arvuuttaja Posted July 4, 2018 Posted July 4, 2018 Kuutiotilavuuden kasvaessa ongelmaksi taitaa muodostua täydellinen palaminen, eli koko seos pytyssä ei välttämättä räjähdä.. Alfaromeo käytti kahta tulppaa jo 2.0 koneessa -80 luvulla muistaakseni ja Volvon Evo 2.8-2.9 koneissa taitavat myöskin olla, sekä jotkut prätkät. Olikohan vielä niin, että toinen tulppa tulee vähän jäljessä räjäyttäen loputkin palamattomasta seoksesta.? Mikähän tässä olisi järkevin tapa lähteä tuota ideaa toteuttamaan kaasutin koneeseen ja tietysti ilman virranjakajaa.? Quote
Kaipaa Posted July 4, 2018 Posted July 4, 2018 Ilmailupuolella käytettävissä VW kuplan koneissa 2 tulppaa aloitettiin käyttämään jo joku aika sitten Quote
hpa Posted July 4, 2018 Posted July 4, 2018 Revmasteraviation 2-tulppasytytys lentokoneisiin ei myynnissä erikseen. Revmasterautomotive 1-tulppasytytys maaefektilaitteisiin. Quote
Kassu oulusta Posted July 4, 2018 Posted July 4, 2018 9 hours ago, arvuuttaja said: Kuutiotilavuuden kasvaessa ongelmaksi taitaa muodostua täydellinen palaminen, eli koko seos pytyssä ei välttämättä räjähdä.. Alfaromeo käytti kahta tulppaa jo 2.0 koneessa -80 luvulla muistaakseni ja Volvon Evo 2.8-2.9 koneissa taitavat myöskin olla, sekä jotkut prätkät. Olikohan vielä niin, että toinen tulppa tulee vähän jäljessä räjäyttäen loputkin palamattomasta seoksesta.? Mikähän tässä olisi järkevin tapa lähteä tuota ideaa toteuttamaan kaasutin koneeseen ja tietysti ilman virranjakajaa.? Moottoripyöriin mm rautapää HD ja Ducatiin on laitettu extra tulppia käyttämällä tuplapuolaa jolloin sytyttää yhtäaikaa...noi viivästys kipinät on sitten taas tehty joissakin aftrmarket syttyboxeissa. Quote
SePi Posted July 4, 2018 Posted July 4, 2018 Jake Raby on tehny jo monta, mutta en jaksa tutkia oliko virranjakajattomia yhtään Quote
arvuuttaja Posted July 4, 2018 Author Posted July 4, 2018 Se mikä myöskin tukee tätä teoriaa on tallissani oleva vanha Suzuki DR 650 R. Joskus Kurapyörä porukassa letkassa ajettaessa takana tulevat kertoivat mopedini haisseen bensiinille giljotiinin vääntyessä auki.. Ilmeisesti oli toinen tulppa pimeä ja kun seuraavaan reissuun vaihdoin tulpat, niin suoritus parani, eikä kukaan puhunut mistään polttoaineen katkusta.. Quote
Ketsa Posted July 4, 2018 Posted July 4, 2018 Muistelisin lukeneniini, että herra Hoover piti tuplatulppaa tarpeettomana lentokoneen moottorissa. Eli ainut hyöty sen lisäämistä oli lentopuolen vaatimusten täyttäminen. Quote
arvuuttaja Posted July 4, 2018 Author Posted July 4, 2018 Hiljattain jutustelin wanhan ystäväni kanssa ja hän muisteli Volvon toisen tulpan tulleen noin 10 astetta jäljessä, mutta kuitenkin ilmeisesti samalla ennakko käyrällä.? Quote
-Alex- Posted July 4, 2018 Posted July 4, 2018 Pieperin billet kansissa oli paikat kahdelle tuplalle, toinen tulppa alapuolella. Hän itse käytti virranjakajaa jossa lähdöt kahdeksalle tulpalle Quote
arvuuttaja Posted July 4, 2018 Author Posted July 4, 2018 Kiitos Alex, tuota jakaja touhua itsekkin olen miettinyt, mutta ei.. Sit seuraavava vedos olisi kaksi trikkeriä, joista toinen säädettävä.. Ehkä mielestäni paras olisi tehdä vauhtipyörään (iso kehä) jossain jyrsimessä hampaat lukupäille ja kahdet syttö järjestelmät..? Quote
-Alex- Posted July 4, 2018 Posted July 4, 2018 Tai sitten sytkäohjain joka hallitsee kipinät. Onnistuuko megasquirt 3:sella tai jollain uudella autotunen ohjaimella? Quote
JM Posted July 5, 2018 Posted July 5, 2018 Gene Berg vainaa puhui kolmen asteen eron olevan hyvä. Tämä joskus1996? Turussa. Quote
hpa Posted July 5, 2018 Posted July 5, 2018 Tuossa on valmis paketti, vaatii tietysti ohjelmoinnin maakäyttöön. Tuplatrikkeri tässä. Toinen vaihtoehto on kaksi msd boksia ja yksi trikkeri. Tupatulppaa lentokoneissa käytetään rikkaan seoksen polttamiseksi kaasutinmoottorissa, maakäytössä tarpeeton. https://www.flyefii.com/products/ignition-systems/ Quote
multanen Posted July 5, 2018 Posted July 5, 2018 12 hours ago, Ketsa said: Muistelisin lukeneniini, että herra Hoover piti tuplatulppaa tarpeettomana lentokoneen moottorissa. Eli ainut hyöty sen lisäämistä oli lentopuolen vaatimusten täyttäminen. Tässä voisi olla semmonenkin takana että tehonlisäys tulee vasta puristusten mukana. Eli jos puristussuhdetta ei nosteta niin tehokaan ei juuri nousisi (lentokoneessahan moottori ei varmaankaan saa nakuttaa vaikka toinen sytytysjärjestelmä on pois pelistä). Spekulaatiota: Kuvittelen että nakutus tulee VW:ssä sen takia että palorintama "ahdistaa" loput palamattomasta seoksesta pieneen tilaan männän ja kannen välissä (vastapäätä tulppaa). Paine siellä nousee paikallisesti nakutusrajan yli. Toinen palorintama sotkisi tämän "nurkkaanahdistusilmiön" jolloin puristuksia olisi varaa nostaa. Quote
hpa Posted July 5, 2018 Posted July 5, 2018 Revmasterin maa-ajoneuvon kannessa nakutustaipumus on poistettu palotilan muotoilulla. Quote
Roope Posted July 5, 2018 Posted July 5, 2018 Itse olen ymmärtänyt että tuo tuplatulppa homma on hemipalotiloja varten ja parhaimmillaan silloin kun on iso pattipää mäntä. Kiila ja ammepalotilassa taitaa olla jokseenkin turha jos haetaan maksimi tehoa. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.