Jump to content

Tyhjäkäynnin ja käynnistymisen ongelma


Recommended Posts

Kupla (1986-malli 1200) keräsi öljyn sekaan bensaa. Auto on ollut ajamatta pitkään, ja viime syksynä otin ajoon, jolloin bensan vuotaminen öljyn joukkoon ilmeni. Vaihdoin pumpun, ja käynnistyy ja käy oikein nätisti kun antaa vähän kaasua ja vastaa kaasupolkimen painallukseen kivasti (sikäli kuin 1200 vastaa mihinkään). Ei kuitenkaan pysy käynnissä tyhjäkäynnillä. Käy siis oikein kivasti aikansa, ihan minuuttikaupalla, mutta sammuu nostettaessa kaasu. Sitten ei meinaa käynnistyä millään uudestaan.

Mikä muu ongelma voisi olla? Aukaisin kaasarin, ja neulaventtiili tuntuu toimivan, eikä näy roskia. Mutta ei ole paineilmaa säilytystallilla, eli kunnolla ei pääse puhaltelemaan paikkoja.

Kaasarin tyhjäkäyntisolenoidi mietityttää, millaisia murheita sen toimimattomuus aiheuttaa? Tai voiko uudelta pumpulta tulla liian kova paine? Koetin kyllä laittaa vanhan takaisin, ja käynnistyi sittenkin heti ekalla yrityksellä, mutta ongelma pysyi.

Tulpat on ihan siistit - joskin aika vanhat. Olisiko hyviä vinkkejä tarjolla? Kiitos.

Link to comment

Neulaventtiili kyllä puhaltamalla tuntuu toimivan. Tässä on tyhjäkäyntisolenoidi ja sekin saa virtaa ja naksaa johdon irrotuksella, eli tuntuu toimivan. Voiko uusi pumppu tehdä liikaa painetta? Tai olisiko vielä muita vinkkejä?

Link to comment

30 pict-3 ihan samaa meininkiä kuin saksalaiset viimeiset taisi olla. Ei siis vielä mitään vähäpäästöisyyksiä - mutta pakokaasut mitataan katsastuksessa, mikä oli viimeksi vähän ongelma. Katsuri oli kuitenkin hyvällä tuulella ja taisi vähän tulkita tilannetta.

 

WP_20180709_13_54_23_Pro.jpg

Edited by jonas
Link to comment

Monet nyky tarvikepumput tuottaa aivan liian korkean paineen.Minkälaisen käytön jälkeen huomasit bensan öljynseassa?Jos takana oli lyhyttä ajoa viileässä säässä jossa moottori ei ehtinyt  kunnolla lämmetä,niin kyseessä oli ominaisuus,ei vika.Alkuperäinen pumppu voi siis olla täysin kunnossa

Link to comment

Tyhjäkäyntisolenoidin kunto on helppo testata. Laitta virran päälle ja nyppäseen solenoidista johdon irti, pitäis napsahtaa. Napsahtaa uudestaan kun tyrkkää johdon takaisin paikoilleen. Jos ei napsahda on rikki.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...