-Alex- Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 (edited) Mitäs hyviä keinuvipuja on saatavilla tänäpäivänä? Ainakin tuossa hintajärjestyksessä löytyy keinuja: 1. JPM yli 1200€.. 2.Pauter yli 600€ 3.Gene Berg yli 400€ 4. Scat yli 300€ 5. CB n. 300€ 6. Empi n. 170€ jne. https://www.csp-shop.com/en/engine/ratio-rocker-arm-assemblies-109-407-145jpm-24106b.html http://www.aircooled.fi/tuote/1425/keinuvivustosarja-140-billet-pauter https://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1686098 http://www.aircooled.fi/tuote/27/keinuvivustosarja-125-procomp-4340-chromoly-scat http://www.aircooled.fi/tuote/3920/keinuvivustosarja-130-taottu-cb Edited February 5, 2018 by -Alex- Quote Link to comment
Ketsa Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 Mun mielestä CB:n uudistetussa orkkistyylisessä 1.25 kiikussa on hyvä hinta/laatusuhde. Nuo + Hoover modi = meitsi tykkää :) http://www.cbperformance.com/product-p/1692.htm Quote Link to comment
spege Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 Yks tärkee asia on keinuvipujen paino. Miten esim nuo CB keinut painaa verrattuna alkuperäisiin? Kiikkuu edestakaisin 50 kertaa sekunnissa kun koneessa 6000rpm. Leppoisassa matka-ajossakin 25 kertaa sekunnissa. Siinä vipinässä grammatkin on monella tavalla merkitseviä. Quote Link to comment
Ketsa Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 En tiedä alkuperäisen keinun painoa. Kun nostoa haluaa lisää, niin jonnekkin päin moottoria tulee lisäkuormaa väistämättä... Mutta tuon verran painoi asennusvalmiina CB 1.25 keinu. Quote Link to comment
ARTO Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 Oiskohan noi 2010-luvun genebergit samaa tavaraa keinujen osalta mitä jossain vaiheessa myytiin alle 150 taalan arvoisena kiinatavarana, hihii. Quote Link to comment
Marko Posted February 6, 2018 Share Posted February 6, 2018 Itsehän näitä aikoinaan pohdiskelin. JPM vai Pauter rullat, Johanneksen kanssa käydyn keskustelun perusteella otin hänen keinut. Sanoi että jos moottorisi ei kierrä yli 10000rpm hänen keinut toimivat mainiosti omissa kansissaan. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted February 6, 2018 Share Posted February 6, 2018 Keinuvipujen painon ja liikkeen aiheuttamat voimat ovat kyllä tosi vähäisiä verrattuna vaikkapa osapuilleen samanpainoisiin nostajiin. Nostajissa koko nostajan massa liikkuu nokan noston verran ees taas siinä missä keinuvivut vaan, hmm, keinuu :) Keinumisliikkeen takia keinuvivun massan liike ja siitä aiheutuvat voimat vähenevät mitä lähemmäs se massa menee akselin keskipistettä. Perstuntumalta (semmonen semi-sivistynyt perse mutta kyllä se joskus pielessäkin on ollut) sanoisin että kiikun massan vaikutus on korkeintaan viidesosa siitä mitä vastaavasti nostajan, työntötangon tai venttiilin oheishiluiineen massan. Kokonaisuudessa siis ehkä vain muutama prosentti. Vastaavasti suurin liike on venttiilillä (ja retkuilla ja jousilautasella) varsinkin suurivälitteisillä keinuvivuilla, joten se olisi tehokkain paikka vähentää kiihtyvyysvoimia. Tönäreistä ja nostajista vastaavasti taas halvin ja helpoin. Quote Link to comment
JM Posted February 6, 2018 Share Posted February 6, 2018 Ite oon tykänny Pauttereista. Tällähetkellä mulla käytössä kahdessa koneessa(kesällä kolmessa). Mitään ongelmia näiden kannssa ei ole ollut koskaan,toisin kuin autocraftit. Nämäkin saatiiin toimimaan jotenkin kun tehtiin vahvemmat akselit. Quote Link to comment
Tutkija Posted February 6, 2018 Share Posted February 6, 2018 Itse en paljon miettisi kun vaitoehtoina on rulla vastaan laahain venttiiliä painamassa... rulla parempi vaihtoehto. 1 Quote Link to comment
ARTO Posted February 6, 2018 Share Posted February 6, 2018 Onks onttoja rosterivenoja kukaan ilmajäähyissä kokeillut vai suoraan titaanisiin jos haluu venapainoa minimoida? Quote Link to comment
-Alex- Posted February 6, 2018 Author Share Posted February 6, 2018 Mieluummin laittaisin 6mm tai 7mm varrella oleva RST venttiilit kuin ontot RST tai titaaniventtiilit jos ei ole 100% kilpamoottorista kyse, kestävyys ajaa keveyden edelle. Ontto venttiili lienee edullinen ja toimiva ratkaisu toki kisakoneessa jos ei ole ahdettu: http://www.enginelabs.com/engine-tech/cylinder-heads/ferrea-hollow-stem-steel-valves-are-budget-alternative-to-titanium/ Quote Link to comment
-Alex- Posted February 6, 2018 Author Share Posted February 6, 2018 (edited) Tarkistin venttiilien karkeat painot vertailun vuoksi. Ontto 8mm vs Umpinainen 7mm, muuten täysin samat mitat. Yllätys: 48x118 venttiili 8mm ontto varsi (onton osan koko 4 x 95) - 91 grammaa 48x118 venttiili 7mm umpinainen varsi - 90 grammaa Edited February 6, 2018 by -Alex- Quote Link to comment
ARTO Posted February 6, 2018 Share Posted February 6, 2018 Ja 8mm umpinaisena sait painamaan? Quote Link to comment
-Alex- Posted February 6, 2018 Author Share Posted February 6, 2018 8mm umpinainen n. 100 grammaa. Quote Link to comment
arvuuttaja Posted February 7, 2018 Share Posted February 7, 2018 Miten se on määritetty toi vipusuhde laaharin mallin keinuun, kun mitä enemmän keinu painuu alas venttiiliin kanssa, niin sitä ulompaa tulee kosketus venttiilin päähän.? Eli toisin sanoen vipusuhde muuttuu suuremmaksi.. Oikeastaan sama ilmiö, kun laittaa kuplan kansiin wbx:n keinut, joissa 2mm paksumpi säätöruuvi ja jonka seurausena venttiili painuu taas alemmas johtuen ulompana olevasta kosketus kohdasta. Vakiota kireämmillä nokilla ero selvästikkin kasvaa, kun nokan nosto suurenee, mutta kun asentaa nivel säätöruuvit vakio vipuihin, niin nosto pienenee, kun vipusuhde ei muutu.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.