ahdot, pääsuuttimet 150. Gaasareina 40 dellortot. Quote Link to comment
hanski. Posted June 30, 2006 Author Share Posted June 30, 2006 konetta tehdään niillä palikoilla mitä tallista löytyy... elikkä, pakosarja on koneen takapuolelle kääntyvä malli...turbo tulee siis vaihdelaatikon päälle..tuliseinää pitää "hiukan uudelleen muotoilla"...ja hukkaportti tulee pakosarjaan kiinni... turbo on uusi ja käyttämätön holset . saattaa olla hivenen iso tuohon koneeseen mutta kokeillaan nyt sillä kun sellainen löytyy... Quote Link to comment
Guest ¤DumCoP¤ Posted July 2, 2006 Share Posted July 2, 2006 Jos ö-jäähdytetty turbo, niin millaisen ö-pumpun mahtaa vaatia? Jaksaako vakio pitää paineet? Tälläinen tuli vaan mieleeni.. =P Quote Link to comment
hanski. Posted July 18, 2006 Author Share Posted July 18, 2006 vaihtoehtoina öljypumpuksi löytyy tallista käytetty 30 valurautanen..ja uusi 32 suodatinpumppu... se vakio voi olla ehkä hiukan liian heikko... myös lisäöljypohja tulossa koneen alle, saadaan ainakin varmistettua ettei pumppu vedä ilmaa kaarteissa... Quote Link to comment
hanski. Posted September 23, 2006 Author Share Posted September 23, 2006 koneen palikoita keräilty pikkahiljaa... noista sytytyspuolen osista..boschin 009 jakajaa ei kai kannata ees kokeilla toimiiko...? eli mistä jakaja? Quote Link to comment
JaniM Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Mihis pataan se Hestecci? Säädetävää suorasytkää vaan peliin. Quote Link to comment
hanski. Posted September 23, 2006 Author Share Posted September 23, 2006 se on sitten taas eri pata...tää on sellane mieto kone... Quote Link to comment
JaniM Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Mekaruutta sytkän ohjauksella? Quote Link to comment
hanski. Posted September 23, 2006 Author Share Posted September 23, 2006 tohon ei ruiskuu tuu...ihan vaan yksinkertanen , toimiva kone pitäs saada...+ pikkasen turbolla lisäpotkua... kai tää on sitä "turbo se olla pitää"- hulluutta... Quote Link to comment
JaniM Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Eihän sitä ruuttaa tartte ottaa käyttöön. Ottaa vaan sytkän ja muut vesiruisku ohjaukset ym. kiva;-) Quote Link to comment
hanski. Posted September 23, 2006 Author Share Posted September 23, 2006 hmm.. laita mulle vaikka privana lisä tietoo tosta ...pitänee harkita... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.