Jump to content

Hyvät keinuvivut


Recommended Posts

Mitäs hyviä keinuvipuja on saatavilla tänäpäivänä?  

 

 

 

Ainakin tuossa hintajärjestyksessä löytyy keinuja:

 

 

1. JPM yli 1200€..

 

2.Pauter yli 600€

 

3.Gene Berg yli 400€

 

4. Scat  yli 300€

 

5. CB n. 300€

 

6. Empi n. 170€

 

jne.

 

 

https://www.csp-shop.com/en/engine/ratio-rocker-arm-assemblies-109-407-145jpm-24106b.html

 

http://www.aircooled.fi/tuote/1425/keinuvivustosarja-140-billet-pauter

 

https://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1686098

 

http://www.aircooled.fi/tuote/27/keinuvivustosarja-125-procomp-4340-chromoly-scat

 

http://www.aircooled.fi/tuote/3920/keinuvivustosarja-130-taottu-cb

Edited by -Alex-
Link to comment

Yks tärkee asia on keinuvipujen paino. Miten esim nuo CB keinut painaa verrattuna alkuperäisiin? Kiikkuu edestakaisin 50 kertaa sekunnissa kun koneessa 6000rpm.

Leppoisassa matka-ajossakin 25 kertaa sekunnissa. Siinä vipinässä grammatkin on monella tavalla merkitseviä.

Link to comment

Keinuvipujen painon ja liikkeen aiheuttamat voimat ovat kyllä tosi vähäisiä verrattuna vaikkapa osapuilleen samanpainoisiin nostajiin. Nostajissa koko nostajan massa liikkuu nokan noston verran ees taas siinä missä keinuvivut vaan, hmm, keinuu :) Keinumisliikkeen takia keinuvivun massan liike ja siitä aiheutuvat voimat vähenevät mitä lähemmäs se massa menee akselin keskipistettä. Perstuntumalta (semmonen semi-sivistynyt perse mutta kyllä se joskus pielessäkin on ollut) sanoisin että kiikun massan vaikutus on korkeintaan viidesosa siitä mitä vastaavasti nostajan, työntötangon tai venttiilin oheishiluiineen massan. Kokonaisuudessa siis ehkä vain muutama prosentti.

 

Vastaavasti suurin liike on venttiilillä (ja retkuilla ja jousilautasella) varsinkin suurivälitteisillä keinuvivuilla, joten se olisi tehokkain paikka vähentää kiihtyvyysvoimia. Tönäreistä ja nostajista vastaavasti taas halvin ja helpoin.

Link to comment

Ite oon tykänny Pauttereista. Tällähetkellä mulla käytössä kahdessa koneessa(kesällä kolmessa). Mitään ongelmia näiden kannssa ei ole ollut koskaan,toisin kuin autocraftit. Nämäkin saatiiin toimimaan jotenkin kun tehtiin vahvemmat akselit.

Link to comment

Mieluummin laittaisin  6mm tai 7mm varrella oleva RST venttiilit kuin ontot RST tai titaaniventtiilit jos ei ole 100% kilpamoottorista kyse, kestävyys ajaa keveyden edelle.

 

Ontto venttiili lienee edullinen ja toimiva ratkaisu toki kisakoneessa jos ei ole ahdettu:

 

 

http://www.enginelabs.com/engine-tech/cylinder-heads/ferrea-hollow-stem-steel-valves-are-budget-alternative-to-titanium/

Link to comment

Tarkistin venttiilien karkeat painot vertailun vuoksi.

 

Ontto 8mm vs Umpinainen 7mm, muuten täysin samat mitat. Yllätys:

 

48x118 venttiili 8mm ontto varsi (onton osan koko 4 x 95)  - 91 grammaa

 

48x118 venttiili 7mm umpinainen varsi   - 90 grammaa

Edited by -Alex-
Link to comment

Miten se on määritetty toi vipusuhde laaharin mallin keinuun, kun mitä enemmän keinu painuu alas venttiiliin kanssa,

niin sitä ulompaa tulee kosketus venttiilin päähän.? Eli toisin sanoen vipusuhde muuttuu suuremmaksi..

 

Oikeastaan sama ilmiö, kun laittaa kuplan kansiin wbx:n keinut, joissa 2mm paksumpi säätöruuvi ja jonka

seurausena venttiili painuu taas alemmas johtuen ulompana olevasta kosketus kohdasta.

 

Vakiota kireämmillä nokilla ero selvästikkin kasvaa, kun nokan nosto suurenee, mutta

kun asentaa nivel säätöruuvit vakio vipuihin, niin nosto pienenee, kun vipusuhde ei muutu..

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...