juhis70 Posted November 8, 2018 Posted November 8, 2018 Eli kahdesta hommasta taas kysyttävää. Tuo päittäisvälys, kahdella levyllä, 0.30 ja o.24 ( sikäli mikäli niitä oikein sai mitattua) on välys 0.17. Kolmas mikä on hallussa on 0.24 ja jos nää kaikki on paikoillaan niin välystä ei ole. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin pitäis olla 3 kpl 0.20 levyjä, jotta saisi välyksen 0.11? Näin ohkasia vaan en ole nähnyt myytävän. Toki tuo välys heittelee riippuen siitä miten kovaa tuota rykii. Onko sillai "normaalisti" eteen ja taakse, vai kunnolla kiskasemalla ? Tämän kanssa touhutessa mietin myös että pitääkö tuota konetta pyörittäessä olla tasainen vastus kokoajan, kun nyt muuttuu kevyemmäksi aina kun kaksi mäntää on ylhäällä. Ja varsinkin kun ykkönen oli yläkuolokohdassa, niin siitä eteenpäin kääntäessä kolahti aika kuuluvasti. Sitä tutkittuani huomasin että kolaus tuli kun kampiakselia pyöritti kaksi kierrosta, aina ykkösen sytytyshetken perään kolahti. Siitä älysin että ääni tulee varmaankin nokka-akselista.. Otin keinuvivut irti niin myös tuo ääni loppui..? Pystyykö nuo venttiilivälykset säätämään väärin, eli välykset väärään aikaan kierrosta. Koska tässä tiimellyksessä huomasin että sytytys on 180 astetta pielessä. Alkuun kun olin tämän kasannut tähän vaiheeseen, niin kaikki näytti ulospäin hyvältä, paitsi kun aloin seuraamaan venttiilien liikettä niin aloin ihmetellä kun mukamas ykkösen sytytyksen jälkeen alkoi imuventtiili aueta. Otin jakajan irti ja sehän on 180 pielessä se käyttöakseli. Tuon mukaan alunperin säädin venttiilivälykset, niin eikö nekin ole sitten päin persettä ja voiko se aiheuttaa tuon kolinan nokka-akseliin? Ja mikähän on todennäköisyys että ne jakajan käyttöakselin prikat tippuu, jos alan sitä akselia kääntämään..Vai laitanko vaan tulpanjohdot niin että sytytys menee oikein? Mitenkäs se kolmospytyn aikaistettu sytytys mistä olen huhua kuullut? Moottorin lohko siis -67, 1300, aarporattu, uudet laakerit, hiukan isommat uudet sylinterit ja männät. Eli on uutta ja korjattua hyvin pitkälti. Siinähän sitä jorinaa taas, mutta kun piti olla enää pientä laittoa ennen koekäyttöä. Ja tuota koekäyttöä varten lainaksi saatu getraggi möllöttää tuossa, ollu seki jo kohta puol vuotta. Oikeen nolottaa perkele. Quote
Ketsa Posted November 8, 2018 Posted November 8, 2018 Kevyemmin tai kovemmin nykimällä päittäisvälyksen pitäisi olla sama, jos et sitten nyi niin kovaa, että vauhtis antaa periksi. Itse kasaan varmuuden vuoksi vauhtipyörän ja kampiakselin pariksi irrallaan kera laakerien ja shimmien ja varmistan rakotulkilla oikealla hehtaarilla olemisen ennen varsinaista kasaamista. Tulpanjohdot vain kannessa kiertoon. Myöhäistetty kolmonen on legendaa, ainakn noin tuoreessa mootorissa :) Quote
peruskallio Posted November 8, 2018 Posted November 8, 2018 (edited) Jos olet säätänyt venttiilit 180 astetta väärin, niin kyllä se ilmeisesti mahdollista on. Ei ole niin iso homma, etteikö kannattaisi tarkistaa. Pitää olla aina ko. Sylinterin sytytyshetki käsillä. Voi päätellä siitäkin paikkaa, kun etsii jonkun sylinerin venttiilit ”saksauskohtaan” (pako alkaa menemään kiinni ja imu aukeamaan) niin jollain toisella sylinterillä on säätökohta käsillä. Itse aina päätellyt millä, varmaan joku viisaampi muistaa ulkoa järjestyksen. Sytkäjärjestyksen mukaan se menee, mutta ei muista montako