Jump to content

FAJS 40 tuplavaakakaasutin Weberin kopio


Recommended Posts

Posted (edited)

Otin pois Dellorton tuplat nurkkakaasarit ja asensin tuplavaakakaasuttimen FAJS 40 DCOE rungon alle. Oli niin kova möly Dellorton putsareista ja vieläkin stereona...

1835 moottori asennettu sivuvaunupyörän runkoon IRS-latikon kanssa.

Oma moottori on vakio iskulla 69mm. 1600-sen nokkaakseli ja kaksreikäkannet. Venttiilit 40 ja 35,5mm.

Tasapainotettu vastapainokampura vauhtipyörän kanssa. Vauhtipyörä kevennetty 3,6 kiloa.

Fajs kaasuttimessa vakiot suuttimet. Pääsuuttimet 115, tyhjäkäyntisuuttimet 45F9, ilmasuuttimet 200, kiihdytyssuuttimet 40,  emulsioputket F11 ja sisäkurkut ovat 30 milliset.

Starttaa hyvin ja käy hienosti alhaisilla nopeuksilla. Mutta kakkosella ottaa kyllä jotain 5000+ rundia, kolmosella vain 3500 ja nelosella ainoastaan 3000 kierrosta.

Kiihdytys voisi olla vähän parempaa-riittäisikö jos suurennan ne suuttimet 40 -> 50?

Kolmosella ja nelosella käyttäytyy kun bensa loppuisi mainituilla kierroksilla. Kiihdyttää nelosella ihan kivasti kyllä ja vielä pystyy ohittamaan moottoriteillä mutta sitten hyytyy.

Olisko järkeä suurentaa pääsuuttimet ehkäpä siihen 125-135 tai riittääkö jos pienennän ilmasuuttimet 200--> ehkäpä 175-180.

Koko pyörä painaa vaunun kanssa noin 415 kiloa. Kyydissä olevat noin 160 kiloa yhteensä.

Lambdamittaria en omista.

20161010_120212.jpg

Edited by Dnepr-pilot
  • Like 1
Posted

Kovin on pienet suuttimet noille sisäkurkuille, 28 mm:lle nuo arvot olis aika hyvät. Itse lähtisin kokeileen 50 tyhjäkäyntisuuttimilla 125 (tai 130) pääsuuttimilla ja 180 ilmasuuttimilla.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted

Suuttimet vaihdettu. Kiihdytyssuutin 40 -> 50. Tyhjäkäyntisuutin 45F9 -> 55F17. Ilmat 200 -> 180, Pääsuuttimet 115 -> 125.

Lopputulos: Tyhjäkäyntiä ei saa millään asetettua. Joko liikaa kierroksia tai sammuu - on kiinni noin 45 asteesta seosruuvilla että käy reipasta 1300rpm tai sammuu.

Vaihdan takaisin 55F17 -> 45F9.

Pienen notkahduksen tuntee kun pykäliä vaihtaa. Vaihdan kiihdytyssuuttimet takaisin 50 -> 40.

Nyt otti kierroksia 5000+ kolmosella mutta nelosella vain 3500. Elikkä pääsuutinta vois suurentaa vähän lisää 125->135 tai ilmasuutin vähän pienentää 180 -> 170.

Riittää jos ottaa 4500 kierrosta nelosella. Ettäs pysytään alle 200km/h......

Tässä liite Weber tyhjäkäyntisuuttimien koodeista. Toinen sarake "storlekens koefficient" sanoo enemmän kuin F-merkintä.

 20181015_161728.thumb.jpg.e9b22240df446591cb62800d7f7c5542.jpg
 

Posted (edited)

Mikä jakaja.? Tai oikestaan kun kuvaa katsoo tarkemmin, niin noilla putkistoilla ei 

taida saada toimimaan, kuin vakio kaasuttimella, tuplilla (4xläppä) tai ehkä tekemällä

Fajsille imusarjan, jossa 1,3 pytyt samalle läpälle ja 2,4 pytyt myöskin sille toiselle läpälle..

