Jump to content

Kaksi tulppaa


Recommended Posts

Posted

Kuutiotilavuuden kasvaessa ongelmaksi taitaa muodostua täydellinen palaminen, eli koko seos pytyssä ei välttämättä räjähdä..

Alfaromeo käytti kahta tulppaa jo 2.0 koneessa -80 luvulla muistaakseni ja Volvon Evo 2.8-2.9 koneissa taitavat myöskin olla, sekä

jotkut prätkät. Olikohan vielä niin, että toinen tulppa tulee vähän jäljessä räjäyttäen loputkin palamattomasta seoksesta.?

 

Mikähän tässä olisi järkevin tapa lähteä tuota ideaa toteuttamaan kaasutin koneeseen ja tietysti ilman virranjakajaa.?

 

Posted

Revmasteraviation 2-tulppasytytys lentokoneisiin ei myynnissä erikseen. Revmasterautomotive 1-tulppasytytys  maaefektilaitteisiin.

Posted
9 hours ago, arvuuttaja said:

Kuutiotilavuuden kasvaessa ongelmaksi taitaa muodostua täydellinen palaminen, eli koko seos pytyssä ei välttämättä räjähdä..

Alfaromeo käytti kahta tulppaa jo 2.0 koneessa -80 luvulla muistaakseni ja Volvon Evo 2.8-2.9 koneissa taitavat myöskin olla, sekä

jotkut prätkät. Olikohan vielä niin, että toinen tulppa tulee vähän jäljessä räjäyttäen loputkin palamattomasta seoksesta.?

 

Mikähän tässä olisi järkevin tapa lähteä tuota ideaa toteuttamaan kaasutin koneeseen ja tietysti ilman virranjakajaa.?

 

Moottoripyöriin mm rautapää HD ja Ducatiin on laitettu extra tulppia käyttämällä tuplapuolaa jolloin sytyttää yhtäaikaa...noi viivästys kipinät on sitten taas tehty joissakin aftrmarket syttyboxeissa.

 

Posted

Se mikä myöskin tukee tätä teoriaa on tallissani oleva vanha Suzuki DR 650 R. Joskus Kurapyörä porukassa letkassa ajettaessa takana tulevat kertoivat

mopedini haisseen bensiinille giljotiinin vääntyessä auki.. Ilmeisesti oli toinen tulppa pimeä ja kun seuraavaan reissuun vaihdoin tulpat, niin suoritus parani,

eikä kukaan puhunut mistään polttoaineen katkusta..

Posted

Muistelisin lukeneniini, että herra Hoover piti tuplatulppaa tarpeettomana lentokoneen moottorissa. Eli ainut hyöty sen lisäämistä oli lentopuolen vaatimusten täyttäminen.

Posted

Hiljattain jutustelin wanhan ystäväni kanssa ja hän muisteli Volvon toisen tulpan tulleen noin 10 astetta jäljessä, mutta kuitenkin

ilmeisesti samalla ennakko käyrällä.? 

Posted

Pieperin billet kansissa oli paikat kahdelle tuplalle, toinen tulppa alapuolella.  Hän itse käytti virranjakajaa jossa lähdöt kahdeksalle tulpalle

 

17083

Posted

Kiitos Alex, tuota jakaja touhua itsekkin olen miettinyt, mutta ei..

Sit seuraavava vedos olisi kaksi trikkeriä, joista toinen säädettävä..

Ehkä mielestäni paras olisi tehdä vauhtipyörään (iso kehä) jossain

jyrsimessä hampaat lukupäille ja kahdet syttö järjestelmät..?

Posted

Gene Berg vainaa puhui kolmen asteen eron olevan hyvä. Tämä joskus1996? Turussa.

Posted

Tuossa on valmis paketti, vaatii tietysti ohjelmoinnin maakäyttöön. Tuplatrikkeri tässä. Toinen vaihtoehto on kaksi msd boksia ja yksi trikkeri. Tupatulppaa lentokoneissa käytetään rikkaan seoksen polttamiseksi kaasutinmoottorissa, maakäytössä tarpeeton.

 

https://www.flyefii.com/products/ignition-systems/

 

 

Posted
12 hours ago, Ketsa said:

Muistelisin lukeneniini, että herra Hoover piti tuplatulppaa tarpeettomana lentokoneen moottorissa. Eli ainut hyöty sen lisäämistä oli lentopuolen vaatimusten täyttäminen.

Tässä voisi olla semmonenkin takana että tehonlisäys tulee vasta puristusten mukana. Eli jos puristussuhdetta ei nosteta niin tehokaan ei juuri nousisi (lentokoneessahan moottori ei varmaankaan saa nakuttaa vaikka toinen sytytysjärjestelmä on pois pelistä).

 

Spekulaatiota:

Kuvittelen että nakutus tulee VW:ssä sen takia että palorintama "ahdistaa" loput palamattomasta seoksesta pieneen tilaan männän ja kannen välissä (vastapäätä tulppaa). Paine siellä nousee paikallisesti nakutusrajan yli.

Toinen palorintama sotkisi tämän "nurkkaanahdistusilmiön" jolloin puristuksia olisi varaa nostaa.

Posted

Revmasterin maa-ajoneuvon kannessa nakutustaipumus on  poistettu palotilan muotoilulla.

049⢠eChamber 44x37.5 94mm Bore (EACH)

Posted

Itse olen ymmärtänyt että tuo tuplatulppa homma on hemipalotiloja varten  ja parhaimmillaan silloin kun on iso pattipää mäntä. Kiila ja ammepalotilassa taitaa olla jokseenkin turha jos haetaan maksimi tehoa.

s-l300.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...