pyläkälää ja mihin suuntaan:) mitä se päittäinen on ilman levyjä? Millä sitä mittaat ja missä mittaväline kiinni? Jos koneessa ei öljyjä ja uudet laakerit, niin pyörii aika paljon jäyhemmin kuin käytetty moottori. Mitään kolinoita ei silti pitäisi kuulua. edit. Nyi sitä konetta vaikka hihniksen päästä, niin saat eliminoitua tuon ketsan mainitseman vauhtipyörän periksiantamisen. Ja nyi ennemmin kunnolla, silloin kun välys on pois niin rauta on rautaa vasten, ei sen pitäsi lihasvoimin enemmän tai vähemmän olla voimasta riippuen. Edited November 8, 2018 by peruskallio Quote
Tutkija Posted November 8, 2018 Posted November 8, 2018 Varmistettu ettei nokkaakseli ollut hiottu laakeripinnoista alikokoon tai kampikammio porattu nokkalaakereitten kohdalta ylikokoon? Kolahdus kuullostaa/vaikuttaa siltä kuin olisi nokan laakereissa ylimääräistä välystä. Quote
metake Posted November 8, 2018 Posted November 8, 2018 Päittäisvälys pitäisi säätää siinä vaiheessa kun pytyt ei ole vielä paikallaan. Pytyt ja männät paikallaan kiertokanget pistää vastaan ja aiheuttaa juuri tuon ilmiön että kovempaa nykimällä saa lisää välystä.Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
juhis70 Posted November 8, 2018 Author Posted November 8, 2018 Pitänee huomenna mitata ilman levyjä. Bilteman kellolla mittaan, ensin käytin sitä jalkaa, mutta ei pysynyt oikein paikoillaan niin nyt kello on kiinni moottorin kiinnityspultissa ja kellon tappia liikuttaa vauhtipyörä. Nokka akseli ei ollut koneistamolla ja nokan linjaa ei tietääkseni porattu. Kaikki laakerit tuli sieltä myös, uudet myös nokka akseliin. Ja säätää nyt uusiksi nuo venttiilit ja katsoa koliseeko. Tarvittaessa pakko varmaan vaan avata, niin saa tuon välyksenkin säädettyä ilman pyttyjä. Siihen en taida muuten lähteä jos ei ole muuta syytä purkaa... Quote
Tutkija Posted November 9, 2018 Posted November 9, 2018 Se ei takaa mitää nokkaakselin laakerikoosta,että tässä moottoriremontissa ei ole koskettu. Ne pitää mitata aina vakiomoottorin kohdalla kun sen on voinut jo joku aikaisemmin koneistaa yli/alikokoon... harvinaista kylläkin mutta kyllä näitäkin silloin tällöin vastaan tulee. Quote
juhis70 Posted November 9, 2018 Author Posted November 9, 2018 Juu, ymmärrän tuon. Tässä en moista ajatellut enkä myös ymmärtänyt, on eka moottori minkä olen avannut ylipäätään.. Auton historia on tiedossa, oli uutena 1500 - 67. Moottorin lohko (varmaan akseleineen) vaihdettu joskus 72-73, vaihtokone on 1300 mihin oli laitettu kaikki muut osat takaisin, pyttyjä/mäntiä myöden. Appiukko osti tämän - 74 ja poisti rekisteristä - 82. Tämän jälkeen laitoimme sen kerran käymään joskus - 90 luvun alussa. Tuli siis mulle tavallaan "suoraan ajosta". Eli periaatteessa ainoa mahdollisesti tuhoa aiheuttanut koheltaja olen minä... Quote
juhis70 Posted November 9, 2018 Author Posted November 9, 2018 No niin, päittäisvälys ilman säätölevyjä on 0.74, eli mistä noita ohkasempia saa, vai pitääkö laittaa vaan kaksi paksumpaa? Tai kuten jotkut on laittanut sen metallitiivisteen vauhtipyörän ja akselin väliin. Vaikka ei sinne kuulukkaan, vauhtipyörä on O-renkaalla. Vai viedä johonkin että ottavat hiukan pois..? Venttiilit on nyt säädetty oikein, mutta ei vaikuta kolahdukseen. Sitä tutkin vielä lisää, niin yläkuolokohdassa kun on hieman löysempi kohta ja siitä kun pyöräyttää eteenpäin niin kolahtaa. Ja samalla kampiakseli liikahtaa hihnapyörään päin, suunnilleen tuon välyksen verran. Itse asiassa sama liikahdus tulee jokaisen pytyn yläkohdan jälkeen mutta hiukan vaimeempana. Kun pyöritän konetta hihnapyörän päästä ja samalla painan koneeseen päin, niin ei kolahda. Eikä tule mitään tiukempia tai löysempiä kohtia, eikä myöskään väkisin puske kampiakselia taaksepäin. Pyörii kivuttomasti niin kauan kun vaan jaksaa pyörittää. Että tämmönen, arvailuja, ehdotuksia, ohjeita? Quote