Edited by arvuuttaja
Posted

Jakaja on mallia 009. Putket ovat 38 milliset. Takasylintereistä aika jyrkät käyrät ettei polta varpaita kun jarruttaa ja käyttää jalkakytkintä. Kyllä tuosta vielä saa kierroksia kunhan löydän sopivat suuttimet. Sainhan tupla Dellortoilla puhtia konesta kun siihen löysin sopivat suuttimet. Olihan tuosta moottorista penkitetty 120 heppaa mutta toisella nokkalla ja toisilla venttiilijousilla. Käärmenpesä oli kyllä silloin pakoputkena ennen kun se istutettiin katuautoon. Nyt moottorista irtoaa ehkä semmoset 60 heppaa mikä riittää pyörän painolle. Ja ajettavuus on paljon parempi kun se ei oo kierroskone enää. Vielä on aikaa talviralliin -kyllä kerkiän vielä sumplia suuttimien kanssa. Jos ei jostain syystä onnistu voin aina vaihtaa takaisin Dellortot. Kärjetön sytytys on edelleen hyllyllä tallilla (ollut siellä viimeiset 9 vuotta) - se voisi myös vähäsen piristää.

  • 8 months later...
Posted

Lambda nyt lainassa. Pääsuuttimet 135,ilma 185,kiihdytyssuuttimet 40 ja tyhjäkäyntisuuttimet 45F9. Kolmosella täydet 5000+ kierrokset. Nelosella  ei tullut kokeiltua- liikaa tielläliikkujia. 100km/h tasavauhtia nelosella (kierroksia noin 2600) lambda näytti 0,80 ja AFR näytti 11,5. Vauhtia 120km/h lamda 0,85 ja afr 12,6-13,2. Käy rikkaalla maantienopeuksilla mutta moottoritienopeuksilla näyttäisi ok...

Posted

Pienempi pääsuutin ja pienempi ilmasuutin ja suhde on 10 pääsuuti nta pienemmäksi niin 30 ilmasuutinta pienemmäksi et pysyy imasuutinalueella seos suunnilleen samana mitä ennen pääsuuttimen pienennystä.

Posted (edited)
13 hours ago, Tutkija said:

Pienempi pääsuutin ja pienempi ilmasuutin ja suhde on 10 pääsuuti nta pienemmäksi niin 30 ilmasuutinta pienemmäksi et pysyy imasuutinalueella seos suunnilleen samana mitä ennen pääsuuttimen pienennystä.

 

pienillä kaasun avautumisilla on tyhjäkäyntipiiri suuttimella eli läppä liikkuu sillon progressio reikien kohalla. reilumilla sitte siirrtyy pääsuutin piirille ku läppä menii reikien ohi,  monessa autossa saatu tyhjäkäyntisuuttimilla matkaajot seokset kohileen.

Edited by jaketech
Posted

Uusi yritys-pääsuutin 125,ilma 185. Muut suuttimet pysyivät ennallaan. Pientä nykimistä kylmänä mutta kilometrin jälkeen käynti ok. Sitten maantielle. Kihdytystä läpi vaihteet ok. 100 tauluun ja lambda näytti  noin 0,85 ja afr noin 12,6. 120 tauluun ja lambda 0,95 ja afr 13,1. 130 tauluun ja afr näytti 14,1 -lambdaa en muista ehkä oli siinä 1,0-1,03 tienoilla. Rupee olemaan kohdallaan.

  • 8 months later...
Posted

Suutinjumppa ei paremmaksi mennyt kun edellisessä viestissä-1835 moottorille.

Nyt "uusi" kone rungossa. 1600 ja ilman viriosia. Sytkä vaihdettu kärjettömäksi. Nyt tyhjäkäynti vielä tasainen kun mittari näyttää 600 rundia. Sama FAJS-40 tuplakaasari, 30-mm sisäkurkuilla. Mutta rupee röpöttämään (saako liikaa?-ei kuitenkaan pauku putkissa) kun kierrokset nousee yli 4500. Suuttimet, pääsuutin 115 ja ilmat 185. Eipäs oikein menettele. 28mm sisäkurkut tilattu.