-AP- Posted November 9, 2018 Posted November 9, 2018 Virranjakajan messinkiratas ottaa melko herkästi itseensä asennettaessa ja pienikin vika siinä tuntuu 'vastustavan' konetta pyöritettäessä, ei kuitenkaan varsinaisesti kolahtaa pitäisi. Quote
-AP- Posted November 9, 2018 Posted November 9, 2018 Aircooledilla lienee hyllyssä useita erilaisai säätölevyjä, olisko ohuempaakin kuin sivuilla mainittu 0,24? Valtosen Petteriltä? Kotten? Ja tuo mittaamasi on ihan kunnolla kiristetyllä vauhtiksella? Quote
juhis70 Posted November 9, 2018 Author Posted November 9, 2018 Vauhtipyörän oon kiristäny jotain 150 - reilu 200, en ole momenttiin laittanu vielä. Ja vanhaa pulttiakin käyttäny, uus on kyllä hyllyssä. Homma jatkuu taas ens viikolla, nyt pitää pakata ja huomenna lähteä ulkomaan elävien futista katsomaan. Quote
peruskallio Posted November 9, 2018 Posted November 9, 2018 Onko öljypumppu ja nokan ratas sama kuin ennenkin ja samanlailla kiinni kun konetta purkaessa? Ehkä kaukaa haettu, mutta jos pääsisi ottamaan pumppuun nokan pultit/niitit vähän kiinni ja kun nokka alkaa ahdistamaan kampiakseli liikkuisi vinojen rattaiden myötä taaksepäin? Quote
juhis70 Posted November 10, 2018 Author Posted November 10, 2018 Pumppu ja ratas ovat samat, sillä erotuksella että vaihdoin kulahtaneet niitit pultteihin. Pulttien kannat madalsin niin että ei ottanut kiinni pumppuun. Quote
x-pj Posted November 10, 2018 Posted November 10, 2018 Kolahdus tulee siitä, että venttiilin jouset pyöräyttää nokkaa taakseppäin jolloin nokan rattaan vinohampaa liikauttaa kampiakselia. Kun saat vauhtipyörän kiinni ja päittäisvälyksen säädettyä, kampiakseli ei pääse liikkumaan ja kolahtelu lakkaa. Eli ei ole mitään vikaa. Netistä joskus lueskellut, että jotkut laittaneet vain kaksi säätölevyä eivätkä ole havainneet sillä olevan mitään vaikutusta. Quote
juhis70 Posted November 10, 2018 Author Posted November 10, 2018 Tämä kuullostaa hyvältä, kiitoksia Quote
juhis70 Posted December 7, 2018 Author Posted December 7, 2018 No nyt on pikkuhiljaa saatu hommaa eteenpäin, mutta... .Tilasin säätöprikkoja muutamia eri kokoja ja kahdella prikalla sain kohdilleen. Saattoi kyllä olla että osakauppiaalla oli lipsahtanut väärä koko,koska 0.24 ja 0.32 näytti 0.14-0.16 ja 0.24 ja 0.34 olikin 0.07-09. No laitoin tuon tiukemman setin, mutta yllätys että stefan asennuksen jälkeen välys olikin 0.05 ja kun reippaasti puskee edes takaisin niin menee tuohon .07. Mikäs pentele siinä nyt on? Uskaltaako tuota koekäyttää telineessä jolloin välyksen voisi säätää uudelleen samalla kun korjaa kaikki muut ilmenevät viat, vai pitäiskö ottaa vielä auki ennen kokeilua. Ja tuota välystä kun hain, niin prikat oli kuivia. Nyt kasasin öljyttynä. Quote
JM Posted December 8, 2018 Posted December 8, 2018 (edited) Koekäyttöön vaan Edited December 8, 2018 by JM Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.