 

Posted

115 pääsuuttimella käy todennäköisesti laihalla. Kierrokset ei oikein kerro mitään. Paikallaan moottori ottaa kovia kierroksia jo ihan pintakaasulla. Kaasuläpän asento vaikuttaa siihen mistä kautta polttoaine tulee. Aluksi polttoaine tulee progressioreikien kautta, jolloin vaikutta tyhjäkäyntisuutin, Kun läppää aukaistaan enemmän siirtyy pääsuuttimen puolelle. Ilmasuuttimella voi säätää sitä missä vaiheessa siirtyminen pääsuuttimelle tapahtuu.

Kuormitettuna pintakaasulla tasanopeutta ajettaessa afr pitäisi olla 15-16 ja täyskaasulla 12-13. Siirtyminen yli 14 lukemista alle 14 lukemiin saisi tapahtua jyrkästi.

28 sisäkurkut tuntuu hyvältä valinnalta. Sitten menee kylläkin suutinjumppa uusiksi.

  • 2 months later...
Posted (edited)

Sisäkurkut nyt 28 milliset. Sutinjumppa koikeiltu, pääsuttimia 115->150 välistä ja ilmat 150->200 välistä. Kaikenmoiset kombinaatiot näistä vaihtoehdoista. Täydet kierrokset ykkösellä ja kakkosella joskus kolmosella. Mutta vauhti loppuu kun seinään nelosella siinä 105-120km/h riippuen suuttimista. AFR liikkunut siinä 9->15 välillä -riippuen suutinkombinaatiosta.

Taitaa tulla vastaisku tai jonkinmoista kavitaatiota ilmavirrassa kaasarin ja orkkis-kansien välissä kun kuormitus kasvaa. Seuraavaksi koitan saada orkkis

34 Solex Pict-3 mahtumaan rungon alle. Vaatii vähäsen kekseliäisyyttä ja modaamista että saisi mahtumaan - oi kuinkas kaipaan sitä vanhaa 1835cc moottoria. Siinä oli vääntöä ja voimaa.

Edited by Dnepr-pilot
More info.
Posted
2 hours ago, x-pj said:

Voisiko vedon loppuminen johtua siitä, että kohokammioista loppuu bensiini? Onko sytyspuoli kunnossa?

Kuulostaa että bensapumppu ois tiensä päässä.

Posted

Sytytys pelaa mainiosti. Ennakko siinä 30-33 astetta-vähäsen vaikeata nähdä tarkasti kun ei saa stroboa suoraan kohti remmilevyä.

Luulisi että polttoane riittäisi. Ennen oli se ongelma. Siksi vaihdoin neulaventtiilin isommaksi 175 -> 250, tämä riitti 1835cc konelle.

Bensapumppu voisi olla ongelma. Toisaalta Fajsille riittää volkkarin bensapumpun paine edellyttäen että pumppu on kunnossa.  Koitan Solexilla ensin. Jos Solexilla toimii vika luultavasti on ilmavirran kavitaatiossa/"takaiskussa imuventtiileistä".

  • 2 months later...
Posted

Solex 34 Pict 3 saatu mahtumaan rungon alle. Koitettu eri jakajilla Bossin 009, Bossin 034, ja varaosamyyjän kiinalaiskopio alipaineella. Sama ilmiö kaikilla. Kun vaihtaa isommalle pykälälle tulee ns "flat spot". Nykii ja tuntuu siltä että hukkuu bensaan. Kytkin sisään että kierrokset nousee siihen 1500-2000 ja taas mennään. Ottaa kyllä täydet kierrokset jotain 5200 rundia vielä kolmosella mutta hyytyy aina siihen 3000 rundia (ts noin 120km/h) nelosella jakajasta riippumatta. Solexin suuttimet en ole vaihtanut. Kaasutin läpikäyty. Kaikki reiät ok. Tyhjäkäynti säädetty noin 900k/m. Missä vika kun ei nosta kierroksia nelosella sen enempää. Edes 4000 kierrosta olisi riittävä.

  • 2 weeks later...
Posted

Nyt sain kierrokset nousemaan 3500k/m ts 140km/h. Solexilla ja alipainejakajalla. Nykii vielä silloin kuin vaihtaa pykälää ylöspäin. Alipaine/keskipakojakajalla saisi toivottavasti tasaisempi käynti ja enemmän kierroksia?? Jakaja alipaine/keskipako palasina (vw 211905205S).Fiberiprikat hajalla. Mistä löytyisi oikean kokoiset uudet prikat?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...